ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ
ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
Р І Ш Е Н Н Я
N 17-71/6 від 30.06.2000
м.Київ
|
Про необхідність усунення порушень вимог Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" Міністерством економіки України
На виконання Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності", здійснюючи аналіз нормативно-правових актів центральних органів виконавчої влади, з метою усунення надмірного та необгрунтованого державного втручання у підприємницьку діяльність, Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва встановив:
Наказом Міністерства економіки України від 09.12.99 N 146 (
z0861-99)
внесено зміни і доповнення до Переліку окремих форм діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, специфіка яких дозволяє здійснювати розрахунки зі споживачами без застосування електронних контрольно-касових апаратів з використанням товарно-касових книг (далі - Перелік), затвердженого наказом Мінекономіки України від 12.03.98 N 24 (
z0183-98)
(в редакції наказу Мінекономіки України від 07.10.98 N 130) (
z0676-98)
.
Наказом від 09.12.99 N 146 (
z0861-99)
Перелік (
z0183-98)
був доповнений пунктом 28, відповідно до якого здійснення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг суб'єктами підприємницької діяльності - фізичними особами, які обрали спосіб оподаткування доходів за єдиним податком віднесено до форм діяльності, специфіка яких дозволяє здійснювати розрахунки зі споживачами без застосування електронних контрольно-касових апаратів з використанням товарно-касових книг.
Така вимога не узгоджується із законодавством України та створює перешкоди для розвитку підприємницької діяльності.
1. Відповідно до п. 7 постанови Кабінету Міністрів України від 16.03.2000 N 507 (
507-2000-п)
"Про роз'яснення Указу Президента України від 3 липня 1998 р. N 727" у разі використання права, передбаченого частиною третьою статті 6, не застосовувати електронні контрольно-касові апарати, на суб'єкт підприємництва не поширюються вимоги Закону України "Про застосування електронних контрольно-касових апаратів і товарно-касових книг при розрахунках із споживачами у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" (
265/95-ВР)
.
Отже, згідно з роз'ясненням Кабінету Міністрів України на суб'єктів підприємницької діяльності - фізичних осіб - платників єдиного податку, які не використовують ЕККА, не поширюється вимога статті 1 Закону України від 06.07.95 N
265/95-ВР "Про застосування електронних контрольно-касових апаратів і товарно-касових книг при розрахунках із споживачами у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" в редакції Закону України від 06.06.96 N 227/96-ВР (далі - Закон про ЕККА) щодо необхідності використання товарно-касових книг за відсутності або при неможливості використання електронного контрольно-касового апарата.
2. Відповідно до ст. 1 Закону про ЕККА (
265/95-ВР, 227/96-ВР)
Міністерство економіки України за погодженням з Міністерством зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі України і Міністерством фінансів України затверджує перелік окремих форм діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, специфіка яких дозволяє здійснювати розрахунки із споживачами без застосування електронних контрольно-касових апаратів з використанням товарно-касових книг.
Проте аналіз змісту Переліку (
z0183-98)
вказує на те, що відповідно до Закону України про ЕККА (
265/95-ВР, 227/96-ВР)
Перелік повинен містити "форми діяльності", специфіка яких дозволяє здійснювати розрахунки із споживачами без застосування електронних контрольно-касових апаратів з використанням товарно-касових книг (наприклад, торгівля сільськогосподарською продукцією на ринках, надання медичних послуг населенню вдома, торгівля насінням плодоовочевих культур і квітів у сільській місцевості та селищах тощо), а не "окремі категорії" суб'єктів підприємництва, які повинні застосовувати товарно-касові книги.
Оскільки суб'єкт підприємницької діяльності не може розглядатися як вид діяльності, внесення до цього Переліку (
z0183-98)
суб'єктів підприємницької діяльності - фізичних осіб - платників єдиного податку є неправомірним.
3. Згідно зі ст. 1 Закону про ЕККА (
265/95-ВР, 227/96-ВР)
Міністерство економіки України затверджує перелік окремих форм діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, специфіка яких дозволяє здійснювати розрахунки із споживачами без застосування електронних контрольно-касових апаратів з використанням товарно-касових книг.
Суб'єкти підприємницької діяльності - фізичні особи - платники єдиного податку можуть здійснювати не тільки "специфічні" види діяльності, а й будь-які інші.
Внесення їх до Переліку (
z0183-98)
також є неправомірним і з огляду на те, що здійснювати розрахунки із споживачами без застосування ЕККА дозволяє не "специфіка" їх діяльності, а ст. 6 Указу Президента України від 03.07.98 N 727/98 "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" (в редакції Указу Президента України від 28.06.99 N 746/99).
4. Держпідприємництво вважає, що застосування суб'єктами підприємницької діяльності - фізичними особами - платниками єдиного податку товарно-касових книг є недоцільним.
Відповідно до п. 19.1.1 Інструкції про прибутковий податок з громадян, затвердженої наказом Головної державної податкової інспекції України від 21.04.93 N 12 (
z0064-93)
, громадяни, які одержують доходи від здійснення будь-якої підприємницької діяльності, пов'язаної з виробництвом, реалізацією товарів, наданням послуг, зобов'язані вести книгу обліку доходів і витрат за формою N 10. Підсумкові дані книги обліку доходів і витрат за квартал (рік) є підставою для заповнення громадянами декларацій про доходи, що підлягають оподаткуванню.
Отже, з метою контролю за обсягом отриманих громадянами (в тому числі і суб'єктами підприємницької діяльності - фізичними особами - платниками єдиного податку) доходів, ведеться книга обліку і витрат.
Застосування поряд з нею товарно-касової книги призводить лише до дублювання та ускладнення обліку таких суб'єктів підприємницької діяльності, що дискредитує ідею спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності.
Ведення ТКК з метою податкового контролю також не має сенсу, оскільки розмір податку, що сплачується суб'єктами підприємницької діяльності - фізичними особами - платниками єдиного податку, не залежить від обсягу виручки.
Внесення здійснення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг суб'єктами підприємницької діяльності - фізичними особами, які обрали спосіб оподаткування доходів за єдиним податком, до Переліку (
z0183-98)
дає органам державної податкової служби додаткові важелі впливу на суб'єктів підприємництва. Наявність таких "штучних" важелів впливу призводить до чисельних зловживань з боку представників податкових органів, що створює додаткові перешкоди для розвитку підприємницької діяльності.
У зв'язку з виявленням положень, які не узгоджуються із законодавством України та створюють перешкоди для розвитку підприємницької діяльності, Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва вирішив:
Запропонувати Міністерству економіки України в місячний термін вилучити п. 28 з Переліку (
z0183-98)
окремих форм діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, специфіка яких дозволяє здійснювати розрахунки зі споживачами без застосування електронних контрольно-касових апаратів з використанням товарно-касових книг, затвердженого наказом Міністерства економіки України від 12.03.98 N 24 (
z0183-98)
(з подальшими змінами і доповненнями)
Рішення Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва щодо усунення обмежень, які стримують розвиток підприємницької діяльності, є обов'язковим для виконання.
Перший заступник Голови
|
В.Загородній
|