УВАГА! ДОКУМЕНТ ВТРАЧАЄ ЧИННІСТЬ.
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 1 березня 2006 р. N 228
Київ
|
Про затвердження Державної програми розвитку еталонної бази на 2006-2010 роки
На виконання Указу Президента України від 13 липня 2005 р. N 1105 (
1105/2005)
"Про заходи щодо вдосконалення діяльності у сфері технічного регулювання та споживчої політики" Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Державну програму розвитку еталонної бази на 2006-2010 роки, що додається.
2. Державному комітетові з питань технічного регулювання та споживчої політики інформувати до 1 березня починаючи з 2007 року Кабінет Міністрів України про стан виконання Програми, затвердженої цією постановою.
Прем'єр-міністр України
|
Ю.ЄХАНУРОВ
|
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 1 березня 2006 р. N 228
ДЕРЖАВНА ПРОГРАМА
розвитку еталонної бази на 2006-2010 роки
Загальна частина
Еталонна база є науково-технічною основою забезпечення єдності вимірювання у державі, що сприяє розвитку наукової та виробничої сфер економіки, міжнародної торгівлі, захисту інтересів споживачів.
Еталонна база включає державні первинні та вторинні еталони одиниць вимірювання, стандартні зразки складу та властивостей речовин і матеріалів (далі - стандартні зразки), стандартні довідкові дані про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів (далі - довідкові дані).
Результати аналізу свідчать, що для забезпечення єдності вимірювання у машинобудівній та приладобудівній промисловості, у витратометрії, підвищення точності обліку енергоресурсів, посилення контролю безпеки атомних електростанцій необхідно створити додаткові і удосконалити існуючі державні первинні та вторинні еталони.
Широке використання засобів вимірювальної техніки зумовлює потребу у відповідній кількості конкретних еталонів одиниць вимірювання (далі - еталони) та визначення вимог до їх технічних характеристик.
Близько 40 відсотків державних еталонів функціонує понад 10 років, ступінь їх зносу становить 70-80 відсотків. Це зумовлено наявністю в їх складі електронних та електромеханічних високоточних приладів з обмеженим строком експлуатації.
Здійснення технічного та метрологічного контролю за інформацією, пов'язаною з відліком часу, потребує постійного вдосконалення технічної бази державного еталона одиниць часу і частоти, подальшого розвитку Державної служби єдиного часу і еталонних частот, її організаційних структур, що забезпечують єдність (простежуваність) вимірювання часу і частоти, підвищення точності національної шкали часу.
До Державного реєстру засобів вимірювальної техніки, що застосовуються в Україні, занесено 1029 типів державних стандартних зразків.
Результати аналізу потреби у застосуванні стандартних зразків, проведеного Головним центром Державної служби стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів разом з Національною академією наук, науково-дослідними інститутами та організаціями Мінагрополітики, МОЗ, Мінпромполітики, Мінфіну, іншими заінтересованими центральними органами виконавчої влади і Державною пробірною службою, свідчать про необхідність збільшення кількості типів додаткових стандартних зразків.
Для задоволення потреби національної економіки в стандартних довідкових даних відповідно до Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" (
113/98-ВР)
утворено Державну службу стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів, яка здійснює міжрегіональну і міжгалузеву координацію робіт, пов'язаних з визначенням і впровадженням у практику стандартних та рекомендованих довідкових даних.
Фонд стандартних та рекомендованих довідкових даних в Україні включає у кілька десятків разів менше нормативних документів, ніж відповідні фонди розвинутих країн. Істотним недоліком системи забезпечення єдності вимірювання є відсутність достатньої кількості стандартних довідкових даних. Це призводить, зокрема, до фінансових втрат під час здійснення торгово-комерційних операцій, помилок під час розроблення нових матеріалів, конструювання та проектування технологічних процесів і систем, неточностей вимірювання під час проведення моніторингу навколишнього природного середовища.
Мета і основні завдання
Мета Програми полягає у забезпеченні задоволення потреб споживачів метрологічних послуг, а також захисту споживачів і національної економіки від наслідків недостовірних результатів вимірювання.
Основними завданнями Програми є:
створення і вдосконалення державних первинних та вторинних еталонів;
забезпечення функціонування державних еталонів та проведення їх звіряння на міжнародному рівні;
удосконалення технічної бази та забезпечення функціонування Державної служби єдиного часу і еталонних частот, Державної служби стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів, Державної служби стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів;
створення державних стандартних зразків і визначення стандартних довідкових даних.
Для виконання завдань Програми здійснюються заходи, наведені у додатку.
Фінансове забезпечення
Фінансування Програми здійснюється відповідно до Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" (
113/98-ВР)
за рахунок коштів державного бюджету в межах призначень, передбачених Держспоживстандарту з цією метою.
Загальний обсяг фінансування Програми, який становить 76042 тис. гривень, визначено на підставі відповідних розрахунків (у цінах на 1 серпня 2005 р.).
Контроль за цільовим використанням бюджетних коштів здійснюється в порядку, встановленому законодавством.
Організаційне забезпечення
Державним замовником Програми є Держспоживстандарт, який в установленому порядку визначає виконавців заходів, укладає з ними договори та здійснює контроль.
Очікувані результати
Виконання Програми дасть змогу:
створити 29 і вдосконалити 24 державних первинних еталони, створити 21 і вдосконалити 5 вторинних еталонів для забезпечення єдності вимірювання у державі;
підвищити точність відтворення одиниць часу і частоти, розробити сучасні ефективні системи передачі шкали часу і еталонних частот споживачам і порівняння шкали часу України та інших держав, передачі еталонних сигналів споживачам каналами телебачення;
створити 154 типи державних стандартних зразків;
розробити 45 нормативних документів, що визначають стандартні довідкові дані;
забезпечити функціонування Державної служби єдиного часу і еталонних частот, Державної служби стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів, Державної служби стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів;
підвищити рівень національної безпеки;
удосконалити систему технічного регулювання;
створити метрологічну інфраструктуру, що відповідає потребам ринкової економіки;
створити умови для інноваційного розвитку національної економіки;
зменшити витрати матеріальних ресурсів, у тому числі енергетичних;
проводити наукові дослідження із створення новітніх технологій;
створити умови для вступу до СОТ та доступу вітчизняної продукції на міжнародний ринок;
підвищити рівень метрологічного забезпечення виробництва продукції, наукових досліджень з дотриманням вимог нормативно-правових актів з метрології;
використовувати сучасні методи вимірювання і засоби вимірювальної техніки у процесі розроблення перспективних технологій;
привести можливості еталонної бази і системи передачі розмірів одиниць вимірювання у відповідність з потребами економіки;
посилити контроль за станом охорони здоров'я, безпеки умов праці, якості та безпеки харчових продуктів і лікарських засобів, станом навколишнього природного середовища, обліку енергетичних і матеріальних ресурсів (електричної і теплової енергії, газу, води, нафтопродуктів);
створити умови для проведення звіряння державних еталонів на міжнародному рівні;
розвивати взаємовигідну міжнародну торгівлю.
Додаток
до Програми
ЗАХОДИ
щодо розвитку еталонної бази на 2006-2010 роки
(тис. гривень)
Найменування заходу
|
Орієн-
товний
обсяг
фінан-
суван-
ня
|
У тому числі за роками
|
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
2010
|
1. Створення і
вдосконалення державних
первинних і вторинних
еталонів одиниць
вимірювання:
|
1) геометричних величин
|
3665
|
115
|
957
|
971
|
921
|
701
|
2) механічних величин
|
4540
|
145
|
1187
|
1204
|
1137
|
867
|
3) параметрів потоку,
витрати, рівня, об'єму
речовини
|
1860
|
59,5
|
486,5
|
492
|
468
|
354
|
4) тиску
|
2980
|
92
|
778
|
790
|
750
|
570
|
5) фізико-хімічного
складу і властивостей
речовин
|
930
|
28
|
243
|
247
|
233
|
179
|
6) температурних і
теплофізичних величин
|
2121
|
69
|
552
|
560
|
532
|
408
|
7) одиниць часу і
частоти
|
2128
|
67
|
556
|
562
|
536
|
407
|
8) електричних і
магнітних величин
|
3667
|
115
|
958
|
971
|
922
|
701
|
9) радіотехнічних і
радіоелектронних величин
|
2195
|
69
|
575
|
584
|
553
|
414
|
10) акустичних величин
|
918
|
27
|
240
|
245
|
230
|
176
|
11) оптико-фізичних
величин
|
3413
|
108
|
892
|
903
|
856
|
654
|
12) характеристик
іонізувальних
випромінювань і ядерних
констант
|
4045
|
131,1
|
1056,9
|
1069
|
1014
|
774
|
Разом
|
32462
|
1025,6
|
8481,4
|
8598
|
8152
|
6205
|
2. Забезпечення
функціонування державних
еталонів
|
11669
|
749
|
2610
|
2696
|
2784
|
2830
|
3. Проведення звірянь
державних еталонів на
міжнародному рівні
|
1744
|
111
|
390
|
404
|
416
|
423
|
Разом
|
13413
|
860
|
3000
|
3100
|
3200
|
3253
|
4. Створення і
вдосконалення технічної
бази Державної служби
єдиного часу і еталонних
частот
|
7505
|
|
2100
|
2000
|
1800
|
1605
|
5. Створення державних
стандартних зразків:
|
1) властивостей
матеріалів
|
610
|
50
|
50
|
400
|
60
|
50
|
2) складу речовин і
матеріалів:
|
|
|
|
|
|
|
хімічних речовин,
реактивів та продуктів,
розчинів іонів металів
і неметалів та
органічних речовин
|
1695
|
20
|
445
|
380
|
480
|
370
|
пестицидів і
агрохімікатів
|
390
|
10
|
70
|
100
|
90
|
120
|
продукції
сільськогосподарського
виробництва, харчової
продукції, тари і
пакування
|
525
|
10
|
150
|
170
|
100
|
95
|
матеріалів чорної
металургії
|
1067
|
|
200
|
200
|
300
|
367
|
кольорових металів і
сплавів
|
1085
|
10
|
220
|
235
|
380
|
240
|
руд і концентратів
|
525
|
15
|
100
|
150
|
170
|
90
|
палива і нафтопродуктів
|
130
|
30
|
100
|
|
|
|
6. Створення державних
стандартних зразків
складу речовин і
матеріалів для:
|
1) здійснення контролю
забруднення повітря
|
320
|
20
|
100
|
80
|
80
|
40
|
2) проведення
мікробіологічних
досліджень рідини і
тканини людини
|
50
|
10
|
|
20
|
10
|
10
|
Разом
|
6397
|
175
|
1435
|
1735
|
1670
|
1382
|
7. Визначення
стандартних довідкових
даних про фізичні сталі,
що використовуються для:
|
1) забезпечення точності
вимірювання
характеристик
іонізувальних
випромінювань
|
200
|
|
60
|
90
|
30
|
20
|
2) витратометрії та
обліку газів і
розрахунку показників
якості
|
245
|
|
80
|
95
|
40
|
30
|
3) проведення
дослідження ступеня
розчинності у воді
компонентів повітря,
природногогазу та нафти
|
140
|
|
50
|
30
|
30
|
30
|
4) виробництва пластмас
|
175
|
|
25
|
70
|
70
|
10
|
8. Визначення
стандартних довідкових
даних стосовно:
|
1) властивостей
конструкційних
матеріалів
|
140
|
|
70
|
35
|
35
|
|
2) термодинамічних
властивостей технічно
важливих газів і рідин
|
315
|
|
105
|
100
|
60
|
50
|
3) властивостей
матеріалів для
сцинтиляційної техніки
|
140
|
|
25
|
20
|
|
95
|
4) властивостей розчинів
для екологічних
досліджень, фармацевтики
і хімічних технологій
|
280
|
|
70
|
70
|
100
|
40
|
Разом
|
1635
|
|
485
|
510
|
365
|
275
|
9. Забезпечення
функціонування:
|
Державної служби єдиного
часу і еталонних частот
|
11500
|
|
2300
|
2670
|
3100
|
3430
|
Державної служби
стандартних зразків
складу та властивостей
речовин і матеріалів
|
2000
|
50
|
400
|
450
|
530
|
570
|
Державної служби
стандартних довідкових
даних про фізичні сталі
та властивості речовин і
матеріалів
|
250
|
|
50
|
60
|
65
|
75
|
Разом
|
13750
|
50
|
2750
|
3180
|
3695
|
4075
|
10. Проведення
підготовки і
перепідготовки кадрів у
сфері метрології та
метрологічної діяльності
|
880
|
|
220
|
220
|
220
|
220
|
Усього
|
76042
|
2110,6
|
18471,4
|
19343
|
19102
|
17015
|