УВАГА! ДОКУМЕНТ ВТРАЧАЄ ЧИННІСТЬ.
ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
Н А К А З
30.05.2005 N 442
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Державної митної служби N 655 (v0655342-07) від 02.08.2007 з моменту державної реєстрації Положення про Департамент аналізу ризиків та аудиту )

Про затвердження Положення про Департамент аналізу ризиків та аудиту

( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної митної служби N 558 (v0558342-05) від 21.06.2005 )
Відповідно до Положення про Державну митну службу України, затвердженого Указом Президента України від 24.08.2000 N 1022/2000 (1022/2000) , та у зв'язку з реорганізацією Центрального бюро аналізу ризиків та аудиту НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про Департамент аналізу ризиків та аудиту, що додається.
( Пункт 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної митної служби N 558 (v0558342-05) від 21.06.2005 )
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Держмитслужби України від 02.12.2003 N 820 (v0820342-03) "Про затвердження Положення про Центральне бюро аналізу ризиків та аудиту" після реєстрації цього Положення у встановленому законодавством порядку.
3. Контроль за виконанням наказу покласти на першого заступника Голови Служби Салагора М.М.
Голова Служби
В.В.Скомаровський

ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної митної
служби України
30.05.2005  N 442

ПОЛОЖЕННЯ

про Департамент аналізу ризиків та аудиту

( Назва Положення із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної митної служби N 558 (v0558342-05) від 21.06.2005 )

1. Загальні положення

1.1. Департамент аналізу ризиків та аудиту (далі - ДАР) є регіональною митницею з питань аналізу ризиків та аудиту, входить до системи митних органів України й у встановленому законом порядку здійснює митну справу.
1.2. ДАР безпосередньо підпорядковується Голові Держмитслужби, першому заступнику Голови Держмитслужби.
1.3. У своїй діяльності ДАР керується Конституцією (254к/96-ВР) й законами України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, наказами Держмитслужби й цим Положенням.
1.4. ДАР у межах своєї компетенції забезпечує реалізацію Держмитслужбою укладених Україною міжнародних договорів, що набрали чинності в установленому законом порядку.
1.5. Структура, штатний розпис, кошторис на утримання ДАР затверджуються Головою Держмитслужби, реорганізація, ліквідація, гранична чисельність - наказом Держмитслужби.
1.6. ДАР є юридичною особою, має самостійний баланс, печатку із зображенням Державного Герба України й своїм найменуванням та інші печатки, штампи, бланки, відповідні рахунки в територіальному відділенні Державного казначейства та банку.
1.7. Положення про структурні підрозділи ДАР і посадові інструкції посадових осіб ДАР затверджуються начальником ДАР.
1.8. Зоною діяльності ДАР є митна територія України.
1.9. ДАР має особисте митне забезпечення, що зберігається в окремому сейфі в приміщенні ДАР й видається в установленому порядку начальником ДАР або вповноваженою ним особою кожній посадовій особі під підпис на термін виконання службового завдання.
1.10. ДАР під час виконання службових завдань взаємодіє в установленому порядку з підрозділами Державної митної служби України та іншими державними органами.

2. Завдання ДАР

Основними завданнями ДАР є:
2.1. Участь у реалізації державної політики у сфері митної справи за відповідним напрямом.
2.2. Захист економічних інтересів України.
2.3. Сприяння розвитку міжнародної торгівлі.
2.4. Сприяння суб'єктам зовнішньоекономічній діяльності в отриманні права діяти за спрощеними принципами й правилами митного контролю та митного оформлення зі звільненням від окремих процедур.
2.5. Контроль за дотриманням законодавства України з питань митної справи суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності та митними органами, у тому числі методами аудиту, із застосуванням сучасних інформаційних технологій та проведенням організаційно-контрольних заходів на митній території України.
2.6. Запобігання та протидія легалізації доходів, отриманих злочинним шляхом.
2.7. Розроблення рекомендацій та методик для спрощення та посилення процедур митного контролю й митного оформлення за результатами застосування методів аналізу ризиків і аудиту.
2.8. Забезпечення "прозорості" процедур контролю та контрольованості його результатів.
2.9. Забезпечення контролю за дотриманням законодавства України з питань митної справи шляхом здійснення комплексних контрольних заходів у митних органах України.
2.10. Здійснення митного контролю товарів та транспортних засобів (далі - товари), що переміщуються через митний кордон України, виявлення при цьому порушень з боку суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності, фізичних осіб, а також посадових осіб митних органів, припинення порушень, проведення митного огляду та переогляду з наступним митним оформленням товарів і транспортних засобів відповідно до законодавства.
2.11. Виявлення фактів порушень при нарахуванні податків, зборів (обов'язкових платежів), а також випадків недотримання вимог законодавства, що регулюють ці питання. Забезпечення своєчасності та повноти перерахування коштів від справляння податків, зборів (обов'язкових платежів) до Держбюджету України.
2.12. Виявлення під час здійснення контрольних заходів порушень митних правил.
2.13. Здійснення системної інформаційно-аналітичної роботи згідно з методикою визначення системи ризиків, розробленою ДАР, на підставі узагальненої інформації, отриманої з різних джерел.
2.14. Взаємодія зі структурними підрозділами Держмитслужби України з метою комплексного усунення недоліків, виявлених у діяльності митних органів. Отримання довідок відповідного змісту та аналітичних матеріалів, потрібних для проведення цієї роботи.
2.15. Боротьба з контрабандою та порушеннями митних правил. Контроль за провадженням та прийняттям рішень у справах про порушення митних правил, заведених ДАР.
2.16. Здійснення в установленому законодавством порядку спільних із митними органами суміжних держав заходів, спрямованих на відвернення та припинення контрабанди й порушень митних правил.
2.17. Здійснення спільно з іншими компетентними органами заходів щодо захисту інтересів споживачів товарів з метою недопущення ввезення на територію України неякісних товарів або товарів, що не відповідають чинним в Україні вимогам і стандартам.

3. Функції ДАР

ДАР:
3.1. Розробляє та подає керівництву Держмитслужби пропозиції до Концепції впровадження, розвитку та вдосконалення системи аналізу ризиків та управління ними, програм сприяння зовнішньоекономічній діяльності та її суб'єктам.
3.2. Розробляє й подає керівництву Держмитслужби проекти нормативно-правових актів.
3.3. Спільно з управліннями, департаментами Держмитслужби, спеціалізованими митними установами та митними органами України організує та впроваджує в митних органах України систему аналізу ризиків і управління ними, а також перевірки на підставі методів аудиту.
3.4. Збирає, накопичує, систематизує, обробляє інформацію про суб'єктів, об'єкти та механізми митного контролю й митного оформлення.
3.5. Оцінює, аналізує накопичену інформацію, на підставі якої формує профілі ризиків і рекомендації митним органам щодо застосування форм і методів митного контролю й процедур митного оформлення.
3.6. Збирає, аналізує та оцінює інформацію про результати застосування митними органами профілів ризиків, визначає їх ефективність. Вносить зміни та доповнення до профілів ризиків.
3.7. Контролює дотримання законодавства України в галузі митної справи суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності, громадянами, митними органами, надає інформацію Департаменту митної варти та боротьби з контрабандою Держмитслужби України.
3.8. Організує та координує взаємодію митних органів, органів державної влади та місцевого самоврядування, інших суб'єктів з питань, що входять до компетенції ДАР.
3.9. Організує аудиторські перевірки діяльності суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності та митних органів, координує проведення таких перевірок.
3.10. Організує проведення Держмитслужбою заходів щодо запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, отриманих злочинним шляхом, координує роботу з проведення таких заходів.
3.11. Бере участь у проведенні митного контролю (огляді, переогляді) транспортних засобів, товарів, вантажів тощо в пунктах пропуску для морського, річкового, залізничного, автомобільного, авіаційного сполучення, у зонах митного контролю, визначених в будь-якому місці митної території України, із застосуванням методів аналізу ризиків та управлінню ними й аудиту.
3.12. Бере участь у підготовці та опрацюванні проектів міжнародних договорів відповідно до компетенції ДАР.
3.13. Здійснює згідно із законодавством фінансово-господарську діяльність і забезпечує подання фінансових звітів до Держмитслужби та відділення Держказначейства в строки, установлені Державною митною службою.
3.14. Веде власне діловодство, забезпечує захист відомостей, що становлять державну таємницю. Контролює дотримання посадовими особами ДАР вимог Закону України "Про державну таємницю" (3855-12) та інших нормативно-правових актів із питань охорони державної таємниці.
3.15. Бере участь у заходах Держмитслужби щодо виконання вимог Законів України "Про державну службу" (3723-12) , "Про державну таємницю" (3855-12) , "Про боротьбу з корупцією" (356/95-ВР) .
3.16. Веде військовий облік і бронювання військовозобов'язаних посадових осіб ДАР на період мобілізації та воєнного часу.
3.17. Здійснює заходи соціального й культурно-побутового розвитку, а також із забезпечення особового складу митниці речовим та іншим майном.
3.18. Здійснює в зонах і поза зонами митного контролю перевірку відповідності відомостей, заявлених у вантажних митних деклараціях, наявному товару й даним документів, потрібних для проведення митного контролю, а також правильності справляння податків, зборів (обов'язкових платежів), нарахування та стягнення яких покладено на митні органи, контроль за правильним застосуванням митними органами заходів тарифного й нетарифного регулювання.
3.19. Здійснює митний контроль (за участю чергової зміни митного органу, який перевіряється, або з повною її заміною) шляхом перевірки документів, потрібних для такого контролю, або за допомогою інформації, що міститься в Єдиній автоматизованій інформаційній системі Держмитслужби України, проведення митного огляду та переогляду товарів, які переміщуються через митний кордон України, особистого огляду фізичних осіб, а також в інших формах, що не суперечать законодавству України.
3.20. Здійснює перевірку законності ввезення/вивезення товарів та їх митного оформлення, якщо є достатні підстави вважати, що мають місце порушення положень законодавства України, контроль за дотриманням яких покладено на митні органи.
3.21. Перевіряє дотримання режиму зони митного контролю.
3.22. Відповідно до Митного кодексу України (92-15) проводить заходи щодо розташування тимчасових постів (тимчасових зон митного контролю) на будь-яких ділянках місцевості, відбору зразків товарів, накладення митних забезпечень, складення актів про здійснення митного огляду та переогляду. Примусово повертає в зони митного контролю транспортні засоби, товари й громадян для проведення переогляду за наявності підстав для сумнівів у дотриманні законодавства під час здійснення митного контролю. Надає вказівки про розміщення для зберігання в зоні митного контролю або на складі контрольованого митного органу товарів та інших предметів, а також про їх охорону.
3.23. Використовує в порядку, передбаченому нормативно-правовими актами, митні забезпечення, системи й форми захисту результатів митного оформлення: накладає пломби, інші митні забезпечення на транспортні засоби, приміщення, контейнери та інші місця, де містяться товари, що переміщуються або перебувають під митним контролем.
3.24. Складає протоколи про порушення митних правил відповідно до вимог Митного кодексу України (92-15) в разі виявлення під час здійснення контрольних заходів таких порушень, допущених при проведенні митного контролю й пропуску товарів через митний кордон України, передає в установлені терміни за актом про прийняття-передання всі матеріали до відділення або служби по боротьбі з контрабандою та порушеннями митних правил контрольованої митниці для проведення провадження в справі та прийняття рішення згідно із законодавством.
3.25. Проводить відповідно до законодавства опитування осіб, митне оформлення яких (або їх товарів) здійснюється, і отримує від них особисті пояснення в разі порушення ними митних правил, а також від співробітників митних органів, що допустили порушення та зловживання під час виконання своїх службових обов'язків.
3.26. Отримує копії рішень у справах про порушення митних правил, заведених посадовими особами ДАР, та копії процесуальних рішень, прийнятих у кримінальних справах, порушених за матеріалами перевірок, проведених ДАР, у триденний термін після їх надходження до митного органу, у провадженні якого перебуває справа.
3.27. Аналізує результати провадження в справах про порушення митних правил, заведених посадовими особами ДАР, і прийняті за ними рішення.
3.28. Реалізує спільно з органами державної влади заходи, спрямовані на відвернення незаконного вивезення за кордон предметів, що становлять національне, історичне й культурне надбання держави.
3.29. Здійснює перевірку дотримання митними органами вимог до розпорядження товарами, що перебувають під митним контролем і за якими не звернувся власник до закінчення передбачених термінів зберігання.
3.30. Направляє керівництву митного органу, у якому проводилася перевірка, документ, що містить перелік виявлених порушень митного законодавства і перелік заходів, ужиття яких потрібне для усунення цих порушень.
3.31. За результатами аналізу заходів, ужитих згідно з вимогами документа реагування, у разі неадекватності прийнятих керівництвом перевіреного митного органу рішень щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення контрольних заходів, подає керівництву Держмитслужби України конкретні пропозиції.
3.32. Розглядає скарги, заяви та звернення юридичних осіб і громадян відповідно до чинного законодавства.
3.33. Упроваджує в практичну роботу оперативних підрозділів ДАР сучасні технічні засоби митного контролю. Забезпечує експлуатацію технічних засобів митного контролю відповідно до вимог технічної документації та контролює стан їх зберігання й обслуговування.

4. Права ДАР

ДАР має право:
4.1. Одержувати в установленому порядку від підрозділів Держмитслужби та митних органів України, а також міжнародних організацій і установ, митних органів іноземних держав, відомості, інші матеріали, потрібні для виконання покладених на ДАР завдань.
4.2. Залучати за згодою керівництва Держмитслужби спеціалістів підрозділів Держмитслужби або митних органів до виконання завдань, покладених на ДАР.
4.3. Користуватися інформаційними та телекомунікаційними системами Держмитслужби і митних органів, створювати власні та використовувати міжнародні інформаційні бази даних з метою виконання завдань, покладених на ДАР.
4.4. Безперешкодного доступу до приміщень підрозділів митних органів, на території пунктів пропуску через державний кордон України, до зон митного контролю, на території та в приміщення складів тимчасового зберігання, митних ліцензійних складів, спеціальних митних зон, магазинів безмитної торгівлі й інших місць, де розміщено або можуть бути розміщені товари й транспортні засоби, що підлягають митному контролю, чи провадиться діяльність, контроль за якою покладено на митні органи.
4.5. Вносити пропозиції керівництву Держмитслужби щодо застосування режимів сприяння зовнішньоекономічній діяльності або методів посиленого контролю до суб'єктів і об'єктів митного контролю та щодо коригування часу й механізмів митного контролю й митного оформлення.
4.6. Організовувати й проводити в установленому законодавством порядку перевірки діяльності митних органів та суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності, у тому числі із залученням спеціалістів і експертів. За погодженням з керівником митного органу або особою, що його заміщує, користуватися під час проведення перевірок матеріально-технічними засобами цих митних органів.
4.7. Отримувати від посадових осіб митних органів та інших осіб, діяльність яких перевірялася, особисті пояснення в разі порушення ними митного законодавства або в разі зловживань під час виконання службових обов'язків.
4.8. Вносити пропозиції керівництву Держмитслужби про притягнення до дисциплінарної відповідальності посадових осіб митних органів в разі виявлення зловживань або порушень законодавства.

5. Керівництво ДАР

ДАР очолює начальник, який призначається на посаду та звільняється з посади наказом Держмитслужби.
5.1. Начальник ДАР:
5.1.1. Здійснює загальне керівництво роботою ДАР.
5.1.2. Забезпечує виконання завдань, покладених на ДАР.
5.1.3. Здійснює в разі потреби оперативний перерозподіл чисельності підрозділів ДАР без змін фонду заробітної плати й категорій посад, про що повідомляє Держмитслужбу.
5.1.4. Підписує накази ДАР.
5.1.5. Дає доручення посадовим особам ДАР і контролює їх виконання.
5.1.6. Застосовує заходи заохочення й стягнення до посадових осіб ДАР.
5.1.7. Забезпечує взаємодію ДАР зі структурними підрозділами Держмитслужби та митними органами України.
5.1.8. Дає доручення, вказівки митним органам, контролює їх виконання у межах компетенції ДАР.
5.1.9. Розглядає звернення, скарги, запити й пропозиції громадян та юридичних осіб.
5.1.10. Контролює виконання посадовими особами ДАР вимог Закону України "Про державну таємницю" (3855-12) та інших нормативних актів з питань охорони державної таємниці. Визначає ступінь секретності інформації, що міститься в документах та на інших носіях інформації, підготовлених у ДАР.
5.1.11. Проводить виховну та профілактично-попереджувальну роботу серед особового складу ДАР згідно із Законами України "Про державну службу" (3723-12) , "Про боротьбу з корупцією" (356/95-ВР) .
5.2. Начальник ДАР має право:
5.2.1. Запитувати й одержувати в установленому порядку від структурних підрозділів Держмитслужби та підрозділів митних органів, фізичних та юридичних осіб потрібну інформацію й довідкові матеріали для виконання завдань, покладених на ДАР.
5.2.2. Діяти за дорученням керівництва Держмитслужби, від імені Держмитслужби й представляти її інтереси в міжнародних, представницьких, державних, громадських та інших організаціях.
5.2.3. Надавати в установленому порядку відомості, пропозиції, зауваження, службову інформацію структурним підрозділам Держмитслужби, митним органам, міністерствам, відомствам, установам, організаціям, підприємствам, громадянам.
5.2.4. Самостійно встановлювати організаційні принципи та схеми роботи ДАР і видавати відповідну організаційну документацію.
5.2.5. Брати участь у роботі комісій, делегацій, експертних і робочих груп з питань, віднесених до компетенції ДАР.
5.2.6. Вимагати від посадових осіб митних органів додержання вимог законодавства, а також своєчасного та якісного виконання доручень керівництва Держмитслужби.
5.2.7. Підписувати листи на бланку ДАР, візувати документи та інші матеріали в межах своєї компетенції.
5.2.8. Вносити подання та порушувати клопотання стосовно призначення на посади, звільнення з посад головного бухгалтера ДАР та посадових осіб, посади яких належать до номенклатури посад Голови Служби.
5.3. Начальник ДАР несе персональну відповідальність за:
5.3.1. Неналежну організацію діяльності ДАР, недотримання законності посадовими особами ДАР в службовій діяльності.
5.3.2. Низький рівень трудової та виконавської дисципліни в ДАР.
5.3.3. Негативні наслідки своїх розпоряджень, доручень, самостійно прийнятих рішень під час виконання службових обов'язків і за бездіяльність.
5.3.4. Незадовільний стан професійної підготовки особового складу ДАР, а також виховної роботи з ним.
5.3.5. Незабезпечення створення належних умов з охорони праці.

6. Права посадових осіб ДАР

6.1. Посадові особи ДАР здійснюють службову діяльність у межах повноважень, наданих законодавством України, наказами Державної митної служби України, цим Положенням, порядком здійснення контрольних заходів ДАР, який визначається Держмитслужбою України, і відповідно до посадових інструкцій.
6.2. Одержувати в установленому порядку від структурних підрозділів Держмитслужби України, митних органів та їх посадових осіб документи, відомості, довідкові та інші матеріали, потрібні для виконання покладених на ДАР функцій і завдань.
6.3. Використовувати інформаційні системи Держмитслужби України.
6.4. Отримувати консультації й висновки фахівців структурних підрозділів Держмитслужби України з метою забезпечення повноти та всебічності виконання покладених на ДАР завдань і функцій.
6.5. Звертатися із запитами про надання інформації, потрібної для виконання функцій, покладених на ДАР, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій, громадян і посадових осіб.
6.6. Користуватися безперешкодним доступом до приміщень всіх підрозділів митних органів, на територію пунктів пропуску через державний кордон, зон митного контролю, включаючи митні ліцензійні склади, магазини безмитної торгівлі та інші митні об'єкти, вилучати документацію в межах службової необхідності.
6.7. Контролювати дотримання митними органами України вимог законодавства при проведенні митного контролю товарів. Отримувати в установленому законодавством порядку письмові пояснення від посадових осіб митних органів.
6.8. Проводити в установленому законом порядку особистий огляд громадян, огляд і переогляд товарів, що перебувають у зонах митного контролю або поза ними.
6.9. Давати посадовим особам контрольованої митниці обов'язкові для виконання обґрунтовані вказівки про проведення цілеспрямованого митного огляду товарів, а також особистого огляду громадян.
6.10. За наявності підстав для сумнівів щодо дотримання законодавства під час проведення митного контролю повертати в зони митного контролю транспортні засоби й громадян.
6.11. Здійснювати контроль за правильністю визначення заявленої митної вартості товарів.
6.12. Використовувати в роботі технічні та спеціальні засоби митного контролю, що безпечні для життя й здоров'я людей і не завдають шкоди товарам.
6.13. У межах, визначених законодавством, носити, зберігати, застосовувати зброю та спеціальні засоби.

7. Відповідальність посадових осіб ДАР

Особовий склад ДАР несе відповідальність за неналежне виконання своїх службових обов'язків і порушення вимог законодавства України.
Начальник Департаменту
аналізу ризиків та аудиту
О.І.Конєв
WEB MD Office "НПО Поверхность",
www.master-d.com.ua