У Х В А Л А
КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ

про припинення конституційного провадження у справі за конституційним поданням Президента України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень частин шостої, десятої, одинадцятої, дванадцятої, тринадцятої, сімнадцятої, дев'ятнадцятої статті 7 Закону України "Про банки і банківську діяльність", постанов Кабінету Міністрів України "Про призначення членів наглядової ради відкритого акціонерного товариства "Державний експортно-імпортний банк України", "Про призначення членів наглядової ради відкритого акціонерного товариства "Державний ощадний банк України", "Про внесення змін до Статуту відкритого акціонерного товариства "Державний ощадний банк України"

м. Київ
22 січня 2008 року
N 6-уп/2008
Справа N 1-12/2008
Конституційний Суд України у складі суддів:
Стрижака Андрія Андрійовича - головуючого,
Бринцева Василя Дмитровича,
Головіна Анатолія Сергійовича,
Джуня В'ячеслава Васильовича,
Дідківського Анатолія Олександровича,
Домбровського Івана Петровича,
Кампа Володимира Михайловича,
Колоса Михайла Івановича,
Лилака Дмитра Дмитровича,
Маркуш Марії Андріївни,
Мачужак Ярослави Василівни,
Овчаренка В'ячеслава Андрійовича,
Стецюка Петра Богдановича,
Ткачука Павла Миколайовича,
Шишкіна Віктора Івановича - доповідача,
розглянув на пленарному засіданні питання про припинення конституційного провадження у справі за конституційним поданням Президента України щодо відповідності Конституції України (254к/96-ВР) (конституційності) положень частин шостої, десятої, одинадцятої, дванадцятої, тринадцятої, сімнадцятої, дев'ятнадцятої статті 7 Закону України "Про банки і банківську діяльність" від 7 грудня 2000 року N 2121-III (2121-14) (Відомості Верховної Ради України, 2001 р., N 5-6, ст. 30) в редакції Закону України "Про внесення змін до статті 7 Закону України "Про банки і банківську діяльність" від 22 грудня 2006 року N 532-V (532-16) (Відомості Верховної Ради України, 2007 р., N 10, ст. 90), постанов Кабінету Міністрів України "Про призначення членів наглядової ради відкритого акціонерного товариства "Державний експортно-імпортний банк України" від 14 березня 2007 року N 431 (431-2007-п) (Урядовий кур'єр, 2007 р., 22 березня), "Про призначення членів наглядової ради відкритого акціонерного товариства "Державний ощадний банк України" від 14 березня 2007 року N 432 (432-2007-п) (Офіційний вісник України, 2007 р., N 20, ст. 793), "Про внесення змін до Статуту відкритого акціонерного товариства "Державний ощадний банк України" від 14 березня 2007 року N 433 (433-2007-п) (Офіційний вісник України, 2007 р., N 20, ст. 794).
Заслухавши суддю-доповідача Шишкіна В.І. та дослідивши матеріали справи, Конституційний Суд України
у с т а н о в и в:
1. Суб'єкт права на конституційне подання - Президент України - звернувся до Конституційного Суду України з клопотанням визнати такими, що не відповідають Конституції України (254к/96-ВР) (є неконституційними), положення Закону України "Про банки і банківську діяльність" (2121-14) (далі - Закон), а саме:
- частини шостої статті 7 (2121-14) щодо здійснення Кабінетом Міністрів України управління державним банком у випадках, встановлених статутом державного банку;
- частини десятої, одинадцятої, дванадцятої, тринадцятої, дев'ятнадцятої статті 7 (2121-14) щодо надання права Кабінету Міністрів України призначати п'ятьох членів наглядової ради державного банку та припиняти своїм рішенням їх повноваження і щодо зменшення кількості членів наглядових рад, яких призначають Президент України та Верховна Рада України (з семи до п'яти);
- частини сімнадцятої статті 7 (2121-14) щодо правомочності засідання наглядової ради за наявності не менше десяти її членів.
Глава держави стверджує також про неконституційність постанов Кабінету Міністрів України "Про призначення членів наглядової ради відкритого акціонерного товариства "Державний експортно-імпортний банк України" (431-2007-п) , "Про призначення членів наглядової ради відкритого акціонерного товариства "Державний ощадний банк України" (432-2007-п) , "Про внесення змін до Статуту відкритого акціонерного товариства "Державний ощадний банк України" (433-2007-п) .
2. Обгрунтовуючи свою позицію, автор клопотання зазначає, що Законом (2121-14) докорінно змінено існуючий порядок здійснення державою повноважень власника державного банку, оскільки зменшення кількості членів наглядових рад, яких призначають Президент України і Верховна Рада України, та одночасне надання права Кабінету Міністрів України формувати склад наглядової ради державного банку обмежує конституційні повноваження Президента України як гаранта державного суверенітету України щодо додержання прав і свобод людини і громадянина (стаття 102 Конституції України (254к/96-ВР) ) і щодо забезпечення національної безпеки держави (пункт 1 частини першої статті 106 Конституції України (254к/96-ВР) ) , ставить під загрозу забезпечення державою економічної безпеки, що є однією з найважливіших її функцій (частина перша статті 17 Конституції України (254к/96-ВР) ) .
Порядок здійснення Кабінетом Міністрів України управління державним банком як об'єктом державної власності на підставі ним же постановленого нормативно-правового акта - статуту державного банку, запровадженого змінами до Закону (2121-14) , фактично надає уряду можливість перебрати на себе необмежені повноваження щодо управління державним банком. Це суперечить пункту 5 статті 116 Конституції України (254к/96-ВР) , оскільки таке право Кабінет Міністрів України має безпосередньо одержати лише на підставі закону, а не в опосередкований спосіб.
3. Конституційний Суд України Ухвалою від 6 вересня 2007 року відкрив конституційне провадження у цій справі, а Ухвалою від 9 жовтня 2007 року постановив провести її розгляд у формі письмового слухання.
4. До Конституційного Суду України 17 січня 2008 року надійшла письмова заява Президента України про відкликання конституційного подання щодо відповідності Конституції України (254к/96-ВР) (конституційності) окремих положень Закону (2121-14) та постанов Кабінету Міністрів України "Про призначення членів наглядової ради відкритого акціонерного товариства "Державний експортно-імпортний банк України" (431-2007-п) , "Про призначення членів наглядової ради відкритого акціонерного товариства "Державний ощадний банк України" (432-2007-п) , "Про внесення змін до Статуту відкритого акціонерного товариства "Державний ощадний банк України" (433-2007-п) .
Відповідно до частини першої статті 44 Закону України "Про Конституційний Суд України" (422/96-ВР) , конституційне подання може бути відкликане за письмовою заявою суб'єкта, який його направив до Конституційного Суду України, в будь-який час до дня розгляду на пленарному засіданні Конституційного Суду України.
Отже, є підстава для припинення конституційного провадження у справі.
Враховуючи викладене та керуючись статтями 44, 51, 52 Закону України "Про Конституційний Суд України" (422/96-ВР) , пунктом 2 параграфа 51 Регламенту Конституційного Суду України (v001z710-97) , Конституційний Суд України
у х в а л и в:
1. Припинити конституційне провадження у справі за конституційним поданням Президента України щодо відповідності Конституції України (254к/96-ВР) (конституційності) положень частин шостої, десятої, одинадцятої, дванадцятої, тринадцятої, сімнадцятої, дев'ятнадцятої статті 7 Закону України "Про банки і банківську діяльність" від 7 грудня 2000 року N 2121-III (2121-14) в редакції Закону України "Про внесення змін до статті 7 Закону України "Про банки і банківську діяльність" від 22 грудня 2006 року N 532-V (532-16) , постанов Кабінету Міністрів України "Про призначення членів наглядової ради відкритого акціонерного товариства "Державний експортно-імпортний банк України" від 14 березня 2007 року N 431 (431-2007-п) , "Про призначення членів наглядової ради відкритого акціонерного товариства "Державний ощадний банк України" від 14 березня 2007 року N 432 (432-2007-п) , "Про внесення змін до Статуту відкритого акціонерного товариства "Державний ощадний банк України" від 14 березня 2007 року N 433 (433-2007-п) у зв'язку з письмовою заявою Президента України про відкликання його конституційного подання.
2. Ухвала Конституційного Суду України є остаточною.
                                        КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ