ІНДИВІДУАЛЬНА ФОРМА НАВЧАННЯ В ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ

  1. За яких умов можлива організація індивідуальної форми навчання дитини в загальноосвітньому навчальному закладі?
  2. Як проводиться оцінювання навчальних досягнень учнів?
  3. Як фінансуються заклади освіти за умов індивідуальної форми навчання?

За яких умов можлива організація індивідуальної форми навчання дитини в загальноосвітньому навчальному закладі?

Наказом Міністерства освіти і науки України від 20.12.2002 р. №732 затверджено Положення про індивідуальну форму навчання (далі — індивідуальне навчання) в системі загальної середньої освіти (далі — Положення), яке розроблено відповідно до Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.06.2006 р. № 964, та інших нормативно-правових актів.

Положенням регулюються відносини між навчальним закладом і батьками або особами, які їх замінюють, з усіх питань організації індивідуального навчання.

Індивідуальне навчання в системі загальної середньої

і освіти є однією з форм організації навчально-виховного процесу і впроваджується для забезпечення права громадян на здобуття повної загальної середньої освіти з урахуванням їхніх індивідуальних здібностей та обдарувань, стану здоров'я, демографічної ситуації, організації їх навчання. Індивідуальне навчання здійснюється в загальноосвітніх навчальних закладах (далі — навчальні заклади) усіх типів і форм власності.

Підставою для організації індивідуального навчання є такі документи (відповідно до п. 1.6. Положення):

Учні, які навчаються індивідуально, є учасниками навчально-виховного процесу одного із навчальних закладів. їхні права та обов'язки визначаються Законом України «Про освіту», «Про загальну середню освіту» та іншими нормативно-правовими актами.

Право на індивідуальне навчання мають учні:

Для організації індивідуального навчання учнів, які за станом здоров'я не можуть відвідувати навчальний заклад, крім документів, визначених у п. 1.6. Положення, додається довідка, завірена печаткою лікарсько-консультативної комісії та печаткою лікувального закладу. Навчання здійснюється за індивідуальним навчальним планом, затвердженим директором навчального закладу (у міру потреби протягом навчального року).

Індивідуальне навчання учнів, яким необхідно пройти лікування у лікувальному закладі більше одного місяця, організовується на базі найближчого за розташуванням до місця лікування навчального закладу, визначеного місцевим органом управління освітою, і починається не раніше 3—5 днів після того, як хворий прибуває до лікувального закладу. При наявності у групі 5 і більше осіб навчання здійснюється за груповою формою (у міру потреби протягом навчального року).

Контингент таких учнів ураховується в статистичних звітах тих шкіл, де вони навчаються постійно та не відраховуються зі складу учнів навчального закладу, до якого вони зараховані.

Результати виконання індивідуального навчального плану та програм, досягнення учнів у навчанні фіксуються в довідці, підписаній директором навчального закладу, який організовує індивідуальне навчання.

Індивідуальне навчання учнів, які мають високий навчальний потенціал і можуть прискорено закінчити школу, крім документів, визначених у п.1.6. Положення, здійснюється на

підставі рішення ради навчального закладу за індивідуальним навчальним планом, затвердженим директором навчального закладу на початку навчального року (на один рік).

Індивідуальне навчання учнів, які проживають у селах і селищах (коли кількість учнів у класі становить менше 5 осіб), організовується за індивідуальним навчальним планом, затвердженим місцевим органом управління освітою (з початку навчального року).

Для організації індивідуального навчання учнів, які не встигають протягом двох років навчання у школі І ступеня, які потребують корекції фізичного та (або) розумового (психічного) розвитку, крім документів, визначених у п. 1.6. Положення, додається рішення психолого-медико-педагогічної консультації. Такі учні можуть продовжувати навчання за індивідуальним навчальним планом та програмами.

Після закінчення терміну індивідуального навчання учень може продовжувати заняття у навчальному закладі, учнем якого він є,- на загальних підставах.

Індивідуальне навчання проводять педагогічні працівники, які мають відповідну освіту. Склад педагогів затверджується наказом директора навчального закладу, розклад занять погоджується (письмово) з батьками учнів.

Індивідуальні навчальні плани складаються на основі типових навчальних планів, затверджених Міністерством освіти і науки України. Освітній рівень учнів, які навчалися за індивідуальною формою, має відповідати вимогам Державного стандарту загальної середньої освіти.

Виконання індивідуального навчального плану та програм, досягнення учнів у навчанні фіксуються в окремих журналах встановленого зразка.

У разі здійснення індивідуального навчання за однотипними індивідуальними навчальними програмами учнів 1—4-х класів на окремих заняттях можна об'єднувати в групи чисельністю не більше 5 осіб.

Як проводиться оцінювання навчальних досягнень учнів?

Оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється педагогічними працівниками відповідно до критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти.

За результатами річного оцінювання та атестації учням 2—4, 5—8, 10 (11)-х класів, які навчаються індивідуально, видається табель успішності.

Учні, які пройшли державну підсумкову атестацію, отримують свідоцтво про базову загальну середню освіту згідно з чинним законодавством.

Звільненню від підсумкової атестації підлягають учні, які навчались індивідуально за станом здоров'я або з інших поважних причин. Звільнення здійснюється у встановленому порядку.

У разі незгоди учня, батьків або осіб, які їх замінюють, з результатами річного та підсумкового оцінювання вони можуть оскаржити їх у відповідному органі управління освітою в порядку, встановленому чинним законодавством.

Учні, які навчалися за індивідуальною формою навчання і досягли високих результатів у вивченні навчальних предметів, можуть нагороджуватися похвальним листом «За високі досягнення у навчанні» та похвальною грамотою «За особливі досягнення у вивченні окремих предметів» відповідно до Положення про похвальний лист «За високі досягнення у навчанні» та похвальну грамоту «За особливі досягнення у вивченні окремих предметів», затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України.

Учні, які за станом здоров'я не можуть відвідувати навчальний заклад, яким необхідно пройти лікування у лікувальному закладі більше одного місяця, які проживають у селах і селищах, а також ті, які мають високий навчальний потенціал і прискорено закінчують школу, можуть нагороджуватися золотою медаллю «За високі досягнення у навчанні» або срібною медаллю «За досягнення у навчанні» відповідно до Положення про золоту медаль «За високі досягнення у навчанні» та срібну медаль «За досягнення у навчанні», затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 13.12.2000 р. № 584 та зареєстрованого Мін'юстом України 19.12.2000 р. за № 924/5145.

Як фінансуються заклади освіти за умов індивідуальної форми навчання?

Фінансування індивідуального навчання учнів здійснюється коштом відповідного бюджету.

Кількість годин для організації індивідуального навчання відповідно до кількості предметів інваріантної частини навчального плану визначається наказом директора та затверджується відповідним органом управління освітою: 1 — 4-ті кл. — 5 год. на тиждень, 5 — 9-ті кл. — 8 год. на тиждень,

10 - 12-ті кл. — 12 год. на тиждень за умови виконання вимог Державного стандарту освіти.

Кількість годин для організації індивідуального навчання учнів, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, відповідно до кількості предметів інваріантної складової навчального плану за умови виконання вимог Державного стандарту загальної середньої освіти та Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, визначається наказом директора навчального закладу, затверджується відповідним органом управління освітою і становить:

1 — 4-ті кл. — 10 год. на тиждень на кожного учня, 5 — 9-ті кл. — 14 год. на тиждень на кожного учня,

10 — 12-ті кл. — 16 год. на тиждень на кожного учня.

За бажанням учнів, батьків або осіб, які їх замінюють, кількість годин на індивідуальне навчання понад установлену норму може бути збільшена шляхом надання платних послуг навчальним закладом згідно з переліком платних послуг, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.01.1997 р. № 38.

Оплата праці педагогічних працівників за проведення індивідуального навчання здійснюється відповідно до п. 68 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом МОН України від 15.04.1993 р. №102.

Матеріали підготував ВАСИЛЬ МОРОЗ, юрист
Інформаційно-довідкова газета ЮРИСТ КОНСУЛЬТУЄ 42/2006