ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
11.12.2006 N 13864/6/15-0416
|
Про окремі питання застосування спрощеної системи оподаткування
(Витяг)
<...> Статтею 7 Указу Президента України "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності" (
727/98)
(у редакції Указу Президента України від 28.06.99 р. N
746/99 (
746/99)
) (далі - Указ) встановлено обмеження щодо застосування спрощеної системи оподаткування.
Так, відповідно до положень зазначеної статті дія Указу (
727/98)
не поширюється на суб'єктів підприємницької діяльності, у статутному фонді яких частки, що належать юридичним особам - учасникам та засновникам даних суб'єктів, які не є суб'єктами малого підприємництва, перевищують 25 відсотків.
На сьогоднішній день існують підприємства з державною, комунальною та іншими формами власності, створені органами державної влади, місцевого самоврядування, неприбутковими організаціями, у яких не сформований (відсутній) статутний фонд. Тобто неможливо визначити частку учасників та засновників вищевказаних підприємств, як передбачено абзацом четвертим пункту 7 Указу (
727/98)
. У зв'язку з цим виникають спірні питання стосовно переходу вказаних підприємств на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності.
Для вирішення спірного питання ДПА України звернулася до відповідних міністерств та Кабінету Міністрів України.
Міністерством фінансів запропоновано ДПА України підготувати Узагальнююче податкове роз'яснення щодо застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб'єктами малого підприємництва з державною, комунальною та іншими формами власності, яке підготовлено з урахуванням позицій Міністерства юстиції та Міністерства фінансів України з даного питання та затверджено наказом від 23.06.2006 р. N 352 (
v0352225-06)
.
Так, для з'ясування питання поширення дії Указу (
727/98)
на підприємства, засновані на державній та комунальній власності, слід враховувати, що державне підприємство згідно з положеннями Господарського кодексу України (
436-15)
є підприємством, що діє на основі державної власності, утворюється уповноваженим органом державної влади і майно якого закріплюється за ним на праві господарського відання чи праві оперативного управління (статті 63, 73, 74).
Комунальне підприємство - це підприємство, що діє на основі комунальної власності територіальної громади, утворюється органом, який є представником власника - відповідної територіальної громади і виконує його функції та майно якого закріплюється за ним на праві господарського відання або на праві оперативного управління (статті 63, 78 зазначеного Кодексу (
436-15)
).
Отже, незалежно від наявності чи відсутності статутного фонду, єдиним засновником (учасником) державних та комунальних підприємств є, відповідно, держава чи територіальна громада в особі уповноважених органів. Тобто їх частка в цих підприємствах перевищує 25 відсотків.
Враховуючи поняття суб'єкта малого підприємництва, наведене у статті 1 Указу (
727/98)
, уповноважені органи, які діють від імені держави чи територіальних громад, не є суб'єктами малого підприємництва.
Крім того, частиною першою статті 8 Господарського кодексу України (
436-15)
передбачено, що держава, органи державної влади та органи місцевого самоврядування не є суб'єктами господарювання.
Таким чином, оскільки засновники (органи державної влади та органи місцевого самоврядування) державних та комунальних підприємств не є суб'єктами малого підприємництва і їх частка в цих підприємствах перевищує 25 відсотків, дія Указу (
727/98)
на зазначені підприємства не поширюється.
Враховуючи наведене, зазначаємо, що питання щодо застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності потребує врегулювання на законодавчому рівні шляхом прийняття Закону України "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва".
Заступник голови
|
Л.Боєнко
|