КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
від 3 вересня 2008 р. N 1170-р
Київ
|
Про схвалення Концепції проекту Закону України "Про розроблення та поставлення на виробництво озброєння, військової і спеціальної техніки"
1. Схвалити Концепцію проекту Закону України "Про розроблення та поставлення на виробництво озброєння, військової і спеціальної техніки", що додається.
2. Мінпромполітики розробити з урахуванням положень Концепції, схваленої цим розпорядженням, і подати до 25 грудня 2008 р. Кабінетові Міністрів України проект Закону України "Про розроблення та поставлення на виробництво озброєння, військової і спеціальної техніки".
Прем'єр-міністр України
|
Ю.ТИМОШЕНКО
|
СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 3 вересня 2008 р. N 1170-р
КОНЦЕПЦІЯ
проекту Закону України "Про розроблення та поставлення на виробництво озброєння, військової і спеціальної техніки"
Проблема, на розв'язання якої спрямовується законопроект
Реформування оборонно-промислового комплексу (далі - комплекс) є одним з пріоритетів реалізації державної промислової політики, спрямованої на ефективне функціонування його підприємств, установ та організацій (далі - суб'єкти комплексу) в ринкових умовах, наукове та матеріально-технічне забезпечення потреб оборони та національної безпеки.
Серед основних завдань, що визначені Стратегією реформування оборонно-промислового комплексу, схваленою розпорядженням Кабінету Міністрів України від 2 квітня 2008 р. N 560 (560-2008-р)
, є удосконалення законодавства з питань господарської діяльності суб'єктів комплексу, запровадження ефективного механізму державного регулювання їх діяльності, створення системи розроблення та поставлення на виробництво озброєння, військової і спеціальної техніки (далі - озброєння і військова техніка).
На сьогодні діяльність суб'єктів комплексу частково врегульовано Законами України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності" (
1775-14)
, "Про державне оборонне замовлення" (
464-14)
, "Про оборону України" (
1932-12)
, "Про правовий режим майна у Збройних Силах України" (
1075-14)
, "Про державний контроль за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання" (
549-15)
. Проте єдиними документами, що регламентують порядок розроблення та поставлення на виробництво озброєння і військової техніки, є міждержавні стандарти "Система разработки и постановки на производство военной техники", які запроваджені в Україні Угодою про організацію робіт щодо міждержавної стандартизації озброєння і військової техніки (
997_585)
.
Однак більшість норм і положень зазначених стандартів не відповідає національному законодавству. Зокрема, стандарти передбачають у сфері розроблення і поставлення на виробництво озброєння і військової техніки певні повноваження Кабінету Міністрів України, центральних органів виконавчої влади та суб'єктів комплексу, регулюють відповідні правові відносини. Водночас згідно з частиною другою статті 120 Конституції України (
254к/96-ВР)
організація, повноваження і порядок діяльності Кабінету Міністрів України, інших центральних органів виконавчої влади визначаються Конституцією (
254к/96-ВР)
і законами України.
Таким чином, положення згаданих стандартів, що регулюють правові відносини та визначають повноваження державних органів, необхідно імплементувати у національне законодавство, визначивши:
1) правовий статус суб'єктів комплексу, особливості приватизації, організації діяльності в особливий період, заходи економічного стимулювання.
На сьогодні не врегульовано відносини, пов'язані з особливостями залучення недержавних інвестицій, зокрема іноземних, в розроблення та виробництво озброєння і військової техніки, що серед інших факторів зумовлено специфікою їх призначення та використання. Відповідно до міжнародних зобов'язань України стосовно міжнародних передач товарів військового призначення кінцевими користувачами вітчизняного озброєння і військової техніки на міжнародному ринку можуть бути тільки іноземні держави в особі їх збройних сил або інших військових формувань, тобто залучення іноземних інвестицій в розроблення і виробництво озброєння і військової техніки можливе тільки на рівні керівництва іноземної держави або уповноваженого нею суб'єкта інвестиційної діяльності;
2) види господарської (економічної) діяльності суб'єктів комплексу, а також особливості провадження такої діяльності, зокрема з розроблення та виробництва озброєння і військової техніки для потреб оборони і національної безпеки та іноземних замовників, технічного обслуговування та авторського нагляду протягом їх експлуатації, ремонту та утилізації.
Потребують правового врегулювання майнові відносини, пов'язані з особливостями функціонального призначення озброєння і військової техніки шляхом встановлення норм, спрямованих на:
забезпечення захисту інтересів, що стосуються національної безпеки і охорони державного кордону, а також воєнної та науково-технологічної сфери;
удосконалення механізму здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів військового призначення;
забезпечення дотримання Україною міжнародних зобов'язань щодо нерозповсюдження засобів доставки зброї масового знищення, обмеження передач звичайних видів озброєння;
недопущення випадків протизаконного розроблення і виробництва озброєння і військової техніки з метою використання у терористичних та інших протиправних цілях.
Для розв'язання зазначеної проблеми необхідним є нормативно-правове врегулювання відносин, пов'язаних з розробленням, виробництвом, експлуатацією, ремонтом, модернізацією озброєння і військової техніки у мирний час та особливий період.
Мета Концепції
Метою Концепції проекту Закону України "Про розроблення та поставлення на виробництво озброєння, військової і спеціальної техніки" (далі - законопроект) є визначення шляхів врегулювання правових відносин суб'єктів комплексу, органів державної влади та замовників озброєння і військової техніки, зокрема іноземних.
Шляхи розв'язання проблеми
Основними завданнями законопроекту є визначення:
засад державного регулювання діяльності суб'єктів комплексу, пов'язаної з розробленням, виробництвом, експлуатацією, ремонтом, модернізацією та утилізацією озброєння і військової техніки, а також припинення (закриття) їх розроблення, зняття з виробництва, захист майнових прав і прав інтелектуальної власності;
повноважень органів державної влади з урегулювання організаційно-господарських відносин на всіх етапах розроблення і виробництва та стадіях життєвого циклу озброєння і військової техніки;
правового режиму власності озброєння і військової техніки та правової форми реалізації права власності у сфері господарювання, пов'язаної з розробленням і виробництвом озброєння та військової техніки;
засад залучення недержавних інвестицій в розроблення та виробництво озброєння і військової техніки.
Для виконання завдань у законопроекті необхідно передбачити:
визначення правого статусу, прав та обов'язків суб'єктів комплексу та видів господарської (економічної) діяльності, що ними провадяться;
розмежування повноважень органів державної влади в зазначеній сфері та визначення особливостей державного регулювання господарської діяльності суб'єктів комплексу;
визначення основних принципів господарювання і засад науково-технічної та виробничої кооперації (у тому числі з іноземними державами) з розроблення і виробництва озброєння і військової техніки, трансферу військових технологій;
вимоги до суб'єктів комплексу, які провадять господарську (економічну) діяльність, пов'язану з розробленням, виробництвом, експлуатацією, ремонтом, модернізацією та утилізацією озброєння і військової техніки, а також механізм здійснення державного контролю та нагляду за такою діяльністю;
вимоги до системи якості підприємств, які здійснюють виробництво озброєння і військової техніки;
права та обов'язки суб'єктів комплексу на всіх стадіях життєвого циклу озброєння і військової техніки та правове регулювання відносин у цій сфері;
порядок розроблення, виробництва і авторського нагляду у процесі експлуатації озброєння і військової техніки, капітального ремонту на замовлення іноземних держав, зокрема із залученням їх інвестицій, з визначенням осіб, які можуть бути інвесторами, основних видів та форм інвестування, частки іноземного інвестування, розподілу майнових прав на результати наукових досліджень, продукцію, майно, земельні ділянки, інші об'єкти інвестування;
заходи щодо захисту прав інтелектуальної власності на результати наукових досліджень, проектних та конструкторських робіт, на інші науково-технічні розробки, пов'язані із створенням товарів військового призначення та подвійного використання шляхом залучення іноземних інвестицій;
режим допуску іноземних інвесторів до інформації з розроблення і виробництва озброєння і військової техніки, яка становить державну таємницю;
внесення змін до:
- Господарського кодексу України (
436-15)
, якими передбачити, що господарська діяльність, пов'язана з розробленням та виробництвом озброєння і військової техніки, регулюється окремим законом;
- Законів України "Про оборону України" (
1932-12)
, "Про Збройні Сили України" (
1934-12)
, "Про організацію оборонного планування" (
2198-15)
щодо визначення повноважень органів державної влади, які приймають рішення про розроблення відповідних зразків озброєння і військової техніки, поставлення їх на виробництво, авторський нагляд за їх експлуатацією, зокрема зразків озброєння і військової техніки іноземного виробництва, технічне обслуговування, ремонт, збільшення установленого ресурсу та продовження строків служби і зберігання;
- Закону України "Про основи національної безпеки України" (
964-15)
щодо визначення одним з пріоритетів державної політики з питань національної безпеки у воєнній сфері створення та забезпечення функціонування національної системи розроблення і поставлення на виробництво озброєння і військової техніки у мирний час та особливий період;
- Законів України "Про розвідувальні органи України" (
2331-14)
, "Про контррозвідувальну діяльність" (
374-15)
, "Про Службу безпеки України" (
2229-12)
, "Про службу зовнішньої розвідки" (
3160-15)
щодо визначення повноважень органів державної влади із захисту від іноземних розвідок інформації про розроблення озброєння і військової техніки; контррозвідувального супроводження процесу розроблення озброєння і військової техніки, забезпечення їх замовників та розробників інформацією про напрями розвитку видів озброєння і військової техніки іноземних держав;
- Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" (
3543-12)
щодо підготовки системи розроблення та виробництва озброєння і військової техніки до функціонування в особливий період;
- інших законодавчих актів.
Очікувані результати
Прийняття Закону України "Про розроблення та поставлення на виробництво озброєння, військової і спеціальної техніки" забезпечить врегулювання відносин, пов'язаних з провадженням господарської діяльності на всіх стадіях життєвого циклу озброєння і військової техніки, їх правового режиму, а також визначить права і обов'язки учасників процесу їх створення.