КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 5 листопада 2007 р. N 1290
Київ
|
Про затвердження Державної програми створення єдиної системи надання екстреної медичної допомоги на період до 2010 року
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Державну програму створення єдиної системи надання екстреної медичної допомоги на період до 2010 року (далі - Програма), що додається.
2. Міністерству економіки включати за поданням Міністерства охорони здоров'я визначені Програмою завдання, показники і заходи до відповідних розділів проекту Державної програми економічного і соціального розвитку України на відповідний рік.
3. Міністерству охорони здоров'я і Міністерству фінансів під час складання проекту Державного бюджету України на відповідний рік передбачити кошти для виконання завдань і заходів Програми.
4. Міністерству охорони здоров'я інформувати починаючи з 2008 року до 1 березня Кабінет Міністрів України про стан виконання Програми.
Прем'єр-міністр України
|
В.ЯНУКОВИЧ
|
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 5 листопада 2007 р. N 1290
ДЕРЖАВНА ПРОГРАМА
створення єдиної системи надання екстреної медичної допомоги на період до 2010 року
Мета Програми
Метою цієї Програми є створення умов для розширення доступності та підвищення якості екстреної медичної допомоги, що надається населенню (далі - медична допомога), зниження рівня інвалідності та смертності при нещасних випадках, травмах та отруєннях, гострих порушеннях життєвих функцій людини внаслідок серцево-судинних, інших захворювань.
Шляхи і способи розв'язання проблеми
Нещасним випадкам, травмам та отруєнням, що стали причиною смертності, в Україні належить третє місце. Статистичні дані свідчать про загальну тенденцію до підвищення рівня травматизму: у 2002 році - 2243613 випадків, у 2005 році - 2264082, у 2006 році - 2288917 (відповідно 465,1; 480,7 і 489,6 на 10 тис. населення). Серед населення працездатного віку травматизм займає перше місце, внаслідок чого смертність перевищує аналогічні показники в розвинутих країнах світу не менш як у 3 рази. Смертність серед травмованих осіб віком до 45 років становить понад 60 відсотків тієї кількості осіб, що померли внаслідок травмування.
Щороку понад 15 млн. громадян звертається за медичною допомогою з різних причин. При цьому бригадами швидкої медичної допомоги виконується близько 13 млн. виїздів на виклики хворих та травмованих громадян. Понад 2 млн. громадян отримує медичну допомогу в закладах первинної лікувально-профілактичної допомоги. Лікування в стаціонарних умовах потребує понад 1 млн. осіб.
Актуальність прийняття Програми зумовлено потребою у невідкладному вжитті заходів для поліпшення медичної допомоги відповідно до обсягів та джерел фінансування, наведених у додатку 1.
Для надання населенню медичної допомоги на належному рівні необхідно забезпечити:
створення нормативно-правової бази з питань діяльності єдиної системи надання медичної допомоги та реалізації визначених ВООЗ принципів щодо її доступності, безоплатності, своєчасності і високої якості;
зміцнення та об'єднання матеріально-технічної бази і кадрових ресурсів закладів охорони здоров'я на основі науково обґрунтованої організації та стандартів надання медичної допомоги відповідного рівня як у повсякденних умовах, так і в умовах ліквідації наслідків надзвичайної ситуації;
взаємодію лікувально-профілактичних закладів, розвитку диспетчерської служби та системи консультаційної допомоги;
створення системи підготовки і перепідготовки медичних працівників з питань надання медичної допомоги, а також рятувальників і працівників, професійні обов'язки яких пов'язані з експлуатацією автомобільного, залізничного, водного та повітряного транспорту, військовослужбовців;
проведення науково-дослідної роботи з питань удосконалення медичної допомоги та медицини катастроф.
Для досягнення мети Програми з використанням сучасних підходів до визначення пріоритетності у розв'язанні існуючих проблем передбачено завдання і заходи згідно з додатком 2.
Очікувані результати, ефективність Програми
Виконання Програми дасть змогу:
забезпечити доступність і підвищити якість надання медичної допомоги як у повсякденних умовах, так і в умовах ліквідації наслідків надзвичайної ситуації;
знизити рівень смертності від нещасних випадків, травм та отруєнь, а також серцево-судинних захворювань;
зменшити економічні втрати, спричинені тимчасовою та стійкою непрацездатністю, в результаті збереження працездатності і здоров'я громадян;
підвищити якість і збільшити тривалість життя населення.
Очікувані результати виконання Програми наведені у додатку 3.
Обсяги та джерела фінансування
Фінансування Програми здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, інших джерел.
Обсяг фінансування Програми з державного бюджету визначається щороку виходячи з конкретних завдань та реальних можливостей.
Додаток 1
до Програми
ПАСПОРТ
Державної програми створення єдиної системи надання екстреної медичної допомоги на період до 2010 року
1. Концепція Програми схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13 липня 2006 р. N 402 (
402-2006-р)
2. Програма затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 5 листопада 2007 р. N 1290
3. Державний замовник-координатор - МОЗ
4. Державний замовник - МОЗ
5. Керівник Програми - Міністр охорони здоров'я
6. Виконавці заходів Програми: МОЗ, МНС, МВС, Мінтрансзв'язку, МОН, Міноборони, ВАК, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська і Севастопольська міські держадміністрації
7. Строк виконання: 2007-2010 роки
8. Прогнозні обсяги та джерела фінансування
(тис. гривень)
Джерела
фінансування
|
Обсяг
фінансування
|
У тому числі за роками
|
2007
|
2008
|
2009
|
2010
|
Державний бюджет
|
328416,5
|
22000
|
32303
|
96788
|
177325,5
|
Місцевий бюджет
|
|
|
|
|
|
Інші джерела
|
|
|
|
|
|
Додаток 2
до Програми
ЗАВДАННЯ І ЗАХОДИ
з виконання Державної програми створення єдиної системи надання екстреної медичної допомоги на період до 2010 року
Найменування
завдання
|
Найменування
показника
|
Значення показника
|
Найменування
заходу
|
Головний
розпорядник
бюджетних
коштів
|
Джерела
фінан-
сування
(дер-
жавний,
місце-
вий
бюджет,
інші)
|
Прог-
нозний
обсяг
фінан-
сових
ресурсів
для ви-
конання
завдань,
тис.
гривень
|
У тому числі за роками
|
усього
|
за роками
|
2007
|
2008
|
2009
|
2010
|
2007
|
2008
|
2009
|
2010
|
1. Розробити
механізм
створення
єдиної системи
надання медичної
допомоги та
регулювання її
функціонування
|
підготовка
проектів
нормативно-
правових
актів
|
|
|
|
|
|
1) підготовка
проектів
нормативно-
правових актів
з питань
урегулювання
відносин у
сфері
створення і
функціонування
єдиної системи
надання медич-
ної допомоги
|
МОЗ
|
|
|
|
|
|
|
2. Упровадити
уніфіковані
технології
надання
медичної
допомоги різних
рівнів медичними
працівниками,
рятувальниками і
працівниками,
професійні
обов'язки яких
пов'язані з
експлуатацією
автомобільного,
залізничного,
водного та
повітряного
транспорту,
військово-
службовцями
|
розроблення
медико-
техноло-
гічних
стандартів
(протоко-
лів),
кількість
|
20
|
5
|
15
|
|
|
1) розроблення
та затверджен-
ня медико-
технологічних
стандартів
(протоколів)
надання медич-
ної допомоги
різних рівнів
зазначеними
працівниками
|
МОЗ
|
|
|
|
|
|
|
3. Реорганізу-
вати структурні
підрозділи та
матеріально-
технічну базу
закладів охорони
здоров'я, що
надають медичну
допомогу
|
уніфікація
табелів
оснащення
закладів
охорони
здоров'я,
відсотків
|
|
30
|
50
|
80
|
100
|
1) перегляд
табелів
оснащення
зазначених
закладів,
зокрема
для роботи
в умовах
ліквідації
наслідків
надзвичайної
ситуації
|
МОЗ
|
|
|
|
|
|
|
реоргані-
зація
структурних
підрозділів
закладів
охорони
здоров'я
відповідно
до сучасних
вимог щодо
надання
медичної
допомоги
(спеціалізо-
ваної, висо-
коспеціалі-
зованої),
відсотків
|
|
5
|
25
|
60
|
100
|
2) приведення
структури
лікарень
швидкої
медичної
допомоги та
багатопрофі-
льних лікарень
у відповід-
ність із
сучасними
вимогами
щодо надання
медичної
допомоги як у
повсякденних
умовах, так і
в умовах
ліквідації
наслідків
надзвичайної
ситуації
|
МОЗ
Рада
міністрів
Автономної
Республіки
Крим
обласні
держадміні-
страції
Київська і
Севастопо-
льська
міські
держадміні-
страції
|
|
|
|
|
|
|
4. Забезпечити
високу якість
медичної
допомоги
|
зниження
рівня
смертності
від нещасних
випадків,
травм та
отруєнь на
100 тис.
населення,
відсотків
|
7
|
|
2
|
2
|
3
|
1) створення
на базі
приймальних
відділень
лікарень
швидкої
медичної
допомоги та
багатопрофіль-
них лікарень
відділення
невідкладної
медичної
допомоги з
укомплектуван-
ням лікарями
за спеціаль-
ністю
"медицина
невідкладних
станів"
|
МОЗ
Рада
міністрів
Автономної
Республіки
Крим
обласні
держадміні-
страції
Київська і
Севастопо-
льська
міські
держадміні-
страції
|
|
|
|
|
|
|
зниження
рівня
смертності
від гострих
порушень
життєвих
функцій
людини
внаслідок
серцево-
судинних
захворювань
на 100 тис.
населення,
відсотків
|
9
|
|
2
|
3
|
4
|
|
-"-
|
|
|
|
|
|
|
зниження
рівня
смертності
від нещасних
випадків,
травм та
отруєнь на
100 тис.
населення,
відсотків
|
12
|
|
2
|
3
|
7
|
2) створення
системи надан-
ня медичної
допомоги
особам, що
постраждали
від травм, з
утворенням
на базі ліка-
рень швидкої
медичної
допомоги та
багатопрофіль-
них лікарень
центрів травми
трьох рівнів
|
МОЗ
Рада
міністрів
Автономної
Республіки
Крим
обласні
держадміні-
страції
Київська і
Севастопо-
льська
міські
держадміні-
страції
|
|
|
|
|
|
|
розроблення
критеріїв
якості,
кількість
|
12
|
10
|
2
|
|
|
3) розроблення
та затверджен-
ня критеріїв
контролю
якості надання
медичної
допомоги у
закладах охо-
рони здоров'я
незалежно від
форми
власності та
підпорядку-
вання
|
МОЗ
|
|
|
|
|
|
|
5. Забезпечити
заклади охорони
здоров'я, що
надають медичну
допомогу,
технікою та
виробами
медичного
призначення,
необхідними для
надання
своєчасної та
високоякісної
допомоги
|
рівень
оснащення
приймальних
відділень
(відділень
невідкладної
медичної
допомоги)
центральних
районних
лікарень
зазначеними
технікою та
виробами,
відсотків
|
100
|
10
|
20
|
30
|
40
|
1) оснащення
приймальних
відділень
(відділень
невідкладної
медичної
допомоги)
центральних
районних
лікарень
зазначеними
технікою та
виробами
|
МОЗ
Рада
міністрів
Автономної
Республіки
Крим
обласні
держадміні-
страції
|
держав-
ний
бюджет
|
162418,5
|
11884
|
21460
|
43430
|
85644,5
|
середній час
перебування
хворого в
стаціонарі
|
зниже-
ння
на 3
ліжко-
дні
|
на 1
|
на 1
|
на 2
|
на 3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
рівень
оснащення
приймальних
відділень
зазначеними
технікою та
виробами,
відсотків
|
|
10
|
20
|
30
|
40
|
2) оснащення
приймальних
відділень
(відділень
невідкладної
медичної
допомоги)
лікарень
швидкої
медичної
допомоги та
багатопрофіль-
них міських
лікарень
зазначеними
технікою та
виробами
|
МОЗ
Рада
міністрів
Автономної
Республіки
Крим
обласні
держадміні-
страції
Київська і
Севастопо-
льська
міські
держадміні-
страції
|
держав-
ний
бюджет
|
96814
|
3400
|
7745
|
31043
|
54626
|
середній час
перебування
хворого в
стаціонарі
|
зниже-
ння
на 3
ліжко-
дні
|
на 1
|
на 1
|
на 2
|
на 3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
підвищення
рівня
доступності
медичної
допомоги в
районах,
відсотків
|
|
30
|
40
|
60
|
80
|
3) оснащення
центральних
районних
лікарень
стаціонарними
та пересувними
радіостан-
ціями, що
працюють у
смугах частот
національної
системи
зв'язку, для
служби екстре-
ної допомоги
|
МОЗ
Рада
міністрів
Автономної
Республіки
Крим
обласні
держадміні-
страції
Київська і
Севастопо-
льська
міські
держадміні-
страції
|
держав-
ний
бюджет
|
9000
|
|
690
|
2700
|
5610
|
рівень
забезпечення
установ і
закладів
Державної
служби
медицини
катастроф
сучасними
телекомуні-
каційними
засобами,
відсотків
|
|
|
10
|
20
|
30
|
4) проведення
поетапного
оснащення
сучасними
телекомуніка-
ційними
засобами
установ і
закладів
Державної
служби
медицини ката-
строф для
забезпечення
багатоканаль-
ного зв'язку з
центральними
та місцевими
органами
виконавчої
влади
|
МОЗ
Рада
міністрів
Автономної
Республіки
Крим
обласні
держадміні-
страції
Київська і
Севастопо-
льська
міські
держадміні-
страції
|
|
|
|
|
|
|
6. Забезпечити
своєчасне
реагування
закладів охорони
здоров'я, що
надають медичну
допомогу, на
загрозу теро-
ристичного акту
або виникнення
надзвичайної
ситуації
|
рівень
виявлення
токсичних,
бактеріоло-
гічних та
радіаційних
агентів у
разі
виникнення
надзвичайної
ситуації або
при загрозі
терористич-
ного акту,
відсотків
|
|
|
|
|
100
|
1) оснащення
Українського
науково-прак-
тичного центру
екстреної
медичної
допомоги та
медицини
катастроф
мобільною
лабораторією
для проведення
експрес-
досліджень
біологічних
матеріалів та
навколишнього
середовища з
метою виявлен-
ня токсичних,
бактеріологіч-
них та радіа-
ційних агентів
|
МОЗ
|
держав-
ний
бюджет
|
5203
|
|
|
|
5203
|
оснащення
26 мобільних
польових
бригад у
регіонах
транспортни-
ми засобами
і устатко-
ванням,
одиниць
|
1976
|
73
|
580
|
580
|
700
|
2) забезпечен-
ня територіа-
льних центрів
екстреної
медичної
допомоги
та медицини
катастроф
Автономної
Республіки
Крим, областей
та м. Севасто-
поля транспо-
ртними засоба-
ми і устатко-
ванням для
оснащення
мобільних
польових
бригад з
метою надання
медичної
допомоги
особам, що
постраждали
при надзвичай-
ній ситуації
|
МОЗ
Рада
міністрів
Автономної
Республіки
Крим
обласні
держадміні-
страції
Київська і
Севастопо-
льська
міські
держадміні-
страції
|
держав-
ний
бюджет
|
28665
|
1308
|
1890
|
9870
|
15597
|
7. Підвищити
якість медичної
допомоги особам,
що постраждали
внаслідок дії
отруйних
речовин
|
оснащення
програмно-
інформацій-
ної медичної
бази даних
28 закладів
охорони
здоров'я,
одиниць
|
28
|
5
|
5
|
9
|
9
|
1) упроваджен-
ня надання
через телеко-
мунікаційні
засоби
Українським
науково-
практичним
центром
екстреної
медичної
допомоги
та медицини
катастроф і
територіальни-
ми центрами
екстреної
медичної
допомоги
та медицини
катастроф
інформаційно-
консультацій-
ної допомоги
медичним
працівникам
закладів
охорони
здоров'я і
громадянам з
питань діаг-
ностики та
лікування
невідкладних
станів,
зумовлених
дією отруйних
речовин
|
МОЗ
|
держав-
ний
бюджет
|
2526
|
518
|
518
|
745
|
745
|
оснащення
діагнос-
тичним
обладнанням
12 лікарень
швидкої
медичної
допомоги та
13 багато-
профільних
лікарень у
регіонах,
одиниць
|
25
|
4
|
|
10
|
11
|
2) оснащення
лабораторних
підрозділів
лікарень
швидкої медич-
ної допомоги
та багатопро-
фільних
лікарень
діагностичним
обладнанням
для виявлення
отруйних
речовин
|
МОЗ
Рада
міністрів
Автономної
Республіки
Крим
обласні
держадміні-
страції
Київська і
Севастопо-
льська
міські
держадміні-
страції
|
держав-
ний
бюджет
|
23790
|
4890
|
|
9000
|
9900
|
8. Створити
систему
підготовки і
перепідготовки
медичних
працівників з
питань надання
медичної допо-
моги, а також
рятувальників
і працівників,
професійні
обов'язки яких
пов'язані з
експлуатацією
автомобільного,
залізничного,
водного та
повітряного
транспорту,
військово-
службовців
|
розроблення
навчальних
програм,
кількість
|
20
|
5
|
15
|
|
|
1) розроблення
та затверджен-
ня навчальних
програм з
підготовки і
перепідготовки
різних катего-
рій зазначених
працівників
|
МОЗ
МОН
МВС
МНС
Міноборони
Мінтранс-
зв'язку
|
|
|
|
|
|
|
підвищення
кваліфікації
медичних
працівників
за спеціаль-
ністю
"медицина
невідкладних
станів",
відсотків
загальної
чисельності
|
50
|
5
|
20
|
40
|
50
|
2) організація
роботи з
підвищення
кваліфікації
для медичних
працівників
кожні три роки
з наступною
сертифікацією
за спеціаль-
ністю
"медицина
невідкладних
станів"
|
МОЗ
Рада
міністрів
Автономної
Республіки
Крим
обласні
держадміні-
страції
Київська і
Севастопо-
льська
міські
держадміні-
страції
|
|
|
|
|
|
|
підвищення
рівня
володіння
навичками з
надання
допомоги
хворим,
зокрема тим,
що перебу-
вають у
невідкладно-
му стані,
відсотків
загальної
чисельності
молодшого
медичного
персоналу
|
|
30
|
60
|
80
|
100
|
3) забезпечен-
ня навчання з
наступною
сертифікацією
молодшого
медичного
персоналу
навичків з
надання
медичної
допомоги
|
МОЗ
Рада
міністрів
Автономної
Республіки
Крим
обласні
держадміні-
страції
Київська і
Севастопо-
льська
міські
держадміні-
страції
|
|
|
|
|
|
|
9. Забезпечити
наукове
супроводження
вирішення
актуальних
питань медичної
допомоги
|
кількість
новоутворе-
них кафедр,
одиниць
|
16
|
|
16
|
|
|
1) утворення
кафедр екстре-
ної медичної
допомоги та
медицини
катастроф
у вищих медич-
них навчальних
закладах
I-IV рівня
акредитації;
запровадження
державного
іспиту
за лікарською
спеціальністю
"медицина
невідкладних
станів"
|
МОЗ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2) розгляд
питання щодо
запровадження
наукової
спеціальності
"медицина
невідкладних
станів та
медицина
катастроф"
|
ВАК
МОЗ
МОН
|
|
|
|
|
|
|
виконання
фундамен-
тальних та
прикладних
науково-
дослідних
робіт,
одиниць
|
12
|
2
|
3
|
4
|
3
|
3) виконання
науково-
дослідних
робіт з питань
медичної допо-
моги, зокрема
у сфері анти-
терористичної
діяльності та
медичної служ-
би цивільної
оборони,
з виданням
методичних
рекомендацій
|
МОЗ
|
|
|
|
|
|
|
10. Розвивати
партнерські
відносини з
міжнародними
організаціями з
питань медичної
допомоги
|
упровадження
сучасного
досвіду
розвитку
служби
медичної
допомоги
|
|
|
|
|
|
1) забезпечен-
ня розвитку
партнерських
відносин з
міжнародними
організаціями
з питань
медичної
допомоги
|
МОЗ
Рада
міністрів
Автономної
Республіки
Крим
обласні
держадміні-
страції
Київська і
Севастопо-
льська
міські
держадміні-
страції
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Усього за
Програмою
|
|
держав-
ний
бюджет
|
328416,5
|
22000
|
32303
|
96788
|
177325,5
|
Додаток 3
до Програми
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ
виконання Державної програми створення єдиної системи надання екстреної медичної допомоги на період до 2010 року
Найменування завдання
|
Найменування
показників
виконання
завдання
|
Одиниця виміру
|
Значення показника
|
усього
|
у тому числі
за роками
|
2008
|
2009
|
2010
|
Забезпечити зміцнення
та об'єднання
матеріально-технічної
бази і кадрових
ресурсів закладів
охорони здоров'я на
основі науково
обґрунтованої
організації
та стандартів надання
медичної допомоги
відповідного рівня як
у повсякденних
умовах, так і в
умовах ліквідації
наслідків
надзвичайної ситуації
|
зниження
рівня
смертності
від нещасних
випадків,
травм та
отруєнь
|
відсотків
кількості
осіб, що
постраждали
від нещасних
випадків,
травм та
отруєнь
|
12
|
2
|
4
|
6
|
зниження
рівня
смертності
від гострих
порушень
життєвих
функцій
людини
внаслідок
серцево-
судинних
захворювань
|
відсотків
кількості осіб
з серцево-
судинними
захворюваннями
|
9
|
2
|
3
|
4
|