У К А З ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ Про Основні напрями розвитку кінематографії в Україні на період до 2005 року З метою створення належних умов для проведення державної політики у галузі кінематографії п о с т а н о в л я ю: 1. Схвалити подані Кабінетом Міністрів України Основні напрями розвитку кінематографії в Україні на період до 2005 року (далі - Основні напрями), що додаються. 2. Кабінету Міністрів України забезпечити: врахування Основних напрямів у проектах загальнодержавних програм соціального та економічного розвитку; розроблення проекту Державної програми розвитку національної кіноіндустрії в Україні на період до 2005 року та внесення його на розгляд Верховної Ради України. 3. Міністерству культури і мистецтв України, Міністерству освіти і науки України, Міністерству економіки України, Міністерству фінансів України, Державному комітету інформаційної політики, телебачення і радіомовлення України, Державній митній службі України, Державній податковій адміністрації України подати в установленому порядку Кабінету Міністрів України законопроекти, підготовлені на виконання Основних напрямів. 4. Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям розробити і затвердити до кінця 2000 року регіональні програми поліпшення кінообслуговування населення і вжити заходів до вдосконалення структури місцевих органів управління кінематографією. Президент України Л.КУЧМА м. Київ, 14 вересня 2000 року N 1070/2000 СХВАЛЕНО Указом Президента України від 14 вересня 2000 року N 1070/2000 ОСНОВНІ НАПРЯМИ розвитку кінематографії в Україні на період до 2005 року 1. Стан і перспективи розвитку кінематографії Однією з важливих складових культури є кінематографія. Задовольняючи потребу у творах кіномистецтва, ця галузь відіграє значну роль у формуванні суспільної свідомості. Україна завжди належала до впливових кінематографічних держав. У світі широко відомі українське поетичне кіно, київська школа наукового кіно, творчі досягнення документалістів і аніматорів. Проте у період реформування суспільно-економічних відносин вітчизняний кінематограф опинився в кризовому стані. Державну систему кінематографії зруйновано, хоча концептуально нову модель кінематографічної індустрії ще не сформовано. Галузь, що перебувала на повному самофінансуванні і вагомо наповнювала бюджет, значно зменшила обсяг виробництва фільмів. Кіно- і телеекрани, ринок домашнього відео переповнені іноземною продукцією. Українська кінематографія втрачає значні кошти, які могли б стимулювати її розвиток. Отже, перспективи української кінематографії повинні визначатися державною політикою у галузі національного кіномистецтва як одного з пріоритетних напрямів розвитку вітчизняної культури. 2. Мета і основні напрями реформування кінематографії Основною метою реформування кінематографії є створення належних умов для розвитку національного кіномистецтва в умовах переходу суспільства до ринкових відносин, відновлення його ролі і впливу в соціальній і духовній сфері, у формуванні духовних і естетичних цінностей. Для реалізації поставленої мети визначаються такі основні напрями: забезпечення державного протекціонізму українському кіномистецтву та державна підтримка розвитку української кінематографії; забезпечення гарантії свободи творчості, доступу громадян, особливо молоді, до сучасних творів національного кіномистецтва і кіноспадщини; проведення структурної перебудови в галузі кінематографії; сприяння розвитку ринкової інфраструктури кінематографії, формуванню сучасної кіноіндустрії; виконання регіональних програм поліпшення кінообслуговування населення; впровадження нових екранних технологій; забезпечення ефективного захисту прав інтелектуальної власності на кінотвори; організація міжнародного співробітництва, передусім з європейськими структурами, в галузі кінематографії, інтеграції суб'єктів кінематографії в загальноєвропейські кіноструктури. 3. Стратегія розвитку національної кіноіндустрії Стратегія розвитку національної кіноіндустрії полягає у створенні самоокупної конкурентоспроможної галузі культури. Йдеться передусім про національний кіноринок, а також про забезпечення гідної присутності українського кіно у світовому кінопроцесі. Для реалізації поставленої мети необхідно вирішити такі основні завдання: забезпечення через удосконалення актів законодавства ефективного державного протекціонізму національному кіномистецтву; відновлення рентабельності кіногалузі шляхом запровадження нових форм і методів господарювання в кінематографії, вдосконалення механізмів позабюджетного фінансування, залучення в кінематографію інвестицій, у тому числі іноземних; удосконалення системи оподаткування підприємницької діяльності, пов'язаної з виробництвом і розповсюдженням національної кінопродукції; запровадження багатоканальної продюсерської системи фінансування виробництва кінопродукції, яка б забезпечувала самоокупність цієї продукції; законодавче врегулювання господарських відносин суб'єктів кіно-, теле- і відеобізнесу, легалізація "тіньового" відеоринку; створення телеканалу "Культура"; реформування матеріально-технічної бази кінематографії, визначення пріоритетних технологічних напрямів, забезпечення оснащення та використання новітніх технологій у процесі виробництва фільмів та кінопоказу; організаційне і економічне сприяння у формуванні інфраструктури кінематографії та мережі сучасних сервісних підприємств, надання підтримки приватизації об'єктів кінематографії без зміни профілю їх діяльності; вдосконалення структури державного управління кінематографією, поліпшення кінообслуговування населення; удосконалення національної системи захисту прав інтелектуальної власності, задіяння ефективних правових і економічних методів боротьби з кіно-, теле- і відеопіратством; всіляке сприяння міжнародному кінематографічному співробітництву, особливо з європейськими структурами, у галузі кінематографії. 4. Поліпшення кінообслуговування населення Реальні зміни в національній кіноіндустрії неможливі без поліпшення системи кінопрокату, який є економічним базисом кінематографії. З метою поліпшення кінообслуговування населення необхідно: удосконалити порядок показу фільмів на телебаченні та в кінотеатрах, розповсюдження їх для домашнього відео; продовжити створення в обласних центрах і великих містах базових кінотеатрів - центрів вітчизняного кіномистецтва і нових форм кінопоказу; провести реконструкцію кінозалів з метою створення комфортних умов для перегляду фільмів, оснащення кінотеатрів сучасним обладнанням, яке забезпечує високу якість показу і стереозвуковідтворення; здійснити будівництво нових сучасних кінотеатрів за рахунок різних джерел фінансування; використовувати сучасні відеопроекційні системи для показу фільмів у сільській місцевості (де це економічно і технічно доцільно). Для забезпечення реконструкції діючих кінотеатрів слід визначити умови довгострокової оренди чи акціонування кінотеатрів інвесторами. З цією метою необхідно: установити порядок передачі кінотеатрів в оренду на конкурсній основі за умови збільшення обсягів кінообслуговування населення; передбачати залучення до технічного і технологічного переоснащення діючої кіномережі позабюджетних коштів, а також коштів, що надходять до місцевих бюджетів від приватизації кінотеатрів. Стан роботи з проведення державної політики щодо поліпшення кінообслуговування населення залежить в першу чергу від позиції місцевих органів виконавчої влади. Питання поліпшення кінообслуговування населення повинні вирішуватися з урахуванням місцевих умов і передбачати: наявність державних структур, що відповідають за стан і розвиток мережі кінообслуговування населення; розроблення і виконання регіональних програм поліпшення кінообслуговування населення з наданням фінансової підтримки за рахунок коштів місцевих бюджетів; модернізацію системи прокату і показу фільмів; поповнення фільмофонду; взаємодію місцевих органів управління кінематографією з місцевими державними телерадіокомпаніями; здійснення контролю за додержанням нормативно-правових вимог щодо розповсюдження кіно- і відеофільмів; створення інформаційно-маркетингової бази кінообслуговування. 5. Механізм реалізації Основних напрямів Реалізація Основних напрямів розвитку кінематографії в Україні на період до 2005 року потребує розроблення механізму її правового, фінансового та інформаційного забезпечення. Комплексне управління роботою, пов'язаною з реалізацією Основних напрямів, покладається на Міністерство культури і мистецтв України, яке повинно співпрацювати з цих питань із заінтересованими центральними та місцевими органами виконавчої влади. Міністерство культури і мистецтв України зобов'язано забезпечити формування перспективних пріоритетів розвитку кінематографії та їх реалізацію, розроблення дійових механізмів державної підтримки національного кіномистецтва. Джерелами фінансування кіногалузі можуть бути: кошти державного бюджету на фінансування виробництва і розповсюдження фільмів за державним замовленням, на відновлення і збереження кіноспадщини, наукові дослідження і підготовку фахівців; кошти місцевих бюджетів на поліпшення кінообслуговування населення, модернізацію діючих кінотеатрів та поповнення фільмофонду; доходи суб'єктів кінематографічної діяльності, інших суб'єктів господарювання; вітчизняні та іноземні інвестиції, кредитні ресурси, спонсорські надходження, внески меценатів, інші надходження, не заборонені законодавством України. Потреби кінематографії в основному повинні задовольнятися шляхом залучення позабюджетних коштів. З цією метою слід удосконалити механізм залучення таких коштів, зокрема: підготувати пропозиції щодо запровадження збору на розвиток української кінематографії від розповсюдження і демонстрування іноземних фільмів; зменшення ставок ввізного мита на кінопродукцію, кіноматеріали та кінообладнання, що ввозяться в Україну і використовуються для виробництва, розповсюдження і демонстрування національних фільмів та поновлення матеріально-технічної бази кінематографії. Правовому забезпеченню реалізації Основних напрямів розвитку кінематографії в Україні на період до 2005 року сприятиме внесення змін до актів законодавства щодо посилення адміністративної і кримінальної відповідальності за порушення прав інтелектуальної власності, підтримання недержавних структур, які займаються проблемами захисту цих прав. Глава Адміністрації Президента України В.ЛИТВИН