ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З РЕГУЛЮВАННЯ РИНКІВ
ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
09.04.2009 N 238

Про оприлюднення звернення Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України до небанківських кредитних установ, членів кредитних спілок, учасників та вкладників інших небанківських кредитних установ

Відповідно до частини першої статті 19 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (2664-14) щодо захисту інтересів споживачів фінансових послуг, з метою захисту інтересів споживачів фінансових послуг як в цілому на ринку небанківського фінансового сектору, так і безпосередньо у сфері діяльності небанківських кредитних установ, Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України ПОСТАНОВИЛА:
1. Довести звернення Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України (додається) до відома небанківських кредитних установ, членів кредитних спілок, учасників та вкладників інших небанківських кредитних установ.
2. Управлінню організаційно-аналітичного забезпечення роботи керівника забезпечити оприлюднення звернення Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України шляхом публікації у відповідних засобах масової інформації та розміщення на офіційному веб-сайті Держфінпослуг.
3. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на члена Комісії - директора департаменту нагляду за кредитними установами.
Голова Комісії
В.Суслов
Протокол засідання Комісії
від 9 квітня 2009 р. N 470

Додаток
Небанківським кредитним
установам, членам кредитних
спілок, учасникам
та вкладникам інших
небанківських кредитних
установ

ЗВЕРНЕННЯ

ДЕРЖАВНОЇ КОМІСІЇ З РЕГУЛЮВАННЯ РИНКІВ ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ УКРАЇНИ

У зв'язку із негативними проявами на ринках небанківських фінансових послуг, які сталися внаслідок світової фінансової кризи, відтоку інвестицій та необхідності обслуговування значного обсягу зовнішньої заборгованості, Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України (далі - Держфінпослуг) наголошує на пріоритетності у своїй діяльності захисту інтересів споживачів фінансових послуг як в цілому на ринках небанківських фінансових послуг, так і безпосередньо у сфері діяльності небанківських кредитних установ.
Пріоритетність зазначеного напряму роботи Держфінпослуг буде означати вжиття невідкладних та реальних, виходячи з повноважень Держфінпослуг, кроків по усуненню порушень конституційних прав громадян на збереження, заощадження та повернення коштів, які були вкладені у небанківські кредитні установи, а саме:
- зняття будь-яких обмежень на виконання небанківськими кредитними установами договірних зобов'язань щодо збереження, заощадження та повернення коштів;
- вжиття жорстких адекватних заходів впливу до небанківських кредитних установ у разі порушення договірних та інших зобов'язань перед членами кредитних спілок, учасниками та вкладниками інших небанківських кредитних установ;
- створення сприятливих умов для стабілізації фінансового стану та діяльності в цілому тим небанківським кредитним установам, які не на словах, а на ділі засвідчують пріоритетність дотримання інтересів споживачів фінансових послуг.
Розпорядженням Держфінпослуг від 26.03.2009 N 213 (vr213486-09) скасовані розпорядження Держфінпослуг від 15.10.2008 N 1203 "Про тимчасові заходи щодо забезпечення стабільності діяльності кредитних спілок" та від 23.10.2008 N 1236 "Про внесення змін до розпорядження Держфінпослуг від 15.10.2008 N 1203". Таким чином, жодних обмежень для виконання договірних та інших зобов'язань перед членами, вкладниками у кредитних спілок на сьогодні не існує. Невиконання договірних зобов'язань є прямим порушенням конституційних прав громадян, порядку надання фінансових послуг.
Держфінпослуг вважає неприпустимою наявність у діяльності кредитних спілок та інших небанківських кредитних установ порушень вимог законодавства про фінансові послуги в частині:
1) обмеження та/або порушення права члена кредитної спілки щодо отримання основної суми грошових коштів, залучених за укладеними договорами, та відсотків, нарахованих згідно з умовами договорів при достроковому розірванні та/або по закінченню терміну дії відповідного договору, в тому числі шляхом відмови від виконання зобов'язань, висування вимог щодо обов'язкової пролонгації договору, пролонгації договору кредитною спілкою в односторонньому порядку та/або переведення відповідної суми грошових коштів із зобов'язань у додаткові пайові внески без отримання згоди члена кредитної спілки;
2) залучення кредитною спілкою додаткових пайових внесків від членів кредитної спілки на умовах, що не відповідають вимогам чинного законодавства та статуту кредитної спілки та порушують права членів спілки, в тому числі з визначенням порядку залучення додаткових пайових внесків за рішенням органу управління, до компетенції, якого прийняття таких рішень не входить.
3) невиконання кредитними спілками та іншими небанківськими кредитними установами своїх зобов'язань в порядку, терміни та строки згідно з укладеними договорами;
4) укладання кредитними спілками та іншими небанківськими кредитними установами договорів на надання фінансових послуг та інших угод, які суперечать вимогам чинного законодавства, іншим нормативно-правовим актам та статуту кредитної спілки;
5) прийняття органами управління кредитних спілок та інших небанківських кредитних установ рішень, що суперечать вимогам чинного законодавства, в тому числі обмежують та/або порушують права членів кредитних спілок, учасників та вкладників інших небанківських кредитних установ на користування фінансовими послугами;
6) порушення права члена кредитної спілки щодо виходу з членів кредитної спілки в порядку, передбаченому Законом "Про кредитні спілки" (2908-14) та статутом кредитної спілки;
7) поширення кредитними спілками та іншими небанківськими кредитними установами в будь-якій формі реклами та іншої інформації, що містить неправдиві відомості про їх діяльність у сфері фінансових послуг;
8) обмеження та/або порушення права членів кредитних спілок, учасників та вкладників інших небанківських кредитних установ на доступ до інформації щодо діяльності кредитної спілки, в тому числі щодо відомостей про фінансові показники та економічний стан кредитної спілки, іншої небанківської кредитної установи, які підлягають обов'язковому оприлюдненню; переліку керівників кредитної спілки та іншої небанківської кредитної установи та її відокремлених підрозділів, переліку послуг, що надаються кредитною спілкою та іншою небанківською кредитною установою, ціни/тарифів фінансових послуг, кількості акцій небанківської кредитної установи, які знаходяться у власності членів її виконавчого органу, та переліку осіб, частки яких у статутному капіталі небанківської кредитної установи перевищують п'ять відсотків; іншої інформації з питань надання фінансових послуг та інформації, право на отримання якої закріплено в законах України;
9) невиконання кредитною спілкою зобов'язань в частині забезпечення повного та своєчасного інформування своїх членів з питань власної діяльності, в тому числі ознайомлення на їх прохання з протоколами загальних зборів і засідань інших органів управління кредитної спілки, надання копій документів та витягів з них у порядку, визначеному статутом.
У разі встановлення вищезазначених порушень Держфінпослуг буде вживати всіх передбачених законодавством заходів впливу щодо усунення порушень та захисту інтересів споживачів фінансових послуг.
Разом з тим, Держфінпослуг, враховуючи відсутність будь-якої фінансової підтримки небанківських кредитних установ з боку держави в умовах важкої кризової ситуації, що склалася у фінансовому секторі, звернулась до Національного банку України з пропозицією щодо опрацювання програми спільних дій з подолання кризи у небанківському фінансовому секторі. Держфінпослуг, зокрема, наполягає на першочерговому вирішенні питань щодо оперативного запровадження механізмів поточного рефінансування з визначенням уповноваженого комерційного банку, який за погодженням з Держфінпослуг, надаватиме кредитним спілкам кредити з метою підтримки їх ліквідності та відновлення платоспроможності.
Держфінпослуг також висловлює свою позицію відносно підтримки в цілому внесеного до Верховної Ради України та рекомендованого 18.02.2009 Комітетом з питань фінансів і банківської діяльності Верховної Ради України для прийняття за основу проекту Закону України "Про Фонд гарантування вкладів членів кредитних спілок" (реєстраційний номер 3265 від 08.10.2008).
Голова
В.Суслов