ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

                             Л И С Т

                  01.11.2006  N 5708/Л/17-0715


          Щодо податкової соціальної пільги дітям війни


                             (Витяг)

     Державна податкова адміністрація України розглянула  питання,
викладені у... листі, і в межах своєї компетенції повідомляє.

     Закон України  N  889-IV  (  889-15  ) "Про податок з доходів
фізичних осіб" (далі - Закон),  прийнятий Верховною Радою  України
22  травня  2003  року,  передбачає надання пільги всім громадянам
(незалежно від розміру одержаного доходу) - у вигляді  невключення
до   об'єкта   оподаткування   окремих   видів   доходів,   а  для
малозабезпечених платників - ще й у вигляді податкової  соціальної
пільги.

     Так, у  будь-якої  особи  незалежно  від  рівня її доходів не
підлягають оподаткуванню суми державної матеріальної та соціальної
допомоги  у  вигляді  адресних виплат коштів та надання соціальних
послуг відповідно  до  закону,  житлових  та  інших  субсидій  або
дотацій,   компенсацій   (включаючи   допомогу  по  вагітності  та
пологах), винагород та страхових виплат, які отримуються платником
податку  відповідно  з  бюджетів  та  фондів загальнообов'язкового
державного соціального страхування згідно із  законом  (пп.  4.3.1
п. 4.3 ст. 4 Закону) ( 889-15 ).

     Податкова соціальна    пільга   застосовується   до   доходу,
нарахованого  на  користь  платника  податку   протягом   звітного
податкового  місяця  як  заробітна  плата виключно за одним місцем
його нарахування (виплати).

     Визначення поняття заробітної плати наведено у пункті 1.3 "д"
ст.  1  Закону  ( 889-15 ),  згідно з положеннями якого "заробітна
плата" -  це  доходи,  нараховані  (виплачені,  надані)  внаслідок
здійснення  платником  податку  трудової  діяльності  на території
України,  від працедавця незалежно від того,  є такий  працедавець
резидентом або нерезидентом. Крім того, для цілей цього Закону під
терміном "заробітна плата" розуміють також інші  заохочувальні  та
компенсаційні   виплати   або  інші  виплати  та  винагороди,  які
виплачуються (надаються) платнику податку у зв'язку з  відносинами
трудового  найму  згідно  із  законом (абзац третій п.  1.1 ст.  1
Закону).

     До доходів,  відмінних  від  заробітної  плати,  застосування
податкової соціальної пільги Законом ( 889-15 ) не передбачено.

     Відповідно до   статті   6   Закону  (  889-15  )  ця  пільга
встановлюється залежно  від   категорій   платників   у   розмірах
100, 150  та  200  відсотків  від  мінімальної заробітної плати та
застосовується до нарахованого місячного доходу платника податку у
вигляді заробітної плати у разі,  якщо її розмір не перевищує суми
місячного   прожиткового   мінімуму   для   працездатної    особи,
встановленого на 1 січня звітного податкового року,  помноженої на
1,4 та округленої до найближчих 10 гривень. З урахуванням того, що
прожитковий мінімум   на  2006  рік  було  встановлено  в  розмірі
483 грн.,  сума  доходу  (заробітної  плати),  що  дає  право   на
одержання податкової  соціальної  пільги  у  2006 році,  становить
680 грн.  на місяць (483 грн.  х 1,4). У разі перевищення місячної
заробітної   плати   понад  встановлений  розмір  питання  надання
податкової  соціальної  пільги  не  розглядається  незалежно   від
категорії платника податку, що її одержує.

     З урахуванням розміру мінімальної заробітної плати на 1 січня
2006 року (350 грн.  на місяць)  та  прикінцевих  положень  Закону
( 889-15  )  в  поточному році розмір податкової соціальної пільги
для  всіх  платників  податку,  чий  розмір  заробітної  плати  не
перевищує 680 грн., становить 175 грн. (350 грн. х 50 %). Платники
податку, які мають статус ветеранів праці та дітей війни, в Законі
не  зазначені  як  окрема  пільгова категорія,  але при додержанні
установленого рівня заробітної  плати  мають  право  на  податкову
соціальну   пільгу,   яка   надається  у  вигляді  зменшення  суми
загального місячного оподатковуваного доходу  на  суму  податкової
соціальної пільги у розмірі, що дорівнює 175 грн. на місяць.

     Водночас повідомляємо,  що  згідно  з  пунктом 22.2 статті 22
Закону ( 889-15 ) в разі, якщо норми інших законів чи законодавчих
актів,   що  містять  правила  оподаткування  доходів  (прибутків)
фізичних осіб,  суперечать нормам Закону,  пріоритет  мають  норми
цього Закону.

     Додатково повідомляємо,   що  з  1  січня  2006  року  набрав
чинності Закон України  від  18  листопада  2004  року  N  2195-IV
( 2195-15 ) "Про соціальний захист дітей війни", в преамбулі якого
зазначено,  що цей Закон установлює правовий статус дітей війни  і
визначає  основи  їх  соціального захисту та гарантує їх соціальну
захищеність шляхом надання пільг і державної соціальної підтримки.
Тобто  цей  Закон  не  є  законом  про  оподаткування  і  не  може
встановлювати пільги щодо оподаткування.

     Ст. 46 Конституції України ( 254к/96-ВР  )  передбачає  право
громадян  на соціальний захист.  Зазначена стаття також установлює
порядок реалізації права на соціальний захист шляхом  забезпечення
громадян   у   разі   повної,   часткової  або  тимчасової  втрати
працездатності,  втрати годувальника,  безробіття з незалежних від
них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених
законом.

     Також ч.  2  ст.  46  Конституції  України  (  254к/96-ВР   )
встановлений   вичерпний  перелік  гарантій  права  на  соціальний
захист.

     Право на соціальний захист не може включати право  на  пільгу
щодо  оподаткування,  оскільки  така  пільга не може гарантуватися
загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням за  рахунок
страхових внесків громадян,  підприємств, установ і організацій, а
також  бюджетних  та  інших   джерел   соціального   забезпечення;
створенням мережі державних,  комунальних,  приватних закладів для
догляду за непрацездатними.

     Згідно зі ст.  67 Конституції України (  254к/96-ВР  )  кожен
зобов'язаний  сплачувати  податки та збори в порядку і в розмірах,
встановлених законом.

     Поряд з цим  ДПА  України  поділяє  думку  щодо  необхідності
більшої  підтримки  з  боку держави категорії осіб,  віднесених до
дітей війни,  у тому числі ветеранів праці, зокрема шляхом повного
забезпечення  законодавчо  встановлених  соціальних  гарантій  для
таких громадян.  Водночас,  виходячи  з  конституційного  принципу
рівності всіх перед законами,  в тому числі податковими, вважаємо,
що вирішення цього значущого соціального питання має здійснюватися
не  за  рахунок  надання  преференції  в  оподаткуванні,  а шляхом
розширення державної фінансової підтримки даної категорії громадян
та заміни податкових пільг адресними грошовими компенсаціями.

 Заступник Голови                                       С.І.Лекарь