АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
29.08.2003 N 283-р
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
6 листопада 2003 р.
за N 1015/8336

Про затвердження Порядку здійснення контролю за виконанням рішення Кабінету Міністрів України про надання дозволу на узгоджені дії, концентрацію суб'єктів господарювання

Керуючись постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку надання Кабінетом Міністрів України дозволу на узгоджені дії, концентрацію суб'єктів господарювання" від 28 лютого 2002 року N 219 (219-2002-п) , з метою забезпечення контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції, Антимонопольний комітет України П О С Т А Н О В И В:
Затвердити Порядок здійснення контролю за виконанням рішення Кабінету Міністрів України про надання дозволу на узгоджені дії, концентрацію суб'єктів господарювання, що додається.
Головуючий -
Перший заступник Голови Комітету
ПОГОДЖЕНО:
Голова Державного комітету України
з питань регуляторної політики
та підприємництва
Голова Державного комітету
статистики України
О.Мельниченко
І.Богословська
О.Осауленко

ЗАТВЕРДЖЕНО
Розпорядження
Антимонопольного комітету
України
29.08.2003 N 283-р
Наказ Міністерства економіки
та з питань європейської
інтеграції України
16.09.2003 N 256
( za015-03 )
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
6 листопада 2003 р.
за N 1015/8336

ПОРЯДОК

здійснення контролю за виконанням рішення Кабінету Міністрів України про надання дозволу на узгоджені дії, концентрацію суб'єктів господарювання

1. Цей Порядок розроблено з метою здійснення контролю за виконанням суб'єктами господарювання рішення Кабінету Міністрів України про надання дозволу на узгоджені дії, концентрацію.
Терміни "органи влади", "органи адміністративно-господарського управління та контролю" використовуються в їхніх значеннях відповідно до Закону України "Про захист економічної конкуренції" (2210-14) .
2. Порядок визначає особливості здійснення контролю за виконанням учасниками узгоджених дій, концентрації положень рішення Кабінету Міністрів України про надання дозволу на відповідні узгоджені дії, концентрацію.
3. Контроль за виконанням рішення Кабінету Міністрів України покладається на Антимонопольний комітет України (далі - Комітет) із залученням Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України (далі - Міністерство).
У разі необхідності до здійснення контролю за виконанням рішення Кабінету Міністрів України Комітет та/або Міністерство залучають інші органи виконавчої влади в межах їхньої компетенції.
4. Основними завданнями контролю за виконанням рішення Кабінету Міністрів України є дотримання законодавства про захист економічної конкуренції, досягнення обсягів позитивного ефекту для суспільних інтересів від дозволених узгоджених дій, концентрації та зіставлення негативних наслідків обмеження конкуренції із досягнутими обсягами позитивного ефекту.
5. Об'єктами контролю за виконанням рішення Кабінету Міністрів України є:
5.1. Діяльність учасників узгоджених дій, концентрації на ринках, задіяних узгодженими діями, концентрацією, зокрема із забезпечення заявленого позитивного ефекту для суспільних інтересів від здійснення дозволених Кабінетом Міністрів України узгоджених дій, концентрації.
5.2. Розмір досягнутого позитивного ефекту для суспільних інтересів, складові, за рахунок яких досягнуто цього позитивного ефекту, їх співвідношення із заявленим, зокрема розширення та/або вдосконалення:
показників виробництва основних видів товарів (робіт, послуг);
структури виробництва;
кількості робочих місць;
виробничого процесу, діючих технологій, машин та обладнання на підприємствах галузі;
конкурентоспроможності товарів (робіт, послуг)тощо.
5.3. Ціни, обсяги виробництва, співвідношення цін учасників узгоджених дій, концентрації із середньогалузевими, середніми по Україні, співвідношення темпів економічного зростання із середніми по галузі, Україні.
5.4. Виконання учасниками узгоджених дій, концентрації конкретних вимог та зобов'язань, якими було обумовлено рішення Кабінету Міністрів України про надання дозволу, а також тих, виконання яких було передбачено в певній перспективі.
5.5. Фактично досягнуті наслідки здійснення узгоджених дій, концентрації, на які Кабінетом Міністрів України надано дозвіл.
5.6. Правомірність використання переваг, отриманих за дозволом Кабінету Міністрів України, зокрема усунення з ринку конкурентів, створення додаткових бар'єрів тощо.
6. Контроль за виконанням рішення Кабінету Міністрів України в межах повноважень, передбачених законодавством, забезпечують:
Комітет - установлення відповідності реально вчинених узгоджених дій, концентрації узгодженим діям, концентрації, на які було надано дозвіл Кабінету Міністрів України, контроль за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції;
Міністерство - установлення отриманого позитивного ефекту для суспільних інтересів, досягнутого завдяки вчиненню дозволених Кабінетом Міністрів України узгоджених дій, концентрації, та зіставлення такого позитивного ефекту для суспільних інтересів з негативними наслідками обмеження конкуренції;
інші органи влади - здійснення контролю за виконанням рішення Кабінету Міністрів України в межах їх компетенції.
7. Контроль за виконанням рішення Кабінету Міністрів України здійснюється Комітетом із залученням Міністерства в межах повноважень, передбачених законодавством, шляхом:
7.1. Спостереження за ситуацією на товарних ринках, на яких здійснюють свою діяльність учасники заявлених узгоджених дій, концентрації. Перелік показників, за якими здійснюються спостереження, зокрема, може включати:
обсяги продажу та рівень задоволення попиту;
рівень цін;
висоту бар'єрів доступу на ринки;
обсяги оновлення номенклатури продукції, підвищення її якісного рівня та рівня її конкурентоспроможності;
обсяги експорту та імпорту відповідної продукції;
рівень економічної та технологічної ефективності підприємств, що діють на відповідних ринках, зокрема показники обсягів продажу та частки на ринку основних виробників відповідної продукції;
кількість робочих місць та рівень заробітної плати на підприємствах, що діють на відповідних ринках;
наявність заяв, скарг учасників ринку стосовно порушень законодавства про захист економічної конкуренції тощо.
7.2. Здійснення планових виїзних перевірок діяльності учасників узгоджених дій, концентрації та суб'єктів господарювання, до складу яких входять учасники цих дій, концентрації, не частіше одного разу на рік.
7.3. Здійснення позапланових виїзних перевірок діяльності учасників узгоджених дій, концентрації за:
дорученням Президента України, Кабінету Міністрів України;
заявами суб'єктів господарювання, громадян, їх об'єднань, підприємств, установ, організацій, поданнями органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю щодо ознак порушення учасниками узгоджених дій, концентрації умов надання Кабінетом Міністрів України дозволу на узгоджені дії, концентрацію та ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції;
ініціативою органів Комітету, Міністерства в разі невиконання учасниками узгоджених дій, концентрації зобов'язань щодо створення позитивного ефекту для суспільних інтересів або вчинення дій, які призводять до обмежень, що не є необхідними для реалізації узгоджених дій, концентрації.
7.4. Отримання пояснень, необхідних для здійснення контролю, від суб'єктів господарювання, яким рішенням Кабінету Міністрів України надано дозвіл на узгоджені дії, концентрацію.
7.5. Проведення спостережень за діяльністю суб'єктів господарювання, яким Кабінетом Міністрів України надано дозвіл на узгоджені дії, концентрацію, що можуть здійснюватися за такими показниками:
показники виробництва товарів (робіт, послуг);
структура виробництва;
сервісне обслуговування (стосовно технічної продукції);
конкурентоспроможність товарів (робіт, послуг);
експортна діяльність з визначенням існуючих і запланованих контрактів та грошових надходжень;
існуючі схеми постачання сировини (матеріалів), можливості заміни сировини (матеріалів) (низька якість, висока ціна);
виробничий процес, діючі технології, машини та обладнання на підприємствах галузі;
кількість робочих місць тощо.
7.6. Установлення відповідності реальних значень показників узгоджених дій, концентрації, які здійснюють суб'єкти господарювання за дозволом Кабінету Міністрів України, показникам, якими суб'єкти господарювання обґрунтовували необхідність надання Кабінетом Міністрів України дозволу на узгоджені дії, концентрацію.
8. Суб'єкти господарювання, які здійснюють дозволені Кабінетом Міністрів України узгоджені дії, концентрацію, подають до Комітету та Міністерства:
8.1. Протягом 30 робочих днів з дня набрання чинності рішенням Кабінету Міністрів України про надання дозволу на узгоджені дії, концентрацію - інформацію про конкретні кількісні показники, які характеризують обсяги прогнозованого позитивного ефекту узгоджених дій, концентрації і які суб'єкти господарювання зобов'язувалися досягти під час подання заяви про надання Кабінетом Міністрів України дозволу та які знаходять своє відображення в існуючій статистичній звітності і повинні бути досягнуті:
протягом першого року використання дозволу - щокварталу;
протягом другого - п'ятого років використання дозволу - щороку.
Крім того, подається інформація про показники позитивного ефекту узгоджених дій, концентрації, досягнення якого було обумовлено певним строком.
8.2. До 25 числа місяця, що настає за звітним періодом,- звіт про результати господарської діяльності за показниками, передбаченими пунктом 7.1 цього Порядку, стосовно діяльності суб'єктів господарювання, яким надано дозвіл на узгоджені дії, концентрацію, які свідчать про реально досягнуті показники соціально-економічних та інших наслідків від вчинення узгоджених дій, концентрації:
протягом першого року використання дозволу - щокварталу;
протягом другого - п'ятого років використання дозволу - щороку.
Крім того, до 25 числа місяця, що настає після закінчення строку, необхідного для досягнення заявленого учасниками узгоджених дій, концентрації позитивного ефекту, - звіт про конкретні кількісні та якісні показники, що характеризують досягнутий позитивний ефект від цих узгоджених дій, концентрації.
Суб'єкти господарювання, які отримали дозвіл Кабінету Міністрів України на узгоджені дії, концентрацію, повинні подавати інформацію, документи, матеріали та всебічно сприяти органам державної влади, органам місцевого самоврядування, органам адміністративно-господарського управління та контролю в одержанні інформації, необхідної для здійснення контролю за дозволеними Кабінетом Міністрів України узгодженими діями, концентрацією.
9. У місячний термін після отримання суб'єктом господарювання дозволу Кабінету Міністрів України на здійснення узгоджених дій, концентрації Міністерство та Комітет за необхідності подають Державному комітету статистики України пропозиції щодо показників, необхідних для здійснення спостереження та оцінки фактичних позитивних і негативних наслідків від узгоджених дій, концентрації для відповідної галузі економіки України.
Державний комітет статистики України в місячний термін погоджує з Міністерством, Комітетом наявні статистичні показники, порядок і строки подання інформації.
10. Міністерство чи інший орган виконавчої влади в разі встановлення порушення умов надання дозволу на узгоджені дії, концентрацію в місячний термін повідомляє органи Комітету про виявлені факти.
Після одержання інформації про порушення умов надання дозволу на узгоджені дії, концентрацію Комітет уживає заходів, передбачених Законом України "Про захист економічної конкуренції", щодо його усунення.
11. На підставі інформації, одержаної під час здійснення контролю за виконанням рішення Кабінету Міністрів України, яка свідчить про наявність суттєвого зменшення досягнутих обсягів позитивного ефекту для суспільних інтересів порівняно з показниками, заявленими при отриманні дозволу Кабінету Міністрів України на узгоджені дії, концентрацію, Міністерство здійснює:
оцінку фактичних позитивних і негативних результатів узгоджених дій, концентрації;
зіставлення позитивного ефекту для суспільних інтересів і негативних наслідків обмеження конкуренції та вирішення питання щодо необхідності перегляду рішення Кабінету Міністрів України про надання дозволу на узгоджені дії, концентрацію.
12. У разі невиконання учасниками узгоджених дій, концентрації умов, вимог чи зобов'язань, якими було обумовлено надання дозволу на узгоджені дії, концентрацію, або неодноразового вчинення інших порушень законодавства про захист економічної конкуренції, якщо заходи впливу, передбачені законодавством про захист економічної конкуренції, виявилися недостатніми, Комітет і Міністерство в межах повноважень, передбачених законодавством, можуть порушити перед Кабінетом Міністрів України питання про втрату чинності або визнання недійсним рішення про надання дозволу на узгоджені дії, концентрацію.
13. Для підготовки проекту рішення Кабінету Міністрів України щодо внесення змін, втрати чинності або визнання недійсним рішення Кабінету Міністрів України, яким було надано дозвіл на узгоджені дії, концентрацію, може утворюватися комісія, яка складається з фахівців Комітету, Міністерства, Державного комітету статистики України, Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва, а також представників інших зацікавлених центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю.
14. Склад комісії затверджується органом, який ініціював підготовку проекту рішення Кабінету Міністрів України, зазначеного в пункті 13 цього Порядку, з урахуванням пропозицій Державного комітету статистики України і Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва, у місячний термін після встановлення порушення умов надання Кабінетом Міністрів України дозволу на узгоджені дії, концентрацію, усунення якого неможливо здійснити без унесення змін чи втрати чинності рішенням Кабінету Міністрів України про надання дозволу на узгоджені дії, концентрацію. За пропозиціями відповідних державних органів до складу комісії можуть уноситися зміни.
Головою комісії може бути заступник Голови Комітету або заступник Міністра.
Формою роботи комісії є засідання, що скликається на вимогу голови комісії.
15. До участі в роботі комісії можуть залучатися експерти - члени Комісії з питань оцінки позитивних і негативних наслідків узгоджених дій, концентрації суб'єктів господарювання, які брали участь у підготовці матеріалів до розгляду питання про надання Кабінетом Міністрів України дозволу на узгоджені дії, концентрацію, над яким здійснюється контроль.
16. Для розгляду на засіданні комісії орган, який ініціював підготовку проекту рішення Кабінету Міністрів України, готує такі документи:
інформацію про виявлені в діях суб'єкта господарювання, що здійснює дозволені Кабінетом Міністрів України узгоджені дії, концентрацію, порушення вимог, передбачених рішенням Кабінету Міністрів України про надання дозволу, та виявлені факти невиконання чи неналежного виконання рішення Кабінету Міністрів України, негативні наслідки таких дій учасників узгоджених дій, концентрації, а також документи, що підтверджують зазначену інформацію;
пропозиції щодо проекту рішення Кабінету Міністрів України.
17. За результатами аналізу цих документів комісія готує проект рішення Кабінету Міністрів України щодо:
втрати чинності або визнання недійсним рішення Кабінету Міністрів України;
унесення змін до рішення Кабінету Міністрів України, яким було надано дозвіл на узгоджені дії, концентрацію.
18. Комісія забезпечує погодження проекту рішення Кабінету Міністрів України про втрату чинності, визнання недійсним чи внесення змін до рішення Кабінету Міністрів України, яким було надано дозвіл на узгоджені дії, концентрацію, у відповідних органах виконавчої влади, які представляють члени комісії.
Подання погодженого проекту рішення до Кабінету Міністрів України здійснюється в установленому порядку.
19. Пояснювальна записка до проекту рішення Кабінету Міністрів України про втрату чинності чи внесення змін до рішення Кабінету Міністрів України повинна містити:
підтвердження виявлених фактів невиконання чи неналежного виконання рішення Кабінету Міністрів України;
інформацію про негативні наслідки таких дій учасників узгоджених дій, концентрації; перелік заходів, яких уживав Комітет для усунення порушень;
можливі шляхи та засоби усунення зазначених негативних наслідків.
20. У разі втрати чинності рішенням Кабінету Міністрів України про надання дозволу на узгоджені дії, концентрацію чи визнання його недійсним органи Комітету вживають передбачених законодавством заходів щодо відновлення початкового становища, усунення або пом'якшення негативного впливу узгоджених дій, концентрації на конкуренцію.
Начальник Головного управління
конкурентної політики
Антимонопольного комітету України
Директор департаменту
регіонального розвитку
Міністерства економіки та з питань
європейської інтеграції України
М.Бараш
О.Нижник