УВАГА! ДОКУМЕНТ ВТРАЧАЄ ЧИННІСТЬ.
МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
Н А К А З
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
15 червня 2005 р.
за N 660/10940
Про затвердження Типового положення про правову громадську приймальню
З метою створення належних умов для набуття малозабезпеченими громадянами обсягу правових знань та навичок у їх застосуванні, надання безоплатних консультацій особам, які потребують соціального захисту та підтримки, необхідних для прийняття рішень з питань державного і приватного життя, захисту їх прав і свобод, відповідно до Закону України від 2 жовтня 1996 року N 393 (
393/96-ВР)
"Про звернення громадян", Указу Президента України від 13 серпня 2002 року N 700 (
700/2002)
"Про додаткові заходи щодо забезпечення реалізації громадянами конституційного права на звернення", підпункту 32 пункту 4 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого Указом Президента України від 30 грудня 1997 року N 1396 (
1396/97)
, та реалізуючи рішення колегії Міністерства юстиції України від 25 січня 2005 року N 5, рекомендації Всеукраїнської міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Типове положення про правову громадську приймальню, що додається.
2. Управлінню координації правової роботи та правової освіти (С.В.Богачов) довести цей наказ до відома Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції.
3. Головному управлінню юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласним, Київському та Севастопольському міським управлінням юстиції довести даний наказ до відома районних, районних у містах, міських, міськрайонних та міжрайонних управлінь юстиції, відповідних місцевих органів виконавчої влади, а також сприяти розширенню мережі громадських приймалень у регіонах та організації їх діяльності відповідно до Типового положення про правову громадську приймальню.
4. Рекомендувати органам місцевого самоврядування при створенні та організації діяльності правових громадських приймалень керуватись цим Положенням.
5. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Міністра юстиції Л.М.Горбунову.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
юстиції України
15.06.2005 N 61/5
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
15 червня 2005 р.
за N 660/10940
ТИПОВЕ ПОЛОЖЕННЯ
про правову громадську приймальню
1. Загальні положення
1.1. Правова громадська приймальня (далі - приймальня) створюється для надання місцевими органами виконавчої влади, територіальними підрозділами центральних органів виконавчої влади безоплатної правової допомоги малозабезпеченим особам.
1.2. Приймальня утворюється за рішенням керівника місцевого органу виконавчої влади, територіального підрозділу центрального органу виконавчої влади (далі - орган).
1.3. Основною метою діяльності приймальні є сприяння забезпеченню правового захисту конституційних прав, свобод та інтересів громадян органами виконавчої влади, належної реалізації Закону України "Про звернення громадян" (
393/96-ВР)
.
1.4. Приймальня здійснює такі види правової допомоги:
- надання консультацій і роз'яснень з правових питань;
- допомога в складанні документів правового характеру (звернень громадян, окремих процесуальних документів).
2. Організація роботи
2.1. Роботу приймальні організовує та контролює завідувач, який призначається керівником органу.
Для належної роботи приймальні керівник органу виділяє окреме приміщення та відповідне матеріально-технічне обладнання.
2.2. Графік роботи приймальні (додаток 1) та Типове положення про правову громадську приймальню оприлюднюються у місцевих засобах масової інформації, а також вивішуються в приміщенні, у якому розміщена приймальня, у місцях, зручних для вільного огляду.
2.3. Реєстрація особистого обліку приймання громадян здійснюється за допомогою журнальної форми реєстрації (додаток 2), а за наявності відповідного технічного обладнання - комп'ютерної реєстрації.
2.4. Питання, з якими звертаються громадяни, по змозі, розв'язуються під час приймання у день їх звернення з урахуванням часу роботи приймальні.
2.5. Несвоєчасний початок приймання громадян та його припинення раніше встановленого часу без поважних причин неприпустимі.
2.6. Для забезпечення роботи приймальні керівник органу за поданням завідувача визначає порядок чергування працівників органу.
До роботи в приймальні можуть залучатися на договірних або громадських засадах фахівці в галузі права: адвокати, нотаріуси, працівники правоохоронних органів, а також органів виконавчої влади, за їх згодою.
2.7. Особа має право на оскарження дій працівника приймальні в керівника громадської приймальні або ж у керівника органу, при якому створена приймальня. Керівник розглядає скаргу на дії працівника приймальні та вживає відповідних заходів до усунення порушень.
2.8. Методичну та практичну допомогу щодо діяльності приймальні надають відповідні управління юстиції.
3. Права й обов'язки працівників приймальні
3.1. Для реалізації своїх завдань працівники приймальні мають право:
- одержувати безоплатно для здійснення завдань, покладених на приймальню, необхідну інформацію від державних органів, установ, організацій у порядку, установленому чинним законодавством;
- визначати стан малозабезпеченості особи, яка звернулась по правову допомогу, ураховуючи, зокрема, вік, стан здоров'я, матеріальне становище та інші поважні причини, через які особа не спроможна отримати таку допомогу іншим шляхом;
- користуватися нормативно-правовою базою, яка наявна та підтримується у контрольному стані у відповідному органі;
- аргументовано відмовитись від надання правової допомоги, по яку звертається особа, якщо під час розгляду порушених нею питань, об'єктивно усвідомлює свою некомпетентність у наданні даного виду правової допомоги або якщо особа звертається з питанням, яке не належить до сфери відання органу, при якому створена приймальня;
- на заохочення керівником органу працівників за сумлінне виконання своїх обов'язків.
Керівник органу, при якому створена приймальня, може залучати спеціалістів управління юстиції, інших територіальних підрозділів центральних органів виконавчої влади, місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій (за їх згодою) до розгляду питань, що належать до їх компетенції.
3.2. Працівники приймальні зобов'язані:
- здійснювати приймання громадян у приміщеннях, визначених керівником установи згідно із затвердженим графіком роботи;
- вести журнал реєстрації звернень громадян;
- дотримуватись Конституції України (
254к/96-ВР)
та інших актів законодавства, зокрема законодавства про звернення громадян;
- не допускати порушень прав і свобод громадян;
- приймати громадянина та розглядати порушені ним питання;
- консультувати особу про всі можливі шляхи врегулювання спору чи розв'язання питання;
- дотримуватись етичних норм, бути коректним і ввічливим у спілкуванні з особою, що звертається;
- пояснювати особі причини неможливості вирішення питання відразу, під час прийому; у разі потреби додаткового вивчення порушеного питання установлювати строк і порядок розгляду його звернення;
- повідомляти керівників відповідних установ, підприємств та організацій, за погодженням з керівником органу, при якому створена приймальня, у разі отримання конкретних даних про порушення прав та законних інтересів особи, вимог чинного законодавства за встановленою формою (додаток 3);
- не розголошувати конфіденційну інформацію про осіб, що стала їм відома під час надання правової допомоги.
3.3. Працівники приймальні згідно із законодавством відповідальні:
- за якість та повноту наданої правової допомоги;
- за схоронність документів, які стосуються діяльності приймальні.
Начальник Управління
координації правової роботи
та правової освіти
|
С.В.Богачов
|
Додаток 1
до Типового положення
про правову громадську
приймальню
Зразок
ГРАФІК
роботи громадської приймальні
------------------------------------------------------------------
|День приймання |Прізвище, ім'я,|Місце роботи та|Час роботи |
| |по батькові |посада | |
| |працівника | | |
|---------------+---------------+---------------+----------------|
| | | | |
------------------------------------------------------------------
Рекомендовано: при розробленні зазначених дат слід узяти за основу режим та місце роботи працівників, які залучатимуться до цієї роботи і поєднуватимуть роботу з можливістю виїзду до конкретного населеного пункту чи трудового колективу.
Начальник Управління
координації правової роботи
та правової освіти
|
С.В.Богачов
|
Додаток 2
до Типового положення
про правову громадську
приймальню
Зразок
ЖУРНАЛ
реєстрації звернень осіб до приймальні
------------------------------------------------------------------
|N |Дата|П.І.Б. |Прізвище та|Суть |Вирішення з |
|з/п| |працівника,|адреса |звернення |посиланням на |
| | |що веде |особи | |нормативно-правові |
| | |приймання | | |акти |
|---+----+-----------+-----------+-----------+-------------------|
| | | | | | |
------------------------------------------------------------------
Начальник Управління
координації правової роботи
та правової освіти
|
С.В.Богачов
|
Додаток 3
до Типового положення
про правову громадську
приймальню
Зразок
ЛИСТ
при надходженні інформації, яка потребує вирішення в установах та організаціях відповідно до сфери їх відання
Начальнику міліції,
прокурору району,
голові ради тощо
18.01.2001 до громадської приймальні, що розміщена у виконавчому комітеті Іванівської сільської ради Житомирського району, звернувся Іваненко Іван Іванович (зазначити адресу), який у своєму зверненні вказав на порушення керівником приватного підприємства "Урожай" земельного законодавства (невжиття заходів працівником міліції про вчинене правопорушення тощо).
Прошу розглянути дане звернення відповідно до чинного законодавства України.
Дата
Підпис та посада керівника органу.
Начальник Управління
координації правової роботи
та правової освіти
|
С.В.Богачов
|