ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ Л И С Т N 2012/6/15-116 від 20.04.2000 м.Київ vd20000420 vn2012/6/15-116 Щодо податкового обліку деяких операцій Державна податкова адміністрація України за проханням Комітету Верховної Ради України з питань фінансів і банківської діяльності розглянула лист санаторію ім.і.А.Наговіцина від 11.02.2000 за N 32 і повідомляє. 1. Щодо податкового обліку трансфертів, що надаються з бюджету суб'єктам підприємницької діяльності у вигляді дотацій, субсидій. Відповідно до ст.23 Закону України "Про бюджетну систему України" ( 512-12 ) усі розташовані на території України суб'єкти підприємницької діяльності, незалежно від форм власності і підпорядкування, які сплачують податки, збори та інші обов'язкові платежі до бюджету, можуть фінансуватися з бюджету та одержувати дотації, субсидії відповідно до програм економічного і соціального розвитку. За економічною структурою бюджетних видатків пунктами 3 і 7 Розділу II Додатка N 5 до Постанови Верховної Ради України від 12.07.96 за N 327/96 ( 327/96-ВР ) "Про структуру бюджетної класифікації України" передбачені такі субсидії, поточні трансфертні виплати та капітальні трансферти суб'єктам підприємницької діяльності: - субсидії державним підприємствам, крім сільськогосподарських; - субсидії фінансовим установам; - субсидії підприємствам і організаціям сільського господарства; - дотації на покриття збитків державних підприємств; - інші субсидії; - капітальні трансферти державним підприємствам; - інші внутрішні капітальні трансферти. Таким чином, в бюджеті, з метою державного регулювання цін, можуть передбачатися відповідні асигнування для компенсації витрат підприємств і організацій певних галузей, пов'язаних з подорожчанням сировини, матеріалів, обладнання, збільшення інших виробничих витрат тощо. При цьому, наприклад, в Законі України "Про захист національного товаровиробника від субсидованого імпорту" ( 331-14 ) під терміном "субсидія" розуміється фінансова або інша підтримка державними органами виробництва, переробки, продажу, транспортування, експорту, споживання подібного товару, в результаті якої суб'єкт господарсько-правових відносин країни експорту одержує пільги (прибутки) (п.20 ст.1). Пунктом 4.1 ст.4 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) із внесеними змінами (далі - Закон) визначено, що валовий доход - це загальна сума доходу платника податку від усіх видів діяльності, отриманого (нарахованого) протягом звітного періоду у грошовій, матеріальній або нематеріальній формах як на території України, її континентальному шельфі, виключній (морській) економічній зоні, так і за її межами. Враховуючи вищенаведене, без урахування компенсацій (субсидій, дотацій), що надаються суб'єктам господарської діяльності у зв'язку з державним регулюванням цін, неможливе правильне визначення прибутку - об'єкта оподаткування підприємств (платників податку). Відповідно до підпункту 4.1.6 п.4.1 ст.4 Закону ( 334/94-ВР ) доходи з інших джерел та від позареалізаційних операцій включаються до складу валового доходу. Під позареалізаційними операціями, у відповідності із п.8 Правил застосування Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств", затвердженого постановою Верховної Ради України від 27.06.95 за N 247/95 ( 247/95-ВР ), слід розуміти діяльність підприємства, що безпосередньо не пов'язана з реалізацією продукції (робіт, послуг) та іншого майна, включаючи основні фонди, нематеріальні активи, продукцію допоміжного і обслуговуючого виробництва. Таким чином, доход платника податку, одержаний ним з бюджету у вигляді дотацій, субсидій в цілях державного регулювання цін, вважається доходом від позареалізаційних операцій і включається з метою оподаткування до складу його валових доходів. Вказаний доход платника податку відображається в рядку 4 Декларації про прибуток підприємства ( z0313-97 ) і в рядку 4.1 Додатку Г до неї. Що стосується субсидій, дотацій, які надаються суб'єктам підприємницької діяльності, в інших, ніж державне регулювання цін, цілях, зокрема, на фінансову підтримку громадських організацій інвалідів і ветеранів, то кошти (трансферти), що передаються з бюджетів в зазначених цілях, не включаються до валового доходу платників податку. Зазначені кошти (трансферти) не відповідають ознакам валового доходу платника податку, встановлених п.4.1 ст.4 Закону ( 334/94-ВР ), і не підлягають оподаткуванню, оскільки їх одержання з бюджету прямо не пов'язано із будь-яким видом господарської діяльності підприємства і спрямовано на реалізацію програм соціального економічного розвитку держави. Одночасно повідомляємо, що в цілях оподаткування платники податку не зменшують скоригований прибуток на суму коштів, одержаних з бюджетів у вигляді дотацій, субсидій і використання санаторієм за цільовим призначенням - на лікування інвалідів. Оскільки вищевказані витрати, здійснені за рахунок державних трансфертів, тобто фактично понесені державою, а не платником податку, то в цілях оподаткування немає підстав для збільшення платником податку валових витрат виробництва (обігу). "Налоговый-банковский-таможенный Консультант", N 222000