У К А З
ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ

( Позначку "Опублікуванню не підлягає" знято Указом Президента від 24.11.2009 )


Про Концепцію економічної та господарської діяльності Збройних Сил України в сучасних умовах

З метою забезпечення виконання Державної програми будівництва та розвитку Збройних Сил України на період до 2005 року, вишукання додаткових джерел фінансування оборонних витрат, вирішення проблем соціального захисту військовослужбовців та членів їхніх сімей постановляю:

1. Схвалити Концепцію економічної та господарської діяльності Збройних Сил України в сучасних умовах (додається).

2. Покласти на Міністерство оборони України контроль за реалізацією заходів, передбачених Концепцією.

3. Міністерству оборони України, Міністерству економіки України, Міністерству фінансів України, Міністерству юстиції України, Державній податковій адміністрації України за участю Фонду державного майна України забезпечити у двомісячний строк розроблення та подання Кабінету Міністрів України проектів відповідних нормативно-правових актів щодо впровадження Концепції.

4. Цей Указ набирає чинності з дня його підписання.

Президент України 
Л.КУЧМА 
м. Київ, 19 квітня 1997 року 
N 353/97 


СХВАЛЕНА
Указом Президента України
від 19 квітня 1997 року N 353/97

КОНЦЕПЦІЯ економічної та господарської діяльності Збройних Сил України в сучасних умовах

Сучасний економічний стан країни дозволяє забезпечити оборонні потреби з державного бюджету лише на 36 відсотків. Виконання ж завдань оборони, Державної програми будівництва та розвитку Збройних Сил України на період до 2005 року, вирішення соціальних проблем військовослужбовців, що звільняються, потребують великих додаткових коштів. Одним із джерел їх надходження є значне розширення на правових засадах господарської діяльності армії, як це має місце в інших державах.

Ведення Збройними Силами господарської діяльності неможливе без чітко керованої системи її здійснення.

Концепція економічної та господарської діяльності Збройних Сил України в сучасних умовах має визначити основні напрями розроблення та реалізації комплексної системи цієї діяльності, ефективного використання наявних потенціалів (наукового, технічного, матеріально-виробничого, трудового), впровадження нових форм господарювання. При цьому вона ставить за мету забезпечити високу боєздатність Збройних Сил України, створити нормативно-правову базу їх економічної та господарської діяльності, впровадити жорсткий контроль за ресурсними потоками в оборонній сфері, запобігти зловживанням та іншим порушенням законодавства України.

I. Основні напрями організації економічної та господарської діяльності Збройних Сил України

Організація економічної та господарської діяльності Збройних Сил України базується на розробленні та впровадженні нових підходів, механізмів і шляхів ефективного використання наявних потенціалів, внутрішніх ресурсів та інфраструктури військ (сил).

Основними напрямами організації цієї діяльності є:

1) розроблення проектів законодавчих та інших нормативно-правових актів, спрямованих на правове забезпечення економічної та господарської діяльності Збройних Сил України.

Передбачається визначити, зокрема, повноваження військових формувань з питань господарської діяльності, особливості акціонування та приватизації підприємств Збройних Сил, порядок реалізації надлишкового військового майна і надання послуг військово-технічного призначення, у тому числі передачі військового майна в оренду, заходи щодо посилення соціального та правового захисту військовослужбовців і членів їхніх сімей, вдосконалення інших сфер діяльності;

2) реструктуризація управління економічною та господарською діяльністю Збройних Сил України, створення в Міністерстві оборони України робочих органів з управління та контролю за процесами реформування Збройних Сил України, розроблення нових принципів та вдосконалення системи фінансово-економічного, технічного і тилового забезпечення військ (сил);

3) розроблення та впровадження ефективних форм господарювання у Збройних Силах України, нових ресурсозберігаючих технологій;

4) створення суб'єктів господарської діяльності (державних підприємств, акціонерних товариств, холдингових компаній тощо) на базі майна, яке вивільняється внаслідок скорочення Збройних Сил України;

5) підвищення ефективності існуючих підприємств Збройних Сил України, особливо підприємств будівельного комплексу, військової торгівлі, сільського господарства, та ефективності використання ними державного майна;

6) вдосконалення системи господарського забезпечення повсякденної діяльності Збройних Сил України (проведення аукціонів, тендерів з постачання Збройних Сил України паливно-мастильними матеріалами, речовим майном та продовольством, будівництво житла тощо);

7) визначення вартості наявних ресурсів в оборонній сфері;

8) створення системи тилового забезпечення військ (сил), необхідних мобілізаційних запасів, умов взаємодії оборонного та цивільного секторів економіки, забезпечення виробництва сучасних видів озброєння і воєнної техніки;

9) підготовка кваліфікованих кадрів та підвищення рівня освіти фахівців економічної сфери;

10) удосконалення теоретичних розробок, воєнно-економічних теорій, оптимальне використання законів з питань оборонної економіки.

II. Шляхи реалізації Концепції

Реалізація основних напрямів Концепції передбачає:

1) оцінку дійсного стану боєготовності та боєздатності військ, допоміжних і обслуговуючих комплексів Збройних Сил України шляхом проведення інспектування, інвентаризації та прогнозу їх розвитку;

2) перегляд мобілізаційних можливостей і структури Збройних Сил України, визначення пріоритетних завдань щодо забезпечення обороноздатності держави та надлишкової інфраструктури у Збройних Силах;

3) проведення аналізу нормативно-правової бази економічної та господарської діяльності Збройних Сил України, вдосконалення існуючих та розроблення нових нормативно-правових актів;

4) визначення пріоритетних напрямів розвитку економічної та господарської діяльності Збройних Сил, складання економічних програм;

5) створення замкнених циклів потоків товарів, продукції, послуг, робіт та інших форм фінансово-економічного забезпечення Збройних Сил України шляхом пошуку позабюджетних джерел фінансування.

III. Механізми впровадження Концепції

Удосконалення механізмів господарської діяльності Збройних Сил України в нових економічних умовах планується здійснювати як на макро, так і на мікрорівнях.

Передбачається створення системи ефективного і раціонального використання майна Збройних Сил України, бюджетних та позабюджетних коштів.

Діяльність суб'єктів господарської діяльності, утворених в інтересах Збройних Сил України, має стати додатковим джерелом позабюджетних надходжень.

Об'єктами, які можуть бути частково трансформовані для роботи в умовах ринкових відносин без зниження рівня боєздатності і боєготовності військ і витрачання додаткових бюджетних коштів на їх реформування, є:

будівельний комплекс Збройних Сил України, який може надавати платні послуги у сфері проектно-вишукувальних, будівельно-монтажних, налагоджувальних робіт, виробництва будівельних матеріалів та продукції на сучасному рівні.

Планується широке залучення та заохочення вітчизняних і зарубіжних інвестицій, спрямованих на забезпечення житлом військовослужбовців і членів їхніх сімей, участь комплексу в будівництві трансконтинентальних коридорів через територію України.

Трансформація комплексу для роботи в ринкових умовах дасть можливість фінансово оздоровити його матеріально-виробничу базу і зберегти основне ядро, необхідне для забезпечення боєготовності та боєздатності військ, а також для ліквідації наслідків аварій і стихійного лиха;

надлишкова частина транспорту, яку відповідно до програми виділено за межі бойового забезпечення (автомобільний, залізничний, морський транспорт, військово-транспортна авіація);

комплекс матеріально-технічного забезпечення Збройних Сил України, військові санаторно-курортні та військово-медичні заклади, які певною мірою використовуватимуться для надання платних послуг, що дасть можливість утримувати ці заклади без витрачання бюджетних коштів та забезпечити пільгове медичне обслуговування військовослужбовців і членів їхніх сімей;

надлишкова інфраструктура Збройних Сил України, виробничих та ремонтних підприємств, зв'язку, що знаходяться у сфері управління Міністерства оборони України, підприємств та організацій тилу, системи військової освіти, інші сфери, в яких зосереджено науковий, технічний, технологічний та виробничий потенціали.

Крім створення системи позабюджетних надходжень, передбачається також удосконалення методів фінансового та бюджетного планування, концентрація фінансових ресурсів на пріоритетних напрямах розвитку Збройних Сил України.

Кошти, одержані від діяльності створених суб'єктів господарської діяльності, наданих послуг та реалізації надлишкового майна, планується спрямувати в першу чергу на фінансове забезпечення капітальних оборонних витрат, що дасть можливість припинити падіння бойового потенціалу, забезпечити належний рівень боєготовності та боєздатності військ.

Запровадження нових механізмів господарської діяльності позитивно впливатиме на процеси, що виникають у бюджетній сфері, податковій політиці та інших сферах фінансово-економічних відносин.

Реалізація Концепції повною мірою забезпечить виконання завдань оборони держави, сприятиме зростанню економічного потенціалу України.