ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМНИЦТВА Р І Ш Е Н Н Я N 17-44/8 від 26.08.99 м.Київ vd990826 vn17-44/8 Про необхідність усунення порушень вимог Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" Закарпатською обласною державною адміністрацією На виконання Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності", здійснюючи аналіз нормативно-правових актів місцевих органів виконавчої влади, з метою усунення надмірного та необгрунтованого державного втручання у підприємницьку діяльність, Державний комітет України з питань розвитку підприємництва встановив: Розпорядженням Закарпатської обласної державної адміністрації та Закарпатської обласної Ради від 22.06.99 N 10 "Про впорядкування видачі ліцензій на право оптової торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами" (далі - Розпорядження) встановлюється новий порядок видачі та перереєстрації ліцензій на право оптової торгівлі алкогольними напоями чи тютюновими виробами та вводяться обмеження щодо видачі таких ліцензій. Розпорядження містить положення, які грубо порушують Конституцію України ( 254к/96-ВР ) та чинне законодавство, створюють перешкоди у здійсненні підприємницької діяльності та сприятимуть зростанню корупції і зловживань щодо суб'єктів підприємницької діяльності. Запровадження в дію Розпорядження призведе до фінансових втрат як підприємств, так і держави. 1. В п.1 Розпорядження дається вказівка обласному управлінню з монополії на виробництво та обіг спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів Комітету Спецмонополії України при впорядкуванні видачі та перереєстрації ліцензій на право оптової торгівлі алкогольними напоями чи тютюновими виробами залишити на території області по 17 ліцензій на право оптової торгівлі відповідно, алкогольними напоями і тютюновими виробами, в тому числі по дві в містах Ужгород і Мукачево та по одній в кожному районі. Така вимога порушує низку законодавчих актів. Згідно зі ст.42 Конституції України кожен має право на підприємницьку діяльність, не заборонену законом. Відповідно до ст.15 Закону України від 19.12.95 N 481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами" оптова торгівля алкогольними напоями та тютюновими виробами може здійснюватися суб'єктами підприємницької діяльності всіх форм власності за наявності спеціальних дозволів (ліцензій). Ні цим Законом, ні іншими законодавчими актами не передбачено ніяких заборон або обмежень щодо кількості суб'єктів підприємницької діяльності, які можуть отримати ліцензію оптову торгівлю алкогольними напоями чи тютюновими виробами. Встановивши обмеження щодо кількості ліцензій на оптову торгівлю алкогольними напоями та тютюновими виробами, Закарпатська обласна адміністрація порушила антимонопольне законодавство України. Ст.6 Закону України від 18.02.92 N 2132-XII ( 2132-12 ) "Про обмеження монополізму та недопущення недобросовісної конкуренції у підприємницькій діяльності" вказує, що встановлення органами влади обмежень на здійснення окремих видів діяльності, що призвело або може призвести до обмеження конкуренції, є дискримінацією підприємців. Відповідно до ст.6 цього Закону дискримінацією підприємців вважається також надання окремим підприємствам податкових та інших пільг, які ставлять їх у привілейоване становище щодо інших підприємців, що призводить до монополізації ринку певного товару. У даному випадку такою пільгою, фактично, є обмеження кількості ліцензій. Це призведе до монополізації оптового ринку алкогольних та тютюнових виробів. Розпорядженням встановлюється, що в кожному районі може бути тільки одне підприємство оптової торгівлі алкогольними виробами та одне підприємство оптової торгівлі тютюновими виробами (у містах Ужгород і Мукачево - по два). Тобто 100 відсотків ринку оптової торгівлі алкогольними напоями чи тютюновими виробами буде належати одному підприємству (у містах Ужгород і Мукачево - двом підприємствам). Встановлене у Розпорядженні становище визнається Законом України від 18.02.92 N 2132-XII ( 2132-12 ) "Про обмеження монополізму та недопущення недобросовісної конкуренції у підприємницькій діяльності" монопольним становищем. Така дискримінація підприємств є порушенням вимог Конституції України ( 254к/96-ВР ), ст.42 якої визначає, що держава забезпечує захист конкуренції у підприємницькій діяльності. Не допускаються зловживання монопольним становищем на ринку, неправомірне обмеження конкуренції та недобросовісна конкуренція. Види і межі монополії визначаються законом. 2. В абзаці 3 п.1 Розпорядження дано вказівку обласному управлінню з монополії на виробництво та обіг спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів Комітету Спецмонополії України рішення про погодження видачі ліцензій приймати по результатах конкурсу на право здійснення суб'єктами підприємницької діяльності оптової торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами. Така вимога грубо порушує встановлений законодавством України порядок видачі ліцензій на право оптової торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами. Ні Положенням про порядок видачі ліцензій на право оптової торгівлі спиртом етиловим, коньячним, плодовим і виноградним, алкогольними напоями та тютюновими виробами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.99 N 500 ( 500-99-п ) і на виконання якого ніби-то видане Розпорядження, ні наказом Спецмонополії України від 21.04.99 N 67 ( z0251-99 ) "Про затвердження Порядку проведення перевірки суб'єктів підприємницької діяльності на відповідність вимогам, виконання яких необхідне для отримання ліцензії на право оптової торгівлі алкогольними напоями чи тютюновими виробами" не передбачено, що рішення про видачу або про відмову у видачі ліцензії приймається по результатах конкурсу. Актами законодавства не передбачена необхідність або можливість проведення такого конкурсу. Встановивши таку норму, Закарпатська обласна адміністрація порушила ст.19 Конституції України ( 254к/96-ВР ), відповідно до якої правовий порядок в Україні грунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Додамо, що проведення таких конкурсів сприятиме зростанню зловживань щодо суб'єктів підприємницької діяльності та може призвести до корупції серед посадових осіб. Це пов'язано з тим, що подальшу долю підприємств оптової торгівлі алкогольними чи тютюновими виробами та розподіл цього прибуткового ринку буде вирішувати невелика група посадових осіб, яка зазнає сильного зовнішнього тиску. При цьому, відповідно до чинного законодавства відповідальність за прийняті рішення (про видачу, про погодження видачі або відмову у видачі ліцензії) буде нести не конкурсна комісія, а Комітет з монополії на виробництво та обіг спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів. Зауважимо, що Розпорядження встановлює обмеження у 17 ліцензій, але не визначає, що буде з тими, хто вже має таку ліцензію, тими, хто подав документи на переоформлення. Невідомо, за чий рахунок збирається Закарпатська обласна державна адміністрація відшкодовувати витрати таких підприємств у разі позбавлення їх ліцензій. До таких витрат, зокрема, відноситься плата за ліцензію, яка сплачується щорічно. Очевидним є також той факт, що обмеження кількості виданих ліцензій призведе до значного зменшення надходжень до бюджету. Адже таким чином істотно зменшується кількість тих, хто сплачує ліцензійні платежі, а також кількість платників податків. Обмеження кількості операторів на ринку призведе до збільшення безробіття та посилить соціальну напругу в області. 3. Не узгоджується з чинним законодавством України також п.2 Розпорядження, який вказує на необхідність просити Комітет Спецмонополії України призупинити видачу ліцензій по справах, що надійшли за поданням обласного управління з монополії та обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів до винесення рішення конкурсної комісії. Така пропозиція Закарпатської обласної адміністрації не враховує вимоги п.10 Положення про порядок видачі ліцензій на право оптової торгівлі спиртом етиловим, коньячним, плодовим і виноградним, алкогольними напоями та тютюновими виробами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.99 N 500 ( 500-99-п ), який чітко встановлює, що рішення про видачу або відмову у видачі ліцензії приймається не пізніше ніж через 30 днів від дати реєстрації заяви та всіх необхідних документів, зазначених у пункті 9 цього Положення. Серед документів, що зазначені у п.9 Положення, не зазначається рішення конкурсної комісії. Термін прийняття рішення про видачу або відмову у видачі ліцензії не може залежати від рішення конкурсної комісії. 4. П.3 Розпорядження встановлює, що в разі отримання суб'єктом підприємницької діяльності ліцензії на право оптової торгівлі алкогольними напоями чи тютюновими виробами на оптових базах (складах) встановити контрольні пости Державної податкової адміністрації в Закарпатській області з 01.07.99. Така вимога є незаконною. По-перше, невідомо, що мається на увазі під терміном "контрольні пости", які повноваження надаються цим постам, які їх функції. По-друге, в Законі України від 04.12.90 N 509-XII ( 509-12 ) "Про державну податкову службу в Україні" серед прав і обов'язків державної податкової служби не передбачена можливість встановлення контрольних постів на оптових базах (складах). Тому така вимога призводитиме до порушень чинного законодавства, зокрема ст.19 Конституції України ( 254к/96-ВР ), яка вказує, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. По-третє, відповідно до ст.3 Закону України "Про державну податкову службу в Україні", органи державної податкової служби в Україні у своїй діяльності керуються Конституцією України, законами України, іншими нормативно-правовими актами органів державної влади, а також рішеннями Верховної Ради Автономної Республіки Крим і Ради міністрів АРК, органів місцевого самоврядування з питань оподаткування. Очевидно, що вимога п.3 Розпорядження виходить за межі питань оподаткування. У зв'язку з виявленням грубих порушень чинного законодавства України та положень, які стримують розвиток підприємницької діяльності, Державний комітет України з питань розвитку підприємництва В И Р І Ш И В: Запропонувати Закарпатській обласній державній адміністрації скасувати розпорядження від 22.06.99 N 10, оскільки воно містить норми, які суперечать Конституції України та іншим актам законодавства, є економічно недоцільними та перешкоджають розвитку підприємництва. Рішення Державного комітету України з питань розвитку підприємництва щодо усунення обмежень, які стримують розвиток підприємницької діяльності, є обов'язковим для виконання. Голова О.Кужель