КОМІТЕТ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ ПРАВОВОЇ ПОЛІТИКИ Р І Ш Е Н Н Я 11.02.2003 Протокол N 18
При вирішенні питання про надання Вищою кваліфікаційною комісією суддів України рекомендації судді, строк повноважень якого закінчився, для його обрання на посаду безстроково необхідно виходити зі спеціальної норми, спрямованої на врегулювання цього питання, - ч. 4 ст. 60 Закону України "Про судоустрій України" ( 3018-14 ) (3018-14) , яка встановлює, що "суддя, строк повноважень якого закінчився, за його заявою має бути рекомендований для обрання суддею безстроково, якщо відсутні визначені законом обставини, що перешкоджають цьому".
Аналіз чинного законодавства, зокрема Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР) , Законів "Про судоустрій України" ( 3018-14 ) (3018-14) , "Про статус суддів" ( 2862-12 ) (2862-12) , якими регулюються аспекти статусу суддів, на предмет визначення законодавчо встановлених обставин, які унеможливлюють обрання судді на посаду безстроково, дає підстави для висновку про можливість надання Вищою кваліфікаційною комісією суддів України рекомендації суддям, щодо яких провадиться дізнання, досудове слідство чи судовий розгляд кримінальної справи.
Такий висновок обгрунтовується особливістю правового статусу особи, яка відповідно до закону є носієм судової влади в Україні. Згідно з ч. 1 ст. 59 Закону "Про судоустрій України" ( 3018-14 ) (3018-14) з моменту призначення на посаду судді особа набуває статусу професійного судді і користується всім обсягом прав і обов'язків, передбачених Конституцією ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР) та законами України для професійних суддів. Цей обсяг прав зберігається за особою до припинення повноважень судді у зв'язку із звільненням з посади органом, що його обрав або призначив, у разі:
1) закінчення строку, на який його обрано чи призначено;
2) досягнення суддею шістдесяти п'яти років;
3) неможливості виконувати свої повноваження за станом здоров'я;
4) порушення суддею вимог щодо несумісності;
5) порушення суддею присяги;
6) набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього;
7) припинення його громадянства;
8) визнання його безвісно відсутнім або оголошення померлим;
9) подання суддею заяви про відставку або про звільнення з посади за власним бажанням.
До моменту звільнення з посади на суддю поширюються всі гарантії незалежності суддів. Згідно з п. 3 ст. 11 Закону "Про статус суддів" ( 2862-12 ) (2862-12) гарантії незалежності судді, включаючи, серед іншого, заходи його правового захисту, поширюються на всіх суддів України. Відповідно до ч. 1 зазначеної статті незалежність суддів забезпечується, зокрема, встановленим законом порядком їх обрання (призначення), зупинення їхніх повноважень та звільнення з посади.
Згідно зі ст. 18 Закону "Про судоустрій України" ( 3018-14 ) (3018-14) в Україні реалізується принцип єдиного статусу суддів, що є невід'ємним елементом забезпечення функціонування судів як єдиної системи. Виходячи з цього, на осіб, які мають статус професійного судді і стосовно яких має розглядатися питання про надання рекомендації для обрання їх на посаду безстроково, поширюється вимога ст. 5 Закону "Про статус суддів" ( 2862-12 ) (2862-12) , що "суддя не може належати до політичних партій та профспілок, брати участь у будь-якій політичній діяльності, мати представницький мандат, обіймати будь-які інші оплачувані посади, виконувати іншу оплачувану роботу, крім наукової, викладацької та творчої".
Разом з тим таке обмеження громадянських прав не передбачено для інших кандидатів на посаду судді, що свідчить про різний правовий статус окремих категорій осіб: кандидатів, які вперше претендують на посаду судді, а також професійних суддів, чий строк повноважень закінчився.
Професійний суддя, питання щодо рекомендації якого на посаду має розглядатися, набуває принципово іншого статусу, ніж особа, яка претендує на зайняття суддівської посади вперше. По-перше, обрання здійснюється колегіальним органом шляхом голосування; по-друге, обрання здійснюють на посаду безстроково; по-третє, кандидатура судді розглядається не простою, а Вищою кваліфікаційною комісією суддів України.
Стаття 7 цього Закону, визначаючи умови, за яких особа має право на зайняття посади судді, передбачає, що "не може бути суддею особа, яка має судимість, обмежена у дієздатності або визнана недієздатною за рішенням суду". Встановлюючи зазначене обмеження, закон не містить норми, яка визначає наслідком для особи, яка вже має статус професійного судді, неможливість перебування на посаді судді, навіть у разі, коли щодо неї провадиться дізнання, досудове слідство чи судовий розгляд кримінальної справи
Таким чином, ч. 1 ст. 60 Закону "Про судоустрій України" ( 3018-14 ) (3018-14) передбачає, що добір кандидатів у професійні судді здійснюються з числа осіб, які відповідають вимогам, встановленим чч. 2 і 3 ст. 59 цього Закону, за результатами кваліфікаційної атестації. Аналіз змісту чч. 2 і 3 ст. 59 зазначеного Закону не дає підстав для висновку, що провадження дізнання, досудового слідства чи судовий розгляд кримінальної справи щодо судді є підставами, що унеможливлюють розгляд кандидатури судді для рекомендації його для обрання суддею безстроково.
Голова Комітету В.Онопенко
"Закон & Бізнес", N 7, 22 лютого 2003 р.