ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

                             Л И С Т

                   18.08.2006  N 4368/К/17-0315


                      Щодо штрафних санкцій
                        по орендній платі
                       за земельні ділянки


     Державна податкова адміністрація України розглянула лист щодо
штрафних  санкцій  по орендній платі за земельні ділянки державної
або комунальної власності і повідомляє.

     Земельні відносини в Україні регулюються  Земельним  кодексом
України  від 25.10.2001 N 2768-III ( 2768-14 ) (далі - Кодекс),  а
справляння плати за землю - Законом України "Про плату  за  землю"
від 03.07.92 N 2535-XII ( 2535-12 ) (далі - Закон N 2535).

     Відповідно до   статті  2  Закону  N  2535  (  2535-12  )  та
статті 206 Кодексу ( 2768-14 )  використання  землі  в  Україні  є
платним.  Плата за землю справляється у вигляді земельного податку
або орендної плати і  визначається  залежно  від  грошової  оцінки
земель.   Власники  землі  та  землекористувачі,  крім  орендарів,
сплачують земельний податок. За земельні ділянки, надані в оренду,
справляється орендна плата.

     Об'єктом плати  за землю є земельна ділянка,  яка перебуває у
власності  або  користуванні,  у  тому  числі  на  умовах  оренди.
Суб'єктом   плати   за   землю   (платником)  є  власник  землі  і
землекористувач, у   тому   числі   орендар    (ст.    5    Закону
N 2535 ( 2535-12 ).

     Відповідно до   частини   першої  статті  14  Закону  N  2535
( 2535-12 ) платники орендної плати за земельні ділянки  державної
або  комунальної  власності  самостійно  обчислюють  суму орендної
плати щороку за станом на 1 січня і до  1  лютого  поточного  року
подають   відповідному   органу  державної  податкової  служби  за
місцезнаходженням  земельної  ділянки  податкову   декларацію   на
поточний   рік  за  формою,  встановленою  центральним  податковим
органом, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями.

     Відповідно до  наказу  ДПА  України  від  20.12.2005  N   588
( z1591-05   )   "Про  затвердження  форми  податкової  декларації
орендної  плати  за  земельні  ділянки  державної  і   комунальної
власності"  (далі  -  наказ  N  588)  затверджена форма податкової
декларації  орендної  плати  за  земельні  ділянки   державної   і
комунальної  власності  і  зареєстрований  у  Міністерстві юстиції
України 30 грудня 2005 року за N 1591/11871.

     Згідно із підпунктом 17.1.1  пункту  17.1  статті  17  Закону
N 2181-III  (  2181-14  ) платник податків,  що не подає податкову
декларацію у строки,  визначені законодавством,  сплачує  штраф  у
розмірі  десяти  неоподатковуваних  мінімумів  доходів громадян за
кожне таке неподання або затримку.

     Стосовно другого питання,  то  орендні  відносини  в  Україні
регулюються  Законом  України  від  6  жовтня  1998 року N 161-XIV
( 161-14 ) "Про оренду землі" (далі -  Закон  N  161),  статтею  1
якого  визначено,  що  оренда  землі  -  це  засноване на договорі
строкове,  платне володіння  і  користування  земельною  ділянкою,
необхідною  орендареві  для  здійснення  підприємницької  та іншої
діяльності.

     Статтею 5 Закону N 161 ( 161-14 ) встановлено,  що орендарями
земельних  ділянок є юридичні або фізичні особи,  яким на підставі
договору оренди належить право користування земельною ділянкою.

     Відповідно до статті 4 та Прикінцевих положень Закону  N  161
( 161-14 ) до розмежування відповідно до закону земель державної і
комунальної власності  орендодавцями  земельних  ділянок  у  межах
населених пунктів,  крім земель, переданих у приватну власність, є
відповідні сільські,  селищні,  міські ради, а за межами населених
пунктів  - відповідні органи виконавчої влади в межах повноважень,
визначених Кодексом.

     Згідно зі статтею 13 Закону N 161 ( 161-14 )  договір  оренди
землі  -  це  договір,  за яким орендодавець зобов'язаний передати
орендареві земельну ділянку у  користування  на  певний  строк,  а
орендар  зобов'язаний  використовувати земельну ділянку відповідно
до умов договору та вимог земельного законодавства.

     Однією із   істотних   умов   договору   оренди   землі   між
орендодавцем  та  орендарем  є  орендна  плата  із  зазначенням її
розміру,  індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і
перегляду та  відповідальності  за  її  несплату (стаття 15 Закону
N 161 ( 161-14 ).

     Орендна плата за землю,  як визначено статтею 21 Закону N 161
(  161-14  ),  це  платіж,  який  орендар вносить орендодавцеві за
користування земельною ділянкою.

     Статтею 13  Закону  N  2535  (  2535-12  )  встановлено,   що
підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку,  яка
перебуває у державній або комунальній власності,  є договір оренди
такої ділянки.

     Платники земельного   податку,  а  також  орендної  плати  за
земельні  ділянки  державної  або  комунальної   власності   (крім
громадян)   самостійно   обчислюють  суму  земельного  податку  та
орендної плати щороку станом на 1 січня і до  1  лютого  поточного
року  подають  відповідному  органу державної податкової служби за
місцезнаходженням  земельної  ділянки  податкову   декларацію   на
поточний  рік з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями
(стаття 14 Закону N 2535 ( 2535-12 ).

     Враховуючи вищезазначене,  платником орендної плати за  землю
до бюджету є орендар земель державної або комунальної власності на
підставі укладеного з відповідним органом місцевого самоврядування
чи органом виконавчої влади договором оренди землі.

 Заступник Голови
 ДПА України                                              С.Лекарь