ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ Н А К А З 18.08.2006 N 494 Про затвердження Узагальнюючого податкового роз'яснення щодо упорядкування обліку плати за торгові патенти та порядку стягнення нарахованих чергових платежів за торгові патенти у разі їх несплати (Витяг) На виконання пункту 6 наказу Державної податкової адміністрації України від 14.07.2006 р. N 412 відносно підготовки Узагальнюючого податкового роз'яснення щодо упорядкування обліку плати за торгові патенти та порядку стягнення нарахованих чергових платежів за торгові патенти у разі їх несплати Н А К А З У Ю: 1. Затвердити Узагальнююче податкове роз'яснення щодо упорядкування обліку плати за торгові патенти та порядку стягнення нарахованих чергових платежів за торгові патенти у разі їх несплати (додається). Голова А.I.Брезвін ЗАТВЕРДЖЕНО наказ ДПА України 18.08.2006 N 494 УЗАГАЛЬНЮЮЧЕ ПОДАТКОВЕ РОЗ'ЯСНЕННЯ щодо упорядкування обліку плати за торгові патенти та порядку стягнення нарахованих чергових платежів за торгові патенти у разі їх несплати Частиною третьою статті 1 Закону України від 25.06.91 р. N 1251-ХІІ ( 1251-12 ) "Про систему оподаткування" зі змінами та доповненнями (далі - Закон N 1251-XII) встановлено, що ставки, механізм справляння податків i зборів (обов'язкових платежів), за винятком особливих видів мита та збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на електричну та теплову енергію, збору у вигляді цільової надбавки до затвердженого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності, i пільги щодо оподаткування не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів про оподаткування. Згідно з пунктом 18 статті 14 Закону ( 1251-12 ) до загальнодержавних податків i зборів (обов'язкових платежів) віднесено плату за торговий патент на деякі види підприємницької діяльності. Закон України від 23.03.96 р. N 98/96-ВР ( 98/96-ВР ) "Про патентування деяких видів підприємницької діяльності" зі змінами та доповненнями (далі - Закон N 98/96-ВР) визначає порядок патентування торговельної діяльності за готівкові кошти, а також з використанням інших форм розрахунків та кредитних карток, діяльності у сфері торгівлі іноземною валютою, діяльності з надання послуг у сфері грального бізнесу та побутових послуг, що провадиться суб'єктами підприємницької діяльності. Статтею 8 Закону N 98/96-ВР ( 98/96-ВР ) встановлено відповідальність суб'єктів підприємницької діяльності, що здійснюють торговельну діяльність, операції з торгівлі готівковими валютними цінностями, операції з надання послуг у сфері грального бізнесу та побутових послуг у разі порушення вимог Закону N 98/96-ВР. До дня сплати штрафів, визначених цією статтею, а також до придбання торгового патенту або оформлення пільгового торгового патенту діяльність відповідних суб'єктів підприємницької діяльності зупиняється. Штрафи, передбачені цією статтею, підлягають сплаті порушником у п'ятиденний термін відповідно до законодавства. Посадові особи та громадяни - суб'єкти підприємницької діяльності у разі порушення вимог Закону N 98/96-ВР ( 98/96-ВР ) притягаються до адміністративної відповідальності згідно із законодавством. Статтею 11 Закону N 1251-XII ( 1251-12 ) встановлено, що відповідальність за правильність обчислення, своєчасність сплати податків i зборів (обов'язкових платежів) i додержання законів про оподаткування несуть платники податків i зборів (обов'язкових платежів) відповідно до законів України. Відповідно до статті 11 Закону України від 04.12.90 р. N 509-ХІІ ( 509-12 ) "Про державну податкову службу в Україні" зі змінами та доповненнями (далі - Закон N 509-XII) органи державної податкової служби мають право у межах компетенції та у порядку, встановленому законами України, здійснювати документальні невиїзні перевірки (на підставі поданих податкових декларацій, звітів та інших документів, пов'язаних з нарахуванням i сплатою податків та зборів (обов'язкових платежів) незалежно від способу їх подачі), а також планові та позапланові виїзні перевірки своєчасності, достовірності, повноти нарахування i сплати податків та зборів (обов'язкових платежів), додержання валютного законодавства юридичними особами, їх філіями, відділеннями, іншими відокремленими підрозділами, що не мають статусу юридичної особи, а також фізичними особами, які мають статус суб'єктів підприємницької діяльності чи не мають такого статусу, на яких згідно із законами України покладено обов'язок утримувати та/або сплачувати податки i збори (обов'язкові платежі), крім Національного банку України та його установ, а також здійснювати контроль за наявністю свідоцтв про державну реєстрацію суб'єктів підприємницької діяльності, ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до законів, з наступною передачею матеріалів про виявлені порушення органам, які видали ці документи, торгових патентів. Державний податковий орган за результатами перевірки дотримання суб'єктами господарювання норм Закону N 98/96-ВР ( 98/96-ВР ) здійснює розрахунок штрафних санкцій та складає рішення про застосування штрафних санкцій. Так, підпунктом 7.1 пункту 7 Порядку направлення органами державної податкової служби України податкових повідомлень платникам податків, затвердженого наказом ДПА України від 21.06.2001 р. N 253 ( z0567-01 )та зареєстрованого у Мін'юсті України 6 липня 2001 р. з N 567/5758 (зі змінами та доповненнями), встановлено, що податковий орган здійснює розрахунок суми штрафних (фінансових) санкцій та приймає відповідно до Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" ( 265/95-ВР ), законів з питань зовнішньоекономічної діяльності та інших законодавчих актів, якими податковим органам надано право застосовувати штрафні (фінансові) санкції, рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій, що складається за формою згідно з додатком 8 (форма "С"). Вказана форма рішення, крім посилання на норму спеціального закону, передбачає обов'язкове посилання на пункт 11 статті 11 Закону N 509-XII ( 509-12 ), який визначає, що податкові органи мають право, зокрема, застосовувати до платників податків фінансові (штраф і) санкції, стягувати до бюджетів та державних цільових фондів суми недоїмки, пені у випадках, порядку та розмірах, установлених законами України. Відповідно до пункту 1 статті 8 Закону N 509-ХІІ ( 509-12 ) та з метою забезпечення оперативного обліку платежів до бюджету наказом Державної податкової адміністрації України від 18 липня 2005 року N 276 ( z0843-05 ), зареєстрованим у Мін'юсті України 2 серпня 2005 року за N 843/11123, затверджено Інструкцію про порядок ведення органами державної податкової служби оперативного обліку платежів до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється органами державної податкової служби України. Чергові нарахування плати за торговий патент у картках особових рахунків платників за відсутності подачі розрахунку не можуть розглядатись як узгоджене податкове зобов'язання у розумінні Закону України від 21.12.2000 р. N 2181-III ( 2181-14 ) "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" зі змінами та доповненнями (далі - Закон N 2181-III). Узгодженим податковим зобов'язанням плати за торговий патент у розумінні цього Закону може розглядатися лише зобов'язання, визначене за результатами перевірки податковим органом у рішенні про застосування штрафних (фінансових) санкцій та узгоджене в становленому порядку. Враховуючи вищевикладене, норми статті 6 Закону N 2181-III ( 2181-14 ) щодо вжиття податковими органами заходів щодо погашення податкового боргу платника можуть застосовуватися лише у разі несплати в установлений термін узгодженої суми податкового зобов'язання по платі за торговий патент, визначеної податковим органом за результатами проведеної перевірки. Водночас роз'яснення з питання застосування норми статті 6 Закону N 2181-III ( 2181-14 ), надіслане листом Державної податкової адміністрації України N 10676/7/24-1117 ( v1067225-04 ) від 11.06.2004 р., вважати таким, що відкликане. Директор Департаменту податку на прибуток та інших податків i зборів (обов'язкових платежів) Н.В.Хоцянівська