КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
від 26 квітня 2007 р. N 241-р
Київ

Про схвалення Концепції удосконалення функціонування системи державного матеріального резерву у 2007-2008 роках

Схвалити Концепцію удосконалення функціонування системи державного матеріального резерву у 2007-2008 роках, що додається.
Прем'єр-міністр України
В.ЯНУКОВИЧ
Інд. 18

СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 26 квітня 2007 р. N 241-р

КОНЦЕПЦІЯ

удосконалення функціонування системи державного матеріального резерву у 2007-2008 роках

Загальна частина

Відповідно до Закону України "Про державний матеріальний резерв" (51/97-ВР) , державний резерв є особливим запасом матеріальних цінностей, призначеним для задоволення потреб України в особливий період, надання державної підтримки окремим галузям народного господарства, підприємствам, установам та організаціям з метою стабілізації економіки у разі тимчасового порушення строків постачання важливих видів сировини, паливно-енергетичних ресурсів і продовольства, виникнення диспропорції між попитом та пропонуванням на внутрішньому ринку, участі у виконанні міждержавних договорів, подання гуманітарної допомоги і забезпечення виконання першочергових робіт під час ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій.
На сьогодні стан державного резерву не відповідає стратегічним потребам держави.
На законодавчому рівні не визначено єдиного підходу до розроблення номенклатури матеріальних цінностей державного резерву (далі - матеріальні цінності) і розрахунку норм їх накопичення. З 92 найменувань номенклатури затвердженим обсягам накопичення відповідає обсяг запасів лише за 24 найменуваннями, за 32 - він нижчий, а за 11 - вищий за затверджений обсяг накопичення, зокрема за вісьма - нижчий за незнижуваний запас, за 25 найменуваннями продукції резерв не створено зовсім.
Приведення обсягу запасів основних видів продовольства, нафтопродуктів і енергоносіїв (усього 14 найменувань) у відповідність із затвердженим обсягом накопичення потребує виділення з державного бюджету близько 4,8 млрд. гривень.
Дебіторська заборгованість Держкомрезерву за відпущені в минулі роки в порядку тимчасового позичання та самовільно використані відповідальними зберігачами матеріальні цінності становить близько 3,6 млрд. гривень.
Істотні недоліки в організації обліку матеріальних цінностей, які перебувають на відповідальному зберіганні, призвели до перекручення даних про реальний стан їх запасів.
Запаси матеріальних цінностей зберігають 44 підприємства та організації, що належать до системи державного резерву (далі - підприємства системи державного резерву), а також 784 пункти відповідального зберігання, які не належать до такої системи. За результатами проведеної ГоловКРУ перевірки, місцезнаходження 49 відповідальних зберігачів не встановлено, 145 повідомили, що не зберігають матеріальні цінності, 118 збанкрутіли, перебувають у стадії ліквідації або змінили організаційно-правову форму господарювання без визначення правонаступника.
На сьогодні Держкомрезерв не укладає договорів про зберігання матеріальних цінностей у зв'язку з недостатнім обсягом бюджетного фінансування витрат відповідальних зберігачів.
За розрахунками Держкомрезерву, обсяг коштів, необхідний для забезпечення зберігання запасів матеріальних цінностей протягом року, становить близько 100 млн. гривень. Асигнування з державного бюджету дали змогу відшкодувати витрати, пов'язані із зберіганням матеріальних цінностей, у 2001 році на 5,2 відсотка, у 2002 році - на 2,7, у 2003 році - на 13,8, у 2004 році - на 20, у 2005 році - на 29,2 та у 2006 році - на 86 відсотків. У 2007 році заплановано відшкодувати лише 36 відсотків вартості послуг, пов'язаних із зберіганням матеріальних цінностей.
Кредиторська заборгованість Держкомрезерву на 1 січня 2007 р. становила 456,8 млн. гривень. Виконавчі служби неодноразово блокували за рішеннями господарських судів рахунки Держкомрезерву, кошти яких використовуються для фінансування послуг, пов'язаних із зберіганням матеріальних цінностей.
За підсумками фінансово-господарської діяльності у 2006 році, з 31 підприємства, що перебуває у сфері управління Держкомрезерву, 11 були збиткові, 2 мали заборгованість із заробітної плати і сплати податків, зборів та обов'язкових платежів до державного бюджету. Загальна сума збитків таких підприємств становила 123,1 млн. гривень.

Мета та основні завдання Концепції

Метою Концепції є створення ефективної моделі управління системою державного резерву, визначення основних шляхів подальшого розвитку та принципів фінансування зазначеної системи, а також особливостей її реформування.
Для реалізації зазначеної мети необхідно виконати такі завдання:
удосконалити механізм формування запасів матеріальних цінностей та визначити напрями і граничні обсяги їх використання;
привести номенклатуру та норми накопичення матеріальних цінностей у відповідність з економічно і науково обґрунтованими нормативами;
оптимізувати систему відповідального зберігання матеріальних цінностей виходячи з економічно обґрунтованого територіального розміщення їх запасів та з урахуванням можливості впровадження новітніх енерго- та ресурсозберігаючих технологій;
посилити контроль за зберіганням і впровадити автоматизовану систему обліку матеріальних цінностей;
удосконалити механізм закупівлі та реалізації матеріальних цінностей з урахуванням розвитку вітчизняного біржового ринку;
забезпечити належний рівень професійної підготовки фахівців, які працюють у системі державного резерву;
удосконалити нормативно-правову базу у сфері державного резерву з урахуванням досвіду іноземних держав.
Для реалізації Концепції передбачено здійснення плану заходів згідно з додатком.

Фінансове забезпечення реалізації Концепції

Реалізація Концепції здійснюється центральними та місцевими органами виконавчої влади в межах коштів, передбачених їм у державному бюджеті на відповідний рік.

Очікувані результати

Реалізація Концепції сприятиме формуванню державного резерву на основі економічно і науково обґрунтованих нормативів задоволення стратегічних потреб держави, удосконаленню моделі управління системою державного резерву, підвищенню прозорості здійснення операцій з матеріальними цінностями, ефективності використання бюджетних коштів і посиленню відповідальності за збереження матеріальних цінностей, а також дасть можливість запобігти корупційним діям і зловживанням у зазначеній сфері.

Додаток
до Концепції

ПЛАН

заходів щодо удосконалення функціонування системи державного матеріального резерву у 2007-2008 роках

Найменування заходу Строк виконання Відповідальні за виконання
1. Удосконалення законодавства у сфері формування, зберігання і використання запасів матеріальних цінностей з метою приведення його у відповідність з потребами держави: вивчення досвіду іноземних держав щодо створення державного резерву та можливості впровадження такого досвіду в Україні проведення аналізу відповідності законодавства у сфері формування, зберігання і використання запасів матеріальних цінностей сучасним потребам держави, а також можливості приведення українського законодавства у відповідність з вимогами Європейського Союзу II квартал 2007 р. Мінекономіки Держкомрезерв
підготовка проектів: Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про державний матеріальний резерв" з метою удосконалення норм щодо формування державного резерву, використання, зберігання та обслуговування запасів матеріальних цінностей, а також у разі необхідності - проектів нормативно- правових актів щодо внесення змін до інших актів законодавства постанови Кабінету Міністрів України про внесення змін до Порядку формування, розміщення та проведення операцій з матеріальними цінностями державного резерву, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 жовтня 1997 р. N 1129 (1129-97-п) , з метою приведення положень зазначеного Порядку (1129-97-п) у відповідність із Законом України "Про державний матеріальний резерв" (51/97-ВР) постанови Кабінету Міністрів України про внесення змін до Порядку відшкодування підприємствам, установам та організаціям витрат, пов'язаних з відповідальним зберіганням матеріальних цінностей державного резерву, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 квітня 2002 р.N 532 (532-2002-п)
2. Оптимізація номенклатури та норм накопичення матеріальних цінностей: проведення аналізу відповідності номенклатури та норм накопичення матеріальних цінностей сучасним стратегічним потребам держави розроблення економічно та науково обґрунтованих критеріїв формування номенклатури та розрахунку норм накопичення матеріальних цінностей з урахуванням вимог Європейського Союзу щодо створення стратегічних запасів світлих нафтопродуктів підготовка проекту постанови Кабінету Міністрів України про затвердження номенклатури і норм накопичення матеріальних цінностей II квартал 2007 р. Мінекономіки Держкомрезерв Мінагрополітики Мінпаливенерго Мінпромполітики МНС
3. Удосконалення схеми розміщення і зберігання запасів матеріальних цінностей: проведення аналізу та розроблення схеми територіального розміщення запасів матеріальних цінностей визначення оптимальної кількості підприємств системи державного резерву (з урахуванням завантаження потужностей) та підприємств - відповідальних зберігачів матеріальних цінностей, необхідної для забезпечення її ефективного функціонування ліквідація неефективних підприємств системи державного резерву прискорення реалізації розброньованих матеріальних цінностей мобілізаційного резерву залучення облдержадміністрацій до здійснення контролю за зміною організаційно- правової форми діяльності підприємств - відповідальних зберігачів матеріальних цінностей впровадження новітніх енерго- та ресурсозберігаючих технологій довготривалого зберігання матеріальних цінностей на підприємствах системи державного резерву вивчення досвіду іноземних держав щодо організації зберігання запасів державного резерву і впровадження автоматизованого обліку матеріальних цінностей з дотриманням вимог збереження державної таємниці IV квартал 2008 р. Держкомрезерв Держспоживстандарт Мінекономіки Мінфін облдержадміністрації
4. Здійснення заходів для погашення кредиторської та дебіторської заборгованості: проведення інвентаризації матеріальних цінностей та звіряння сум дебіторської і кредиторської заборгованості Держкомрезерву зменшення відповідно до законодавства обсягу кредиторської та дебіторської заборгованості, зокрема шляхом її списання і реструктуризації, розроблення проектів нормативно- правових актів із зазначених питань проведення аналізу ефективності дії нормативно-правових актів з питань реструктуризації та відстрочення погашення дебіторської і кредиторської заборгованості та підготовка проектів відповідних актів II квартал 2007 р. Держкомрезерв Мінекономіки Мінфін Мінагрополітики Мінпаливенерго Мінпромполітики Міноборони облдержадміністрації
розроблення плану погашення дебіторської і кредиторської заборгованості та впровадження щоквартального звітування перед Мінекономіки та Мінфіном щодо стану його виконання III квартал 2007 р. Держкомрезерв
5. Забезпечення належного рівня професійної підготовки фахівців, які працюють у системі державного резерву: підвищення кваліфікаційних вимог до кандидатів на зайняття посад у системі державного резерву розроблення і реалізація програми систематичного підвищення кваліфікації працівників системи державного резерву удосконалення механізму оплати праці за результатами роботи працівників Держкомрезерву і підприємств системи державного резерву, зокрема перегляд контрактів, укладених з керівниками таких підприємств постійно Держкомрезерв