П О С Т А Н О В А
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ

Про Рекомендації парламентських слухань на тему: "Сучасний стан та актуальні завдання подолання наслідків Чорнобильської катастрофи"

Верховна Рада України постановляє:
1. Схвалити Рекомендації парламентських слухань на тему: "Сучасний стан та актуальні завдання подолання наслідків Чорнобильської катастрофи" (додаються).
2. Кабінету Міністрів України до 1 листопада 2009 року проінформувати Верховну Раду України про хід виконання цієї Постанови.
3. Контроль за виконанням цієї Постанови покласти на Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи.
Голова Верховної Ради України
В.ЛИТВИН
м. Київ, 21 травня 2009 року
N 1368-VI

СХВАЛЕНО
Постановою Верховної Ради України
від 21 травня 2009 року
N 1368-VI

РЕКОМЕНДАЦІЇ

парламентських слухань на тему: "Сучасний стан та актуальні завдання подолання наслідків Чорнобильської катастрофи"

Учасники парламентських слухань на тему: "Сучасний стан та актуальні завдання подолання наслідків Чорнобильської катастрофи", які відбулися 8 квітня 2009 року, зазначають, що завдання, визначені Постановою Верховної Ради України від 18 квітня 2008 року N 276-VI (276-17) "Про стан, заходи і перспективи подолання наслідків Чорнобильської катастрофи", виконані не в повному обсязі і звертають увагу Кабінету Міністрів України на відсутність системної діяльності центральних органів виконавчої влади у створенні соціально-економічних, організаційних умов і гарантій у сфері соціального захисту населення, яке постраждало внаслідок Чорнобильської катастрофи, відродженні та розвитку радіоактивно забруднених територій. Світова фінансова криза, яка розпочалася наприкінці минулого року, не може бути виправданням невиконання вищезазначеної постанови Верховної Ради України.
Викликає занепокоєння скорочення обсягів фінансування низки "чорнобильських" програм.
Зокрема, Законом України "Про Державний бюджет України на 2009 рік" (835-17) в кілька разів, порівняно з попереднім роком, зменшено фінансування комплексного медико-санітарного забезпечення громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Щорічне недофінансування бюджетної програми "Комплексне медико-санітарне забезпечення та лікування онкологічних захворювань із застосуванням високовартісних медичних технологій громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" не дозволяє поліпшити існуючу матеріально-технічну базу для проведення щорічного медичного обстеження (диспансеризації) постраждалих, забезпечити їх повноцінне лікування в спеціалізованих лікувальних закладах.
Незадовільною є ситуація із забезпеченням безоплатними ліками за рецептами лікарів громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. Незважаючи на зростання цін на ліки більше ніж на 70 відсотків, фінансування видатків з державного бюджету в поточному році передбачено на рівні 2008 року. Потребує вдосконалення сама система забезпечення ліками громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
У зв'язку з невідповідністю розмірів компенсаційних виплат, доплат та допомоги, які встановлені відповідно до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (796-12) , розмірам, встановленим постановами Кабінету Міністрів України, збільшується кількість позовів постраждалих громадян до суду.
Одним з актуальних питань залишається питання покращення пенсійного забезпечення інвалідів та учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. Зокрема, потребує вдосконалення механізм нарахування пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (796-12) , проведення їх індексації відповідно до індексу інфляції та зростання цін.
Фактично загальмовано вирішення питання забезпечення житлом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. На квартирному обліку на початок 2009 року перебували 40864 сім'ї постраждалих громадян, із них 10568 сімей інвалідів. Водночас Законом України "Про Державний бюджет України на 2009 рік" (835-17) взагалі не передбачено фінансування бюджетної програми "Забезпечення житлом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", що суперечить Закону України "Про Загальнодержавну програму подолання наслідків Чорнобильської катастрофи на 2006-2010 роки" (3522-15) , яким передбачено фінансування цієї Програми у розмірі 125,0 млн гривень щорічно.
В умовах фінансової кризи невідкладного вирішення потребує питання отримання коштів громадянами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, без обмеження сум та без встановлення ліміту з їх пенсійних рахунків у всіх без винятку банках України, особливо в тих банківських установах, в яких призначено тимчасові адміністрації.
Зазначене негативно позначається на соціально-психологічному стані людей, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, змушує їх звертатися до органів державної влади.
Вкрай актуальною нині є проблема моніторингу радіологічних наслідків Чорнобильської катастрофи, забезпечення виробництва радіологічно безпечної сільськогосподарської продукції. Водночас скорочення в десять разів обсягів фінансування програми "Радіологічного захисту населення та екологічного оздоровлення території, що зазнала радіоактивного забруднення" унеможливлює здійснення цього напряму роботи, ставить під загрозу саме існування радіологічної служби в країні.
Україна продовжує послідовно виконувати свої міжнародні зобов'язання відповідно до Меморандуму про взаєморозуміння між Урядом України і Урядами країн "Великої сімки" та Комісією Європейського Співтовариства щодо закриття Чорнобильської АЕС (998_008) та за останні півтора року помітно активізувала свою позицію.
На виконання Постанови Верховної Ради України від 18 квітня 2008 року N 276-VI (276-17) "Про стан, заходи і перспективи подолання наслідків Чорнобильської катастрофи" прийнято закони України "Про внесення змін до деяких законів України щодо поводження з радіоактивними відходами" (515-17) , "Про Загальнодержавну цільову екологічну програму поводження з радіоактивними відходами" (516-17) , "Про Загальнодержавну програму зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об'єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему" (886-17) . Законом України "Про Державний бюджет України на 2009 рік" (835-17) передбачено збільшення внеску України до Рахунку ядерної безпеки Європейського банку реконструкції та розвитку (далі - ЄБРР).
В рамках реалізації проектів міжнародної технічної допомоги введено першу чергу пускового комплексу "Вектор", підписано акт Державної комісії з прийняття заходів у рамках проекту "Стабілізація будівельних конструкцій об'єкта "Укриття", завдяки чому вдалося домогтися зниження ризику можливого пошкодження об'єкта відповідно до технічних умов проекту на 15 років.
Вагомим внеском у розв'язання проблем зняття Чорнобильської АЕС з експлуатації та перетворення об'єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему стало прийняття керівництвом ЄБРР рішення щодо надання банком 135,0 млн євро з власних коштів на виконання "чорнобильських" проектів. 16 лютого 2009 року підписано відповідну Грантову угоду між ЄБРР, Урядом України та Державним спеціалізованим підприємством "Чорнобильська АЕС" (далі - ДСП "ЧАЕС"), а також очікується прийняття рішення щодо збільшення внеску України до Чорнобильського фонду "Укриття".
Уповноважені центральні органи виконавчої влади забезпечують виконання мінімально необхідних заходів щодо дотримання вимог законодавства, які спрямовані на зменшення обсягу винесення радіонуклідів за межі зони відчуження і зони безумовного (обов'язкового) відселення. Це досягається завдяки створенню науково обґрунтованої системи, що поєднує природні відновлювальні процеси з відповідними контрзаходами, які підвищують бар'єрні функції природно-техногенного комплексу зони відчуження.
Разом з тим, незважаючи на всі вищевикладені позитивні зрушення, Верховна Рада України висловлює занепокоєння з приводу неповного фінансування бюджетних програм комплексу Чорнобильська АЕС - об'єкт "Укриття" - зона відчуження, недостатнього обсягу фінансування витрат на заробітну плату працівникам ДСП "ЧАЕС", очікуваного значного дефіциту коштів бюджету міста Славутич, проблем з медичним обслуговуванням персоналу ДСП "ЧАЕС" та жителів міста.
З метою вирішення актуальних завдань подолання наслідків Чорнобильської катастрофи учасники парламентських слухань рекомендують:
1. Кабінету Міністрів України:
1) утворити при Кабінеті Міністрів України Координаційну раду з комплексного розв'язання проблем подолання наслідків Чорнобильської катастрофи та постійно діючий секретаріат ради з метою здійснення єдиної державної політики з комплексного розв'язання проблем подолання наслідків Чорнобильської катастрофи, проблем Чорнобильської АЕС, забезпечення належної координації виконання міжнародних проектів з цих проблем, розроблення і реалізації заходів щодо вирішення соціальних питань постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, працівників Чорнобильської АЕС та населення міста Славутич;
2) розглянути питання щодо вдосконалення відповідно до Конституції України (254к/96-ВР) системи державного управління подоланням наслідків Чорнобильської катастрофи;
3) вжити заходів та проінформувати Верховну Раду України до 15 жовтня 2009 року щодо виконання у повному обсязі законів України "Про Загальнодержавну програму подолання наслідків Чорнобильської катастрофи на 2006-2010 роки" (3522-15) , "Про загальні засади подальшої експлуатації і зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення зруйнованого четвертого енергоблока цієї АЕС на екологічно безпечну систему" (309-14) ;
4) під час підготовки проекту закону про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2009 рік" (835-17) передбачити:
а) збільшення видатків за бюджетними програмами:
"Комплексне медико-санітарне забезпечення та лікування онкологічних захворювань із застосуванням високовартісних медичних технологій громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи";
"Радіологічний захист населення та екологічне оздоровлення території, що зазнала радіоактивного забруднення";
"Забезпечення житлом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи";
"Оздоровлення громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи";
"Доплати за роботу на радіоактивно забруднених територіях, збереження заробітної плати при переведенні на нижчеоплачувану роботу та у зв'язку з відселенням, виплати підвищених стипендій та надання додаткової відпустки громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи";
"Підтримка у безпечному стані енергоблоків та об'єкта "Укриття" Чорнобильської АЕС";
"Заходи щодо підготовки до зняття з експлуатації атомних блоків та поводження з відпрацьованим ядерним паливом та радіоактивними відходами на Чорнобильській АЕС";
"Внесок України до Чорнобильського фонду "Укриття" на реалізацію програми "SIP";
"Внесок України до Рахунку ядерної безпеки ЄБРР";
"Підтримка екологічно безпечного стану в зонах відчуження і безумовного (обов'язкового) відселення";
"Наукове забезпечення робіт та інформаційні системи щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи".
У бюджетних призначеннях за вищезазначеними програмами передбачити капітальні видатки;
б) здійснення індексації пенсій, призначених згідно із Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (796-12) , відповідно до індексу інфляції та зростання цін;
в) збільшення фінансування забезпечення безоплатними ліками за рецептами лікарів громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;
г) збільшення обсягу фінансової підтримки бюджету міста Славутич за рахунок коштів Державного бюджету України (835-17) ;
ґ) відшкодування Пенсійному фонду України витрат на виплату та доставку пенсій особам, яким вона призначена на пільгових умовах до отримання права на пенсію за віком, шляхом цільового виділення коштів ДСП "ЧАЕС" та іншим підприємствам зони відчуження;
д) фінансування бюджетних програм "Будівництво пускового комплексу "Вектор" та експлуатація його об'єктів" і "Виконання робіт у сфері поводження з радіоактивними відходами неядерного циклу та ліквідація радіаційних аварій" за рахунок видатків загального (як виняток - резервного) фонду Державного бюджету України (835-17) ;
е) фінансування видатків на утримання державного закладу "Спеціалізована медико-санітарна частина N 5" з безумовним дотриманням вимог пункту 4 статті 13 Закону України "Про загальні засади подальшої експлуатації і зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення зруйнованого четвертого енергоблока цієї АЕС на екологічно безпечну систему" (309-14) та з урахуванням повної річної потреби у бюджетному фінансуванні закладу;
є) фінансування окремим рядком за бюджетною програмою "Заходи щодо впорядкування територій у нижній течії річки Прип'ять та загальнозоологічному заказнику загальнодержавного значення "Чорнобильський спеціальний";
5) під час підготовки проекту закону про Державний бюджет України на 2010 рік передбачити фінансування всього комплексу заходів з подолання наслідків Чорнобильської катастрофи в обсягах не менших, ніж передбачено законами, у тому числі:
відновлення фінансування бюджетної програми "Забезпечення житлом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" в обсягах, передбачених Законом України "Про Загальнодержавну програму подолання наслідків Чорнобильської катастрофи на 2006-2010 роки" (3522-15) ;
видатків за окремою бюджетною програмою на виконання першочергових заходів, визначених Законом України "Про Загальнодержавну програму зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об'єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему" (886-17) ;
підготовки державних заходів до 25-х роковин Чорнобильської катастрофи;
6) забезпечити фінансування будівництва та оснащення корпусу для лікування хворих з метастазами раку щитовидної залози радіоактивним йодом Державної установи "Інститут ендокринології та обміну речовин ім. В.П. Комісаренка" Академії медичних наук України та патолого-анатомічного корпусу господарчого блоку Державної установи "Науковий центр радіаційної медицини" Академії медичних наук України;
7) до 2011 року провести в Україні скринінгове обстеження осіб групи ризику щодо наявності раку щитовидної залози;
8) забезпечити функціонування Державного реєстру України осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;
9) до 31 липня 2009 року подати до Верховної Ради України інформацію про хід підготовки проектів законів України, які передбачені Постановою Верховної Ради України від 18 квітня 2008 року N 276-VI (276-17) "Про стан, заходи і перспективи подолання наслідків Чорнобильської катастрофи", та пропозиції щодо термінів їх внесення на розгляд Верховної Ради України;
10) внести на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо вдосконалення пенсійного забезпечення громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;
11) розглянути питання про розв'язання наявних проблем, які пов'язані з виконанням судових рішень за зверненнями постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, щодо надання їм компенсаційних виплат у розмірах, встановлених Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (796-12) ;
12) до 31 липня 2009 року подати на розгляд Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про ратифікацію Рамкової угоди між Україною та Європейським банком реконструкції та розвитку стосовно діяльності Чорнобильського фонду "Укриття" в Україні" (80/98-ВР) щодо збільшення внеску України до Чорнобильського фонду "Укриття";
13) активізувати роботу з країнами-донорами щодо наповнення коштами Чорнобильського фонду "Укриття" та Рахунку ядерної безпеки ЄБРР;
14) забезпечити виконання статті 12 Закону України "Про загальні засади подальшої експлуатації і зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення зруйнованого четвертого енергоблока цієї АЕС на екологічно безпечну систему" (309-14) щодо встановлення працівникам зупинених енергоблоків, а також працівникам об'єкта "Укриття", на період виведення Чорнобильської АЕС з експлуатації, заробітної плати в розмірі не нижчому від середньої заробітної плати працівників відповідних професій та посад на діючих атомних електростанціях України із збереженням пільг, передбачених законами України, з метою забезпечення ядерної безпеки та збереження кваліфікованих кадрів в Україні;
15) вжити заходів для залучення в установленому порядку вітчизняних підприємств та трудових ресурсів до субпідрядних робіт при виконанні міжнародних проектів на промисловому майданчику Чорнобильської АЕС;
16) затвердити План заходів щодо інформаційного супроводу процесу зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об'єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему з метою системного інформування українського суспільства та світової спільноти про хід виконання робіт;
17) прискорити прийняття нормативно-правових актів щодо визначення джерел формування Державного фонду поводження з радіоактивними відходами в Україні та напрямів спрямування коштів фонду відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо поводження з радіоактивними відходами" (515-17) ;
18) розглянути питання щодо розробки державної цільової програми знешкодження лісів на радіоактивно забруднених територіях та попередження лісових пожеж у межах зони відчуження і зони безумовного (обов'язкового) відселення;
19) прискорити погодження необхідних матеріалів для створення природного заповідника "Древлянський" у Житомирській області;
20) забезпечити відповідно до закону інформування Верховної Ради України та громадськості про дані дозиметричних паспортизацій із зазначенням очікуваних доз опромінення населення;
21) забезпечити організацію підготовки державних заходів до 25-х роковин Чорнобильської катастрофи, зокрема:
проведення в Україні Міжнародної науково-практичної конференції;
підготовку Національної доповіді до 25-х роковин Чорнобильської катастрофи;
підготовку та видання збірки наукових праць, присвячених 25-річному досвіду подолання наслідків Чорнобильської катастрофи;
видання атласу радіоактивного забруднення території України та екологічного атласу зони відчуження і зони безумовного (обов'язкового) відселення;
проведення пам'ятних заходів з нагоди 25-х роковин Чорнобильської катастрофи;
22) розглянути питання щодо підтримки в установленому порядку пропозиції Державної установи "Науковий центр радіаційної медицини" Академії медичних наук України, Всеукраїнської громадської організації інвалідів "Союз Чорнобиль України" про надання в установленому порядку статусу національної Державній установі "Науковий центр радіаційної медицини" Академії медичних наук України з наступним забезпеченням фінансування за окремою бюджетною програмою розвитку та забезпечення діяльності центру;
2. Національному банку України протягом місяця вжити заходів щодо забезпечення можливості отримання коштів громадянами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, без обмеження сум та без встановлення ліміту з їх пенсійних рахунків у всіх без винятку банках України, особливо в тих банківських установах, в яких призначено тимчасові адміністрації.