КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
від 1 березня 2001 р. N 69-р
Київ
|
Про схвалення Концепції щодо внесення змін до Законів України "Про місцеве самоврядування в Україні" та "Про місцеві державні адміністрації"
1. Схвалити Концепцію щодо внесення змін до Законів України "Про місцеве самоврядування в Україні" та "Про місцеві державні адміністрації" (додається).
2. Мін'юсту разом з іншими центральними органами виконавчої влади у місячний термін після затвердження Концепції державної регіональної політики розробити на основі Концепції, схваленої цим розпорядженням, проекти Законів України "Про внесення змін до Закону України "Про місцеві державні адміністрації" та "Про внесення змін до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" і подати Кабінетові Міністрів України.
3. Мінекономіки, Мінфіну, Мін'юсту і Головдержслужбі підготувати пропозиції про надання на період проведення адміністративної реформи в Україні одному з центральних органів виконавчої влади повноважень щодо системного оформлення процесу деконцентрації функцій центральних органів виконавчої влади.
Прем'єр-міністр України
|
В.ЮЩЕНКО
|
СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 1 березня 2001 р. N 69-р
КОНЦЕПЦІЯ
щодо внесення змін до Законів України "Про місцеве самоврядування в Україні" та "Про місцеві державні адміністрації"
Внесення змін до Законів України "Про місцеве самоврядування в Україні" (
280/97-ВР)
та "Про місцеві державні адміністрації" (
586-14)
викликане необхідністю підвищення ролі місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у реалізації стратегії економічного та соціального розвитку України на 2000-2004 роки, визначеної у Посланні Президента України до Верховної Ради України "Україна: поступ у XXI століття. Стратегія економічного і соціального розвитку на 2000-2004 роки" (
276а/2000)
.
Практика застосування зазначених Законів України свідчить про недосконалість правового регулювання у сфері управління соціально-економічними процесами на регіональному та місцевому рівнях, що призводить до поглиблення диспропорцій та диференціації територіального розвитку, низького рівня якості надання державних і громадських послуг населенню. Неузгодженість і дублювання повноважень місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування зумовлюють невизначеність їх відповідальності, послаблюють державний і громадський контроль за результатами їх практичної діяльності.
Недосконалість правових норм породжує зайву напруженість у стосунках між головами обласних і районних державних адміністрацій та головами обласних і районних рад, а також між ними і міськими головами.
Необхідність внесення змін до зазначених Законів пов'язана також з проведенням адміністративної реформи, змінами у міжбюджетних відносинах, формуванням нової державної регіональної політики.
Цією Концепцією пропонується внесення таких змін:
I. До Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні"
1. Потребують чіткого визначення згідно з Конституцією України (
254к/96-ВР)
питання місцевого значення, віднесені Законом до компетенції територіальних громад, які вирішуються ними безпосередньо або через утворені органи місцевого самоврядування, зокрема:
1) для територіальних громад:
[ правоможності територіальних громад безпосередньо або через органи місцевого самоврядування розглядати і вирішувати питання місцевого значення, віднесені Конституцією і законами України до їх повноважень.]
--------------------
Примітка. [ ] - виділено нові повноваження.
[ До відання виключно територіальних громад належать питання щодо обрання згідно із законом депутатів відповідних рад і сільських, селищних, міських голів.]
Територіальна громада може вирішувати також інші питання місцевого значення шляхом проведення відповідно до законодавства загальних зборів та місцевого референдуму;
2) для сільських, селищних, міських рад:
а) затвердження та [ контроль за виконанням місцевих ] програм соціально-економічного та культурного розвитку [ сіл, селищ, міст, у тому числі:
програм соціального захисту та соціального забезпечення (з питань дітей, молоді, жінок, сім'ї; соціального захисту окремих категорій населення);
програм розвитку житлово-комунального господарства та благоустрою населених пунктів;
культурно-мистецьких програм;
програм підтримки засобів масової інформації;
програм розвитку охорони здоров'я, фізичної культури і спорту;
програм зайнятості населення;
екологічних та інших програм з питань цивільного захисту;
енергозберігаючих програм;
контроль за типовим проектуванням, реставрацією та охороною пам'яток архітектури місцевого значення;
контроль за роботою транспорту, дорожнього господарства; ]
б) затвердження та контроль за виконанням місцевого бюджету, внесення змін до нього; затвердження звіту про виконання відповідного бюджету;
в) установлення місцевих податків і зборів, розмірів їх ставок у межах, визначених законодавством;
[ г) утворення цільових фондів, затвердження положень про ці фонди та звітування про використання їх коштів;
ґ) об'єднання на договірних засадах коштів відповідного місцевого бюджету та інших місцевих бюджетів для виконання спільних проектів або для спільного фінансування комунальних підприємств, установ та організацій, вирішення інших питань, що стосуються інтересів територіальних громад; ]
д) прийняття рішень про:
випуск облігацій, місцеві позики та їх обслуговування відповідно до законодавства;
отримання позик і коштів з інших місцевих бюджетів та затвердження порядку їх використання, а також про передачу коштів з відповідного місцевого бюджету;
надання відповідно до законодавства пільг з місцевих податків і зборів;
управління комунальним майном та його утримання;
утворення, реорганізацію та ліквідацію комунальних підприємств, установ та організацій, здійснення контролю за їх діяльністю, встановлення порядку використання ними прибутку;
відчуження відповідно до законодавства комунального майна;
передачу іншим органам місцевого самоврядування, суб'єктам господарювання окремих повноважень щодо управління комунальним майном територіальної громади, визначення меж цих повноважень та умов їх здійснення;
створення у разі потреби органів і служб для забезпечення здійснення з іншими суб'єктами комунальної власності спільних проектів або спільного фінансування (утримання) комунальних підприємств, установ та організацій, визначення повноважень цих органів (служб);
вирішення відповідно до Закону питань регулювання земельних відносин;
затвердження відповідно до Закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад;
відведення земельних ділянок під забудову та для інших потреб;
планування, використання та надання дозволу на спеціальне використання природних ресурсів місцевого значення, а також про скасування такого дозволу;
організацію територій і об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні; внесення відповідно до законодавства пропозицій щодо оголошення природних та інших об'єктів, що мають екологічну, історичну, культурну або наукову цінність, пам'ятками природи, історії або культури, які охороняються законом;
[ найменування (перейменування) вулиць, провулків, проспектів, площ, парків, скверів, мостів та інших споруд, розташованих на території відповідного населеного пункту; ]
дозвіл на будівництво об'єктів незалежно від форми власності;
адміністративно-територіальний устрій. Рішення приймаються у межах і порядку, визначених цим та іншими законами;
затвердження в установленому порядку місцевих містобудівних програм, генеральних планів відповідних населених пунктів, іншої містобудівної документації;
затвердження договорів, укладених сільським, селищним, міським головою від імені ради, з питань, що належать до її компетенції;
установлення відповідно до законодавства місцевих правил забудови населених пунктів, забезпечення в них чистоти і громадського порядку;
ліквідацію наслідків екологічних катастроф, стихійного лиха, епідемій, епізоотій та інших надзвичайних ситуацій, [ запобігання цим ситуаціям, інформування про них населення, залучення в установленому порядку до цих робіт підприємств, установ, організацій, а також населення, створення аварійно-рятувальних служб для ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій; ]
внесення пропозиції щодо створення спеціальних (вільних) та інших зон;
затвердження статуту територіальної громади;
затвердження відповідно до Закону положення про зміст, опис та порядок використання символіки територіальної громади;
[ надання згоди на передачу об'єктів з державної у комунальну власність та з комунальної у державну власність;
утворення місцевої пожежної охорони та контроль за її діяльністю;
організацію позашкільної освіти;
звернення до суду щодо визнання незаконними актів органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, які обмежують права територіальних громад;
об'єднання на договірних засадах коштів підприємств, установ та організацій, розташованих на відповідній території, і населення, а також бюджетних коштів на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання на пайових засадах об'єктів соціальної і виробничої інфраструктури, шляхів спільного користування та на заходи щодо охорони навколишнього природного середовища. Порядок визначення граничних розмірів пайової участі (внесків) інвесторів (забудовників) у створенні інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів установлюється Кабінетом Міністрів України; ]
формування відповідно до Закону міліції, що утримується за рахунок коштів бюджету місцевого [ самоврядування, про чисельність працівників такої міліції, про витрати на їх утримання, матеріально-технічне забезпечення їх діяльності, створення для них належних житловопобутових умов;
е) затвердження правил користування водозабірними спорудами, призначеними для задоволення побутових та інших потреб населення, зон санітарної охорони джерел водопостачання, обмеження або заборону використання підприємствами питної води у промислових цілях;
є) відведення місць для об'єктів соціально-культурного призначення;
ж) подання до районних, обласних рад інформації про необхідні показники та внесення пропозицій до програм соціально-економічного та культурного розвитку, програм розвитку підприємництва відповідних районів і областей, а також до планів підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, розташованих на відповідній території, з питань, пов'язаних із соціально-економічним та культурним розвитком території, задоволенням потреб населення;
з) установлення порядку використання коштів та іншого майна, що перебувають у комунальній власності територіальних громад;
и) забезпечення соціального обслуговування самотніх і непрацездатних громадян, надання населенню житлових субсидій та виплату пенсій і допомоги;
і) визначення разом з підприємствами (об'єднаннями), установами та організаціями, громадськими організаціями інвалідів нормативів робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів;
ї) внесення подань до відповідних органів про притягнення до відповідальності посадових осіб у разі ігнорування ними законних вимог, рішень рад та їх виконавчих органів, прийнятих у межах їх повноважень;
й) створення умов для розвитку, підтримання та захисту конкуренції на регіональних товарних ринках;
к) забезпечення додержання законодавства про мобілізаційну підготовку та військовий обов'язок;
л) виконання заходів щодо посилення енергозбереження.
До відання міських рад належить ] визначення обсягу і меж повноважень, які здійснюють районні у містах (у разі їх створення) ради та їх виконавчі органи в інтересах територіальних громад районів у містах.
Організаційні питання, що вирішуються сільськими, селищними, міськими радами:
затвердження та внесення змін до регламенту ради:
утворення і ліквідація постійних та інших комісій ради, затвердження та внесення змін до їх складу, обрання голів комісій;
утворення виконавчого комітету ради, визначення його чисельності, затвердження персонального складу; внесення змін до складу виконавчого комітету та його розпуск;
обрання за пропозицією сільського, селищного, міського голови на посаду та звільнення з посади секретаря ради;
затвердження за пропозицією сільського, селищного, міського голови структури виконавчих органів відповідної ради, загальної чисельності її працівників, витрат на їх утримання [ у межах показників, визначених Кабінетом Міністрів України; ]
утворення за поданням сільського, селищного, міського голови інших виконавчих органів ради;
затвердження плану роботи ради та заслуховування звіту про його виконання;
заснування засобів масової інформації відповідної ради, призначення і звільнення їх керівників;
заслуховування звіту сільського, селищного, міського голови про діяльність виконавчих органів ради;
прийняття рішення про недовіру сільському, селищному, міському голові;
заслуховування звітів постійних комісій, керівників виконавчих органів ради та посадових осіб, яких вона призначає або затверджує;
розгляд запитів депутатів, прийняття рішень з цих питань;
заслуховування повідомлень депутатів про роботу в раді, виконання ними доручень ради;
прийняття рішень про дострокове припинення повноважень депутата ради в порядку, встановленому законодавством;
скасування актів виконавчих органів ради, які не відповідають Конституції чи законам України, іншим актам законодавства, рішенням відповідної ради, прийнятим у межах її повноважень;
визначення відповідно до Закону кількісного складу ради;
прийняття рішення щодо:
дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови у випадках, передбачених законом;
проведення, місцевого референдуму, організації референдумів та виборів органів державної влади, органів місцевого самоврядування та сільського, селищного, міського голови;
[ надання дозволу на утворення органів самоорганізації населення та передачу їм частини питань, що належать до власної компетенції територіальних громад, фінансів, майна, а також щодо дострокового припинення повноважень цих органів у випадках, передбачених законодавством; ]
об'єднання в асоціації або щодо вступу до асоціацій, інших добровільних об'єднань органів місцевого самоврядування та виходу з них.
Сільські, селищні, міські ради можуть розглядати і вирішувати також інші питання, віднесені до їх відання цим та іншими законами;
[ 3) для районних і обласних рад:
а) затвердження:
програм соціально-економічного та культурного розвитку відповідних району, області; контроль і заслуховування звітів про їх виконання; ]
районних, обласних бюджетів, які формуються з коштів державного бюджету, для їх відповідного розподілу між територіальними громадами або для виконання спільних проектів, а також з коштів, залучених на договірних засадах з місцевих бюджетів, для реалізації спільних соціально-економічних та культурних програм; внесення змін до відповідних бюджетів та програм, здійснення контролю за їх виконанням і затвердження звітів з цього питання;
[ схем планування територій, містобудівних програм відповідно області та району; ]
регіональних правил забудови населених пунктів та територій області;
б) прийняття рішень щодо:
управління об'єктами, які перебувають у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст [ на підставах, визначених Законом, а також делегування зазначених функцій відповідним Державним адміністраціям;
забезпечення місцевих органів виконавчої влади необхідним для їх функціонування нерухомим майном, у тому числі шляхом передачі його з комунальної у державну власність відповідно до закону; ]
організації територій і об'єктів природно-заповідного фонду районного і обласного значення та інших територій, що підлягають особливій охороні; внесення до відповідних державних органів пропозицій про оголошення природних та інших об'єктів, що мають екологічну, історичну, культурну або наукову цінність, пам'ятками національної історії або культури, які охороняються законом;
адміністративно-територіального устрою в межах і в порядку, визначених законом;
звернення до суду з питань визнання незаконними актів органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, що обмежують права територіальних громад у сфері їх спільних інтересів, які подані районними, обласними радами;
[ організації охорони, реставрації, використання пам'яток історії та культури, архітектури і містобудування, палацово-паркових, паркових та садибних комплексів, природних заповідників - об'єктів спільної власності територіальних громад; ]
здійснення заходів з ліквідації наслідків екологічних катастроф, стихійного лиха, епідемій, епізоотій, інших надзвичайних ситуацій, запобігання цим ситуаціям, інформування про них населення, залучення в установленому законом порядку до цих робіт підприємств, установ та організацій, а також населення, створення аварійно-рятувальних загонів та служб рятування для ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій;
[ формування регіонального контракту на закупівлю товарів і послуг для забезпечення реалізації спільних потреб відповідних територіальних громад;
в) надання згоди на передачу об'єктів з державної у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст;
г) затвердження маршрутів і графіків руху районного та обласного пасажирського транспорту незалежно від форми власності, узгодження їх. з графіками руху транзитного пасажирського транспорту. ]
Організаційні питання, що вирішуються районними та обласними радами:
обрання голови ради, його заступника, звільнення їх з посади;
утворення, обрання і ліквідація постійних та інших комісій ради, зміна їх складу, обрання голів комісій;
затвердження за пропозицією голови ради структури і загальної чисельності виконавчого апарату ради, витрат на утримання ради та її виконавчого апарату [ у межах показників, визначених Кабінетом Міністрів України; ]
затвердження регламенту, плану роботи ради, заслуховування звіту про виконання плану;
заснування засобів масової інформації відповідної ради, призначення і звільнення їх керівників;
заслуховування звітів постійних комісій, керівників органів, які рада утворює, обирає та призначає;
розгляд запитів депутатів, прийняття рішень з цих питань;
прийняття рішень щодо дострокового припинення повноважень депутата ради в порядку, встановленому Законом;
визначення відповідно до закону кількісного складу ради;
прийняття за пропозицією територіальних громад рішення щодо проведення відповідно місцевого референдуму з питань, які стосуються спільних інтересів територіальних громад;
здійснення повноважень щодо організації проведення всеукраїнського референдуму і виборів органів державної влади та органів місцевого самоврядування;
затвердження відповідно до законодавства положення про зміст, опис та порядок використання символіки району, області;
прийняття рішень щодо об'єднання в асоціації, вступ до асоціацій та інших добровільних об'єднань органів місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад, а також про вихід з них;
[ забезпечення розвитку, підтримання та захисту конкуренції на регіональних товарних ринках у відповідних районах та областях. Районні та обласні ради можуть розглядати і вирішувати на пленарних засіданнях також інші питання, віднесені до їх відання цим та іншими законами. ]
Районні та обласні ради можуть приймати рішення про делегування деяких повноважень відповідним державним адміністраціям. З цією метою в місцевих державних адміністраціях можуть створюватися відповідні структурні підрозділи. Місцеві державні адміністрації з питань виконання цих повноважень підзвітні і підконтрольні відповідним радам.
Голови районних та обласних державних адміністрацій щороку звітують на сесіях відповідних рад про виконання делегованих радами повноважень. [ У разі прийняття двома третинами депутатів від складу відповідної ради рішення про незадовільне виконання делегованих повноважень рада приймає рішення про недовіру голові місцевої державної адміністрації та надсилає це рішення Президенту України.
Обласні та районні ради можуть пропонувати територіальним громадам передачу певних повноважень з окремих питань спільних інтересів.
Делегування місцевим державним адміністраціям повноважень супроводжується передачею їм відповідних фінансових, матеріально-технічних та інших ресурсів, необхідних для здійснення цих повноважень.
Повноцінне вирішення органами місцевого самоврядування питань місцевого значення повинно бути забезпечено відповідними власними ресурсами, що обо'язково має бути передбачено у Бюджетному кодексі України. Враховуючи надзвичайно низьке забезпечення цими ресурсами органів місцевого самоврядування, можливе запровадження додаткових місцевих податків і зборів. ]
Органи місцевого самоврядування в межах Закону мають повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не виключено із сфери їх компетенції і вирішення якого не доручено іншому органу.
[ 2. З метою децентралізації державних послуг частина повноважень центральних органів виконавчої влади надається органам місцевого самоврядування, зокрема:
1) повноваження, що надаються сільським, селищним, міським радам міст районного значення, зокрема:
забезпечення розвитку дошкільної освіти;
забезпечення розвитку загальної середньої освіти (школи, дитячі садки);
забезпечення розвитку загальної медичної допомоги (дільничні лікарні, медичні амбулаторії, фельдшерсько-акушерські пункти, фельдшерські пункти);
виконання культурно-освітніх та видовищних програм;
2) повноваження, що надаються міським радам (міст республіканського - Автономної Республіки Крим - та обласного значення):
а) в галузі освіти:
дошкільної освіти у містах;
загальної середньої освіти (у тому числі школи, дитячі садки, спеціалізовані школи, ліцеї, гімназії, колегіуми);
надання допомоги на дітей, які перебувають під опікою, піклуванням;
виконання освітніх програм, які передаються державою в установленому законодавством порядку;
б) в галузі охорони здоров'я:
надання медико-санітарної допомоги (міські лікарняні заклади, спеціалізовані лікарні, лікувально-профілактичні заклади особливого типу, диспансери, амбулаторно-поліклінічні заклади, заклади переливання крові, швидкої та екстреної медичної допомоги, санаторно-курортні заклади, заклади санітарної просвіти, заклади медико-соціального захисту та інші);
виконання регіональних програм охорони здоров'я, материнства і дитинства;
надання загальної медичної допомоги (лікарні широкого профілю, пологові будинки, станції швидкої та невідкладної медичної допомоги, поліклініки і амбулаторії, загальні стоматологічні поліклініки);
виконання програми медико-санітарної освіти;
в) у галузі соціального захисту та соціального забезпечення:
виконання державних програм соціального забезпечення (притулки для неповнолітніх, якщо не менш як 90 відсотків кількості дітей, які перебувають у цих закладах, формується на території відповідного міста, районні та міські програми і заходи, спрямовані на розв'язання проблем молоді, жінок, сім'ї; територіальні центри і відділення соціальної допомоги, вдома):
виконання державних програм соціального захисту (пільги ветеранам війни, військової служби та праці, допомога сім'ям з дітьми, допомога малозабезпеченим сі'ям, щомісячна грошова допомога малозабезпеченій особі, яка проживає разом з інвалідом I чи II групи внаслідок психічного розладу, який за висновком лікарської комісії медичного закладу потребує постійного догляду, на догляд за ним, виплата компенсації реабілітованим, додаткові виплати на покриття витрат населення з оплати житлово-комунальних послуг, компенсаційні виплати за пільговий проїзд та надання пільг на послуги телефонного зв'язку окремим категоріям громадян);
забезпечення за рахунок місцевих бюджетів доплати до розмірів державної соціальної допомоги, встановлених відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям" виходячи із затвердженого регіонального прожиткового мінімуму;
виконання державних програм підтримки будівництва (реконструкції) житла для окремих категорій громадян;
г) забезпечення виконання державних культурно-освітніх та театрально-видовищних програм;
ґ) забезпечення виконання державних програм розвитку фізичної культури і спорту.
Держава фінансує здійснення наданих сільським, селищним, міським радам повноважень у повному обсязі за рахунок коштів державного бюджету або шляхом віднесення до місцевого бюджету у встановленому законом порядку окремих загальнодержавних податків, передає органам місцевого самоврядування відповідні об'єкти загальнодержавної власності;
3) з метою усунення суперечностей, які можуть виникати під час виконання своїх повноважень сільськими, селищними та міськими радами та їх виконавчими органами, до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад пропонується віднести: ]
підготовку програм соціально-економічного та культурного розвитку сіл, селищ, міст, цільових програм з інших питань місцевого самоврядування, подання їх на затвердження ради та організацію виконання; подання раді звітів про хід і результати виконання цих програм;
розроблення проекту місцевого бюджету, подання його на затвердження відповідної ради, забезпечення виконання бюджету; подання раді письмових звітів про хід і результати виконання бюджету; підготовку і подання відповідним органам виконавчої влади необхідних фінансових показників і пропозицій щодо складання проектів місцевих бюджетів;
утримання та управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад;
здійснення контролю за використанням прибутків підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідних територіальних громад;
заслуховування звітів про роботу керівників підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідних територіальних громад;
підготовку і внесення на розгляд ради пропозицій щодо порядку та умов відчуження комунального майна, переліку об'єктів комунальної [ власності, ] які не підлягають відчуженню, [ а також щодо визначення сфер господарської діяльності та переліку об'єктів, які можуть надаватися у концесію; ]
облік громадян, які відповідно до законодавства потребують поліпшення житлових умов; розподіл та надання відповідно до законодавства житла, що належить до комунальної власності;
надання громадянам, які мають потребу в поліпшенні житлових умов, допомоги в будівництві житла, отриманні кредитів, у тому числі пільгових, та субсидій для будівництва чи придбання житла; надання допомоги власникам квартир (будинків) в їх обслуговуванні та ремонті;
забезпечення соціально-культурних закладів, які належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, а також населення паливом, електроенергією, газом та іншими енергоносіями; вирішення питань водопостачання, відведення та очищення стічних вод; здійснення контролю за якістю питної води;
вирішення питань збирання, транспортування, утилізації та знешкодження побутових відходів, знешкодження та захоронення трупів тварин;
організацію благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, а також населення; здійснення контролю за благоустроєм виробничих територій, озелененням, охороною зелених насаджень і водойм, створенням місць відпочинку громадян;
організацію місцевих ринків, ярмарків, сприяння розвитку всіх форм торгівлі;
установлення зручного для населення режиму роботи підприємств комунального господарства, торгівлі та громадського харчування, побутового обслуговування, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад;
затвердження маршрутів і графіків руху місцевого пасажирського транспорту незалежно від форми власності, узгодження їх з графіками руху транзитного пасажирського транспорту у випадках, передбачених законодавством;
забезпечення утримання в належному стані кладовищ, інших місць поховання та їх охорони;
надання дозволу на розміщення реклами в порядку, встановленому законодавством;
здійснення відповідно до законодавства контролю за належною експлуатацією та організацією обслуговування населення підприємствами житлово-комунального господарства, торгівлі та громадського харчування, побутового обслуговування, транспорту, зв'язку, за технічним станом, правилами користування та утримання інших об'єктів нерухомого майна всіх форм власності; прийняття рішень про скасування наданого ними дозволу на експлуатацію об'єктів у разі порушення екологічних, санітарних правил, вимог законодавства;
облік відповідно до Закону житлового фонду, здійснення контролю за його використанням;
надання відповідно до Закону громадянам, які потребують соціального захисту, безоплатного комунального житла або житла за доступну для них плату;
здіснення контролю за додержанням житлового законодавства на підприємствах, в установах та організаціях, розташованих на відповідній території, незалежно від форми власності;
видачу ордерів на заселення жилої площі відповідно до Закону; [ створення комісій, що регулюють надання пільг, субсидій на оплату комунальних послуг, отримання безоплатного житла та контролюють доцільність використання таких пільг; ]
виконання або делегування на конкурсній основі генеральній будівельній організації (підрядній організації) функцій замовника на будівництво, реконструкцію і ремонт житла, інших об'єктів соціальної та виробничої інфраструктури комунальної власності;
визначення території, вибір, вилучення (викуп) і надання землі для містобудівних потреб в установленому законодавством порядку відповідно до рішень ради;
установлення на відповідній території режиму використання та забудови земель, де передбачено перспективну містобудівну діяльність;
надання відповідно до законодавства дозволу на будівництво об'єктів містобудування незалежно від форми власності;
здійснення в установленому законодавством порядку державного контролю за додержанням законодавства і норм затвердженої містобудівної документації під час планування та забудови відповідних територій; зупинення у випадках, передбачених Законом, будівництва, що здійснюється з порушенням норм містобудівної документації та проектів окремих об'єктів, а також може заподіяти шкоду навколишньому природному середовищу;
координацію на відповідній території діяльності суб'єктів містобудування, пов'язаної з комплексною забудовою населених пунктів;
організацію прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів у порядку, встановленому законодавством;
організацію роботи, пов'язаної із створенням і веденням містобудівного кадастру населених пунктів;
здійснення контролю за забезпеченням надійності та безпечності будинків і споруд усіх форм власності в районах, що зазнають впливу небезпечних природних і техногенних явищ та процесів;
[ організацію і матеріально-технічне та фінансове забезпечення діяльності спеціалізованих архівних установ, пов'язаної із зберіганням документів із соціально-правових питань (трудових архівів);
організацію роботи з охорони культурної спадщини; ]
управління [ та утримання ] навчальних закладів, закладів охорони здоров'я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчих та інших закладів, що належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організацію їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення;
організацію забезпечення здобуття неповнолітніми повної загальної середньої освіти; створення належних умов для виховання дітей, молоді, розвитку їх здібностей, трудового навчання, одержання професійної орієнтації, для продуктивної праці учнів; сприяння діяльності дошкільних та позашкільних навчальних закладів;
забезпечення регулярного безоплатного підвезення школярів до місця навчання і додому;
організацію медичного обслуговування та харчування у навчальних закладах, закладах культури, фізкультури і спорту, оздоровчих закладах, які належать територіальним громадам або передані їм;
організацію роботи із створення умов для розвитку культури, сприяння відродженню осередків традиційної народної творчості, національно-культурних традицій населення, художніх промислів і ремесел;
[ запровадження інноваційних форм діяльності закладів культури і мистецтв; вишукання можливості самофінансування у сфері культури; ]
організацію роботи із створення умов для занять фізичною культурою і спортом за місцем проживання населення та в місцях масового відпочинку;
реєстрацію відповідно до законодавства статутів (положень) розташованих на відповідній території закладів охорони здоров'я, навчальних, культурно-освітніх, фізкультурно-оздоровчих закладів усіх форм власності;
підготовку і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; визначення в установленому порядку розмірів відшкодування підприємствами, установами та організаціями усіх форм власності збитків, завданих забрудненням довкілля, та інших екологічних збитків; установлення плати за користування комунальними та санітарними мережами відповідних населених пунктів;
підготовку і внесення на розгляд ради пропозицій щодо прийняття рішень про організацію територій та об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення, інших територій, що підлягають особливій охороні; подання до відповідних державних органів пропозицій про оголошення природних та інших об'єктів, що мають екологічну, історичну, культурну або наукову цінність, пам'ятками природи, історії або культури, які охороняються законом;
справляння плати за землю [ (крім земельного податку); ]
здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, природних ресурсів місцевого значення, відтворенням лісів;
реєстрацію суб'єктів права власності на землю; реєстрацію права користування землею та договорів на оренду землі; видачу документів, що посвідчують право власності і право користування землею;
[ розроблення та ] ведення земельно-кадастрової документації;
погодження питань про надання дозволу на спеціальне використання природних ресурсів загальнодержавного значення;
здійснення заходів щодо ліквідації наслідків екологічних катастроф, стихійного лиха, епідемій, епізоотій, інших надзвичайних ситуацій, запобігання таким ситуаціям, інформування про них населення, залучення в установленому законом порядку до цих робіт підприємств, установ та організацій, а також населення;
підготовку висновків щодо попереднього погодження місць розташування об'єктів, надання або вилучення в установленому законодавством порядку земельних ділянок органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування;
погодження проектів і схем землеустрою, [ а також регіональних програм охорони довкілля та природокористування;
здійснення контролю за виконанням проектів і додержанням схем землеустрою, а також реалізацією проектів внутрішньогосподарського землеустрою; ]
реалізацію прийнятих радою відповідно до законодавства рішень з питань надання інвалідам, ветеранам війни, військової служби та праці, сім'ям загиблих (померлих або визнаних такими, що пропали безвісти) військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, а також військовослужбовців та осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, звільнених у запас (крім військовослужбовців строкової служби) або у відставку, інвалідам з дитинства, багатодітним сім'ям допомоги у будівництві індивідуальних житлових будинків, проведенні капітального ремонту житла, у придбанні будівельних матеріалів; відведення зазначеним особам у першочерговому порядку земельних ділянок для індивідуального будівництва, садівництва та городництва;
вирішення питань про надання за рахунок коштів місцевих бюджетів ритуальних послуг у зв'язку з похованням самотніх громадян, ветеранів війни та праці, а також інших категорій малозабезпечених громадян; надання допомоги на поховання громадян в інших випадках, передбачених законодавством;
забезпечення здійснення за рахунок власних ресурсів передбачених законодавством заходів щодо поліпшення житлових і матеріально-побутових умов інвалідів, ветеранів війни, військової служби та праці, громадян, реабілітованих як жертви політичних репресій, військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, а також військовослужбовців та осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, звільнених у запас або відставку, сімей, які втратили годувальника, багатодітних сімей, громадян похилого віку, які потребують обслуговування вдома, до влаштування в будинки інвалідів і громадян похилого віку, які мають потребу в цьому, дітей, які залишилися без піклування батьків, - на виховання в сім'ї громадян;
надання відповідно до законодавства одноразової допомоги громадянам, які постраждали від стихійного лиха;
[ забезпечення працевлаштування інвалідів, сприяння здобуттю ними освіти, набуттю необхідної кваліфікації, матеріально-побутовому обслуговуванню, санаторно-курортному лікуванню інвалідів, ветеранів війни та праці, осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи; сприяння поданню протезно-ортопедичної допомоги населенню і забезпеченню інвалідів засобами пересування і реабілітації; забезпечення медичної, соціальної та трудової реабілітації інвалідів, ранньої реабілітації дітей-інвалідів; установлення піклування над повнолітніми дієздатними особами, які за станом здоров'я потребують догляду; ]
укладення та забезпечення виконання в установленому законодавством порядку договорів з іноземними партнерами на придбання та реалізацію продукції, виконання робіт і надання послуг;
звернення до суду з питань визнання незаконними актів органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які обмежують права територіальної громади, а також повноваження органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб:
вжиття у разі стихійного лиха, екологічних катастроф, епідемій, епізоотій, пожеж, інших надзвичайних ситуацій заходів, спрямованих на забезпечення державного і громадського порядку, життєдіяльності підприємств, установ та організацій, врятування життя людей, захисту їх здоров'я, збереження матеріальних цінностей;
вирішення відповідно до закону питань про проведення зборів, мітингів, маніфестацій і демонстрацій, спортивних, видовищних та інших масових заходів; здійснення контролю за забезпеченням під час їх проведення громадського порядку;
розгляд справ про адміністративні правопорушення, віднесені Законом до їх відання; утворення адміністративних комісій та комісій з питань боротьби із злочинністю, спрямування їх діяльності;
вчинення нотаріальних дій з питань, віднесених законом до їх відання, реєстрацію актів громадянського стану за винятком виконавчих органів міських (міст обласного значення) рад;
подання про нагородження державними нагородами України;
[ організацію та ведення погосподарського обліку; ]
забезпечення розвитку архівної справи.
Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад виконують також інші повноваження, які надаються відповідними радами.
[ Виконавчі органи не повинні мати повноважень з вирішення питань місцевого значення, які не належать до компетенції відповідних рад. Недоцільним е також формування виконавчих органів як колегіальних.
3. Практика застосування Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" свідчить про наявність неврегульованих питань в законодавстві про місцеве самоврядування. У зв'язку з цим пропонується доповнити Закон нормами щодо:
тимчасового виконання обов'язків сільського, селищного, міського голови у разі його тимчасової відсутності чи неможливості здійснення ним повноважень сільського, селищного, міського голови;
виконання обов'язків сільського, селищного, міського голови у разі необрання такого голови або якщо сільський, селищний, міський голова протягом місяця з дня набуття повноважень не приступив до виконання обов'язків;
призначення особи, яка тимчасово виконує обов'язки сільського, селищного, міського голови, у разі дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови;
скликання ради у разі необрання або дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови;
державного обліку нормативно-правових актів органів місцевого самоврядування;
прийняття територіальною громадою на місцевому референдумі статуту територіальної громади;
урегулювання питань управління майном комунальної власності;
порядку формування та підпорядкування районних у містах виконавчих органів, якщо відповідна рада не створена. ]
II. До Закону України "Про місцеві державні адміністрації"
1. Перелік повноважень, які надаються місцевим державним адміністраціям, повинен відповідати вимогам Конституції України. З урахуванням цього місцеві державні адміністрації на відповідній території забезпечують:
виконання Конституції та законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів виконавчої влади;
[ додержання ] законності і правопорядку; забезпечення прав і свобод громадян;
виконання державних і регіональних програм соціально-економічного та культурного розвитку, програм охорони довкілля, а в місцях компактного проживання корінних народів і національних меншин - також програм їх національно-культурного розвитку;
підготовку та виконання відповідних обласних і районних бюджетів; подання звітів про виконання відповідних бюджетів та програм; взаємодію з органами місцевого самоврядування;
реалізацію інших наданих державою, а також делегованих відповідними радами повноважень.
[ Зміни у Законі України "Про місцеві державні адміністрації" повинні бути пов'язані з проведенням адміністративної реформи в Україні, зокрема з реформуванням органів виконавчої влади, структура та функції яких трансформуються.
Напрям цієї трансформації у центральних органах виконавчої влади передбачає їх зосередження на формуванні політики та стратегії розвитку у відповідних галузях, забезпеченні їх реалізації необхідною нормативно-правовою базою, регулюванні діяльності економічних агентів у ринковому середовищі.
Це повинно супроводжуватися деконцентрацією - передачею функцій організації та безпосереднього проведення цієї галузевої політики на місцевий рівень, тобто місцевим державним адміністраціям.
Для системного оформлення процесу деконцентрації повноважень на період проведення адміністративної реформи в Україні необхідно покласти на один із центральних органів виконавчої влади функції з узгодження динаміки реформування соціально-економічних процесів у державі з внесенням відповідних змін до структури та повноважень центральних і місцевих органів виконавчої влади, формування необхідної нормативно-правової бази. Діяльність цього органу повинна бути пов'язана також з визначенням подальшої децентралізації повноважень органів виконавчої влади.
Існуючий стан реформування в Україні визначає таке співвідношення виконавчих і контрольних функцій місцевих
державних адміністрацій:
2. Повноваження місцевих державних адміністрацій, які надаються їм державою у процесі деконцентрації.
Місцеві державні адміністрації: ]
регулюють ціни і тарифи на виконання робіт та надання житлово-комунальних послуг підприємствами, а також визначають і встановлюють норми їх споживання, здійснюють контроль за їх додержанням:
здійснюють на відповідній території управління об'єктами [ та корпоративними правами, ] що перебувають у державній власності та передані до сфери їх управління;
забезпечують виконання затверджених у встановленому Законом порядку програм раціонального використання земель, лісів, підвищення родючості грунтів, що перебувають у державній власності;
подають пропозиції відповідним радам і здійснюють заходи щодо вилучення земель для державних потреб;
інформують населення про екологічно небезпечні аварії та ситуації, стан довкілля, а також про заходи, що вживаються для його поліпшення;
забезпечують проведення громадських робіт, що оплачуються;
забезпечують соціальний захист працюючих, зайнятих на роботах із шкідливими умовами праці на підприємствах, в установах та організаціях усіх форм власності, якісне проведення атестації робочих місць;
беруть участь у веденні колективних переговорів та укладенні територіальних угод, вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів);
забезпечують контроль за розглядом звернень громадян та їх об'єднань на підприємствах, в установах та організаціях, розташованих на відповідній території;
здійснюють заходи щодо організації правового інформування і виховання населення;
розглядають питання і вносять пропозиції про нагородження державними нагородами України;
забезпечують виконання актів законодавства з питань громадянства, пов'язаних з перебуванням в Україні іноземців та осіб без громадянства, сприяють органам внутрішніх справ у додержанні правил паспортного режиму;
проводять роботу з розроблення та здійснення заходів щодо розміщення, працевлаштування, соціально-побутового і медичного обслуговування біженців, а також депортованих осіб, які добровільно повертаються в регіони їх колишнього проживання;
забезпечують виконання законодавства щодо національних меншин і міграції, про свободу слова і віросповідання;
здійснюють управління архівною справою;
укладають договори з іноземними партнерами про співробітництво в межах компетенції, визначеної законодавством;
здійснюють заходи щодо мобілізаційної підготовки, цивільної оборони на відповідній території;
забезпечують виконання законодавства про пільги, встановлені для ветеранів війни, праці, військової служби та прирівняних до них осіб, військовослужбовців та осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, звільнених із служби, а також про пільги і допомогу сім'ям військовослужбовців строкової служби;
сприяють підготовці молоді до військової служби, проведенню призову громадян на строкову військову та альтернативну (невійськову) службу;
забезпечують реалізацію державної політики у галузі містобудування, організовують розроблення містобудівної документації відповідно до законодавства та проведення її експертизи в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;
видають відповідно до законодавства забудовникам архітектурно-планувальні завдання та технічні умови на проектування, будівництво, реконструкцію будинків і споруд, благоустрій територій та надають дозвіл на виконання будівельних робіт незалежно від форми власності об'єктів містобудування;
вживають заходів до створення належних умов для функціонування пунктів пропуску через державний кордон України;
розробляють та здійснюють заходи щодо раціонального використання енергоносіїв;
вживають заходів до забезпечення ефективного використання паливно-енергетичних ресурсів у бюджетній сфері;
створюють умови для безперешкодного доступу інвалідів до об'єктів соціальної інфраструктури.
3. Повноваження, що надаються державою в окремих галузях:
1) обласні державні адміністрації забезпечують:
[ а) розвиток освіти:
загальної середньої освіти для громадян, які потребують соціальної допомоги та реабілітації (спеціальні загальноосвітні школи (школи-інтернати) для дітей, які потребують корекції розумового та (або) фізичного розвитку; загальноосвітні школи-інтернати; загальноосвітні санаторні школи-інтернати, дитячі будинки (крім дитячих будинків, що фінансуються з бюджетів міст обласного значення, та дитячих будинків сімейного типу і прийомних сімей);
професійно-технічні навчальні заклади, що перебувають у власності Автономної Республіки Крим і виконують державне замовлення;
вищої освіти (вищі навчальні заклади I та II, III та IV рівня акредитації), що перебувають у спільній власності територіальних громад і виконують державне замовлення; післядипломної освіти (інститути післядипломної освіти вчителів і центри підвищення кваліфікації державних службовців республіканського та обласного значення);
реалізацію інших освітніх програм, виконання яких надано державою в установленому порядку;
б) розвиток охорони здоров'я:
реалізацію державної політики в галузі охорони здоров'я;
планування розвитку мережі закладів охорони здоров'я з метою нормативного забезпечення надання населенню медико-санітарної допомоги; ]
розроблення та здійснення заходів щодо запобігання інфекційним захворюванням, епідеміям та їх ліквідації;
[ організацію медико-санітарної допомоги населенню, роботи органів медико-соціальної експертизи, закладів судово-медичної та судово-психіатричної експертизи;
керівництво закладами охорони здоров'я, що належать до сфери управління облдержадміністрації, та їх матеріально-фінансове забезпечення;
реалізацію програм охорони здоров'я області;
в) соціальний захист та соціальне забезпечення: ]
виконання державних програм соціального захисту та соціального забезпечення [ (дитячі заклади-інтернати, навчання та трудове влаштування інвалідів, будинки-інтернати для пристарілих та інвалідів, притулки для неповнолітніх);
виконання програм Державного фонду соціального захисту інвалідів;
виконання регіональних програм щодо реалізації державної політики з питань дітей, молоді, жінок, сім'ї;
створення за рахунок місцевих бюджетів регіональних фондів соціальної допомоги з проведенням доплат із цих фондів до встановлених відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям" розмірів державної соціальної допомоги виходячи із затвердженого регіонального прожиткового мінімуму;
виконання інших соціальних програм;
г) розвиток культури і мистецтв, зокрема виконання:
державних культурно-освітніх програм;
державних театрально-видовищних програм;
інших культурно-мистецьких програм, виконання яких делеговано державою в установленому порядку;
ґ) розвиток фізичної культури і спорту, зокрема виконання:
державних програм з фізичної культури і спорту (передбачає проведення навчально-тренувальної роботи дитячо-юнацьких спортивних шкіл загальнодержавного та обласного значення, заходів з фізичної культури і спорту);
державних програм з інвалідного спорту і реабілітації (передбачає створення та функціонування загальнодержавних та обласних центрів з інвалідного спорту і реабілітаційних шкіл; проведення навчально-тренувальних зборів і змагань з інвалідного спорту);
2) районні державні адміністрації забезпечують:
а) розвиток освіти:
дошкільної освіти, середньої освіти, надання допомоги на дітей;
реалізацію інших освітніх програм, виконання яких делеговано державою в установленому порядку;
б) розвиток охорони здоров'я:
надання медико-санітарної допомоги (передбачає забезпечення функціонування центральних районних лікарень, районних лікарень, амбулаторій, станцій переливання крові, станцій швидкої медичної допомоги, інших закладів охорони здоров'я).
в) соціальний захист та соціальне забезпечення:
виконання державних програм соціального забезпечення (передбачає функціонування притулків для неповнолітніх у разі, коли не менше ніж 90 відсотків кількості дітей, які перебувають у цих закладах, формується на території відповідного міста чи району), районних па міських програм, заходів, спрямованих на розв'язання проблем дітей, молоді, жінок, сім'ї; створення територіальних центрів і відділень соціальної допомоги вдома;
виконання державних програм соціального захисту (передбачає встановлення та забезпечення пільг ветеранам війни і праці, допомоги сім'ям з дітьми, допомоги малозабезпеченим сім'ям, щомісячної грошової допомоги малозабезпеченим особам, які проживають разом з інвалідом I чи II групи внаслідок психічного розладу, який за висновком лікарської комісії медичного закладу потребує постійного догляду, на догляд за ним, виплати компенсації реабілітованим, додаткових виплат на покриття витрат населення з оплати житловокомунальних послуг, компенсаційних виплат за пільговий проїзд та надання пільг на послуги телефонного зв'язку окремим категоріям громадян);
створення за рахунок місцевих бюджетів регіональних фондів соціальної допомоги, з проведення доплати з цих фондів до встановлених відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям" розмірів державної соціальної допомоги виходячи із затвердженого регіонального прожиткового мінімуму;
реалізацію державних програм підтримки будівництва (реконструкції) житла для окремих категорій громадян;
г) виконання державних культурно-освітніх та театральновидовищних програм (театри, бібліотеки, музеї, виставки, палаци і будинки культури, школи естетичного виховання дітей);
ґ) виконання державних програм розвитку фізичної культури і спорту (дитячо-юнацькі спортивні школи місцевого значення; заходи з фізичної культури і спорту). ]
4. Контрольно-наглядові функції місцевих державних адміністрацій:
1) місцеві державні адміністрації в межах повноважень, визначених Конституцією і законами України, здійснюють на відповідних територіях державний контроль за:
додержанням Конституції та законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України;
збереженням і раціональним використанням державного майна;
станом фінансової дисципліни, обліку та звітності, виконанням державних контрактів і зобов'язань перед державним бюджетом, належним і своєчасним відшкодуванням збитків, завданих державі;
використанням та охороною земель, лісів, надр, води, атмосферного повітря, рослинного і тваринного світу та інших природних ресурсів;
охороною культурної спадщини, збереженням житлового фонду;
додержанням виробниками продукції стандартів, технічних умов та інших вимог, пов'язаних з її якістю та сертифікацією;
[ виконанням правил благоустрою, санітарних і ветеринарних правил, збиранням, утилізацією та захороненням промислових, побутових та інших відходів; ]
додержанням архітектурно-будівельних державних стандартів, норм і правил та регіональних правил забудови населених пунктів;
[ додержанням законодавства в галузі будівництва, а також вимог затвердженої містобудівної документації під час планування та забудови відповідних територій; зупиненням у випадках, передбачених законом, будівництва, яке проводиться з порушенням вимог містобудівної документації та проектів окремих об'єктів і може заподіяти шкоду навколишньому природному середовищу;
виконанням повноважень, наданих районним державним адміністраціям, під час планування та забудови відповідних територій. У разі виявлення порушень законодавства районні державні адміністрації мають право скасувати прийняті рішення або оскаржити їх у судовому порядку; ]
додержанням правил торгівлі, побутового, транспортного, комунального обслуговування, законодавства про захист прав споживачів;
додержанням законодавства з питань науки, мови, реклами, освіти, культури, охорони здоров'я, материнства та дитинства, сім'ї, молоді та неповнолітніх, соціального захисту населення, фізичної культури і спорту;
забезпеченням охорони праці та своєчасної і не нижче визначеного державою мінімального розміру оплати праці;
додержанням громадського порядку, правил технічної експлуатації транспорту та правил дорожнього руху;
додержанням законодавства про державну таємницю та інформацію, [ Національний архівний фонд і архівні установи;
додержанням норм законодавства щодо прикордонної та прибережної торгівлі; ]
виконанням законодавства про військовий обов'язок посадовими особами і громадянами, підприємствами, установами та організаціями;
[ виконанням законодавства щодо всебічного розвитку та функціонування української мови як державної в усіх сферах суспільного життя, створення умов для розвитку та використання мов національних меншин;
виконанням заходів цивільного контролю над військовими формуваннями;
2) місцеві державні адміністрації вирішують також інші питання, віднесені законами до їх повноважень.
У зв'язку з наданням органам місцевого самоврядування ряду повноважень центральних органів виконавчої влади виникає потреба у законодавчому визначенні здійснення місцевими державними адміністраціями контролю за їх виконанням.
Наділення місцевих державних адміністрацій зазначеними функціями контролю дасть змогу підвищити якість надання державних і громадських послуг населенню, а також відповідальність за це органів місцевого самоврядування.
З цією метою за місцевими державними адміністраціями закріплюються повноваження щодо зупинення дії нормативних актів органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб з мотивів невідповідності цих актів Конституції України, законам України з одночасним зверненням до суду.
У разі порушення сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті (у разі утворення ради), районної, обласної ради Конституції України, прав і свобод громадян, його повноваження на підставі статті 102 Конституції України і конституційних прав громадян можуть бути достроково припинені Президентом України шляхом видання відповідного указу.
Перелічені повноваження місцевих державних адміністрацій повинні бути покладені в основу під час внесення змін до Закону України "Про місцеві державні адміністрації".
З формуванням цілісної системи регулювання соціально-економічних процесів виконавчі та організаційні функції місцевих державних адміністрацій скорочуватимуться, зростатиме контрольно-наглядова складова їх повноважень.
Практика застосування Закону України "Про місцеві державні адміністрації" свідчить про нечіткість окремих його положень, які визначають повноваження голів місцевих державних адміністрацій щодо самостійного формування їх структури, призначення певної кількості своїх заступників.
Необхідно законодавча передбачити встановлення гарантій охорони трудових прав та правовий захист посадових осіб місцевих державних адміністрацій, зокрема голів, перших заступників та заступників голів.
Зміни до цього Закону України повинні враховувати повноваження голів місцевих державних адміністрацій щодо формування структури місцевих державних адміністрацій та встановлення кількості заступників голови місцевої державної адміністрації виходячи з поточних з стратегічних проблем соціально-економічного розвитку територій.
III. Нормативно-правова база, необхідна для впровадження Концепції
Внесення змін до Законів України "Про місцеві державні адміністрації" та "Про місцеве самоврядування в Україні" в повному обсязі можливе лише у разі, коли наберуть чинності:
Проект Концепції державної регіональної політики (перебуває на розгляді в Адміністрації Президента України);
Закон України "Про Кабінет Міністрів України" (перебуває на повторному розгляді у Верховній Раді України);
Закон України "Про міністерства та інші центральні органи виконавчої влади" (повинен бути розроблений у двомісячний термін після набрання чинності Законом України "Про Кабінет Міністрів України");
нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України, необхідні для впровадження у повному обсязі Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" (нормативно-правові акти повинні бути розроблені у шестимісячний термін);
Закон України щодо встановлення соціальних гарантій (проект Закону подається Кабінетом Міністрів України у шестимісячний термін після набрання чинності Законом України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії");
Бюджетний кодекс України (перебуває на розгляді у Верховній Раді України);
Податковий кодекс України (перебуває на розгляді у Верховній Раді України);
Закон України "Про право комунальної власності" (перебуває на розгляді у Верховній Раді України).
Переліченими Законами України повинно бути встановлено порядок, делегування владних повноважень центральних органів виконавчої влади органам місцевого самоврядування та місцевим органам виконавчої влади, а також вирішення питань забезпечення фінансової та матеріальної самодостатності місцевих бюджетів. ]