УВАГА! ДОКУМЕНТ ВТРАЧАЄ ЧИННІСТЬ.
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
23 травня 2003 р.
за N 391/7712
Про Положення про Всеукраїнський конкурс навчальних програм і підручників для загальноосвітніх навчальних закладів
З метою удосконалення системи конкурсного добору рекомендованих для використання в навчальних закладах підручників і посібників, забезпечення оптимізації їх світоглядної і виховної спрямованості відповідно ст. 12 Закону України "Про освіту" (
1060-12)
, ст. 37 Закону України "Про загальну середню освіту" (
651-14)
та постанови Кабінету Міністрів України "Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання" від 16.11.2000 N 1717 (
1717-2000-п)
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про Всеукраїнський конкурс навчальних програм і підручників для загальноосвітніх навчальних закладів (додається).
2. Конкурсним комісіям здійснювати добір рекомендованих до використання в навчальних установах підручників і посібників на підставі Положення.
3. Скасувати наказ Міністерства освіти і науки України "Про Положення про Всеукраїнський конкурс навчальних програм та підручників відповідно до Державного стандарту початкової загальної освіти" від 29.05.2001 N 426 (
v0426290-01)
.
4. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника державного секретаря Огнев'юка В.О.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти
і науки України
05.05.2003 N 269
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
23 травня 2003 р.
за N 391/7712
ПОЛОЖЕННЯ
про Всеукраїнський конкурс навчальних програм і підручників для загальноосвітніх навчальних закладів
1. Загальні положення
1.1. Це Положення визначає систему організаційної та науково-методичної роботи Міністерства освіти і науки України, Національної академії наук України, Академії педагогічних наук України, інших наукових і методичних установ та організацій щодо конкурсного відбору навчальних програм та підручників для загальноосвітніх навчальних закладів з предметів інваріантної складової навчального плану.
1.2. Конкурсний відбір підручників передбачає створення якісного навчально-методичного забезпечення для поетапного запровадження Державного стандарту загальної середньої освіти і переходу на новий зміст і 12-річний термін здобуття повної середньої освіти.
1.3. Конкурс, що його проводять Міністерство освіти і науки України та Академія педагогічних наук України, є відкритим.
2. Організація конкурсу
2.1. Конкурс оголошується спільним наказом Міністерства освіти і науки України та Академії педагогічних наук України.
2.2. Оголошення про конкурс містить інформацію про терміни, дати початку і закінчення реєстрації заявок на участь у конкурсі, умови його проведення (або посилання на джерела інформації про них), порядок подання рукописів, адресу конкурсної комісії, номери контактних телефонів (факсу), прізвище, ім'я, по батькові відповідального за реєстрацію заявок, режим роботи конкурсної комісії.
2.3. Оголошення про конкурс доводиться до відома Міністерства освіти Автономної Республіки Крим, управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, інститутів післядипломної педагогічної освіти, навчальних закладів системи загальної середньої освіти, вищих навчальних закладів, методичних установ, широкого кола громадськості через публікацію в інформаційному збірнику Міністерства освіти і науки України, газетах "Освіта України", "Освіта", "Педагогічна газета", фахових журналах та інших педагогічних виданнях.
2.4. У конкурсі можуть брати участь окремі автори, авторські колективи, наукові установи, навчальні заклади та видавництва, які виявили бажання укласти навчальну програму чи розробити підручник (окремо або в комплекті) відповідно до Державного стандарту загальної середньої освіти та згідно з вимогами до такої літератури (додаток 1) та мають для цього необхідну науково-теоретичну і фахову підготовку.
2.5. Заявка на участь у конкурсі подається в довільній формі із зазначенням типу видання (програма чи підручник), повної назви, адресації (клас, тип і профіль навчального закладу), обсягу (авторських аркушів).
Термін подачі авторських заявок (індивідуальних і колективних) на участь у конкурсі закінчується не пізніше ніж через 12 місяців від дня його оголошення.
2.6. Рукописи надсилаються до конкурсної комісії під девізом. Разом із рукописом у закритому конверті під тим самим девізом надсилаються дані про авторів (прізвище, ім'я, по батькові, місце роботи, посада, вчений ступінь і звання, домашня адреса, номери домашнього і службового телефонів).
2.7. На конкурс приймаються рукописи навчальних програм та підручників з певного навчального предмета, розроблені за авторською концепцією на основі Державного стандарту загальної середньої освіти.
2.8. Рукописам, визнаним рішенням конкурсних комісій кращими, присуджуються дипломи відповідно I, II, III ступенів.
2.8.1. У разі, якщо подані на конкурс рукописи підручників чи навчальних програм не відповідають сучасним вимогам до змісту та методичного апарату, не відповідають державним стандартам відповідно початкової, загальної середньої освіти, не враховують вікові особливості учнів, а відтак є складними чи нецікавими для них, конкурсна комісія вправі прийняти рішення неприсудження диплома одного із ступенів чи всіх трьох ступенів.
2.8.2. Навчальним програмам і підручникам, що відзначені дипломами І ступеня, надається відповідний гриф Міністерства освіти і науки України; вони включаються до державного замовлення на видання навчальної літератури.
2.8.3. Навчальним програмам і підручникам, що відзначені дипломами II та III ступеня, надається відповідний гриф Міністерства освіти і науки України; вони можуть включатися до державного замовлення на видання навчальної літератури.
2.8.4. Переможці конкурсу можуть бути відзначені грошовими преміями, розміри яких визначає Міністерство освіти і науки України спільно з Академією педагогічних наук України.
2.9. Результати конкурсу оприлюднюються через пресу та інші засоби масової інформації.
3. Конкурсні комісії
3.1. Конкурсна комісія (далі - комісія) створюється спільним наказом Міністерства освіти і науки України та Академії педагогічних наук України з кожного навчального предмета, передбаченого інваріантною складовою Базового навчального плану загальноосвітніх навчальних закладів (
1239-98-п)
. Орієнтовний склад комісії становить від 7 до 15 осіб.
3.2. Персональний склад комісії формується з наукових і практичних педагогічних працівників, працівників методичних служб та органів управління освітою, письменників, журналістів, працівників видавництв, інших компетентних осіб і затверджується спільним наказом Міністерства освіти і науки України та Академії педагогічних наук України.
До складу комісії не можуть входити автори навчальних програм чи підручників, поданих на конкурс.
3.3. Перед оголошенням чергового конкурсу склад комісії оновлюється не менше як на 2/3.
3.4. Організація роботи комісії покладається на її голову, заступника (заступників) та секретаря, які планують проведення засідань, порядок розгляду заявок, встановлюють терміни оформлення відповідних документів, інформації, оголошень тощо.
3.5. Комісія організовує науково-методичну та психолого-педагогічну експертизи рукописів, поданих на конкурс, зокрема, направляє їх на розгляд Національної академії наук України, відповідних предметних комісій Науково-методичної ради Міністерства освіти і науки України та незалежних експертів.
3.6. На підставі висновків, отриманих від Національної академії наук України, предметних комісій Науково-методичної ради Міністерства освіти і науки України та незалежних експертів, кожен із членів комісії складає висновок про якість рукопису навчальної книги.
Оцінки виставляються в оціночних листах установленого зразка (додаток 2).
3.7. Остаточне рішення про відповідність навчальної програми чи підручника Державному стандарту загальної середньої освіти приймається простою більшістю голосів присутніх на засіданні членів комісії. У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос голови комісії.
Засідання комісії вважається правочинним у разі участі в ньому не менше 2/3 її складу та наявності оціночних листів присутніх на засіданні членів комісії.
3.8. Рішення комісії оформляється протоколом, який підписують голова, а в разі відсутності його на засіданні комісії - заступник (заступники) голови та секретар.
Протокол і заклеєні конверти з документацією засідання комісії зберігаються у секретаря комісії.
Протокол засідання комісії є підставою для підготовки відповідного наказу Міністерства освіти і науки України про підсумки конкурсу.
3.9. Конверт з відомостями про автора (авторів) відкривається та оприлюднюється на відкритому підсумковому засіданні комісії після прийняття остаточного рішення про результати конкурсу і присудження рукописам, що надійшли на конкурс, дипломів.
4. Вимоги до рукописів, що подаються на конкурс
4.1. Рукописи, виконані державною мовою або, для навчальних закладів з мовами навчання національних меншин, мовою національної меншини з підрядковим перекладом, надсилаються у двох примірниках.
4.2. Рукописи мають бути виконані комп'ютерним набором, стандартним шрифтом (14 пунктів) через 1,5 інтервалу. На одному боці аркуша А4 має бути 28-30 рядків по 50-60 знаків у кожному. Авторський аркуш становить 24 сторінки тексту через два інтервали.
4.3. Обсяг рукопису підручника повинен відповідати Державним санітарним правилам і нормам "Гігієнічні вимоги до друкованої продукції для дітей", затвердженим постановою Головного Державного санітарного лікаря України від 01.03.2002 N 9.
5. Фінансове забезпечення конкурсу
Витрати на проведення конкурсу здійснюють Міністерство освіти і науки України та Академія педагогічних наук України.
Директор департаменту
загальної середньої та
дошкільної освіти
|
П.Б.Полянський
|
Додаток 1
до Положення про
Всеукраїнський конкурс
навчальних програм і
підручників для
загальноосвітніх навчальних
закладів
ОСНОВНІ ВИМОГИ
до підручників
1. Науковість змісту підручника
Підручник повинен містити систематизований виклад навчального матеріалу, що відповідає навчальній програмі з даного предмета, а також вимогам до структури, обсягу і ступеня науковості розгляду матеріалу, співвідношення його розділів, параграфів з одиницями навчального часу, що відводиться на вивчення матеріалу.
Підручник у доступній для учнів формі має розкривати суть основних наукових ідей, законів, понять та їх зв'язків із суспільно-економічним розвитком країни і духовним життям суспільства, практичним застосуванням у сфері матеріального виробництва, містити відомості про визначальні галузі господарства та сфери обслуговування, найбільш поширені виробничі і технологічні процеси.
При цьому має бути забезпечено коректність введення наукових понять, їх відповідність загальноприйнятій термінології та символіці.
Підручник повинен містити стислі відомості з історії науки, культури й техніки з метою розкриття еволюції наукових ідей, відкриттів, взаємозв'язку науки, виробництва, соціальної практики, ролі діячів науки, у першу чергу вітчизняних учених, у пошуку наукової істини.
Зміст підручника має забезпечувати зв'язок з життям, бути спрямованим на формування особистості школяра, розвиток його здібностей та обдарувань.
Матеріал підручників з предмета, що вивчається протягом кількох років, має бути викладений в логічній послідовності і являти цілісну систему з урахуванням внутріпредметних і міжпредметних зв'язків.
2. Структура змісту
Підручник повинен мати таблицю змісту з нумерацією сторінок, в якій чітко відображається рівномірний розподіл матеріалу, простежується наочно-логічний його розвиток. У змісті підручника доцільно виділити такі структурні елементи, як вступ, висновки, узагальнювальні тексти, наочні схеми, таблиці, завдання на систематизацію та самооцінювання навчальних досягнень учнів. Він повинен мати додатки: словник (глосарій), тлумачний словник технічних термінів, довідкові таблиці даних, список сучасної додаткової літератури, алфавітний покажчик.
Доцільно, щоб кожен розділ підручника відповідав одній навчальній темі. Якщо розділ містить кілька навчальних тем, то це має бути відображено в його назві. Крім того, у підручнику мають бути попередні структуранти (що треба вивчити, зв'язок з попереднім матеріалом та ін.) та завершальні структуранти (підсумок, узагальнювальна таблиця або схема, інтегративна ситуація тощо).
У межах одного розділу бажано чергувати види діяльності (практичні роботи, спостереження, вправи, запитання і т.ін.). Відображені види діяльності мають сприяти набуттю навичок та вмінь (пізнавальних, практичних, життєвих).
3. Доступність змісту
Підручник повинен бути цікавим для учнів; написаний мовою, що відповідає можливостям його засвоєння учнями певної вікової категорії на належному рівні і за встановлений час, інтерпретувати навчальний зміст у доступній їм формі, містити систему завдань, об'єктивно посильних для школярів, і відповідати їх рівню розвитку, попередній загальноосвітній підготовці і життєвому досвіду, не допускати при цьому примітивного спрощення та наукової вульгаризації змісту.
Рівень доступності підручника повинен бути таким, щоб учень міг успішно використовувати його для самостійного вивчення навчального матеріалу і при цьому можливе використання додаткових засобів навчання: аудіовізуальних матеріалів, компакт-дисків, наочних посібників, карт тощо.
4. Навчально-методичний апарат підручника
Підручник повинен виконувати функції управління пізнавальною діяльністю школярів, містити рекомендації до способу вивчення пропонованого матеріалу, сприяти розвитку творчої активності школярів та формуванню в них умінь самостійно застосовувати набуті знання на практиці. На це мають бути спрямовані спеціальні завдання для самостійної роботи над текстом та ілюстраціями підручника.
Для розвитку пізнавальних і творчих здібностей учнів у підручник слід включати завдання і вправи, що формують загальні теоретичні та практичні навики розумової й фізичної праці.
Диференційовані письмові вправи подаються з поступовим ускладненням та із зазначенням рівня їх складності.
При створенні підручників бажано передбачити застосування інформаційно-комунікаційних засобів у навчальному процесі, вивчення окремих розділів або в цілому предметів у школі із застосуванням комп'ютерної техніки.
Зміст підручника має бути ілюстрований методично доцільними схемами, кресленнями та іншим графічним матеріалом, спрямованим на розкриття змісту основного матеріалу, доповнення і конкретизацію його. Ілюстративний матеріал може мати самостійне інформативне навантаження, посилювати емоційний вплив підручника і таким чином сприяти підвищенню ефективності сприймання і засвоєння навчального матеріалу.
Художнє і технічне оформлення підручника повинно відповідати Державним санітарним правилам і нормам "Гігієнічні вимоги до друкованої продукції для дітей", затвердженим постановою Головного Державного санітарного лікаря України від 01.03.2002 N 9.
Директор департаменту
загальної середньої та
дошкільної освіти
|
П.Б.Полянський
|
Додаток 2
до Положення про
Всеукраїнський конкурс
навчальних програм і
підручників для
загальноосвітніх навчальних
закладів
МАТРИЦЯ
оцінювання підручника для загальноосвітніх навчальних закладів
------------------------------------------------------------------
|Код автора: _____________________ |Прізвище, ім'я, по батькові |
|Назва рукопису, для яких класів, |автора: |
|типів навчальних закладів: ______ |_____________________________|
|_________________________________ |_____________________________|
|_________________________________ |_____________________________|
|_________________________________ |_____________________________|
|_________________________________ | |
| |Місце роботи, посада: |
| |_____________________________|
| |_____________________________|
| |_____________________________|
| |_____________________________|
------------------------------------------------------------------
ПЕРЕЛІК
позицій, необхідних для експертної оцінки навчальної літератури
N
з/п
|
Критерії оцінювання
|
Оцінка
|
1
|
Науковість змісту
|
|
1.1
|
Дотримання вимог державних стандартів загальної середньої освіти
|
|
1.2
|
Відповідність навчальній програмі з предмета щодо структури, обсягу і розгляду матеріалу, співвідносність його розділів, параграфів з одиницями навчального часу
|
|
1.3
|
Дотримання вимог щодо побудови текстів, виділення в них основного змісту і доповнення (запитання, варіанти розв'язування, посилання на попередні параграфи, інші навчальні книги або посібники)
|
|
1.4
|
Наявність таких структурних елементів підручника, як вступ, висновки, узагальнювальні тексти, наочні схеми, таблиці, що ілюструють змістово-логічні, структурно-функціональні зв'язки фрагментів навчального матеріалу в загальній системі предмета (галузі знань), завдання на систематизацію
|
|
1.5
|
Доцільність поділу навчального матеріалу на розділи, їх послідовність, наявність зв'язків між ними, цілісний виклад матеріалу
|
|
1.6
|
Оптимальність обсягу, співвіднесення його із предметним змістом, можливістю забезпечити засвоєння предмета (галузі знань) у результаті навчальної діяльності як під керівництвом учителя, так і самостійно
|
|
1.7
|
Відбір та укладення базових знань у системі, що забезпечує їхнє міцне засвоєння
|
|
1.8
|
Диференціація знань: - за видами (теорія, закон, поняття); - за фундаментальним спрямуванням (найбільш важливі базисні й опорні приклади); - за системотворчим фактором (частина цілого, ціле як частина системи більш високого рівня, додатковий матеріал)
|
|
1.9
|
Наявність вправ на порівняння, вибірковий аналіз, розпізнавання та виділення головного, встановлення взаємозв'язку, групування, класифікація, узагальнення та систематизація тощо
|
|
1.10
|
Методологічна обгрунтованість розкриття основних понять, фактів, законів і теорій
|
|
1.11
|
Розгляд системи знань в єдності з методами пізнання, застосуванням знань на практиці
|
|
1.12
|
Розкриття наукових положень у відповідності до досягнень сучасної науки
|
|
1.13
|
Достатність для усвідомлення і розуміння теоретичних пояснень і емпіричних даних у навчальному матеріалі, чіткість аргументацій, логічність побудови світоглядних висновків
|
|
1.14
|
Коректність введення наукових понять, їхня відповідність загальноприйнятим термінології та символіці
|
|
1.15
|
Відображення еволюції наукових ідей, ролі діячів науки, насамперед вітчизняних учених, у розвитку даної галузі науки
|
|
1.16
|
Зв'язок змісту підручника із життям, із завданням виховання дитини як особистості, забезпечення розвитку її здібностей і обдарувань
|
|
1.17
|
Наявність розділів, що не передбачені програмою, їхня доцільність
|
|
1.18
|
Наявність навчальних ситуацій, різнорівневих завдань (робіт) для формування вмінь і навичок, а також для самооцінки
|
|
1.19
|
Наявність ситуацій, які створюють умови вчителю для його педагогічної творчості
|
|
1.20
|
Зв'язок матеріалу з життям
|
|
1.21
|
Наявність ситуацій, які можуть стати в пригоді учню в його повсякденному житті
|
|
2
|
Структура змісту
|
|
2.1
|
Чіткість і послідовність структурування навчального матеріалу
|
|
2.2
|
Наявність інтегративних розділів
|
|
2.3
|
Рівномірність розподілу матеріалу між розділами
|
|
2.4
|
Послідовність етапів роботи всередині розділу (ключові питання, рекомендації, умови тощо)
|
|
3
|
Доступність змісту
|
|
3.1
|
Відповідність складності та обсягу матеріалу можливостям його засвоєння учнями певної вікової групи на належному рівні і за встановлений час; особистісна зорієнтованість навчального матеріалу
|
|
3.2
|
Посильність для учнів основних питань, завдань, вправ, задач, практичних робіт
|
|
3.3
|
Придатність підручника для організації самоосвіти учнів, розвитку творчого мислення, формування загальнонавчальних і спеціальних навичок та умінь
|
|
3.4
|
Наочність і конкретність викладу матеріалу
|
|
3.5
|
Достатність довідкового забезпечення
|
|
3.6
|
Наявність у тексті елементів пояснення (роздуми, доведення, висновки тощо)
|
|
3.7
|
Відповідність лексико-синтаксичної складності тексту віковим особливостям учнів, емоційність викладу
|
|
3.8
|
Дотримання узгодженості із суміжними дисциплінами, наступності з раніше вивченим навчальним матеріалом
|
|
4
|
Навчально-методичний апарат
|
|
4.1
|
Методична доцільність системи введення наукових понять, основних положень і висновків, вибору способу викладу
|
|
4.2
|
Наявність засобів мотивації учіння, розвитку інтересів учнів до предмета
|
|
4.3
|
Наявність засобів самоконтролю й самооцінки засвоєння теоретичного й практичного матеріалу
|
|
4.4
|
Прикладна і політехнічна спрямованість змісту підручника
|
|
4.5
|
Методична цінність ілюстративного матеріалу, достатність і доцільність апарату орієнтування (піктограми, виноски тощо)
|
|
4.6
|
Чіткість зображеного на ілюстрації
|
|
4.7
|
Супроводження ілюстрації підписами, текстами; їх доречність
|
|
4.8
|
Унаочнення ілюстрацією потрібної інформації
|
|
4.9
|
Ілюстративний матеріал як самостійне джерело інформації
|
|
4.10
|
Наявність графіків, схем, таблиць, діаграм, їхнє практичне застосування
|
|
5
|
Придатність до самостійного користування
|
|
5.1
|
Визначення чітких завдань на навчальний рік
|
|
5.2
|
Визначення завдань кожного розділу
|
|
5.3
|
Визначення в рукописі завдань кожного уроку
|
|
5.4
|
Відповідність навчальних завдань програмам
|
|
5.5
|
Наявність у рукописі завершальних структурантів (підсумок, узагальнювальна таблиця, інтегративна ситуація тощо)
|
|
5.6
|
Читабельність висновків
|
|
5.7
|
Рекомендації щодо використання додаткових засобів навчання (аудіовізуальних матеріалів, наочних посібників, карт тощо)
|
|
6
|
Засоби полегшення роботи з навчальною книгою
|
|
6.1
|
Наявність передмови, вступу та змісту
|
|
6.2
|
Наявність пояснення способів користування підручником для учнів і вчителів (у вступі чи передмові)
|
|
6.3
|
Додатки, словники (глосарії), довідкові таблиці тощо
|
|
7
|
Пропоновані методики
|
|
7.1
|
Наявність зразків ведення записів
|
|
7.2
|
Наявність способу вивчення уроку
|
|
7.3
|
Наявність мнемонічних або мнемотехнічних прийомів запам'ятовування
|
|
7.4
|
Наявність способів розв'язування задач
|
|
7.5
|
Наявність пропозицій щодо написання текстів (рефератів, творів, анкет тощо)
|
|
7.6
|
Наявність колективних, індивідуальних форм роботи
|
|
7.7
|
Наявність порад учню щодо розв'язання проблем
|
|
Директор департаменту
загальної середньої та
дошкільної освіти
|
П.Б.Полянський
|