П О С Т А Н О В А
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ
Про стан, заходи і перспективи подолання наслідків Чорнобильської катастрофи (21-ші роковини Чорнобильської катастрофи)
Розглянувши сучасний стан подолання наслідків Чорнобильської катастрофи, Верховна Рада України зазначає, що прийняття парламентом відповідних законодавчих актів у цілому відіграло позитивну роль. Досвід застосування цих актів свідчить, що стратегічні завдання з соціального захисту постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи громадян були визначені правильно.
За останні роки видатки на соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, в загальному обсязі бюджетних коштів, що спрямовуються на ліквідацію наслідків Чорнобильської катастрофи, зросли майже у два рази. Разом з цим поглиблюється дисбаланс між зростанням загальних видатків державного бюджету і фінансуванням соціальних потреб громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. Видатки на ліквідацію наслідків Чорнобильської катастрофи у загальному обсязі бюджетних коштів з 1998 по 2006 рік зменшились у 3,8 раза.
Відповідно до статті 67 Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (
231-16)
в поточному році більш як на 10 відсотків збільшено пенсії по інвалідності та додаткові пенсії учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. Відтак, починаючи з 2007 року зазначені пенсії щорічно будуть збільшуватися на коефіцієнт збільшення розміру прожиткового мінімуму.
Середній розмір трудових пенсій учасникам ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС протягом 2006-2007 років збільшено на 27 відсотків. Крім того, пенсії переглядаються відповідно до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" (
1282-12)
.
Водночас викликає занепокоєння той факт, що частина населення не довіряє інформації про ефективність заходів щодо ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та про нинішній стан радіаційної обстановки.
Виникають складнощі з відселенням сімей із зони відчуження та зони безумовного (обов'язкового) відселення, забезпеченням житлом інвалідів I групи та сімей з дітьми-інвалідами, інвалідність яких пов'язана з наслідками Чорнобильської катастрофи.
Загальна черга постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи громадян, які потребують забезпечення житлом, починаючи з 1990 року налічує близько 40 тисяч сімей.
Існує ряд питань, які потребують значної уваги, зокрема у сфері охорони здоров'я: виявлення та лікування серцево-судинних захворювань, лейкемії, раку щитовидної залози у зазначених категорій населення, піклування про здоров'я дітей, народжених у забрудненій зоні, та дітей учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, забезпечення оплати і проведення складних операцій.
За часи, що минули після аварії на Чорнобильській АЕС, радіаційний стан території, яка зазнала радіоактивного забруднення, поліпшився. Цьому сприяли природні процеси та здійснення заходів із запобігання винесенню радіонуклідів за межі зони відчуження, проведення дезактиваційних робіт, що зменшило рівні опромінення людей, які проживають на території, що зазнала радіоактивного забруднення.
Залишається не вирішеним питання перегляду меж зон радіаційного забруднення і поновлення нормальної життєдіяльності в багатьох населених пунктах, а також є актуальним питання запровадження програми комплексного соціально-економічного розвитку територій, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС.
Крім того, не виконуються вимоги Закону України "Про віднесення деяких населених пунктів Волинської і Рівненської областей до зони гарантованого добровільного відселення" (
1411-15)
щодо фінансування видатків на соціально-економічний розвиток цих населених пунктів.
Через 21 рік після Чорнобильської катастрофи зона відчуження і зона безумовного (обов'язкового) відселення залишаються відкритим джерелом радіоактивності, внаслідок чого радіаційний фактор залишається одним з основних у визначенні потенційної небезпеки для населення.
Об'єкт "Укриття", який був збудований в екстремальних післяаварійних умовах, 21 рік виконує свої захисні функції. Він і на сьогодні виконує свою бар'єрну функцію, а проведені роботи з модернізації системи пилопригнічення та стабілізації будівельних конструкцій дадуть змогу продовжити термін його експлуатації ще на 10-15 років.
До 90 відсотків обсягів усіх радіоактивних відходів, що утворилися внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, експлуатації атомних електростанцій і дослідницьких ядерних реакторів, а також при використанні джерел іонізуючого випромінювання у промисловості, медицині, наукових закладах, зосереджено в зоні відчуження. Проте Комплексна програма поводження з радіоактивними відходами протягом останніх років недостатньо фінансується.
Виходячи з того, що подолання наслідків Чорнобильської катастрофи - це не тимчасовий захід, а розрахована на тривалий час цілеспрямована діяльність держави, Верховна Рада України постановляє:
1. Кабінету Міністрів України:
1) провести роботу щодо вдосконалення виконання норм Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (
796-12)
стосовно пенсійного забезпечення громадян;
2) підготувати та подати на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо проекту нової редакції Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (
796-12)
, в якому визначити:
державні гарантії соціального захисту;
універсальність і персоніфікованість соціального захисту;
диференціацію компенсацій і пільг залежно від характеру негативних наслідків аварії;
раціональне використання фінансових та інших ресурсів для покращення якості соціального захисту;
3) розробити та подати на розгляд Верховної Ради України проект Загальнодержавної програми комплексного соціально-економічного розвитку територій, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, та місць компактного переселення громадян, спрямованої на екологічне оздоровлення забруднених радіонуклідами територій, відродження життя на цих територіях, сприяння соціальній адаптації постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи громадян, проведення медико-санітарного обслуговування постраждалого населення тощо;
4) визначити розмір середньої вартості путівки для виплати компенсації особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, за 2005-2006 роки;
5) розробити та затвердити державну програму забезпечення житлом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на 2008-2012 роки;
6) продовжити роботу щодо створення зоологічного заказника загальнодержавного значення у межах зони відчуження і відселеної частини зони безумовного (обов'язкового) відселення;
7) при підготовці законопроекту про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" (
489-16)
передбачити можливість збільшення видатків за бюджетними програмами:
"Оздоровлення громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи";
"Комплексне медико-санітарне забезпечення та лікування онкологічних захворювань із застосуванням високовартісних медичних технологій громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи";
"Підтримка екологічно безпечного стану у зонах відчуження і безумовного (обов'язкового) відселення" - відповідно до Закону України "Про Загальнодержавну програму подолання наслідків Чорнобильської катастрофи на 2006-2010 роки" (
3522-15)
;
"Підтримка у безпечному стані енергоблоків та об'єкта "Укриття" Чорнобильської АЕС";
"Заходи щодо підготовки до зняття з експлуатації атомних блоків та поводження з відпрацьованим ядерним паливом та радіоактивними відходами на Чорнобильській АЕС";
8) при підготовці законопроекту про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" (
489-16)
розглянути можливість:
виділення додаткової дотації на забезпечення утримання соціальної інфраструктури міста Славутич (7215,0 тисяч гривень);
фінансування заходів щодо забезпечення соціальних гарантій працівникам Державного спеціалізованого підприємства "Чорнобильська АЕС" та жителям міста Славутич у зв'язку з достроковим закриттям Чорнобильської АЕС та відзначенням 20-річчя міста Славутич (4645,0 тисяч гривень);
9) підготувати та подати на розгляд Верховної Ради України проекти законів України про спеціальний державний фонд поводження з радіоактивними відходами та про Загальнодержавну програму поводження з радіоактивними відходами на 2008-2035 роки;
10) здійснити невідкладні заходи щодо:
введення в експлуатацію у 2008 році пускового комплексу "Вектор";
завершення будівництва та введення в експлуатацію Спеціально обладнаного приповерхневого сховища твердих радіоактивних відходів (СОПСТРВ), призначеного для захоронення радіоактивних відходів Чорнобильської АЕС;
узгодження строків виконання міжнародних та вітчизняних проектів, у тому числі SIP, програми зняття Чорнобильської АЕС з експлуатації в частині поводження з радіоактивними відходами;
підсилення ролі України в роботі Групи управління проектом Плану здійснення заходів на об'єкті "Укриття" - SIP;
визначення технології, виконавця та остаточних термінів введення в експлуатацію другого сховища відпрацьованого ядерного палива - СВЯП-2;
завершення передконтрактних переговорів щодо будівництва нового безпечного конфайнменту (НБК) об'єкта "Укриття", укладення контракту та початку проектування і будівництва НБК;
завершення до кінця 2007 року будівництва заводу з переробки рідких радіоактивних відходів та введення його в експлуатацію у 2008 році;
визначення спільно з Єврокомісією фінансових джерел для завершення будівництва промислового комплексу поводження з твердими радіоактивними відходами після 2007 року в рамках програм TACIS;
забезпечення прозорості у наданні інформації з питань безпеки діяльності щодо підготовки до зняття та зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об'єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему;
11) при підготовці проекту Закону України про Державний бюджет України на 2008 рік передбачити:
збільшення видатків на виконання програм соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;
видатки на соціально-економічний розвиток населених пунктів, яким відповідно до Закону України "Про віднесення деяких населених пунктів Волинської і Рівненської областей до зони гарантованого добровільного відселення" (
1411-15)
змінено статус території;
видатки на програму з радіологічного захисту населення та екологічного оздоровлення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи.
2. Кабінету Міністрів України у шестимісячний строк з дня набрання чинності цією Постановою забезпечити розробку і затвердження нормативно-правових актів, що випливають з цієї Постанови.
3. Контроль за виконанням цієї Постанови покласти на Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи.
Голова Верховної Ради України
|
О.МОРОЗ
|
м. Київ, 20 квітня 2007 року
N 975-V
|