КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 8 серпня 2007 р. N 1016
Київ

Про затвердження Державної цільової програми роботи з обдарованою молоддю на 2007-2010 роки

Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Державну цільову програму роботи з обдарованою молоддю на 2007-2010 роки (далі - Програма), що додається.
2. Міністерству економіки включати щороку визначені Програмою заходи та показники до розділів проекту Державної програми економічного і соціального розвитку України на відповідний рік.
3. Міністерству освіти і науки та Міністерству фінансів передбачати під час складання проекту Державного бюджету України на відповідний рік кошти для виконання Програми.
4. Міністерству освіти і науки подавати щороку до 1 січня Кабінетові Міністрів України інформацію про хід виконання Програми.
Прем'єр-міністр України
В.ЯНУКОВИЧ
Інд. 28

ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 8 серпня 2007 р. N 1016

ДЕРЖАВНА ЦІЛЬОВА ПРОГРАМА

роботи з обдарованою молоддю на 2007-2010 роки

Ця Програма спрямована на забезпечення формування інтелектуального потенціалу нації шляхом створення оптимальних умов для виявлення обдарованої молоді і надання їй підтримки в розвитку творчого потенціалу, самореалізації такої молоді та її постійного духовного самовдосконалення.
Програма є основою для розроблення регіональних програм роботи з обдарованою молоддю.

Мета та основні завдання Програми

Мета цієї Програми полягає у вихованні громадянина в дусі патріотизму та демократичних цінностей, у створенні умов для надання системної підтримки обдарованій молоді, її творчого, інтелектуального, духовного і фізичного розвитку.
Основними завданнями Програми є:
удосконалення нормативно-правової бази, підвищення рівня науково-методичного забезпечення роботи з обдарованою молоддю;
визначення основних напрямів роботи з обдарованою молоддю, впровадження інноваційних методів роботи;
підвищення соціального статусу обдарованої молоді та її наставників;
забезпечення скоординованої діяльності центральних і місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, навчальних закладів і громадських організацій з розвитку обдарованої молоді;
поглиблення міжнародного співробітництва з питань сучасних педагогічних технологій виявлення, навчання і виховання обдарованої молоді.

Шляхи і способи розв'язання проблеми

Виконання Програми здійснюється на державному та регіональному рівні.
На державному рівні передбачається:
організація роботи з громадськістю із створення сприятливого середовища для розвитку та самореалізації обдарованої молоді;
формування системи виявлення, навчання, виховання обдарованої молоді і надання їй соціально-педагогічної підтримки;
створення на основі інформації про обдаровану молодь, що надходить від регіональних банків даних, та систематичне поповнення Всеукраїнського банку даних "Обдарованість";
удосконалення нормативно-правової бази з питання підтримки обдарованої молоді;
проведення наукових досліджень Академією педагогічних наук, зокрема науково-методичного супроводження виявлення, відбору і підтримки обдарованої молоді в межах коштів, виділених Академії на відповідні цілі;
розроблення індивідуальних програм психолого-педагогічного супроводження обдарованої молоді;
визначення альтернативних шляхів ефективної реалізації творчих здібностей обдарованої молоді;
опрацювання питання щодо утворення та розміщення державної спеціалізованої школи-інтернату для інтелектуально обдарованих дітей як навчального закладу та центру координації науково-методичної роботи обласних навчальних закладів для обдарованої молоді;
проведення загальнонаціональних олімпіад, конкурсів, конкурсів-захистів, турнірів і фестивалів та забезпечення участі обдарованої молоді у міжнародних інтелектуальних і творчих змаганнях;
впровадження кращого міжнародного досвіду роботи з обдарованою молоддю;
підвищення рівня професійної підготовки (перепідготовки) педагогічних працівників та вдосконалення методологічних основ роботи з обдарованою молоддю;
забезпечення наступності в роботі з обдарованою молоддю у загальноосвітніх, позашкільних, зокрема початкових спеціалізованих мистецьких (школах естетичного виховання), професійно-технічних і вищих навчальних закладах;
розроблення навчальних програм та технічних засобів навчання, видання сучасних підручників і посібників, упровадження спецкурсів та факультативів, спрямованих на розвиток здібностей обдарованої молоді;
формування та впровадження системи соціальної підтримки і заохочення обдарованої молоді;
поширення відомостей про результати здійснення передбачених Програмою заходів через засоби масової інформації та Інтернет.
На регіональному рівні Програма виконується шляхом прийняття республіканської в Автономній Республіці Крим, відповідних обласних, Київської та Севастопольської міських програм, розроблених на основі цієї Програми, які передбачають:
створення регіонального банку даних про обдаровану молодь;
вивчення питання щодо утворення обласних спеціалізованих шкіл-інтернатів для інтелектуально обдарованих дітей;
збільшення кількості ліцеїв, гімназій, колегіумів і навчальних закладів з поглибленим та профільним вивченням окремих предметів;
випробування і запровадження сучасних методик виявлення, навчання та виховання обдарованої молоді та надання їй соціально-педагогічної підтримки;
забезпечення ефективної діяльності загальноосвітніх і позашкільних навчальних закладів з метою створення умов для розвитку особистості та вироблення самобутніх професійних якостей;
проведення підготовки (перепідготовки) і підвищення кваліфікації педагогічних кадрів, які працюють з обдарованою молоддю;
активне залучення обдарованої молоді до науково-дослідницької, експериментальної, творчої діяльності в гуртках, філіях Малої академії наук учнівської молоді тощо;
популяризація здобутків обдарованої молоді, кращого педагогічного досвіду роботи з нею;
розроблення дієвого механізму стимулювання обдарованої молоді та її наставників.

Завдання і заходи

Завдання і заходи з виконання Програми, спрямовані на досягнення мети, визначені у додатку.

Очікувані результати, ефективність Програми

Виконання Програми дасть змогу:
сформувати систему виявлення і відбору обдарованої молоді та надання їй соціально-педагогічної підтримки;
консолідувати зусилля центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, навчальних закладів, установ та організацій у роботі з обдарованою молоддю;
удосконалити нормативно-правову базу з питань навчання і виховання обдарованої молоді;
підвищити рівень професійної компетентності педагогічних працівників у визначенні методів, форм, засобів та технологій навчання і виховання обдарованої молоді;
розробити дієвий механізм стимулювання обдарованої молоді, педагогічних і науково-педагогічних працівників, які проводять роботу з нею.

Обсяги та джерела фінансування

Фінансування Програми здійснюється за рахунок:
коштів державного бюджету в межах бюджетних призначень, передбачених центральним органам виконавчої влади на відповідні роки;
коштів місцевих бюджетів;
інших передбачених законом джерел.
Прогнозний обсяг фінансування Програми становить 154,4673 млн. гривень, у тому числі 60 млн. гривень - з державного бюджету. Обсяги фінансування Програми уточнюються щороку.

Додаток
до Програми

ЗАВДАННЯ І ЗАХОДИ

з виконання Державної цільової програми роботи з обдарованою молоддю на 2007-2010 роки

Найменування завдання Найме- нування показ- ника Значення показника Найменування заходу Головний розпорядник бюджетних коштів Джерела фінансу- вання (держав- ний, місцевий бюджет, інші) Прогно- зний обсяг фінан- сових ресур- сів для викона- ння завдань, млн. гривень У тому числі за роками
усього за роками 2007 2008 2009 2010
2007 2008 2009 2010
1. Удосконале- ння нормативно- правової бази розроб- лення норма- тивно- право- вих актів 7 1 2 4 1) розроблення положень: про всеукраїнські учнівські олімпіади з базових дисциплін, турніри, конкурси-захисти науково- дослідних робіт та конкурси з фахової майстерності про очно-заочну олімпіаду з базових дисциплін про регіональні консультаційні пункти роботи з обдарованою молоддю МОН Національна академія наук Академія педагогічних наук
2) перегляд структури і штатного розпису загальноосвітніх, професійно-технічних та позашкільних навчальних закладів з метою поліпшення їх кадрового забезпечення МОН Академія педагогічних наук
3) розроблення нормативно- правової бази з питання формування системи матеріального заохочення учнів і студентів, які стали переможцями всеукраїнських або (та) міжнародних учнівських олімпіад, конкурсів, турнірів, а також педагогічних, науково- педагогічних працівників, які їх підготували МОН
2. Підвищення рівня науково- методичного забезпечення педагогічних працівників розроб- лення відпо- відних методик і прог- рам 10 2 3 5 1) створення банку даних про діагностичні методики, спрямовані на виявлення обдарованої молоді за віковими категоріями МОН Академія педагогічних наук Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації
2) розроблення єдиного науково-методичного підходу до визначення критеріїв відбору обдарованих дітей МОН Академія педагогічних наук
3) підготовка програми психолого-педагогічного супроводження обдарованої молоді МОН Академія педагогічних наук
4) розроблення методик і програм, спрямованих на виявлення та розвиток здібностей обдарованої молоді МОН Академія педагогічних наук
5) організація науково- практичних конференцій з питань роботи з обдарованою молоддю МОН державний бюджет 0,3 0,1 0,1 0,1
Разом 0,3 0,1 0,1 0,1
6) проведення конкурсів авторських методичних і навчальних матеріалів з питань роботи з обдарованою молоддю, забезпечення їх впровадження в різні форми навчання (очна, очно-заочна, дистанційна) МОН державний бюджет 0,648 0,216 0,216 0,216
Разом 0,648 0,216 0,216 0,216
7) створення анотованих каталогів літератури з питань роботи з обдарованою молоддю МОН державний бюджет 0,1 0,025 0,025 0,025 0,025
Разом 0,1 0,025 0,025 0,025 0,025
8) підготовка навчальних програм для наукових секцій Малої академії наук учнівської молоді МОН Національна академія наук Академія педагогічних наук
9) видання збірників олімпіадних завдань з базових навчальних дисциплін МОН
Разом за завданням 2 1,048 0,025 0,341 0,341 0,341
у тому числі державний бюджет 1,048 0,025 0,341 0,341 0,341
3. Виявлення обдарованої молоді і створення умов для її розвитку. Забезпечення доступності позашкільної освіти ство- рення банків даних про обдаро- вану молодь 28 10 17 1 1) створення Всеукраїнського та регіональних банків даних "Обдарованість" МОН Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації
2) розроблення системи поетапного виявлення обдарованих дітей у дошкільних, загальноосвітніх і позашкільних навчальних закладах МОН
3) проведення щорічного свята "Творча молодь" за участю призерів олімпіад, конкурсів-захистів, турнірів, спартакіад, змагань МОН державний бюджет 0,3 0,1 0,1 0,1
Разом 0,3 0,1 0,1 0,1
4) забезпечення проведення всеукраїнських олімпіад (у тому числі Інтернет- олімпіад, очно-заочних олімпіад), конкурсів, конкурсів-захистів, турнірів і фестивалів змагань МОН Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації державний бюджет місцеві бюджети 11,94 6,9466 3,98 1,70815 3,98 1,73115 3,98 1,74615 1,76115
Разом 18,8866 1,70815 5,71115 5,72615 5,74115
у тому числі державний бюджет 11,94 3,98 3,98 3,98
місцеві бюджети 6,9466 1,70815 1,73115 1,74615 1,76115
5) розширення мережі ліцеїв, гімназій, колегіумів, навчальних закладів з поглибленим і профільним вивченням окремих предметів. Утворення класів та груп з поглибленим вивченням навчальних предметів для обдарованої молоді у загальноосвітніх навчальних закладах, що розташовані в сільській місцевості Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації місцеві бюджети 4,865 1,05375 1,15375 1,30375 1,35375
Разом 4,865 1,05375 1,15375 1,30375 1,35375
6) утворення та розміщення державної спеціалізованої школи-інтернату для інтелектуально обдарованої молоді, в тому числі із сільської місцевості МОН державний бюджет 26,331 17,5 8,831
Разом 26,331 17,5 8,831
7) утворення регіональних консультаційних пунктів для роботи з обдарованою молоддю Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації місцеві бюджети 0,6993 0,1954 0,1649 0,168 0,171
Разом 0,6993 0,1954 0,1649 0,168 0,171
8) організація відпочинку в літніх таборах, проведення зборів за участю обдарованої молоді МОН державний бюджет 3,36 0,84 0,84 0,84 0,84
Міністерство освіти і нау- ки Автономної Республіки Крим обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації місцеві бюджети 1,446 0,338 0,355 0,37 0,383
Разом 4,806 1,178 1,195 1,21 1,223
у тому числі державний бюджет 3,36 0,84 0,84 0,84 0,84
місцеві бюджети 1,446 0,338 0,355 0,37 0,383
9) збільшення кількості гуртків та інших творчих об'єднань у загальноосвітніх, професійно-технічних і позашкільних навчальних закладах Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації місцеві бюджети 6,76 1,6595 1,6865 1,6965 1,7175
Разом 6,76 1,6595 1,6865 1,6965 1,7175
10) забезпечення функціонування обласних позашкільних навчальних закладів, що входять до складу Малої академії наук учнівської молоді Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації місцеві бюджети 19,4098 4,13245 4,99245 4,99245 5,29245
Разом 19,4098 4,13245 4,99245 4,99245 5,29245
Разом за завданням 3 82,0577 9,92725 32,50375 24,02785 15,59885
у тому числі державний бюджет 41,931 0,84 22,42 13,751 4,92
місцеві бюджети 40,1267 9,08725 10,08375 10,27685 10,67885
4. Організація роботи з обдарованою молоддю у вищих навчальних закладах 1) формування мережі студентських наукових товариств МОН інші центральні органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають вищі навчальні заклади Національна академія наук
2) проведення Всеукраїнської молодіжної виставки науково- технічної творчості МОН державний бюджет 0,075 0,075
Разом 0,075 0,075
3) організація щорічного свята студентів за участю переможців міжнародних і всеукраїнських олімпіад, конкурсів тощо МОН інші центральні органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають вищі навчальні заклади державний бюджет 0,15 0,03 0,04 0,04 0,04
Разом 0,15 0,03 0,04 0,04 0,04
Разом за завданням 4 0,225 0,03 0,115 0,04 0,04
у тому числі державний бюджет 0,225 0,03 0,115 0,04 0,04
5. Модернізація матеріально- технічної бази навчальних закладів 1) забезпечення загальноосвітніх навчальних закладів навчально- методичними матеріалами, необхідними для роботи з обдарованою молоддю Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації місцеві бюджети 5,776 1,444 1,444 1,444 1,444
Разом 5,776 1,444 1,444 1,444 1,444
2) модернізація обладнання загальноосвітніх і позашкільних навчальних закладів з метою створення умов для роботи з обдарованою молоддю Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації місцеві бюджети 17,447 4,371 4,366 4,345 4,365
Разом 17,447 4,371 4,366 4,345 4,365
3) зміцнення спортивної бази загальноосвітніх навчальних закладів Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації місцеві бюджети 19,09 4,04 4,83 5,06 5,16
Разом 19,09 4,04 4,83 5,06 5,16
4) зміцнення матеріально- технічної бази (програмне забезпечення, комп'ютерна техніка, друковані видання тощо) інформаційного центру з підтримки обдарованої молоді Державної бібліотеки України для юнацтва МКТ державний бюджет 0,405 0,135 0,135 0,135
Разом 0,405 0,135 0,135 0,135
Разом за завданням 5 42,718 9,855 10,775 10,984 11,104
у тому числі державний бюджет 0,405 0,135 0,135 0,135
місцеві бюджети 42,313 9,855 10,64 10,849 10,969
6. Кадрове забезпечення 1) підвищення кваліфікації педагогічних і наукових працівників, вивчення, узагальнення та впровадження передового досвіду з питання розвитку обдарованої особистості МОН Академія педагогічних наук державний бюджет 0,624 0,208 0,208 0,208
Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації місцеві бюджети 0,0904 0,01 0,0267 0,0268 0,0269
Разом 1,528 0,01 0,2347 0,2348 0,2349
Разом за завданням 6 0,7144 0,2347 0,2348 0,2349
у тому числі державний бюджет 0,624 0,208 0,208 0,208
місцеві бюджети 0,0904 0,01 0,0267 0,0268 0,0269
7. Міжнародне співробітництво 1) забезпечення участі обдарованої молоді в міжнародних проектах, програмах, науково- практичних конференціях, олімпіадах, змаганнях і конкурсах МОН Національна академія наук державний бюджет 6,3 1,2 1,7 1,7 1,7
Разом 6,3 1,2 1,7 1,7 1,7
2) поглиблення співробітництва з міжнародними освітніми установами, фондами та організаціями МОН
3) сприяння участі наукових і педагогічних працівників, обдарованої молоді у міжнародних програмах, науково-практичних конференціях, змаганнях і конкурсах МОН Національна академія наук інші центральні органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають вищі навчальні заклади
Разом за завданням 7 державний бюджет 6,3 1,2 1,7 1,7 1,7
8. Посилення соціального захисту обдарованої молоді 1) впровадження механізму адресної підтримки обдарованої молоді, зокрема шляхом призначення і виплати відповідних стипендій МОН Національна академія наук державний бюджет 9,467 2,216 2,417 2,417 2,417
Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації місцеві бюджети 4,3892 1,0138 1,0338 1,1558 1,1858
Разом 13,8562 3,2298 3,4508 3,5728 3,6028
державний бюджет 9,467 2,216 2,417 2,417 2,417
місцеві бюджети 4,3892 1,0138 1,0338 1,1558 1,1858
2) організація оздоровлення обдарованої молоді під час канікул Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації місцеві бюджети 7,548 1,522 1,872 2,052 2,102
Разом 7,548 1,522 1,872 2,052 2,102
Разом за завданням 8 21,4042 4,7518 5,3228 5,6248 5,7048
у тому числі державний бюджет 9,467 2,216 2,417 2,417 2,417
місцеві бюджети 11,9372 2,5358 2,9058 3,2078 3,2878
9. Співпраця з громадськими організаціями 1) координація діяльності центральних і місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, а також навчальних закладів у їх співпраці з громадськими організаціями у сфері розвитку та підтримки обдарованої молоді МОН інші органи виконавчої влади, до компетенції яких належить питання роботи з обдарованою молоддю
РАЗОМ ЗА ПРОГРАМОЮ 154,4673 25,79905 50,99225 42,95245 34,72355
державний бюджет 60 4,311 27,336 18,592 9,761
місцеві бюджети 94,4673 21,48805 23,65625 24,36045 25,49955
у тому числі
МОН державний бюджет 59,595 4,311 27,201 18,457 9,626
МКТ державний бюджет 0,405 0,135 0,135 0,135
Міністерство освіти і нау- ки Автономної Республіки Крим обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації місцеві бюджети 94,4673 21,48805 23,65625 24,36045 25,49955