Громадською органiзацiєю "Київська мiська спiлка захисту прав споживачiв" за мiською програмою "СПОЖИВАЧ" розробляється комплексна програма зниження цiнового тягаря на споживачiв. Розробка програми викликана тим, що через перебування на територiї м. Києва великої кiлькостi iногороднiх мешканцiв пiдприємства торгiвлi та сфери послуг пiдтримують цiни на рiвнi вищому, нiж в середньому по Українi. Вихiд з ситуацiї на нашу думку полягає в створеннi мiської дисконтної системи знижок для киян. Сьогоднi понад 600 торговельних органiзацiй згоднi взяти участь у такому експериментi. В зв'язку з цим виникає кiлька питань, з'ясування яких дозво- лить провести цю програму у рамках чинного законодавства: чи суперечить чинному законодавству України надання суб'єктом пiдприємницької дiяльностi знижок на придбання товарiв, робiт та послуг членам окремої громадської органiзацiї? Яким чином з точки зору чинного законодавства доцiльно оформляти документи, що пiдтверджують факт реалiзацiї това- рiв, робiт та послуг iз встановленою знижкою? Чи пiдлягають такi покупки та послуги окремому облiку i яким чином це слiд робити (особливо щодо пiдакцизних товарiв та товарiв повсякденного попиту)? З повагою, голова КМСЗПС С.О. Дубовик. * * * Вiдповiдно до вимог ст. 21 Закону України вiд 27.03.91 р. за N 887-ХII "Про пiдприємства в Українi" вiдносини пiдприємства з iншими пiдприємствами, органiзацiями та громадянами в усiх сферах господарчої дiяльностi здiйснюються на пiдставi договорiв. Договори згiдно зi ст. 41 i 44 Цивiльного Кодексу України можуть укладатися як у письмовiй, так i в уснiй формах. Вибiр форми договору залежить вiд ступеня довiри мiж суб'єктами. Згiдно з пп. 1.2 i 2.1 Положення про документальне забезпе- чення записiв у бухгалтерському облiку, затвердженим наказом Мiнiстерства фiнансiв вiд 24.05.95 р. за N 88, проведення записiв в облiкових реєстрах на пiдставi первинних документiв, як письмо- вих свiдчень, фiксують i пiдтверджують господарськi операцiї. Пiдпункт 11.3.1 п. 11.3 ст. 11 Закону України вiд 22.05.97 р. за N 283/97-ВР "Про оподаткування прибутку пiдприємств" зобов'язує платникiв податку датою збiльшення валового доходу вважати дату, що припадає на податковий перiод, протягом якого вiдбувається будь-яка з подiй, що сталася ранiше: чи дата зарахування коштiв вiд замовника, чи дата фактичного надання результатiв робiт (послуг). Згiдно з п. 4.3 ст. 4 цього Закону скоригований валовий дохiд - дохiд, визначений згiдно з п. 4.1 цiєї статтi, без урахування доходiв, зазначених у п. 4.2 цiєї статтi. Зокрема, вiдповiдно о пп. 4.2.1 цього пункту, суми акцизного збору, податку на додану вартiсть, отриманих (нарахованих) пiдпри- ємством у складi цiни продажу продукцiї (робiт, послуг), за винятком випадкiв. коли таке пiдприємство-отримувач не є платником податку на додану вартiсть, не включаються до складу валового доходу з метою оподаткування податком на прибуток. Вiдповiдно до п. 4.1 ст. 4 Закону України вiд 03.04.97 р. за N 168/97-ВР "Про податок на додану вартiсть" база оподаткування операцiй з продажу товарiв (робiт, послуг) визначається виходячи з їхньої договiрної (контрактної) вартостi, визначеної за вiльними або регульованими цiнами (тарифами) з урахуванням акцизного збору, ввiзного мита, iнших податкiв та зборiв (обов'язкових платежiв) за винятком податку на додану вартiсть, що включаються в цiну товарiв (робiт, послуг) згiдно з законами України з питань оподаткування. До складу договiрної (контрактної) вартостi включаються будь-якi суми коштiв, вартiсть матерiальних i нематерiальних активiв, що передаються платниковi податку безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу в зв'язку з компенсацiєю вартостi товарiв (робiт, послуг), проданих (виконаних, поданих) таким платником податку. За вимогами Указу Президента України вiд 21.12.98 р. за N 1370/98 "Про деякi питання обкладення податком на додану вартiсть" у разi продажу покупних товарiв (робiт, послуг) за договiрними або звичайними цiнами, нижчими за цiни їх придбання, бази обкладання визначаються з цiни їх придбання незалежно вiд порядку продажу товарiв. Таким чином, надання суб'єктом пiдприємницької дiяльностi знижок на придбання товарiв, робiт та послуг членам окремої громадської органiзацiї не суперечить чинному законодавству України у разi дотримання вимог вищезгаданих Законiв та Указу Президента в оформленнi, фiксацiї та в оподаткуваннi. ------------------------------------------------------------------ "Налоговый, банковский, таможенный КОНСУЛЬТАНТ" N 30/99, стр. 14 [20.07.1999] Валентина ГОВОРУХА головний державний податковий iнспектор ДПА у м. Києвi