ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
Н А К А З
18.10.2006 N 907

Про затвердження Концепції створення, упровадження і розвитку системи електронного декларування товарів

Відповідно до пункту 8 доручення Президента України від 27 грудня 2005 року N 1-1/1465, з метою забезпечення вдосконалення діяльності митної служби України, прискорення і спрощення здійснення митних процедур шляхом впровадження електронного декларування товарів НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Концепцію створення, упровадження і розвитку системи електронного декларування товарів, що додається.
2. Керівникам структурних підрозділів Держмитслужби, начальникам Департаменту аналізу ризиків та аудиту, Управління інформаційного забезпечення та митної статистики, Центрального митного управління лабораторних досліджень та експертної роботи відповідно до своєї компетенції забезпечити організацію роботи з впровадження Концепції створення, упровадження і розвитку системи електронного декларування товарів.
Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
Голова Служби
О.Б.Єгоров

ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної митної
служби України
18.10.2006  N 907

КОНЦЕПЦІЯ

створення, упровадження і розвитку системи електронного декларування товарів

1. Загальні положення

Ураховуючи завдання, покладені Президентом і Урядом України на митну службу України і спрямовані на наближення митних правил України до світових норм і стандартів, Держмитслужбою України розроблено Концепцію створення, упровадження і розвитку системи електронного декларування товарів (далі - Концепція).
Важливими пріоритетами у використанні інформаційних технологій у сфері зовнішньоекономічної діяльності (далі - ЗЕД) є запровадження комплексної системи управління ризиками й розвиток систем електронного декларування. Роль інформаційних технологій в митній справі відображена в Міжнародній конвенції про спрощення та гармонізацію митних процедур (995_643) (Кіотська конвенція, 1999 рік), яка:
- передбачає максимальне практичне використання інформаційних технологій;
- розглядає інформаційні технології як один з принципів митного оформлення, реалізація якого сприятимете спрощенню та гармонізації митних процедур;
- установлює стандартне правило використання інформаційних технологій і засобів електронних комунікацій для удосконалення митного контролю.
Реалізація процедури електронного декларування товарів дозволить сформувати необхідні умови для застосування інформаційних технологій на якісно новому рівні й забезпечить запровадження електронного документообігу між митними органами та суб'єктами ЗЕД із використанням механізму електронного цифрового підпису.
Електронна форма декларування орієнтована на реалізацію єдиного алгоритму автоматизованої обробки відомостей, що заявляються у ВМД (za437-05) , на рівні митних органів із здійсненням автоматизованого форматно-логічного контролю, аналізу ризиків і виданням різноманітних застережень для посадових осіб митних органів, які здійснюють митний контроль та митне оформлення товарів.
Положення Концепції ґрунтуються на Законах України від 22.05.03 N 851-IV (851-15) "Про електронні документи та електронний документообіг" і від 22.05.03 N 852-IV (852-15) "Про електронний цифровий підпис".
Позитивний результат застосування електронного декларування товарів підтверджується досвідом роботи митних органів іноземних країн.

2. Мета Концепції

Метою Концепції є прискорення товарообігу, скорочення часу на здійснення митного контролю, виключення суб'єктивних факторів при здійсненні митних процедур.

3. Суть процедури електронного декларування

Процедура електронного декларування товарів є попередньою операцією, яка покликана сприяти прискоренню митного оформлення товарів і транспортних засобів, а також здійсненню передбачених Митним кодексом України митних процедур. Попередніми операціями вважаються дії, що виконуються до початку митного оформлення товарів і транспортних засобів. Законодавчою підставою для впровадження електронного декларування товарів є стаття 91 Митного кодексу України (92-15) .
Процедура електронного декларування товарів полягає в такому:
- підприємство заповнює в установленому порядку вантажну митну декларацію в електронному вигляді;
- додає до неї електронні копії документів, необхідних для здійснення митного контролю та митного оформлення товарів;
- формує повідомлення та засвідчує його електронним цифровим підписом;
- передає зазначене авторизоване повідомлення каналами передачі даних за допомогою системи електронної пошти до відповідного структурного підрозділу митного органу, де воно буде проаналізоване за допомогою програмно-інформаційного комплексу "Інспектор 2006", або направляє авторизоване повідомлення напряму до Центральної бази даних Єдиної автоматизованої інформаційної системи (ЄАІС) Держмитслужби, де воно буде проаналізоване за допомогою відповідних програмно-інформаційних комплексів.
Застосування електронного цифрового підпису (далі - ЕЦП) в електронних документах здійснюється з використанням послуг акредитованого центру сертифікації ключів відповідно до Закону України "Про електронний цифровий підпис" (852-15) . При прийманні електронних документів здійснюється відповідна процедура перевірки ЕЦП з використанням відповідних програмно-інформаційних комплексів (або на рівні митного органу, або на рівні центральної бази даних), що дає можливість пересвідчитися у цілісності та достовірності електронного документа.
Програмно-інформаційний комплекс (на рівні митного органу - "Інспектор 2006") в автоматичному режимі здійснює перевірку:
- достовірності ЕЦП на авторизованому повідомленні;
- дотримання структури й формату даних, що встановлюються Держмитслужбою України до документів, які подаються в електронному вигляді;
- правильності заповнення електронних копій ВМД (za437-05) та інших документів на предмет відповідності форматно-логічному контролю.
У разі негативних результатів перевірки програмно-інформаційний комплекс формує й направляє декларантові протокол, який містить перелік помилок у ВМД (za437-05) .
У разі позитивних результатів перевірки:
- ВМД (za437-05) реєструється з присвоєнням їй реєстраційного номера;
- здійснюється аналіз ризику за ВМД;
- формується й направляється декларантові протокол, який містить реєстраційний номер ВМД з діапазону номерів, зарезервованих митним органом, та інформація про результати контролю в митному органі.
Результати контролю в митному органі містять інформацію про форми митного контролю, необхідні для завершення митного оформлення товарів, що заявляються митному органу шляхом подання паперових примірників документів, необхідних для здійснення митного контролю та митного оформлення товарів, а саме здійснення митного контролю:
- без пред'явлення товарів для митного огляду;
- з обов'язковим застосування окремих форм митного контролю (перевірка документів, частковий огляд товарів тощо);
- з обов'язковим проведенням митного огляду тощо.

4. Першочергові заходи, необхідні для впровадження електронного декларування

Для забезпечення функціонування механізму електронного декларування у повному обсязі необхідно вжити заходів на нормативному, технічному та організаційному рівнях.
На нормативному рівні:
- внесення змін до Порядку здійснення митного контролю й митного оформлення товарів із застосуванням вантажної митної декларації, затвердженого наказом Держмитслужби від 20.04.05 N 314 (z0439-05) і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.04.05 за N 439/10719, в частині митного контролю та митного оформлення товарів, що попередньо заявлялися митному органу шляхом подання вантажної митної декларації в електронному вигляді;
- розробка та затвердження умов щодо підприємств-резидентів, до товарів яких може застосовуватися процедура електронного декларування;
- розробка та затвердження єдиного порядку прийняття, обробки вантажних митних декларацій, поданих в електронному вигляді, та надання декларантові протоколу про результати контролю в митному органі;
- розробка та затвердження типових схем направлення електронних повідомлень до ЄАІС Держмитслужби;
- приведення форми митної декларації, що діє в Україні у відповідність із формою митної декларації що діє в країнах Європейського Союзу;
- розробка єдиного Порядку заповнення граф вантажної митої декларації відповідно до митних режимів (z0469-98) з урахуванням вимог Конвенції про спрощення формальностей в торгівлі товарами 1987 року (987_012) ;
- розробка та затвердження системи форматно-логічного контролю електронної копії вантажної митної декларації;
- розробка та затвердження системи аналізу заходів державного регулювання;
- розробка та затвердження системи аналізу та управління ризиками під час здійснення електронного декларування;
- впровадження системи перевірки обліку та звітності товарів і транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України.
На технічному рівні:
- впровадження в дослідну та промислову експлуатацію програмно-інформаційного комплексу "Інспектор 2006" (для відпрацювання механізму на локальному рівні) та постійна подальша його підтримка;
- впровадження в дослідну та промислову експлуатацію програмно-інформаційного комплексу на рівні центральної бази даних та постійна подальша його підтримка;
- технічна реалізації вибраної схеми направлення електронних повідомлень;
- розробка програмного забезпечення, необхідного декларантам для здійснення електронного декларування товарів.
На організаційному рівні:
- створення власного центру сертифікації ключів (для співробітників митних органів), який буде використовуватися як для системи електронного декларування, так і системи електронного документообігу в цілому);
- організація робочих місць в митних органах України для роботи посадових осіб, уповноважених на здійснення митного контролю та митного оформлення товарів з використанням ВМД (za437-05) в електронному вигляді;
- укладення договірних відносин з підприємствами, які здійснюватимуть електронне декларування товарів.

5. Очікувані результати

Реалізація Концепції дасть змогу:
- запровадити попередню обробку вантажної митної декларації в автоматичному режимі без втручання посадових осіб митних органів;
- зменшити вплив суб'єктивних факторів під час здійснення митних процедур;
- прискорити та спростити процедуру здійснення митного контролю та митного оформлення товарів і транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України;
- здійснити гармонізацію митних процедур в Україні до норм світового законодавства.

6. Мінімальні вимоги до програмно-інформаційних комплексів, які будуть задіяні під час функціонування системи електронного декларування

Крім інших модулів, програмно-інформаційні комплекси, за допомогою яких будуть виконуватися функції електронного декларування, повинні відповідати вимогам Законів України від 22.05.03 N 851-IV (851-15) "Про електронні документи та електронний документообіг" і від 22.05.03 N 852-IV (852-15) "Про електронний цифровий підпис" і містити такі складові (підсистеми):
- систему форматно-логічного контролю (ФЛК);
- систему аналізу заходів державного регулювання;
- систему аналізу ризиків;
- інструменти контролю за прийняттям управлінських рішень.
Система форматно-логічного контролю
Забезпечує здійснення контролю за правильністю заповнення граф ВМД (za437-05) відповідно до вимог єдиного Порядку заповнення граф вантажної митної декларації відповідно до митних режимів (z0469-98) , класифікаторів, що використовуються під час заповнення ВМД, та інших нормативно-правових актів шляхом аналізу відомостей, зазначених у ВМД і поданих документах, а також відповідність поданої до оформлення ВМД вимогам, установленим Специфікацією форматів електронних повідомлень програмно-інформаційного комплексу на рівні суб'єкт - митний орган.
Етапи реалізації:
- розроблення методології здійснення в митних органах України форматно-логічного контролю під час прийому та обробки митних декларацій на підставі єдиного Порядку заповнення граф вантажної митної декларації відповідно до митних режимів (z0469-98) ;
- розроблення та затвердження наказу Держмитслужби "Про систему форматно-логічного контролю";
- реалізація системи форматно-логічного контролю в програмно-інформаційних комплексах;
- забезпечення постійного тестування працездатності системи.
Система аналізу заходів державного регулювання
За допомогою цієї системи передбачається встановлення взаємозв'язків кодів товарів згідно з УКТЗЕД (2371а-14, 2371б-14, 2371в-14, 2371г-14) і адміністративних та економічних методів регулювання зовнішньоекономічної діяльності. Зазначене дозволить одержувати повну інформацію про кожний товар (з урахуванням митного режиму, у який розміщується товар, коду товару згідно з УКТЗЕД, країни його походження тощо), у тому числі про ставки податків і зборів, а також перелік дозвільних документів, установлених законодавством України, що повинні подаватися до оформлення.
Етапи реалізації:
За напрямом нетарифного регулювання та дозвільної системи:
- опрацювання з міністерствами та відомствами переліків товарів, що підлягають контролю з боку органів державної влади, з визначенням їх кодів згідно з УКТЗЕД (2371а-14, 2371б-14, 2371в-14, 2371г-14) ;
- у подальшому підготовка документів щодо погодження нормативно-правових актів органів державної влади (які передбачають впровадження щодо товарів певних видів контролю) виключно за умови зазначення у цих нормативно-правових актах кодів товарів згідно з УКТЗЕД (2371а-14, 2371б-14, 2371в-14, 2371г-14) ;
- запровадження у подальшому будь-якого нового дозвільного документа, як підстави для здійснення митного оформлення товарів, має проводитись шляхом внесення змін до Переліку документів, які видаються державними органами для здійснення митного контролю та митного оформлення товарів і транспортних засобів із використанням вантажної митної декларації відповідно до заявленого митного режиму, затвердженого наказом Держмитслужби України від 20.03.06 N 202 (v0202342-06) .
За напрямом тарифного регулювання та нарахування податків і зборів:
- включення ставок мита, акцизних і митних зборів у програмно-інформаційний комплекс;
- постійна підтримка системи в актуальному стані.
Система аналізу ризиків
Призначена для отримання митним органом необхідних даних про можливі ризики з метою спрямування контрольних ресурсів переважно до ділянок, на яких імовірність порушення законодавства України з питань митної справи є найвищою. Головним завданням системи аналізу ризиків є оцінка ризику за ВМД (za437-05) та надання вказівок щодо застосування певних форм контролю.
Митні органи при проведенні митного контролю повинні керуватися принципом вибірковості і, як правило, обмежуватися формами митного контролю, достатніми для забезпечення дотримання законодавства України з питань митної справи.
Етапи реалізації:
- розробка, впровадження та вдосконалення нормативно-правової бази та методик, що регулюють порядок здійснення організаційних, методологічних, інформаційних, програмно-технологічних заходів з аналізу ризиків та управління ними;
- реалізація програмного забезпечення для застосування системи аналізу ризиків під час здійснення митного контролю та митного оформлення (у програмно-інформаційному комплексі "Інспектор 2006");
- здійснення системної інформаційно-аналітичної роботи з наповнення системи аналізу ризиків профілями ризику".
Інструменти контролю за прийняттям управлінських рішень
Ці інструменти являють собою інформаційні масиви (бази даних) з різноманітних напрямів діяльності. Найбільш ефективний результат здійснення митного контролю можна отримати за умови наявності широкого доступу до усієї інформації, що може бути використана посадовою особою митниці. Як джерело інформації використовується інформація про:
- підприємства, зареєстровані в митних органах України;
- митні ліцензійні склади;
- підприємства, що порушили митні правила або вчинили контрабанду;
- підприємства, які отримали свідоцтво на право декларування на договірній основі;
- перевізників, митних перевізників;
- недійсні книжки МДП;
- особисте митне забезпечення;
- товари, які найчастіше класифікувалися не за своїм найменуванням;
- підприємства, до яких застосовані спеціальні санкції;
- орієнтування митних та правоохоронних органів щодо можливого скоєння правопорушень з боку підприємств - учасників зовнішньоекономічної операції;
- тощо.
Етапи реалізації:
- реалізувати ці дані в програмно-інформаційному комплексі;
- для забезпечення здійснення митного контролю та митного оформлення товарів надати можливість більш широкого доступу посадових осіб до ЄАІС;
- при здійсненні форматно-логічного контролю (під час прийому ВМД (za437-05) до оформлення) забезпечити візуалізацію результатів контролю.

7. Етапи впровадження системи електронного декларування:

Пропонується поетапне запровадження системи електронного декларування товарів у митних органах.
На першому етапі з метою напрацювання позитивних результатів пропонується обмежитися певними митними режимами (митний склад, експорт тощо), видами транспорту, колом митних органів і підприємств, а також певними товарами.
На другому етапі електронне декларування запроваджується для більшого переліку митних режимів, видів товарів, митних органів тощо.
На третьому етапі запроваджується повномасштабна система електронного декларування.

8. Організація роботи з упровадження системи електронного декларування товарів

В основу організації роботи з упровадження системи електронного декларування товарів покладено діяльність структурних підрозділів Держмитслужби України з урахуванням покладених на них завдань та функцій. План заходів, покликаних на забезпечення реалізації положень цієї Концепції, затверджується окремим наказом Держмитслужби.
Директор Департаменту
декларування та митних режимів
В.П.Науменко
WEB MD Office "НПО Поверхность",
www.master-d.com.ua