ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

                             Л И С Т

                   23.10.2006  N 5563/С/17-0715


       Щодо питання сплати податку з доходів фізичних осіб
            громадянами, на яких розповсюджується дія
           Закону України "Про статус ветеранів війни,
                 гарантії їх соціального захисту"


     Згідно із  статтею  6  Конституції   України   ( 254к/96-ВР )
державна влада в Україні здійснюється  на  засадах  її  поділу  на
законодавчу, виконавчу та судову.

     Органи законодавчої,  виконавчої  та судової влади здійснюють
свої повноваження у встановлених Конституцією ( 254к/96-ВР ) межах
і відповідно до законів України.

     Посадові особи  органів  державної влади згідно із статтею 19
Конституції України ( 254к/96-ВР )   зобов'язані  діяти   лише  на
підставі,   в  межах  повноважень  та  у  спосіб,  що  передбачені
Конституцією та законами України.

     Статус державної податкової служби в Україні,  її функції  та
правові основи     діяльності    встановлені    Законом    України
від 4 грудня 1990 року N 509 ( 509-12 )  "Про  державну  податкову
службу  в  Україні".  Відповідно  до  статті 3 цього Закону органи
державної податкової служби України у своїй  діяльності  керуються
Конституцією  України  ( 254к/96-ВР),  законами   України,  іншими
нормативно-правовими  актами  органів  державної  влади,  а  також
рішеннями   Верховної  Ради  Автономної  Республіки  Крим  і  Ради
міністрів   Автономної   Республіки   Крим,   органів    місцевого
самоврядування   з  питань  оподаткування,  виданими  у  межах  їх
повноважень.

     Згідно із ст. 1 Закону України "Про  систему   оподаткування"
від 25.06.1991 р. N 1251 ( 1251-12 ) ставки, механізм   справляння
податків і зборів (обов'язкових платежів),  за винятком  особливих
видів  мита та збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу
на  електричну  та  теплову  енергію,  збору  у  вигляді  цільової
надбавки  до  затвердженого тарифу на природний газ для споживачів
усіх  форм  власності,  і  пільги  щодо  оподаткування  не  можуть
встановлюватися  або  змінюватися  іншими  законами України,  крім
законів про оподаткування.

     Дану   норму    Закону  ( 1251-12 )   підтверджено   рішенням
Конституційного Суду  України  від  5  квітня  2001  р.  у  справі
N 1-16/2001 за конституційним  поданням  Президента  України  щодо
відповідності   Конституції   України   (конституційності)  Закону
України "Про внесення змін до деяких законодавчих  актів  України"
(справа про податки) ( v003p710-01 ).

     Відповідно, в  преамбулі Закону України "Про статус ветеранів
війни,  гарантії їх соціального захисту" ( 3551-12 ) зазначено, що
цей  закон  визначає  правовий статус ветеранів війни,  забезпечує
створення  належних  умов   для   їх   життєзабезпечення,   сприяє
формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них.  Тобто, цей
закон не є законом  про  оподаткування  і  не  може  встановлювати
пільги щодо оподаткування.

     Разом з   тим,  згідно  із  статтями  67  та  68  Конституції
( 254к/96-ВР )    кожен   зобов'язаний   неухильно   дотримуватися
Конституції України та законів України, сплачувати податки і збори
в порядку і розмірах встановлених законом.

     Порядок оподаткування     доходів     фізичних     осіб     з
1 січня    2004    року    регулюється    Законом    України   від
22 травня 2003 року  N 889   ( 889-15 )  "Про  податок  з  доходів
фізичних  осіб",  (далі - Закон N 889),  прийнятим Верховною Радою
України відповідно до повноважень,  наданих їй пунктом 3 статті 85
Конституції України  ( 254к/96-ВР ).  Цим Законом,  в порівнянні з
Декретом Кабінету Міністрів України  "Про  прибутковий  податок  з
громадян"  ( 13-92 ),  який  діяв   протягом 10-ти років до Закону
N 889,  змінено порядок оподаткування  доходів  фізичних  осіб  та
порядок надання пільг з оподаткування.

     Законом N  889   ( 889-15 ) значно знижено податковий тиск на
всіх платників податку.  Так,  замість п'яти ставок  оподаткування
доходів фізичних осіб (з максимальною 40%),  передбачених Декретом
про прибутковий податок з громадян ( 13-92 ),   установлена   одна
ставка податку   -   15   відсотків   (до  1  січня  2007  року  -
13 відсотків).

     Крім того,  на відміну від Декрету ( 13-92  ),  Закон  N  889
( 889-15 )   носить  більш  соціально  спрямований та справедливий
характер,  оскільки  при  вирішенні  питання  надання   пільги   з
оподаткування,  по-перше,  розглядається  вид та розмір одержаного
особою доходу,  а вже в другу чергу - належність  такої  особи  до
певної  професії  чи  категорії  платників.  Закон N 889 зберіг і,
навіть,  розширив  обсяг   пільг   для   соціально   вразливих   і
малозабезпечених верств суспільства шляхом не включення до об'єкту
оподаткування окремих видів доходів (незалежно від їх розміру)  та
шляхом  застосування  до  заробітної  плати  податкової соціальної
пільги.

     Так, у  будь-якої  особи  незалежно  від  рівня її доходів та
належності до будь-якої  категорії,  не  підлягають  оподаткуванню
суми  державної  матеріальної  та  соціальної  допомоги  у вигляді
адресних виплат коштів та надання соціальних послуг відповідно  до
закону,  житлових  та  інших  субсидій  або дотацій,  компенсацій,
винагород та страхових виплат,  які отримуються платником  податку
відповідно  з  бюджетів та фондів загальнообов'язкового державного
соціального   страхування   згідно   із законом (пп. 4.3.1  п. 4.3
ст. 4 Закону N 889 ( 889-15 ).

     Відповідно до  ст. 6 Закону  N  889   ( 889-15 )   будь-якому
платнику  податку  надається  податкова соціальна пільга у розмірі
50% мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня звітного
року за одним місцем роботи,  якщо його місячна заробітна плата не
перевищує суми, яка дорівнює сумі місячного прожиткового мінімуму,
діючого  для  працездатної  особи  на 1 січня звітного податкового
року,  помноженої на 1,4 та округленої до найближчих  10  гривень.
Тобто,  у  2006  році  розмір  заробітної  плати,  що дає право на
податкову соціальну пільгу, становить 680 грн. (483 грн. х 1,4).

     З урахуванням  розміру  мінімальної   заробітної   плати   на
1 січня  2006  року  (350 грн.  на місяць) та прикінцевих положень
Закону  N 889  ( 889-15 ),  у  поточному  році  розмір  податкової
соціальної   пільги   для   всіх  платників  податку,  чий  розмір
заробітної  плати  не  перевищує  680  грн.,  становить  175  грн.
(350 грн. х 50%).

     Відповідно до  підпункту  6.1.3  пункту  6.1  статті 6 Закону
N 889 ( 889-15 ) учасники бойових  дій  під  час  Другої  світової
війни  або  особи,  які  у  той  час  працювали  в  тилу,  на яких
поширюється дія Закону N 3551 ( 3551-12 )  мають  право   на  200%
податкової соціальної пільги, що у 2006 році становить 350 грн. на
місяць, але також при додержанні вимог щодо не перевищення розміру
заробітної плати.

     Особи, які  є  учасниками  бойових  дій  не  під  час  Другої
світової війни,  в т.ч.  зазначені у статтях 4 та 6 Закону N  3551
( 3551-12 )  (ветерани   війни - учасники бойових дій на території
інших країн) в Законі N 889 ( 889-15 )  не   зазначені  як  окрема
пільгова   категорія,   але  при  додержанні  установленого  рівня
заробітної плати мають право на застосування податкової соціальної
пільги у 2006 році в розмірі 175 грн. на місяць.

     Визначення поняття  "заробітної  плати" наведено у пункті 1.3
"д" ст.  1  Закону   N  889  ( 889-15 ),  згідно  положень   якого
"заробітна   плата"   це  доходи  нараховані  (виплачені,  надані)
внаслідок здійснення  платником  податку  трудової  діяльності  на
території України,  від працедавця, незалежно від того, чи є такий
працедавець резидентом або  нерезидентом.  Крім  того,  для  цілей
цього Закону під терміном "заробітна плата" розуміються також інші
заохочувальні  та  компенсаційні  виплати  або  інші  виплати   та
винагороди,   які  виплачуються  (надаються)  платнику  податку  у
зв'язку з відносинами трудового найму  згідно  із  законом  (абзац
третій п. 1.1 ст. 1 Закону N 889).

     До доходів   відмінних  від  заробітної  плати,  застосування
податкової  соціальної  пільги  Законом  N  889    ( 889-15 )   не
передбачено.

     Поряд з  цим,  ДПА  України  поділяє  думку щодо необхідності
більшої підтримки з боку держави  категорії  осіб,  віднесених  до
ветеранів війни - учасників бойових дій,  зокрема,  шляхом повного
забезпечення  законодавчо  встановлених  соціальних  гарантій  для
таких  громадян.  Водночас,  виходячи  з  конституційного принципу
рівності всіх перед законами,  в тому числі податковими, вважаємо,
що вирішення цього значущого соціального питання має здійснюватися
не за  рахунок  надання  преференцій  в  оподаткуванні,  а  шляхом
розширення державної фінансової підтримки даної категорії громадян
та заміни податкових пільг адресними грошовими компенсаціями.

 Заступник Голови                                       С.І.Лекарь