МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ ТА ЗВ'ЯЗКУ УКРАЇНИ
Н А К А З
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
27 червня 2007 р.
за N 740/14007
Про затвердження Інструкції щодо процедур приймання та скидання водяного баласту на акваторії річкових внутрішніх водних шляхів України
Відповідно до підпункту 5 пункту 4 Положення про Міністерство транспорту та зв'язку України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.06.2006 N 789 (
789-2006-п)
, та для забезпечення екологічної безпеки на річкових внутрішніх водних шляхах України НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Інструкцію щодо процедур приймання та скидання водяного баласту на акваторії річкових внутрішніх водних шляхів України, що додається.
2. Державному департаменту морського і річкового транспорту (Кушніренко А.В.):
2.1. Забезпечити подання цього наказу в установленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
2.2. Забезпечити доведення цього наказу до відома всіх заінтересованих підприємств, організацій та установ.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Касапчука В.А.
Міністр
ПОГОДЖЕНО:
В.о. Голови Державного комітету
України з питань регуляторної
політики та підприємництва
Перший заступник Міністра
охорони здоров'я України,
Головний державний
санітарний лікар України
Заступник Міністра
охорони навколишнього природного
середовища України
Перший заступник Голови
Державного комітету рибного
господарства України
|
М.Рудьковський
К.Ващенко
С.П.Бережнов
С.Лизун
А.Г.Філімонов
|
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
транспорту та зв'язку
України
13.06.2007 N 491
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
27 червня 2007 р.
за N 740/14007
ІНСТРУКЦІЯ
щодо процедур приймання та скидання водяного баласту на акваторії річкових внутрішніх водних шляхів України
1. Загальні положення
1.1. Ця Інструкція розроблена з метою запобігання забрудненню річкових внутрішніх водних шляхів суднами під час проведення баластних операцій і спрямована на забезпечення ефективного вирішення завдань екологічного оздоровлення водного басейну і поліпшення якості питної води.
Дія Інструкції поширюється на судна річкового транспорту внутрішнього і змішаного "ріка-море" плавання, що використовуються для судноплавства на внутрішніх водних шляхах України, за винятком лиманів і гирл річок, що впадають у море, та української прикордонної ділянки річки Дунай.
1.2. В Інструкції визначена процедура приймання до суднових ізольованих баластних танків тільки чистого водяного баласту і скидання його на акваторіях річкових внутрішніх водних шляхів і річкових портів.
Усі інші суднові стічні води (підсланеві, господарсько-побутові, лляльні, промивні, баластні з неізольованих танків) під час плавання суден на річкових внутрішніх водних шляхах підлягають здаванню на судна-збирачі, очисні плавстанції або приймальні споруди портів.
У разі виявлення забруднювальних речовин або шкідливих водних організмів і патогенних мікроорганізмів ізольований баласт очищається і знезаражується на відповідних очисних установках порту.
1.3. Судна в баласті, що прямують з моря на акваторію річкових внутрішніх водних шляхів України, повинні до проходження створу Херсонського морського торговельного порту замінити морський ізольований баласт на прісноводний у районі, визначеному відповідними установами та закладами з охорони навколишнього природного середовища та державної санітарно-епідеміологічної служби на водному транспорті.
1.4. Судна змішаного "ріка-море" плавання, що прийняли прісноводний баласт до проходження створу Херсонського морського торговельного порту, і судна внутрішнього плавання, що працюють без виходу в море, здійснюють заміну водяного баласту в ізольованих танках та його скидання на річкових внутрішніх водних шляхах і в річкових портах без обмеження відповідно до цієї Інструкції та ДСП 7.7.4-048-99.
1.5. Нормативні посилання
При розробці цієї Інструкції були використані такі нормативно-правові акти: Водний кодекс України (
213/95-ВР)
;
Закон України "Про Загальнодержавну програму розвитку водного господарства" (
2988-14)
;
Перелік внутрішніх водних шляхів України, що належать до категорії судноплавних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 12.06.96 N 640 (
640-96-п)
.
1.6. Визначення термінів
Терміни, що використовуються в цій Інструкції, уживаються в таких значеннях:
акваторія річкового порту - водна поверхня порту, що в установлених межах забезпечує в своїй судноплавній частині маневрування і стоянку суден;
баластна вода - забортна вода, прийнята для баластування судна;
вода лляльна (підсланева) - вода з домішками (переважно нафтопродуктів), зібрана в колодязях - ллялах машинних відділень судна;
вода стічна із суден - вода, що відводиться із суден після її використання у побутовій та виробничій діяльності людей;
ізольований баласт - баластна вода, прийнята в танк, який повністю відділений від вантажної та паливної систем і призначений тільки для перевезення баластних вод;
річкові внутрішні водні шляхи (далі - РВВШ) - судноплавні шляхи, що проходять акваторіями рік, озер, водосховищ і належать до категорії внутрішніх водних шляхів України;
судновласник - юридична чи фізична особа, що експлуатує судно від свого імені, незалежно від того, є вона власником цього судна чи використовує його на іншій законній підставі;
якість води - характеристика складу і властивостей води, яка визначає придатність її для конкретної мети користування.
2. Порядок приймання і скидання суднами водяного баласту на акваторії річкових внутрішніх водних шляхів
2.1. Заміну водяного баласту слід проводити на глибоководних ділянках РВВШ у зонах, що рекомендуються для цієї мети відповідними установами та закладами з охорони навколишнього природного середовища та державної санітарно-епідеміологічної служби на водному транспорті.
2.2. Для запобігання забрудненню водяного баласту слід уникати прийняття баласту поблизу місць:
проведення робіт технічним флотом (днопоглиблення, русловиправлення, намивання тощо);
скидання берегових комунально-побутових і промислових стічних вод;
"цвітіння" води, яке спричинене масовим розвитком фітопланктону;
зараження акваторії шкідливими водними організмами і патогенними мікроорганізмами, уключаючи випадки виявлення осередків інфекційних захворювань, які розповсюджуються гідробіонтами;
підвищення концентрації шкідливих і завислих речовин унаслідок дії течій, шторму і малих глибин (мілководдя), коли виникає ймовірність скаламучення води гвинтом судна або захоплення мулу баластним насосом.
2.3. Скидати ізольований водяний баласт із суден дозволяється без обмеження на всій акваторії РВВШ, окрім:
зон санітарної охорони біля джерел господарсько-питного водопостачання;
зон рекреації (масового купання і відпочинку людей);
зон особливого рибогосподарського значення (риборозплідники).
Скидати із судна ізольований водяний баласт дозволяється за умови, якщо кількість шкідливих речовин у ньому не перевищує граничнодопустимих скидів.
Під час стоянки в порту скидання водяного баласту із судна без одержання попереднього дозволу відповідних установ та закладів державної санітарно-епідеміологічної служби на водному транспорті і диспетчерської служби порту не дозволяється.
У разі обґрунтованої необхідності відповідні установи та заклади державної санітарно-епідеміологічної служби на водному транспорті здійснюють контрольну перевірку стану водяного баласту в ізольованих танках, не створюючи перешкод ефективному виконанню суднорейсів.
2.4. Якщо встановлено, що якість баластної води не відповідає санітарно-гігієнічним та екологічним нормам щодо суднового ізольованого баласту (вміст речовин, щодо яких не встановлено граничнодопустимі концентрації речовин у водних об'єктах, та речовин, що перевищують граничнодопустимі концентрації речовин у водних об'єктах, наявність хвороботворних організмів тощо), то баластна вода за вказівкою відповідних установ та закладів з охорони навколишнього природного середовища та державної санітарно-епідеміологічної служби на водному транспорті здається на плавучі або стаціонарні пристрої порту для очищення і знешкодження.
Рішення щодо відповідності якості баластної води нормативам граничнодопустимих концентрацій речовин у водних об'єктах приймається відповідними установами та закладами державної санітарно-епідеміологічної служби на водному транспорті на підставі результатів аналізів проб баластної води, узятих з баластних танків.
2.5. За наявності на судні систем або установок для ефективної обробки водяного баласту за погодженням з диспетчерською службою, відповідними установами та закладами з охорони навколишнього природного середовища та державної санітарно-епідеміологічної служби на водному транспорті перед скиданням водяного баласту за борт використовуються ці суднові установки.
3. Правила реєстрації суднових операцій з водяним баластом
3.1. При виконанні розпоряджень капітана щодо баластування і дебаластування судна особа командного складу, відповідальна за проведення цих операцій, робить запис у судновому журналі про:
час початку і закінчення приймання, перекачування чи скидання водяного баласту;
місце проведення операції (координати, район буя, причал порту тощо);
порядок проведення операції, номери танків і кількість прийнятого до них або відкачаного водяного баласту;
заходи, ужиті для запобігання забрудненню суднових ізольованих танків і баластної води.
3.2. У разі потреби скидання водяного баласту в порту призначення на акваторії РВВШ капітан судна зобов'язаний завчасно сповістити диспетчерську службу порту про наявність в ізольованих танках прісної баластної води, що підлягає відкачуванню за борт з початку навантаження судна.
Після приходу судна в порт капітан повинен надіслати до диспетчерської служби порту повідомлення про контроль водяного баласту (додаток 1) та інформацію про прийнятий водяний баласт (додаток 2) щодо кількості і стану водяного баласту на судні й одержати дозвіл на його скидання в акваторію порту.
4. Судновий план проведення баластних операцій
4.1. Кожне судно, що використовує водяний баласт для забезпечення безпеки судноплавства, повинне мати план проведення баластних операцій (далі - план).
4.2. План підлягає включенню до складу обов'язкової документації з технічної експлуатації судна.
4.3. Виходячи з типів і технічних характеристик суден, що експлуатуються на РВВШ, судновласники розробляють спеціальні плани для кожної конкретної серії суден з урахуванням затверджених для них:
інструкції з навантаження-розвантаження і баластування судна;
інформації капітана про посадку й остійність судна;
експлуатаційних умов (район плавання, гідрометеорологічні умови, рід вантажу, варіант завантаження).
4.4. План повинен мати:
4.4.1. Перелік найбільш ефективних заходів і рекомендацій щодо запобігання переносу шкідливих водних організмів і патогенних мікроорганізмів та забруднювальних речовин на акваторії РВВШ у процесі баластування і дебаластування судна.
4.4.2. Перелік обставин, за яких операції баластування на судні не повинні проводитися (форс-мажорні ситуації, загроза людському життю і безпеці судна, перебування судна у водоохоронних і рекреаційних зонах).
4.4.3. Схему суднової системи ізольованих баластних відсіків з насосами, клапанними коробками, трубопроводами, водовідливними патрубками, мірними і повітряними трубками.
4.4.4. Таблицю часу, необхідного для проведення операцій приймання, скидання або заміни суднового водяного баласту.
4.4.5. Перелік і обов'язки суднового екіпажу, що забезпечує проведення операцій з баластування.
4.4.6. Методи моніторингу і контролю водяного баласту з урахуванням експлуатаційних запобіжних заходів для уникнення потенційних небезпек і наслідків для судна під час проведення баластування (вплив вільних поверхонь на остійність, припустимі межі перерізувальних сил і згинальних моментів для подовжньої міцності).
4.4.7. Порядок дій суднового екіпажу в надзвичайних ситуаціях (аварія, відмова обладнання, вимушене скидання баласту).
4.4.8. Порядок реєстрації на судні операцій з водяним баластом і форми оповіщення диспетчерської служби порту про його стан.
4.4.9. Схему розміщення точок узяття проб водяного баласту із суднових ізольованих відсіків (як правило - мірних трубок).
4.4.10. Перелік і технічні характеристики суднового обладнання для обробки баластної води.
4.4.11. Документацію стосовно схвалення класифікаційним товариством суднового обладнання для обробки баластної води.
5. Обов'язки судновласника і капітана судна щодо проведення баластних операцій
5.1. Для запобігання забрудненню РВВШ суднами під час проведення баластних операцій судновласник зобов'язаний:
організовувати професійну підготовку капітанів і екіпажів з баластування і дебаластування суден;
розроблювати суднові плани керування водяним баластом з урахуванням технічних характеристик і експлуатаційних умов роботи конкретних суден;
здійснювати моніторинг за безпечною експлуатацією суден і запобіганням забрудненню РВВШ відповідно до вимог чинного законодавства і міжнародних угод України;
формувати і передавати на судна інформаційний блок даних, що стосується місця розташування зон приймання та скидання водяного баласту на акваторії РВВШ, наявності і характеристик портових берегових приймальних споруд, процедур знешкодження водяного баласту й обробки осадів, спеціальних вимог відповідних установ та закладів з охорони навколишнього природного середовища та державної санітарно-епідеміологічної служби на водному транспорті до приймання та скидання водяного баласту і розмірів зборів за послуги приймальних портових споруд.
5.2. Капітан судна безпосередньо є відповідальним за:
виконання судном міжнародних і національних вимог щодо запобігання забрудненню і занесенню в акваторію РВВШ небезпечних водних організмів, патогенних мікроорганізмів і шкідливих речовин;
зведення до мінімуму кількості водяного баласту, необхідного для забезпечення морехідних якостей судна, з метою зниження рівня ризику під час вантажних операцій і зменшення ймовірності забруднення РВВШ;
своєчасне оповіщення диспетчерської служби порту про проведення баластування або дебаластування судна;
безпеку судна під час проведення баластних операцій з урахуванням його остійності, характеристик міцності і конкретних експлуатаційних умов;
організацію дій командного і рядового складу екіпажу, які стосуються керування баластними операціями, відповідно до суднового плану;
призначення осіб командного складу відповідальними за керування баластними операціями і реєстрацію цих операцій у суднових документах;
дотримання екіпажем вимог експлуатації суднових баластних систем і баластних танків;
періодичне очищення від осадів ізольованих баластних танків шляхом застосування схвалених методів очищення, а також зачищення якірних ланцюгів, ланцюгових ящиків, баластних танків від мулу, який може містити патогенні організми, під час проведення ремонтних робіт і докування судна з обов'язковим проведенням бактеріологічного, фізико-хімічного і паразитологічного контролю фахівцями відповідних установ та закладів державної санітарно-епідеміологічної служби на водному транспорті;
надання необхідної допомоги представникам відповідних установ та закладів з охорони навколишнього природного середовища та державної санітарно-епідеміологічної служби на водному транспорті в разі проведення ними заходів контролю водяного баласту на судні;
одержання інформації від диспетчерської служби порту про причини або мету взяття проб водяного баласту на судні, участь суднового екіпажу в процедурі взяття проб, маркуванні взятих проб і належному зберіганні суднових екземплярів проб та одержання офіційних результатів аналізу цих проб;
сприяння представникам відповідних установ та закладів з охорони навколишнього природного середовища та державної санітарно-епідеміологічної служби на водному транспорті в разі вжиття надзвичайних заходів у випадку виявлення в судновому баласті небезпечних водних організмів, патогенних мікроорганізмів і шкідливих речовин.
6. Контроль за дотриманням санітарно-гігієнічного, протиепідемічного та екологічного режимів у процесі приймання і скидання суднами водяного баласту
6.1. Відповідні установи та заклади з охорони навколишнього природного середовища та державної санітарно-епідеміологічної служби на водному транспорті здійснюють контроль за санітарно-гігієнічним станом водяного баласту суден у всіх портах РВВШ.
6.2. Відповідні установи та заклади з охорони навколишнього природного середовища та державної санітарно-епідеміологічної служби на водному транспорті зобов'язані забезпечити, щоб процедура контролю за скиданням баласту суднами була ефективною, екологічно безпечною і спрямованою на зведення до мінімуму витрат і затримок судна.
При цьому слід ураховувати фактор впливу баластних операцій на безпеку суден і людей, що знаходяться на них, і не ставити вимоги до капітана на виконання дій, які можуть спричинити небезпечну ситуацію для судна і життя його екіпажу.
6.3. Моніторинг водяного баласту суден на відповідність установленим санітарно-гігієнічним та екологічним вимогам здійснюється шляхом перевірки записів про стан баласту в баластних танках, унесених у суднові документи, і повідомлень капітана про баласт, узяття проб, аналізи води та осадів з баластних танків судна після прибуття судна в порт. Аналіз води на фізико-хімічні, бактеріологічні та паразитологічні показники проводиться відповідними установами та закладами державної санітарно-епідеміологічної служби на водному транспорті.
У разі виявлення у відібраних пробах суднових баластних вод небезпечних водних організмів, патогенних мікроорганізмів і шкідливих речовин відповідні установи та заклади з охорони навколишнього природного середовища та державної санітарно-епідеміологічної служби на водному транспорті за узгодженням залежно від конкретної ситуації приймають рішення про вжиття заходів щодо нейтралізації можливих небезпечних наслідків.
Одним з таких заходів є надання портом стаціонарних споруд чи пересувних засобів для збирання й обробки водяного баласту та осадів з ізольованих танків судна або проведення очищення та знешкодження баластної води на судні силами і засобами відділів профілактичної дезінфекції відповідних установ та закладів державної санітарно-епідеміологічної служби на водному транспорті.
6.4. До приходу в порт судно одержує від диспетчерської служби порту необхідну інформацію стосовно вимог порту щодо приймання і скидання водяного баласту, потенційної небезпеки, пов'язаної з впливом небезпечних водних організмів, патогенних мікроорганізмів і шкідливих речовин, та дозвіл на проведення баластних операцій.
Диспетчерська служба порту за погодженням з відповідними установами та закладами державної санітарно-епідеміологічної служби на водному транспорті повинна вчасно передати на судно інформацію в чіткій і стислій формі.
6.5. З метою уникнення наднормативних простоїв і витрат суден диспетчерська служба кожного порту на РВВШ зобов'язана забезпечити розповсюдження серед судновласників повної інформації про порядок контролю водяного баласту суден і керування ним на акваторії в межах відання порту, уключаючи:
місцезнаходження та умови використання зон, що рекомендуються для скидання або заміни водяного баласту;
дані про ділянки РВВШ, у межах яких скидання водяного баласту заборонено;
ділянки РВВШ, на яких приймання водяного баласту є небажаним або його кількість повинна бути мінімальною;
вимоги диспетчерської служби порту до інформації капітана про баластні операції, а також про порядок проведення контролю водяного баласту судна;
заходи порту в разі виникнення обставин, пов'язаних із забрудненням суднового водяного баласту або виявленням у ньому шкідливих водних і патогенних організмів;
наявність, місцезнаходження, місткість приймальних споруд і засобів порту, які надаються для екологічно безпечного видалення суднового забрудненого водяного баласту й осадів.
Заступник директора
Державного департаменту
морського і річкового
транспорту
|
О.В.Істомін
|
Додаток 1
до пункту 3.2 Інструкції
щодо процедур приймання
та скидання водяного баласту
на акваторії річкових
внутрішніх водних
шляхів України
Зразок
ПОВІДОМЛЕННЯ про контроль водяного баласту
(заповнюється капітаном судна до прибуття в порт і подається до
диспетчерської служби порту _____________________________________)
(назва порту)
Назва судна ______________________________________________________
Порт приписки ____________________________________________________
Реєстровий номер або позивний сигнал _____________________________
Судновласник / оператор __________________________________________
Чи є на борту план керування судновим
водяним баластом? Так. Ні.
Які контрольні заходи вживались на судні під час рейсу?
Незливання баласту _______________________________________________
Зливання баласту (дата, кількість, координати) ___________________
Заміна водяного баласту (дата, кількість, координати) ____________
__________________________________________________________________
Запобіжні заходи під час операцій з водяним баластом
__________________________________________________________________
Використання берегових приймальних споруд
__________________________________________________________________
Інші заходи (указати які) ________________________________________
Ніяких заходів не вжито __________________________________________
Які заходи необхідно провести в порту після прибуття судна?
Ніяких ___________________________________________________________
Проведення аналізу баласту _______________________________________
Зливання баласту в акваторію порту (кількість) ___________________
Використання приймальних споруд порту без проведення аналізу
баласту __________________________________________________________
Прізвище, ініціали капітана _________________________
Підпис ________________
Дата __________________
Заступник директора
Державного департаменту
морського і річкового
транспорту
|
О.В.Істомін
|
Додаток 2
до пункту 3.2 Інструкції
щодо процедур приймання
та скидання водяного баласту
на акваторії річкових
внутрішніх водних
шляхів України
Зразок
ІНФОРМАЦІЯ про прийнятий водяний баласт
--------------------------------------------------------------------
|Розміщен-|Кіль- |Місце |Порт, де | Заміна |Контрольні|
|ня танків|кість,|приймання |передбачає-| водяного |заходи, |
| |куб. м|водяного |ться | баласту |вжиті в |
| | |баласту |скидання |--------------|разі, коли|
| | |(порт, |(місце, |місце |час |не було |
| | |координати)|дата) |заміни |заміни|заміни |
| | | | |(водний|(дата,|водяного |
| | | | |об'єкт,|трива-|баласту |
| | | | |порт, |лість)| |
| | | | |коорди-| | |
| | | | |нати) | | |
|---------+------+-----------+-----------+-------+------+----------|
|Форпік | | | | | | |
|---------+------+-----------+-----------+-------+------+----------|
|Ахтерпік | | | | | | |
|---------+------+-----------+-----------+-------+------+----------|
|Подвійне | | | | | | |
|дно | | | | | | |
|---------+------+-----------+-----------+-------+------+----------|
|Бортові | | | | | | |
|танки | | | | | | |
|---------+------+-----------+-----------+-------+------+----------|
|Інші | | | | | | |
|(указати | | | | | | |
|які) | | | | | | |
--------------------------------------------------------------------
Прізвище капітана ______________________ Підпис капітана _______
(друкованими літерами)
Дата ______________________
Заступник директора
Державного департаменту
морського і річкового
транспорту
|
О.В.Істомін
|