Кримінальна відповідальність за порушення вимог земельного законодавства



Конституційні засади щодо приналежності землі в межах території України українському народу та оголошення її основним національним багатством, яке перебуває під особливою охороною держави, обумовлюють особливий підхід до цього об'єкта природи. Невипадково Основний Закон передбачає, що право власності на землю гарантується державою, набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.


Проведення земельної реформи

Одним із ключових етапів земельної реформи в Україні є проведення організаційно-правових заходів щодо паювання земель, які належали до колективної власності колективних сільськогосподарських підприємств, що були визначені Указом Президента України "Про невідкладні заходи щодо прискорення земельної реформи у сфері сільськогосподарського виробництва" від 10.11.1994 р. № 666/94. Основним завданням початкового етапу земельної реформи був перерозподіл земель з одночасним їх наданням у володіння громадянам та юридичним особам для рівноправного розвитку різних форм господарювання на землі, формування багатоукладної економіки, раціонального використання й охорони земель. Проведення земельної реформи покладалося на органи державної влади та місцевого самоврядування.

Крім того, законодавці чітко визначили права не тільки громадян України, але й іноземних громадян та осіб без громадянства щодо володіння земельними ділянками різних категорій земель. Так, відповідно до ст. 81 Земельного кодексу України іноземні громадяни позбавлені права набувати у приватну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення, за винятком успадкування. Але й у цьому випадку закон вимагає її відчуження протягом року.

Порядок проведення паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям, визначений відповідними методичними рекомендаціями, які затверджені наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 20.02.1996 р. № 11. Крім того, у ст.5 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" визначено, що місцеві ради та райдерж-адміністрації уточнюють списки осіб, які мають право на земельну частку (пай), і надають такі списки землевпорядним організаціям.

Враховуючи масовий характер розпаювання сільськогосподарських -товариств, прокуратурою Сумської області було ініційовано перевірки додержання вимог Земельного кодексу України та інших актів земельного законодавства при проведенні паювання земель сільськогосподарських підприємств. Слід зазначити, що такі перевірки проводяться вже давно, але, починаючи із 2006 року, органами прокуратури області була зосереджена увага саме на виявленні фактів отримання права власності на земельну частку (пай) громадянами інших держав.

Службові злочини

Проведені прокуратурою перевірки виявили велику кількість порушень, які допускаються, в першу чергу, службовими особами самоврядних органів на місцях. До типових негативних моментів аграрної реформи слід віднести включення до списків працівників аграрних підприємств, що реформуються, осіб, які не мають права на відповідні земельні ділянки у зв'язку з тим, що на той час були громадянами інших держав. Факти незаконного надання у власність земельних паїв громадянам Росії, Білорусі та Грузії виявлено у Краснопільському, Роменському, Охтирському, Тростянецькому та Шосткинському районах Сумської області.

Зокрема, колишній голова КСП ім. Леніна Жигайлівської сільської ради Тростянецького району під час розпаювання земель товариства включив до списку на отримання земельного паю громадянина П., який не був громадянином України. В результаті посвідчення цього факту без належної перевірки посадовими особами Жигайлівської сільської ради зазначена особа отримала право приватної власності на земельну частку (пай) вартістю 50 тис. грн. За вказаним фактом прокурором району порушена кримінальна справа за ч. 2 ст. 367 Кримінального кодексу України (службова недбалість).

Пізніше було також виявлено, що цей же сільський голова всупереч положенням земельного законодавства не виключив зі списку громадян, що мають право на отримання земельного паю, кількох осіб, які не були громадянами України і в подальшому отримали державні акти на право власності на землю загальною площею 16,67 га та вартістю понад 142 тис. грн. Згадані справи у ході слідства об'єднані в одне провадження та направлені до суду.

Всього для повернення незаконно наданих іноземцям земельних ділянок у державну власність прокурором району заявлено 4 позови до Тростянецького районного суду про визнання державних актів на право власності на земельну ділянку недійсними, звільнення незаконно зайнятих земельних ділянок та повернення їх до державної власності. На сьогодні всі земельні ділянки повернуті у власність держави.

У березні поточного року Охтирським міжрайонним прокурором направлено до суду кримінальну справу за ст. 365, ч. 2 ст. 366 і ч. 2 ст. 367 Кримінального кодексу України стосовно колишнього голови Чупахівської селищної ради Охтирського району, який не виключив із уточненого списку осіб, що мають право на отримання земельного паю, двох громадян Російської Федерації. Крім того, він підписав незаконне рішення сесії селищної ради про затвердження площ земельних ділянок та передачу їх у власність вказаним особам, хоча перевіркою встановлено, що фактично зазначене питання на розгляд сесії місцевої ради не виносилося. Внаслідок таких незаконних дій посадовця із державної власності незаконно вилучено понад 8 га сільськогосподарських земель вартістю 77 тис. грн. Зазначена справа направлена до суду. Земельні ділянки повернуті у державну власність.

Аналогічні порушення були виявлені прокурорами також у Краснопільському, Роменському та Шосткинському районах Сумської області. У кожному випадку порушувалися кримінальні справи. Всього за 9 місяців поточного року органами прокуратури Сумської області порушено 8 кримінальних справ зазначеної категорії, 6 з яких направлено до суду.

Крім того, на усунення виявлених порушень у порядку цивільного судочинства з метою повернення до державної власності таких земель прокурорами заявлено 8 позовів до місцевих судів про визнання державних актів на право власності на земельну ділянку недійсними, звільнення незаконно зайнятих земельних ділянок та повернення їх до державної власності. Всі позови розглянуті та задоволені, до державної власності повернуто 34,34 га земель сільськогосподарського призначення.

Водночас при розслідуванні кримінальних справ зазначеної категорії виникають певні труднощі. Вони насамперед зумовлені тим, що у вітчизняному законодавстві процедуру розпаювання земель більш чітко виписано лише з 2002 року, хоча найбільш активно, зокрема у Сумській області, цей процес проходив у 1997—2002 роках. Крім того, до сьогодні у жодному нормативному акті не визначено, яким саме способом сільський голова має уточнювати списки громадян, що мають право на отримання земельного паю.

Оксана МУАРОВА, старший помічник прокурора Сумської області з питань нагляду за додержанням природоохоронного законодавства

Юридичний вісник України № 43 (27 жовтня-2 листопада 2007 року)