ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

                             Л И С Т

 N 2012/6/15-116 від 20.04.2000
     м.Київ

 vd20000420 vn2012/6/15-116


             Щодо податкового обліку деяких операцій


     Державна податкова   адміністрація   України   за   проханням
Комітету Верховної Ради України з питань  фінансів  і  банківської
діяльності розглянула   лист   санаторію   ім.і.А.Наговіцина   від
11.02.2000 за N 32 і повідомляє.

     1. Щодо  податкового  обліку  трансфертів,  що  надаються   з
бюджету  суб'єктам  підприємницької  діяльності у вигляді дотацій,
субсидій.
     Відповідно до  ст.23  Закону  України  "Про  бюджетну систему
України" ( 512-12 ) усі розташовані на території України  суб'єкти
підприємницької   діяльності,   незалежно  від  форм  власності  і
підпорядкування,  які сплачують податки, збори та інші обов'язкові
платежі  до бюджету,  можуть фінансуватися з бюджету та одержувати
дотації, субсидії відповідно до програм економічного і соціального
розвитку.
     За економічною структурою бюджетних видатків пунктами 3  і  7
Розділу  II  Додатка  N  5 до Постанови Верховної Ради України від
12.07.96 за N  327/96  (  327/96-ВР  )  "Про  структуру  бюджетної
класифікації   України"   передбачені   такі   субсидії,   поточні
трансфертні   виплати   та   капітальні    трансферти    суб'єктам
підприємницької діяльності:
     - субсидії        державним        підприємствам,        крім
сільськогосподарських;
     - субсидії фінансовим установам;
     - субсидії   підприємствам    і    організаціям    сільського
господарства;
     - дотації на покриття збитків державних підприємств;
     - інші субсидії;
     - капітальні трансферти державним підприємствам;
     - інші внутрішні капітальні трансферти.
     Таким чином,  в бюджеті,  з метою державного регулювання цін,
можуть передбачатися відповідні асигнування для компенсації витрат
підприємств   і   організацій   певних   галузей,   пов'язаних   з
подорожчанням сировини,  матеріалів,  обладнання, збільшення інших
виробничих витрат тощо.
     При цьому,   наприклад,   в   Законі   України   "Про  захист
національного товаровиробника     від    субсидованого    імпорту"
( 331-14 ) під терміном "субсидія" розуміється фінансова або  інша
підтримка  державними  органами виробництва,  переробки,  продажу,
транспортування,  експорту,   споживання   подібного   товару,   в
результаті  якої  суб'єкт  господарсько-правових  відносин  країни
експорту одержує пільги (прибутки) (п.20 ст.1).
     Пунктом 4.1 ст.4 Закону України "Про  оподаткування  прибутку
підприємств" ( 334/94-ВР ) із внесеними  змінами  (далі  -  Закон)
визначено,  що  валовий  доход  - це загальна сума доходу платника
податку  від  усіх  видів  діяльності,  отриманого  (нарахованого)
протягом   звітного   періоду   у   грошовій,   матеріальній   або
нематеріальній формах як на території України, її континентальному
шельфі, виключній (морській) економічній зоні, так і за її межами.
     Враховуючи вищенаведене,     без    урахування    компенсацій
(субсидій,  дотацій),   що   надаються   суб'єктам   господарської
діяльності  у  зв'язку  з  державним  регулюванням цін,  неможливе
правильне визначення прибутку - об'єкта оподаткування  підприємств
(платників податку).
     Відповідно до підпункту 4.1.6 п.4.1 ст.4 Закону ( 334/94-ВР )
доходи  з  інших  джерел   та   від   позареалізаційних   операцій
включаються до складу валового доходу.
     Під позареалізаційними  операціями,  у  відповідності  із п.8
Правил застосування Закону  України  "Про  оподаткування  прибутку
підприємств",  затвердженого постановою Верховної Ради України від
27.06.95 за  N  247/95  (  247/95-ВР  ),  слід розуміти діяльність
підприємства,  що  безпосередньо  не   пов'язана   з   реалізацією
продукції  (робіт,  послуг)  та  іншого  майна,  включаючи основні
фонди,   нематеріальні    активи,    продукцію    допоміжного    і
обслуговуючого виробництва.
     Таким чином,  доход платника податку, одержаний ним з бюджету
у  вигляді  дотацій,  субсидій в цілях державного регулювання цін,
вважається доходом від позареалізаційних операцій і включається  з
метою оподаткування до складу його валових доходів. Вказаний доход
платника податку відображається в рядку 4 Декларації про  прибуток
підприємства ( z0313-97 ) і в рядку 4.1 Додатку Г до неї.
     Що стосується  субсидій,  дотацій,  які  надаються  суб'єктам
підприємницької діяльності, в інших, ніж державне регулювання цін,
цілях,  зокрема,  на фінансову підтримку  громадських  організацій
інвалідів  і  ветеранів,  то кошти (трансферти),  що передаються з
бюджетів в зазначених цілях,  не включаються  до  валового  доходу
платників  податку.  Зазначені  кошти (трансферти) не відповідають
ознакам валового доходу платника податку,  встановлених п.4.1 ст.4
Закону ( 334/94-ВР ),  і не підлягають оподаткуванню,  оскільки їх
одержання  з  бюджету  прямо  не  пов'язано  із  будь-яким   видом
господарської  діяльності  підприємства і спрямовано на реалізацію
програм соціального економічного розвитку держави.
     Одночасно повідомляємо,  що  в  цілях  оподаткування платники
податку не  зменшують  скоригований  прибуток  на   суму   коштів,
одержаних з  бюджетів  у вигляді дотацій,  субсидій і використання
санаторієм за цільовим  призначенням  -  на  лікування  інвалідів.
Оскільки вищевказані   витрати,  здійснені  за  рахунок  державних
трансфертів, тобто фактично  понесені  державою,  а  не  платником
податку, то  в  цілях  оподаткування  немає підстав для збільшення
платником податку валових витрат виробництва (обігу).


 "Налоговый-банковский-таможенный Консультант", N 222000