П О С Т А Н О В А
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ
Про стан і перспективи розвитку професійно-технічної освіти в Україні
Верховна Рада України відзначає, що Уряд України проводить певну роботу щодо розвитку професійно-технічної освіти, але ситуація, яка склалася із підготовкою та забезпеченням кваліфікованими робітничими кадрами економіки України, характеризується як критична.
Не виконуються Конституція України (
254к/96-ВР)
, закони України "Про освіту" (
1060-12)
, "Про професійно-технічну освіту" (
103/98-ВР)
, укази Президента України та інші нормативно-правові акти в частині фінансово-економічного забезпечення галузі. Кабінет Міністрів України не має чіткої концепції забезпечення народного господарства кваліфікованими робітничими кадрами.
За останнє десятиріччя на третину скоротилася кількість професійно-технічних навчальних закладів. Недостатнє та несвоєчасне фінансування, хронічна заборгованість призводять до постійних відключень професійно-технічних навчальних закладів від енерго-, теплопостачання, зв'язку, призупинення їх діяльності, що негативно впливає на організацію навчально-виховного процесу і якість підготовки фахівців.
Гострою залишається проблема оновлення матеріально-технічної бази професійно-технічних навчальних закладів. Кожен третій професійно-технічний навчальний заклад потребує капітального ремонту, лише 10 відсотків наявного обладнання відповідає сучасним вимогам. Існує необхідність заміни систем тепло-, водопостачання. Більшість гуртожитків професійно-технічних навчальних закладів знаходиться в аварійному або непридатному для проживання учнів стані.
Функціонування галузі ускладнюється недосконалістю системи управління. Недостатній контроль державних органів управління освіти за діяльністю більш як півтори тисячі приватних навчальних закладів, що займаються професійною підготовкою робітничих кадрів.
Викликає занепокоєння стан забезпечення професійно-технічних навчальних закладів засобами навчання, обладнанням, наочними та навчальними посібниками, підручниками. Ці навчальні заклади найгірше забезпечені комп'ютерною технікою.
Неприпустимою є ситуація щодо фінансування видатків на харчування учнів, утримання дітей-сиріт та дітей із малозабезпечених сімей.
Продовжується відтік висококваліфікованих і досвідчених педагогічних кадрів. У професійно-технічних навчальних закладах не вистачає близько 4 тисяч майстрів виробничого навчання, 1 770 викладачів.
Потребує змін та удосконалення чинне законодавство, яке не повною мірою сприяє ефективній діяльності сфери професійно-технічної освіти.
Верховна Рада України постановляє:
1. Звернути увагу Кабінету Міністрів України на наявність серйозних недоліків щодо виконання Конституції України (
254к/96-ВР)
та законодавства про професійно-технічну освіту.
2. Рекомендувати Президенту України:
посилити вимоги до центральних та місцевих органів виконавчої влади щодо неухильного виконання в повному обсязі законів України "Про освіту" (
1060-12)
, "Про професійно-технічну освіту" (
103/98-ВР)
, про Державний бюджет України, інших нормативно-правових актів щодо розвитку освіти;
розглянути питання про доцільність створення спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань професійно-технічної освіти;
внести в установленому порядку пропозиції про встановлення почесного звання "Заслужений працівник професійно-технічної освіти".
3. Кабінету Міністрів України:
відновити роботу Міжгалузевої ради з професійно-технічної освіти при Кабінеті Міністрів України;
невідкладно розглянути на засіданні Кабінету Міністрів України ситуацію, що склалася в професійно-технічних навчальних закладах. Вжити вичерпних заходів щодо подолання кризових явищ;
заборонити незаконне відключення електроенергії, водо-, теплопостачання навчальних корпусів, гуртожитків професійно-технічних навчальних закладів. Відмінити нарахування штрафних санкцій за несплачені своєчасно кошти за енергоносії з вини держави, яка не фінансує ці видатки з Державного бюджету України;
забезпечити неухильне виконання положень частин четвертої - шостої статті 49 Закону України "Про професійно-технічну освіту" (
103/98-ВР)
щодо заборони передачі та використання приміщень професійно-технічних навчальних закладів не за призначенням;
провести інвентаризацію державного і комунального майна, що входить до цілісних майнових комплексів професійно-технічних навчальних закладів. Створити єдиний державний реєстр майна цілісних майнових комплексів професійно-технічних навчальних закладів усіх форм власності для сприяння у його цільовому ефективному використанні та збереженні;
розробити механізм багатоканального та різнорівневого фінансування професійно-технічних навчальних закладів;
передбачати в проектах законів про Державний бюджет України кошти для проведення комплексу сільськогосподарських робіт, які виконуються сільськими професійно-технічними навчальними закладами на виділених їм земельних ділянках, та компенсацію за рахунок коштів Державного бюджету України виплати 50 відсотків облікової ставки Національного банку України комерційним банкам за наданими кредитами сільським професійно-технічним навчальним закладам для проведення комплексу сільськогосподарських робіт, закупівлі техніки та обладнання;
розробити методику розрахунку вартості підготовки кваліфікованих робітників у професійно-технічних навчальних закладах відповідно до потреби та керуватись нею при визначенні обсягів фінансування професійно-технічних навчальних закладів;
забезпечити фінансування в повному обсязі державних професійно-технічних навчальних закладів у 2003 році, у разі потреби підготувати проект закону про внесення відповідних змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2003 рік". При визначенні видатків на фінансування професійно-технічних навчальних закладів у Державному бюджеті України на наступні роки вважати пріоритетними напрямами: харчування учнів, утримання дітей-сиріт, впровадження інноваційних, інформаційних технологій, сучасної техніки та методик, модернізацію матеріально-технічної бази, в тому числі сільськогосподарської техніки та механізмів, проведення капітальних ремонтів будівель і споруд, забезпечення навчальних закладів комунальними послугами у повному обсязі;
привести у відповідність із прожитковим мінімумом нормативи харчування, забезпечення одягом, утримання дітей-сиріт тощо;
розробити правові та економічні механізми стимулювання та зацікавленості роботодавців і інвесторів у розвитку та відновленні трудових ресурсів держави. Розглянути питання про створення спеціального фонду підготовки робітничих кадрів за рахунок відрахувань підприємств;
розробити та запровадити державну програму інформатизації та комп'ютеризації професійно-технічних навчальних закладів, передбачити для цього кошти в Державному бюджеті України на 2004 рік;
здійснити заходи щодо забезпечення педагогічних працівників, які проживають у сільській місцевості, комунальними послугами відповідно до вимог статті 57 Закону України "Про освіту" (
1060-12)
;
запровадити в установленому порядку на національному телебаченні професійно орієнтовані культурно-просвітні програми для учнівської молоді;
разом з Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення заборонити в установленому порядку висвітлення в засобах масової інформації матеріалів, які порушують психіку молоді (фільми жахів, насильства, жорстокості).
4. Міністерству економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерству фінансів України, Міністерству праці та соціальної політики України, Міністерству аграрної політики України, Міністерству освіти і науки України та іншим центральним органам виконавчої влади:
створити механізм цілісної національної системи підготовки, підвищення кваліфікації і перепідготовки робітничих кадрів з використанням наявної матеріально-технічної бази професійно-технічних навчальних закладів;
проаналізувати проблеми кадрового забезпечення галузей і розробити науково обгрунтований прогноз розвитку ринку праці. Уточнити перспективні плани підготовки кваліфікованих робітничих кадрів за професійним спрямуванням. Розглянути питання щодо доцільності розробки законопроекту про якість робочої сили в Україні;
визначити обсяг державного замовлення на підготовку фахівців освітньо-кваліфікаційних рівнів "бакалавр", "спеціаліст" та "магістр" інженерно-педагогічних спеціальностей та на підготовку кваліфікованих робітників і молодших спеціалістів. Розглянути питання щодо створення спеціалізованих факультетів для підготовки педагогічних кадрів у вищих навчальних закладах;
передбачити квоти для прийому до технічних вищих навчальних закладів за державним замовленням кращих випускників професійно-технічних навчальних закладів за направленням їх педагогічних рад;
забезпечити максимальне використання професійно-технічних навчальних закладів для професійного навчання незайнятого населення.
5. Міністерству освіти і науки України та Академії педагогічних наук України:
розробити концепцію розвитку професійно-технічної освіти в Україні;
створити у складі Академії педагогічних наук України науково-дослідний інститут професійно-технічної освіти;
разом з Державною акредитаційною комісією здійснити заходи щодо всебічної підтримки і становлення професійно-технічних навчальних закладів нового типу, особливо вищих професійних училищ;
забезпечити загальнодержавний підхід до складання програм та навчальних планів, своєчасне оновлення змісту загальної середньої, професійно-технічної та вищої освіти, видання необхідної навчальної та навчально-методичної і науково-методичної літератури, забезпечити її необхідне фінансування;
розробити механізм заохочення педагогічних працівників разом з науковцями до написання посібників та підручників для системи професійно-технічної освіти;
здійснити комплекс заходів та пропозицій щодо стимулювання навчально-виробничої діяльності;
створити мережу професійно-технічних навчальних закладів для дітей з особливими потребами;
спільно з Міністерством культури і мистецтв України, Державним комітетом України з фізичної культури і спорту сприяти організації діяльності шкіл мистецтв, гуртків, колективів художньої самодіяльності, клубів за інтересами, спортивних секцій та формування системи оздоровлення для учнів, педагогічних працівників професійно-технічних навчальних закладів, передбачивши для цього фінансування;
проаналізувати роботу Державної акредитаційної комісії та привести у відповідність із потребами ринку праці і державними стандартами обсяги та напрями підготовки кадрів приватними організаціями, що займаються професійною підготовкою робітничих кадрів.
6. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, обласним, Київській і Севастопольській міським радам, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям:
до 1 червня 2003 року проаналізувати стан забезпечення регіонів кваліфікованими робітничими кадрами, виконання законодавства щодо розвитку професійно-технічної освіти та розробити перспективні регіональні програми підготовки кваліфікованих робітників на 2003-2008 роки з урахуванням реальних потреб ринку праці;
організувати роботу регіональних міжгалузевих рад з професійно-технічної освіти при Голові Ради міністрів Автономної Республіки Крим та головах обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій;
створити у кожному регіоні центри сервісного обслуговування та оснащення комп'ютерами і технічними засобами усіх професійно-технічних навчальних закладів з метою забезпечення комп'ютеризації навчально-виробничого процесу та розробки програмних засобів навчання;
поліпшити роботу медичних пунктів професійно-технічних навчальних закладів, звернути увагу при цьому на укомплектованість їх медперсоналом та лікувальними засобами. Встановити належний санітарно-гігієнічний контроль за станом приміщень та харчоблоків професійно-технічних навчальних закладів;
вирішити питання щодо забезпечення регулярного підвезення учнів та працівників професійно-технічних навчальних закладів, які проживають у сільській місцевості, до місця навчання, роботи і додому, у тому числі і залізничним транспортом;
посилити роботу щодо профілактики та запобігання в учнівському середовищі негативних проявів, недопущення соціального сирітства. Активно залучати до цієї роботи фахівців органів внутрішніх справ, органів охорони здоров'я, працівників культури та мистецтв, соціально-психологічних служб та практичних психологів.
7. Запропонувати Генеральній прокуратурі України розслідувати факти порушень положень частин четвертої - шостої статті 49 Закону України "Про професійно-технічну освіту" (
103/98-ВР)
щодо заборони передачі та використання приміщень професійно-технічних навчальних закладів не за призначенням.
8. Комітетам Верховної Ради України з питань науки і освіти, з питань бюджету, з питань фінансів і банківської діяльності, з питань соціальної політики та праці, з питань економічної політики, управління народним господарством, власності та інвестицій, з питань аграрної політики та земельних відносин внести пропозиції щодо змін до законів України "Про освіту" (
1060-12)
, "Про професійно-технічну освіту" (
103/98-ВР)
, "Про оподаткування прибутку підприємств" (
334/94-ВР)
, "Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів" (
1963-12)
та інших законів України з метою приведення законодавства про професійно-технічну освіту у відповідність із потребами суспільно-економічного інноваційного розвитку.
9. Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти узагальнити пропозиції, які надійшли при обговоренні зазначеного питання, та врахувати їх при підготовці законодавчих актів.
10. Кабінету Міністрів України в четвертому кварталі 2003 року поінформувати Верховну Раду України про стан виконання цієї Постанови.
11. Контроль за виконанням цієї Постанови покласти на Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти.
Голова Верховної Ради України
|
В.ЛИТВИН
|
м. Київ, 3 квітня 2003 року
N 699-IV
|