ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
Л И С Т
N 2-221/2669 від 16.05.2002
На лист Держпідприємництва
від 20.03.2002
N 5-532/1558 ( v1558563-02 )
Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва розглянув лист та повідомляє.
Відповідно до абзацу п'ятого ст.6 Указу Президента України від 03.07.98 р. N
727/98 (
727/98)
"Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" суб'єкт малого підприємництва, який сплачує єдиний податок, не є платником плати (податку) за землю. Але згідно з п.6 постанови Кабінету Міністрів України від 16.03.2000 р. N 507 (
507-2000-п)
"Про роз'яснення Указу Президента України від 3 липня 1998 р. N
727" суб'єкт малого підприємництва, який згідно з абзацом п'ятим частини першої ст.6 не є платником плати (податку) за землю, звільняється від плати (податку) за землю лише за земельні ділянки, які використовуються ним для провадження підприємницької діяльності.
Крім того, у частині п'ятій п. 1 Порядку видачі Свідоцтва про сплату єдиного податку, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 29.10.99 р. N 599 (
z0752-99)
, визначено, що плата (податок) за землю не сплачується платником єдиного податку лише за земельні ділянки, які використовуються ним для здійснення підприємницької діяльності, зазначеної у Свідоцтві.
У довідці про включення до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій вказано, що ВАТ здає в найом (оренду) нерухоме майно виробничо-технічного та невиробничого призначення. На думку Держпідприємництва України, при передачі в оренду приміщень виробничо-технічного та невиробничого призначення, якщо така здача є одним з основних (статутних) видів діяльності підприємства - платника єдиного податку, реалізується умова, передбачена п.6 постанови Кабінету Міністрів України від 16.03.2000 р. N 507 (
507-2000-п)
"Про роз'яснення Указу Президента України від 3 липня 1998 р. N
727" (тобто використання земельних ділянок для провадження підприємницької діяльності), тому на підставі абзацу п'ятого ст.6 Указу Президента від 03.07.98 р. N
727/98 (
727/98)
ВАТ звільняється від плати (податку) за землю.
У частині першій ст.4 Указу Президента України "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" (
727/98)
, на яку посилається Державна податкова адміністрація України, зазначається, що спрощена система оподаткування, обліку та звітності для суб'єктів малого підприємництва може застосовуватися поряд з діючою системою оподаткування, обліку та звітності, передбаченою законодавством, на вибір суб'єкта малого підприємництва. Тобто застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності поряд з діючою системою оподаткування, обліку та звітності, передбаченою законодавством, у цій нормі - це право суб'єктів малого підприємництва-платників єдиного податку, яке не може виноситись на розсуд податкових органів.
Відповідно до частини п'ятої ст.12 Закону України від 19.09.96 р. N
378/96-ВР (
378/96-ВР)
"Про внесення змін і доповнень до Закону України "Про плату за землю" (далі - Закон), якщо підприємства, установи та організації, що користуються пільгами щодо земельного податку, мають у підпорядкуванні госпрозрахункові підприємства або здають у тимчасове користування (оренду) земельні ділянки, окремі будівлі або їх частини, податок за земельні ділянки, зайняті цими госпрозрахунковими підприємствами або будівлями (їх частинами), переданими в тимчасове користування, сплачується у встановлених розмірах на загальних підставах. Що стосується цього положення, на яке посилаються податкові органи у своїх роз'ясненнях щодо сплати земельного податку суб'єктами малого підприємництва - платниками єдиного податку як об|рунтування своєї позиції, то, по-перше, єдиний податок не можна вважати податковою пільгою, оскільки відповідно до Указу Президента України від 03.07.98 р. N
727/98 (
727/98)
він є складовою частиною спрощеної системи оподаткування, а по-друге, у вищезгаданій нормі Закону йдеться про пільги щодо сплати саме земельного податку, неповний перелік яких наведений у ст. 12, у якій не передбачено пільг платникам єдиного податку щодо сплати земельного податку. Тому, на думку Держпідприємництва України, застосування положення частини п'ятої ст. 12 Закону України від 19.09.96 р. N
378/96-ВР (
378/96-ВР)
"Про внесення змін і доповнень до Закону України "Про плату за землю" як об|рунтування сплати суб'єктами малого підприємництва - платниками єдиного податку земельного податку, безпідставне.
Т.в.о. Голови В.Загородній
"Бізнес-Бухгалтерія: право-податки-консультації",
N 40/1-2, 30.09.2002