Україна зустріла світову фінансову кризу високою інфляцією (за підсумками січня — липня споживчі ціни зросли на 14,9 %, а ціни виробників промислової продукції — на 34,1 %), прискореним зростанням імпорту товарів (в 1,6 разу), зростанням заборгованості із заробітної плати на 1 жовтня ц.р. на економічно активних підприємствах України на 50 % (проти серпня ц.р.; довідково, в Києві станом на 1 жовтня заборгованість із зарплати на економічно активних підприємствах зменшилась на 18 %). Це є додатковими викликами органам влади для приборкання кризи.
Фінансова криза може суттєво зачепити великі міста, де існує розвинута сфера фінансових, страхових, рекламних послуг тощо. Зокрема, це стосується столиці. Необхідні термінові заходи на рівні держави для того, щоб фінансова криза не переросла в масштабну кризу на ринку праці. Натомість немає навіть Державної програми зайнятості населення на 2008 — 2009 роки, Державної програми розвитку трудового потенціалу на період до 2010 року, на чому наполягала Рада національної безпеки і оборони України.
Ситуація на ринку праці та зайнятості в столиці завжди знаходиться під постійним управлінням та моніторингом міської влади, зокрема її структурного підрозділу — Головного управління праці та зайнятості, яке здійснює функції адміністрації праці в м. Києві, як це вимагається відповідно до положень Конвенції Міжнародної організації праці № 150 "Про адміністрацію праці: роль, функції та організація".
За результатами діяльності в сфері зайнятості Київ характеризується найвищим серед регіонів України рівнем зайнятості населення серед працездатного населення, який виріс із 72,1 % у І півріччі 2007 року до 72,9 % у І півріччі 2008 року, що на 5,4 % більше, ніж в середньому по Україні. У столиці — найнижчий показник зареєстрованого безробіття на рівні 0,3 % — це в 7,3 разу менше середньоукраїнського показника (в Україні — 2,2 %). А рівень безробіття, визначений за методологією Міжнародної організації праці (І півріччя 2008 р. — 2,9 %, І півріччя 2007 р. — 3,1 %) є значно нижчим не лише в порівнянні з регіонами України, але нижче показників країн Європейського Союзу (в середньому по Євросоюзу — 6,9 %, Естонія — 4,1 %, Словенія — 4,6 %, Латвія — 6,0 %, Польща, Німеччина — по 7,7 % тощо).
Особлива увага приділяється виконанню заходів щодо розширення сфери прикладання праці за рахунок створення нових робочих місць. За 9 місяців поточного року на підприємствах, в організаціях, установах міста створено 65,3 тис. нових робочих місць, зокрема у сфері торгівлі та надання послуг, діяльності транспорту і зв'язку, будівництва, фінансової діяльності; переробної промисловості тощо. Планові завдання, в тому числі визначені для м.Києва Кабінетом Міністрів України, виконані в повному обсязі. Характерною особливістю міста Києва серед інших регіонів є створення нових робочих місць переважно юридичними особами (в Україні в цілому кількість нових робочих місць збільшується за рахунок самозайнятості та збільшення найманих працівників у фізичних осіб — підприємців).
Головним управлінням праці та зайнятості проведена робота з розробки проекту київської міської програми "Зайнятість населення на 2009—2012 роки" з урахуванням матеріалів Амстердамського та Лісабонського самітів Європейського Союзу, на яких були прийняті основні принципи розробки національних планів дій щодо зайнятості до 2010 року, та відповідно до ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. 24 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", ст. 14 Закону України "Про зайнятість населення".
15 жовтня 2008 року на засіданні Координаційного комітету сприяння зайнятості населення міста було заслухано проект київської міської програми "Зайнятість населення на 2009 — 2012 роки". Проект Програми було прийнято одностайно всіма членами Координаційного комітету сприяння зайнятості населення міста, підтримано керівництвом міської ради профспілок та міської організації роботодавців, ухвалено постійною комісією Київради з питань охорони здоров'я та соціального захисту та прийнято Київрадою 30 жовтня цього року.
У зоні ризику (ті, кого українські компанії задля оптимізації та скорочення витрат можуть звільнити в першу чергу) можуть попасти наступні спеціалісти:
— банківські службовці з оформлення кредитів;
— фінансові спеціалісти, що працюють з документацією зайомщиків;
— інвестиційні консультанти та аналітики з цінних паперів;
— девелопери;
— брокери з нерухомості;
— працівники страхових компаній та кредитних спілок;
— спеціалісти з навчання персоналу, внутрішнього піару та соціальної відповідальності бізнесу в фірмах;
— ритейлери;
— працівники будівельних та машинобудівних компаній;
— журналісти в друкованих засобах масової інформації.
На обліку в міській службі зайнятості на сьогодні перебуває 4,6 тис. безробітних громадян, для яких надаються послуги щодо сприяння зайнятості, передбачені законами України "Про зайнятість населення" та "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття".
На засіданні колегії Головного управління праці та зайнятості, яке відбулось 5 листопада 2008 року, доручено Київському міському центру зайнятості вживати ефективні заходи для надання киянам допомоги у працевлаштуванні та захисту від безробіття. Зокрема, передбачається:
— забезпечити проведення інформаційно-роз'яснювальної роботи серед населення та роботодавців щодо забезпечення гарантій державного соціального захисту від безробіття;
— здійснювати моніторинг обсягів вивільнення на підприємствах, в організаціях і установах міста та проводити за участю роботодавців і профспілок превентивні заходи для вивільнюваних працівників з метою їх адаптації до умов ринку праці та запобігання безробіттю;
— активізувати роботу з профорієнтації та соціально-психологічної адаптації вивільнюваних працівників, у першу чергу тих, які нездатні на рівних конкурувати на ринку праці та потребують соціального захисту;
— вживати заходи щодо запобігання масових вивільнень працівників з підприємств, установ та організацій міста; повідомляти органи влади про можливі ризики в цій сфері з пропозиціями щодо їх розв'язання, періодично заслуховувати ці питання на засіданнях Координаційного комітету сприяння зайнятості населення міста;
— підвищити ефективність професійного навчання безробітних відповідно до потреб ринку праці та вимог роботодавців, рівня працевлаштування після навчання з метою поновлення їх професійної мобільності та підвищення конкурентоспроможності.
Фінансування цих заходів проводитиметься за рахунок коштів Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття, до якого місто Київ вносить значний внесок за рахунок відрахувань від юридичних та фізичних осіб.
Колегією Головного управління праці та зайнятості направлено звернення до Міністерства праці та соціальної політики України щодо активізації діяльності фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування в частині унеможливлення поширення тіньової виплати заробітної плати в умовах фінансово-економічної кризи та виявлення фактів приховування (заниження) сум заробітної плати (виплат, доходу), на яку нараховуються страхові внески, податки, відповідальність за які передбачено статтями 212, 2121 Кримінального кодексу України.
У І півріччі поточного року зросла неповна зайнятість на підприємствах та в організаціях промисловості, будівництва, фінансової діяльності (кількість осіб, які працювали в режимі неповного робочого дня або тижня, зросла у січні — червні 2008 року порівняно з відповідним періодом торік у фінансових організаціях майже в 3 рази, на підприємствах і в установах промисловості та будівництва — на 10,8 % та 21,5 % відповідно).
Згідно з інформацією Київського міського центру зайнятості за 10 місяців поточного року 1281 підприємство, організація та установа міста Києва подали списки на вивільнення 25,3 тис. працівників (у відповідному періоді минулого року — 38,7 тис. чол.), з них 68,9 % — службовці, 31,1 % — робітники та особи без спеціальності, 55,4 % — жінок.
Настав термін вивільнення у 20,4 тис. чол., з них фактично вивільнено 4,5 тис. чол. (22,1 %), що в 1,7 разу менше, ніж у відповідному періоді торік.
Фактичне вивільнення працівників за ст.40 п.1 КЗпП України відбулося переважно на підприємствах, в організаціях, установах обробної промисловості; оптової та роздрібної торгівлі, торгівлі транспортними засобами, послуг з ремонту; у сфері нерухомості, здавання в найм та послуг юридичним особам; державному управлінні.
З метою запобігання збільшенню обсягів безробіття в столиці у січні-жовтні поточного року за оперативними даними проведено 186 виїзних консультацій на підприємствах, в організаціях, де передбачається або відбувається вивільнення працівників, з питань сприяння працевлаштуванню осіб, які потребують соціального захисту на заброньовані робочі місця, тимчасової зайнятості безробітних (громадські роботи).
Заходами довгострокової програми зайнятості населення на період до 2012 року передбачається здійснення моніторингу обсягів вивільнення на підприємствах, в організаціях та установах міста та проведення за участю роботодавців і профспілок превентивних заходів для вивільнюваних працівників з метою їх адаптації до умов ринку праці та запобігання безробіттю; проведення системної роботи з роботодавцями щодо отримання від них повної і достовірної інформації про вакансії; підвищення ефективності професійного навчання безробітних відповідно до потреб ринку праці та вимог роботодавців, рівня працевлаштування після навчання з метою поновлення їх професійної мобільності та підвищення конкурентоспроможності.
Головним управлінням праці та зайнятості розроблені відповідно до затвердженої міської програми зайнятості населення та вживаються заходи щодо активізації діяльності всіх суб'єктів ринку праці з метою забезпечення захищеності працездатного населення. Буде продовжено здійснення моніторингу у сфері зайнятості населення, проведення аналізу розвитку процесів, що відбуваються на ринку праці, з метою попередження зростання безробіття в місті та інформування виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) щодо тенденцій, які склались на столичному ринку праці.
Спільно з Київським міським центром зайнятості Головне управління праці та зайнятості виноситиме на розгляд Координаційного комітету сприяння зайнятості населення міста, утвореного при Київському міському голові, питання, які потребуватимуть негайного вирішення на рівні міста щодо організації зайнятості різних верств населення, детінізації зайнятості, проведеної роботи із запобігання масових вивільнень працівників з підприємств, установ та організацій міста.