Попри політичний безлад іншим фарватером рухається правове життя. У цьому є свій сенс і для кожного випадку виписані окремі ролі. Бо ми є виборцями, підприємцями, платниками податків, батьками, покупцями, водіями… На всіх нас розповсюджуються норми законів про адміністративну, господарську, кримінальну та фінансову відповідальність.
У поточному році держава вже приміряла на власних громадянах санкції чинного Кримінального кодексу й ми вже встигли усвідомити, що він став нам близьким і гуманним для нас. Якщо кишеньковий злодій вкрав у вас гроші, то це ще не означає, що його притягнуть до відповідальності. Так гуманно, як зараз, про кримінальних злочинців держава ще ніколи не дбала, вона не бажає мати справи з тими, хто «мелочь по карманам тырит», як говорив один із відомих кіногероїв.
Політика держави щодо реалізації охоронної функції права, яка поширюється на всі правові відносини, все ж таки має бути більш чіткою та несуперечливою. Продовженням гуманізації кримінального закону стало жорсткішання норм про адміністративну відповідальність. Це є абсолютно правильним з точки зору дотримання принципів правової політики щодо громадянина. Бо йому легше двічі бути підданим дії «жорсткого» адміністративного закону, ніж один раз – нормам «гуманного» кримінального. Після набрання чинності Законом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху» справу з наповнення бюджету «штрафними грошима» поставлено на потік.
За розмову мобільним телефоном за кермом передбачений штраф у розмірі 425–510 грн (раніше це було усне попередження). У принципі, такий штраф відповідає практиці більшості країн ЄС. Єдиний вихід уникнути штрафу і залишитися на зв'язку – це використання пристрою "вільні руки" – бездротової блютуз-системи із гучномовцем. Коштує такий пристрій порядка 500 грн. Отже, уникаючи штрафів, водії понесуть свої гроші у магазини електроніки й допоможуть значному збільшенню продажу. Одна складова – збільшена санкція – межує з економічною складовою – збільшенням продажу для потреб автоводіїв.
Боротися зі зловживаннями з боку «даїшників» після прийняття зазначеного Закону буде дуже важко. Бо інспектори ДАІ отримали право приймати рішення щодо застосування санкцій на місці. Для доведення правоти водіям доведеться озброїтися системами відеореєстрації та радар-детекторами, що знову ж таки сприятиме збільшенню продажу електроніки.
Тож маленькі санкції не робили великої політики, проте багатократне збільшення розміру штрафів перетворило санкції на джерело фіскальної політики, що сприятиме збільшенню продажу технічних засобів безпеки та контролю. Нас чекає «європеїзація» санкцій за порушення безпеки дорожнього руху, хоча бажаним було б реальне покращення технічного стану доріг та підготовки дисциплінованих автоводіїв. І це б дійсно відповідало завданню нових санкцій.
Автор: Віктор КОВАЛЬСКИЙ