ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
Л И С Т
28.04.2011 N 11.1/3-19/6959-ЕП
Начальникам регіональних
митниць
Начальникам митниць

Щодо обґрунтованості направлення запитів про проведення досліджень проб (зразків) товарів

З метою врегулювання питань, пов'язаних із взаємодією митних органів з експертними підрозділами Центрального митного управління лабораторних досліджень та експертної роботи (далі - Управління), підвищення ефективності лабораторних досліджень, які проводяться в рамках митного контролю товарів, запобігання необґрунтованих затримок при митному оформленні товарів звертаю увагу на наступне.
Протягом останнього часу значно збільшилась кількість запитів та відповідно проб (зразків) товарів, які направляються митними органами до експертних підрозділів Управління для проведення досліджень з метою подальшої класифікації товарів та перевірки на наявність контрольованих речовин.
Середній показник ефективності результатів досліджень проб (зразків) товарів за запитами митних органів у I кв. 2011 року на наявність контрольованих речовин становить 53%, з метою ідентифікації та подальшої класифікації згідно з УКТ ЗЕД (2371а-14, 2371б-14, 2371в-14, 2371г-14) - 18%. При цьому 50% митних органів відповідає показник ефективності результатів досліджень нижче середнього.
Не мають ефективності з точки зору їх досліджень окремі види товарів. Наприклад, у березні місяці поточного року за результатами дослідження 304 зразків олив моторних та 14 зразків товарів полімерів етилену та пропілену (які надійшли до експертного підрозділу у м. Києві) у жодному випадку не встановлено змін хімічного складу, що впливають на зміну коду згідно УКТЗЕД (2371а-14, 2371б-14, 2371в-14, 2371г-14) .
На даний час до Управління надходить велика кількість зразків пестицидів, які відбираються і направляються для проведення лабораторних досліджень з класифікаційною метою. При цьому у наданих товаросупровідних документах наявна інформація щодо діючих речовин відповідних препаратів пестицидів, необхідна для вирішення питання класифікації даних товарів. Отже, за умови відсутності обґрунтованих сумнівів в її достовірності, митне оформлення вказаних товарів може бути здійснено без проведення лабораторних досліджень.
Вагому частку від загальної кількості досліджених проб (зразків) товарів становлять проби (зразки) продуктів хімічної промисловості, стосовно яких ставляться питання щодо наявності прекурсорів. При цьому, на дослідження у ряді випадків надсилаються зразки хімічної продукції, які за своїми фізико-хімічними властивостями в принципі не можуть містити прекурсори, зокрема сухі та термоплавкі клеї, клеї на водній основі, силікони, латекси, поліуретани і т.п. Відповідно ефективність проведеної роботи відсутня. При цьому витрачається робочий час, бюджетні кошти на хімічні реактиви, витратні матеріали, енергоресурси.
Тому вважаю за необхідне, при формуванні переліків товарів групи "прикриття" митницями, у випадку застосування, як додаткових заходів митного контролю, відбору проб (зразків) товарів та проведення лабораторних досліджень, попередньо погоджувати можливість та доцільність проведення таких досліджень з Управлінням.
Разом з тим, при надходженні запитів митних органів на проведення досліджень мають місце недоліки, які впливають на терміни опрацювання запитів експертами. Так, тільки у березні 2011 року виявлено 69 випадків затримки надання запитів до експертних підрозділів. Серед них, наприклад, у 50 випадках терміни доставки (з дати складання акта про взяття проб і зразків товару до надходження запиту до Управління) митними органами зразків товарів до експертних підрозділів Управління складали від 10 до 15 днів, а у 10 випадках - більше 28 днів.
Також мають місце випадки повернення митним органам запитів, що надходять з порушеннями вимог Порядку взаємодії митних органів із Центральним митним управлінням лабораторних досліджень та експертної роботи при проведенні митного контролю та митного оформлення товарів і транспортних засобів, затвердженого наказом ДМСУ від 14.01.2009 N 19 (z0112-09) , щодо пакування, маркування зразків та оформлення супровідних документів, серед яких найчастішими були наступні: надання ксерокопії акту про відбір проб і зразків; товаросупровідні документи не завірені належним чином; відсутній або нечіткий відбиток пломбиратора на зразках.
Враховуючи викладене вище, вимагаю від начальників митниць взяти під особистий контроль питання:
- доцільності та обґрунтованості направлення запитів на проведення досліджень проб (зразків) товарів за наявності достатніх підстав, в тому числі які свідчать про можливе порушення законодавства,
- забезпечення чіткого визначення мети та завдань для досліджень (експертиз),
- підготовки та доставки запитів у найкоротші терміни,
- забезпечення повноти і якості при наданні товаросупровідних документів, необхідних для проведення експертизи товарів,
- дотримання при прийнятті відповідних рішень вимог листів Держмитслужби від 24.03.09 N 11/4-10.29/2570 (v2570342-09) , від 16.06.09 N 29/1-1.2/3040-ЕП, від 26.03.10 N 29/1-12/1110-ЕП (v1110342-10) .
Директор Департаменту класифікації
товарів та заходів регулювання ЗЕД,
член Колегії Держмитслужби
А.Є.Гутник
WEB MD Office "НПО Поверхность",
www.master-d.com.ua