МІЖВІДОМЧА КОМІСІЯ З МІЖНАРОДНОЇ ТОРГІВЛІ Р І Ш Е Н Н Я N СП-3/2000/52-41 від 27.07.2000 м.Київ vd20000727 vnСП-3/2000/52-41 Про результати спеціального розслідування щодо імпорту в Україну автомобілів легкових Відповідно до Закону України "Про застосування спеціальних заходів щодо імпорту в Україну" ( 332-14 ) Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі (далі - Міжвідомча комісія) на своєму засіданні 27 липня 2000 року розглянула Звіт Міністерства економіки України про результати спеціального розслідування щодо імпорту в Україну автомобілів легкових з Республіки Болгарія, Європейського Союзу, Малайзії, Естонської Республіки, Латвійської Республіки, Литовської Республіки, Російської Федерації, Республіки Білорусь, Республіки Корея, Республіки Молдова, Республіки Польща, Румунії, Словацької Республіки, Турецької Республіки, Чеської Республіки, Японії (далі - звіт Мінекономіки). Згідно із звітом Мінекономіки встановлено: 1. Спеціальне розслідування 1.1. 20 серпня 1999 р. Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі розглянула заяву Спільного українсько-корейського підприємства з іноземною інвестицією у формі закритого акціонерного товариства "АвтоЗАЗ-Деу" (далі - ЗАТ "АвтоЗАЗ-Деу") та прийняла рішення N СП-7/1999 ( v1999204-99 ) (далі - рішення Міжвідомчої комісії) про порушення спеціального розслідування стосовно імпорту в Україну автомобілів легкових з Республіки Болгарія, Європейського Союзу, Малайзії, Естонської Республіки, Латвійської Республіки, Литовської Республіки, Російської Федерації, Республіки Білорусь, Республіки Корея, Республіки Молдова, Республіки Польща, Румунії, Словацької Республіки, Турецької Республіки, Чеської Республіки, Японії (далі - країни експорту), що класифікуються згідно ТН ЗЕД ( n0001410-92 ) у товарній позиції 8703. 1.2. Відповідно до Закону України "Про застосування спеціальних заходів щодо імпорту в Україну" ( 332-14 ) спеціальне розслідування проводилось до 1 квітня 2000 р. МЗЕЗторгом України, а з набранням чинності Законом України від 23 березня 2000 р. N 1595-III ( 1595-14 ) "Про внесення змін до деяких законів України" (26.04.2000) - Міністерством економіки України. 1.3. 28 серпня 1999 р. рішення Міжвідомчої комісії було опубліковано в газеті "Урядовий кур'єр". 1.4. 30 серпня 1999 р. МЗС України нотифікувало посольства країн експорту про порушення спеціального розслідування та передало при цьому копію рішення Міжвідомчої комісії та запитальник МЗЕЗторгу. 1.5. Відповідно до ст. 9 Закону України "Про застосування спеціальних заходів щодо імпорту в Україну" ( 332-14 ) МЗЕЗторгом України направлялись запити відповідним органам виконавчої влади України про надання інформації, що стосується спеціального розслідування, відповіді на які одержувались в установлені строки і враховувались. 1.6. Станом на 29 вересня 1999 р. (кінцевий термін) МЗЕЗторгом не було одержано відповідей від іноземних виробників, експортерів, імпортерів, споживачів на запитальник, що був направлений до країн експорту. Відповіді на запитальник, інша інформація окремих підприємств та органів, які були надіслані з порушенням вимог Закону України "Про застосування спеціальних заходів щодо імпорту в Україну" ( 332-14 ), до уваги не брались. 1.7. 18 квітня 2000 р. на адресу Міжвідомчої комісії надійшла додаткова заява ЗАТ "АвтоЗАЗ-Деу" від 12.04.2000 р. N 5/КП про уточнення об'єкту розслідування та пропозиції щодо застосування спеціальних заходів щодо імпорту легкових автомобілів за кодами ТН ЗЕД 870321900; 870322900; 870323900; 870324900; 870331900; 870332900; 870333900 з країн експорту - Республіки Молдова, Естонської Республіки, Латвійської Республіки, Литовської Республіки, Республіки Польща, та за кодом ТН ЗЕД 8703 ( n0001410-92 ) з Російської Федерації. 2. Національний товаровиробник (заявник) У заяві ЗАТ "АвтоЗАЗ-Деу" стверджується, що ЗАТ "АвтоЗАЗ-Деу" є національним товаровиробником. Протягом спеціального розслідування було встановлено, що сукупне виробництво ЗАТ "АвтоЗАЗ-Деу" товару, що є об'єктом спеціального розслідування, становить основну частину всього обсягу виробництва в Україні цього товару (94%). У зв'язку з цим ЗАТ "АвтоЗАЗ-Деу" є належним заявником та визначається як національний товаровиробник. 3. Товар, що є об'єктом спеціального розслідування та подібний товар 3.1. Відповідно до заяви ЗАТ "АвтоЗАЗ-Деу" товар, що має бути об'єктом спеціального розслідування, є легкові автомобілі, що імпортуються в Україну з країн експорту. Відповідно до рішення Міжвідомчої комісії від 20.08.99 р. N СП-7/1999 ( v1999204-99 ) товаром, що є об'єктом спеціального розслідування, є легкові автомобілі, що імпортуються з країн експорту та класифікуються згідно з Державним класифікатором України "Українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності" ( 1354-98-п ) і ТН ЗЕД ( n0001410-92 ) у товарній позиції 8703. 3.2. У заяві ЗАТ "АвтоЗАЗ-Деу" стверджується та протягом спеціального розслідування було підтверджено, що автомобілі легкові національного виробника є подібними автомобілям легковим, які імпортуються з країн експорту. 4. Імпорт в Україну товару, що є об'єктом розслідування У процесі розслідування, на підставі даних заявника та органів виконавчої влади України було встановлено, що в 1999 р. загальні обсяги імпорту в Україну автомобілів легкових (код ТН ЗЕД 8703) в торговому (юридичними особами) та неторговому (фізичними особами) обігу у порівнянні з 1996 р. скоротилися більше ніж в 2,5 рази. При цьому, імпорт легкових автомобілів у неторговому обігу (переважна частина яких є автомобілі, що були у користуванні) за ці роки становив відповідно 95,8 %, 89,4 %, 84,5 % та 70 % від загального імпорту зазначеного товару. Щорічні обсяги імпорту легкових автомобілів в Україну фізичними особами за період з 1996 р. по 1999 р. скоротилися в 3,5 рази. За період розслідування (з 1 жовтня 1998 р. по 31 березня 1999 р.) середньомісячні обсяги загального імпорту в Україну легкових автомобілів у порівнянні з відповідними попередніми періодами (з 1 жовтня 1997 р. по 31 березня 1998 р. та з 1 квітня 1998 р. по 30 вересня 1998 р.) скоротились відповідно на 54% та 66%. Щорічні обсяги імпорту легкових автомобілів в торговому обігу з країн експорту за останні 4 роки були незначними і не перевищували з окремої країни 3 % від загального обсягу імпорту. Митної статистики щодо імпорту в Україну легкових автомобілів в неторговому обігу по окремих країнах не ведеться, тому встановити обсяги імпорту зазначених товарів з країн експорту в неторговому обігу не має можливості. 5. Виробниче, торговельне та фінансове становище заявника Згідно заяви ЗАТ "АвтоЗАЗ-Деу" виробниче, торговельне та фінансове становище заявника протягом періоду розслідування, погіршувалось. В процесі спеціального розслідування було встановлено, що обсяги виробництва заявником в період розслідування скорочувались і помісячно становили 70%, 24%, 1%, 2% та 90% від рівня виробництва у жовтні 1998 р. Обсяги продажу подібного товару в цей період становили відповідно 51%, 141%, 29%, 27%, 33% від рівня першого місяця періоду розслідування. У період розслідування та у порівнянні з попередніми відповідними періодами відбувалось зниження прибутків, неповне використання виробничих потужностей, зниження ціни подібного товару, неповна зайнятість на підприємствах заявника тощо. 6. Визначення причинно-наслідкового зв'язку між обсягами імпорту в Україну товару, що є об'єктом розслідування, та заподіянням шкоди національному товаровиробнику Відповідно до статті 13 Закону України "Про застосування спеціальних заходів щодо імпорту в Україну" ( 332-14 ) в процесі спеціального розслідування досліджувалась наявність причинно-наслідкового зв'язку між обсягами та умовами здійснення імпорту в Україну легкових автомобілів та заподіянням шкоди національному товаровиробнику. Було встановлено, що загальні обсяги імпорту в Україну легкових автомобілів протягом останніх років мали тенденцію до значного зменшення. В цей же період соціально-економічні та фінансові показники роботи ЗАТ "АвтоЗАЗ-Деу" суттєво не покращились, а в більшості випадків навіть погіршились. Таким чином, прямого причинно-наслідкового зв'язку між тенденцією скорочення обсягів імпорту в Україну легкових автомобілів іноземного виробництва та виробничим, торговельним і фінансовим становищем національного товаровиробника не спостерігається. Разом з тим, значні загальні обсяги імпорту в Україну легкових автомобілів (і в першу чергу в неторговому обігу) не сприяють виробництву та реалізації автомобілів національним товаровиробником. У зв'язку з цим, є доцільним, щоб Мінекономіки разом з Держмитслужбою продовжили відстеження імпорту легкових автомобілів в Україну. Інформацію з цього питання розглянути на засіданні Міжвідомчої комісії в січні 2001 року. 7. Застосування спеціальних заходів Відповідно до статті 16 Закону України "Про застосування спеціальних заходів щодо імпорту в Україну" ( 332-14 ), якщо зростання обсягу імпорту в Україну відбувається у таких розмірах та (або) у такі строки або на таких умовах, що заподіюється або існує загроза заподіяння значної шкоди, з метою захисту національних інтересів Міжвідомча комісія може прийняти рішення про застосування спеціальних заходів. Матеріали цього спеціального розслідування не підтверджують факту зростання загальних обсягів імпорту в Україну товару, що є об'єктом спеціального розслідування, а також наявності прямого причинно-наслідкового зв'язку між обсягами імпорту в Україну і обсягами виробництва та реалізації подібного товару національним товаровиробником. Крім того, відсутність обліку даних щодо імпорту в Україну автомобілів легкових у неторговому обігу по окремих країнах не дає підстав для застосування спеціальних заходів щодо імпорту в Україну товару, що є об'єктом розслідування, з країн експорту. Виходячи з наведеного, враховуючи інтереси національних споживачів та міжнародні економічні інтереси України, а також з метою сприяння добросовісній конкуренції на внутрішньому ринку автомобілів, керуючись статтями 16 і 17 Закону України "Про застосування спеціальних заходів щодо імпорту в Україну" ( 332-14 ), Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі В И Р І Ш И Л А: 1) Не застосовувати спеціальних заходів щодо імпорту в Україну автомобілів легкових з Республіки Болгарія, Європейського Союзу, Малайзії, Естонської Республіки, Латвійської Республіки, Литовської Республіки, Російської Федерації, Республіки Білорусь, Республіки Корея, Республіки Молдова, Республіки Польща, Румунії, Словацької Республіки, Турецької Республіки, Чеської Республіки, Японії, які класифікуються згідно з Державним класифікатором України "Українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності" ( 1354-98-п ) або ТН ЗЕД ( n0001410-92 ) у товарній позиції 8703. 2) Рекомендувати Держмитслужбі запровадити ведення митної статистики щодо імпорту в Україну автомобілів легкових у неторговому обігу, як за країнами походження автомобілів, так і за країнами їх експорту. 3) Мінекономіки забезпечити публікацію цього рішення у газеті "Урядовий кур'єр". 4) Міністерству закордонних справ України нотифікувати компетентні органи Республіки Болгарія, Європейського Союзу, Малайзії, Естонської Республіки, Латвійської Республіки, Литовської Республіки, Російської Федерації, Республіки Білорусь, Республіки Корея, Республіки Молдова, Республіки Польща, Румунії, Словацької Республіки, Турецької Республіки, Чеської Республіки, Японії про це рішення. 5) Це рішення набуває чинності з дня його опублікування. Перший заступник голови Комісії А. Гончарук "Урядовий кур'єр", N 176, 27 вересня 2000 р.