ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ Л И С Т N 349/7/17-0217 від 13.01.2001 м.Київ vd20010113 vn349/7/17-0217 Державним податковим адміністраціям в Автономній Республіці Крим, областях, мм.Києві і Севастополі Проведення річних перерахунків прибуткового податку за 2000 рік Державна податкова адміністрація України, враховуючи положення відповідних статей Декрету Кабінету Міністрів України від 26.12.92 N 13-92 ( 13-92 ) "Про прибутковий податок з громадян" із змінами і доповненнями (далі - Декрет) та механізм їх застосування, що визначений у відповідних пунктах Інструкції про прибутковий податок з громадян, повідомляє, що при проведенні річних перерахунків прибуткового податку за сукупним оподатковуваним доходом 2000 року слід керуватися листами-роз'ясненнями з цього питання, які були доведені до підпорядкованих податкових адміністрацій у минулих роках. Проте враховуючи зміни у правовому полі з оподаткування фізичних осіб наголошуємо на деяких аспектах проведення перерахунків у 2001 році. Так, враховуючи особливості, які пов'язані із змінами (тричі протягом року) розміру мінімальної заробітної плати (Закон України від 1 червня 2000 р. N 1766-III ( 1766-14 ) "Про встановлення розміру мінімальної заробітної плати на 2000 рік"), а також те, що пільга на дітей до 16 років надається за умови, якщо місячний сукупний оподатковуваний доход громадянина не перевищує розміру 10 мінімальних заробітних плат, встановлених чинним законодавством, остаточний розрахунок прибуткового податку за 2000 рік одному з батьків (опікунів, піклувальників) слід провадити виходячи з періодів дії відповідних розмірів мінімальної заробітної плати, тобто пільга надається якщо середньомісячний доход, визначений шляхом ділення суми сукупного річного доходу на 12 місяців, не перевищує: у I періоді (з 1 січня - 31 березня) - 740 грн. на місяць; у II періоді (з 1 квітня - 30 червня) - 900 грн. на місяць; у III періоді (з 1 липня - 31 грудня) - 1180 грн. на місяць. Так, сукупний оподатковуваний доход громадянина у 2000 році склав 10560 грн. Визначається середньомісячний доход: 10560 грн. : 12 = 880 грн. Оскільки середньомісячний доход громадянина перевищує розмір 10 мінімальних заробітних плат I періоду - пільга на дітей не надається. У II та III періодах сума середньомісячного доходу громадянина менша розмірів 10 мінімальних заробітних плат, що діяли у цих періодах, - перерахунок слід проводити з наданням пільги на дітей. При проведенні річних перерахунків слід врахувати, що до статті 5 Декрету ( 13-92 ) вносилися зміни і доповнення, зокрема, до пп."з" п.1 стосовно доходів, одержуваних громадянами від продажу акцій, до пп."е" п.1 - щодо доходів, одержуваних громадянами від відчуження ними майна, що належить їм на правах власності. Згідно з цими змінами до сукупного оподатковуваного доходу громадян не включаються доходи, одержані ними від відчуження належного їм на правах власності майна, за нотаріальне посвідчення або за операції з відчуження (на біржі, аукціоні) якого сплачується державне мито чи плата за вчинення нотаріальних дій приватним нотаріусом. Ця пільга застосовується у разі, якщо підприємство виплачує громадянам доходи у результаті купівлі-продажу у них власного майна на підставі оформлених у вищеназваному порядку договорів. Починаючи з II кварталу 2000 р. (з 1 квітня) скасовано право не включати до сукупного оподатковуваного доходу громадян суми матеріальної допомоги, включаючи вартість речових призів і подарунків, у межах 12 мінімальних розмірів заробітних плат (Закон України від 02.03.2000 N 1523-III ( 1523-14 ) "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань оподаткування"). Отже, починаючи з 1 квітня суми матеріальної допомоги повинні оподатковуватись на загальних підставах. У I кварталі 2000 р. суми матеріальної допомоги не включалися до сукупного доходу громадян, якщо її розмір у цей період не перевищував 12 мінімальних заробітних плат на рік (888 грн.), виходячи з розміру мінімальної заробітної плати 74 грн. Враховуючи положення Указу Президента України від 03.12.99 N 1529/99 ( 1529/99 ) "Про невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектора економіки", громадянам, які працювали в колективних сільгосппідприємствах, а при їх реформуванні - на підприємствах, що утворилися в ході реформування агропромислового сектора чи інших підприємствах, незалежно від форм власності, річний перерахунок прибуткового податку слід проводити на загальних підставах з урахуванням суми прибуткового податку, яка була сплачена відповідно до частини п'ятої статті 10 Декрету ( 13-92 ) за рахунок прибутку колективного підприємства. При виявленні податковим органом порушень правильності нарахування, утримання прибуткового податку, в т.ч. за основним місцем роботи громадян та при проведенні відповідних перерахунків податку на підприємстві, виявлених податковим органом у довідці ф. N 3, то враховуючи положення статті 20 Декрету ( 13-92 ), якими, зокрема, передбачено, що у випадку неправильного оподаткування доходів громадян стягнення або повернення відповідної суми податку допускається не більш як за три роки до виявлення факту неправильного оподаткування, у разі необхідності податковим органом проводиться перерахунок податку з урахуванням кінцевого результату перерахунку, зробленого за основним місцем роботи. Для громадян, які протягом звітного року змінювали місце основної роботи і при цьому не подавали до бухгалтерії довідки ф. N 3, виданої за попереднім місцем основної роботи, обчислення прибуткового податку за новим місцем роботи здійснюється виходячи з кількості фактично відпрацьованих у звітному році місяців. Декретом ( 13-92 ) передбачено подання громадянами до податкових органів декларацій у таких випадках: якщо громадяни протягом року отримують доходи, зазначені у статті 11 Декрету ( 13-92 ), тобто доходи не за місцем основної роботи (служби, навчання); якщо громадяни здійснюють підприємницьку діяльність або систематично отримують інші доходи, не зазначені в другому та третьому розділах Декрету ( 13-92 ), в тому числі від систематичної незалежної професійної діяльності (стаття 14 Декрету). Крім того, декларації про одержані доходи подають до податкового органу за місцем проживання в Україні іноземні громадяни, що мають постійне місце проживання в Україні і одержують доходи як в Україні, так і за її межами (стаття 18 Декрету ( 13-92 ). Подання до податкового органу декларації про доходи громадянами, які протягом календарного року одержують доходи лише за місцем основної роботи, Декретом не передбачено. Якщо громадянин звільняється, відпрацювавши за місцем основної роботи не повний рік, і до кінця календарного року більше ніде не працював та не мав доходів з інших джерел, подання декларацій в такому випадку Декретом ( 13-92 ) не передбачено і остаточний розрахунок за відпрацьований період, проведений підприємством при звільненні, перерахунку не підлягає. При проведенні декларування слід враховувати, що Кабінет Міністрів України розпорядженням від 13 грудня 2000 р. N 490-р "Про неподання деякими громадянами декларацій про сукупний оподатковуваний дохід" встановив, що громадяни, які протягом эвітного 2000 календарного року одержували доходи не за місцем основної роботи у розмірах, що не перевищують трьох мінімальних заробітних плат на рік (354 грн.), декларації про сукупний оподатковуваний доход можуть не подавати, тобто рішення щодо подачі декларацій приймають самостійно. У разі неподання цією категорією громадян річних декларацій до адміністративної відповідальності вони не притягаються. Перерахунки прибуткового податку за сукупним річним оподатковуваним доходом громадян податкові органи проводять протягом двох місяців від дня отримання декларації. Про результати проведення перерахунків юридичними особами та стану роботи щодо декларування громадянами доходів, одержаних протягом 2000 року з різних джерел, в т.ч. не за місцем основної роботи, доповісти ДПА України до 03.03.2001, а про завершення проведення перерахунків та про їх кінцеві результати просимо надати інформацію до 04.05.2001. Інформація надається за формою згідно з додатками 1, 2, 3, 4 та 5 цього листа з пояснюючою запискою з наведеними прикладами щодо виявлених порушень в ході здійснення кампанії по декларуванню та ефективності проведених заходів. Заступник голови ДПА України Г.Бондаренко "Налоговый-банковский-таможенный Консультант", N 4, 23.01.2001 р.