УВАГА! ДОКУМЕНТ ВТРАЧАЄ ЧИННІСТЬ.
ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ З ПИТАНЬ РАДІОЧАСТОТ
ПРИ КАБІНЕТІ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 25 від 02.10.97 Зареєстровано в Міністерстві
м.Київ юстиції України
11 листопада 1997 р.
vd971002 vn25 за N 538/2342
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Держкомзв'язку
N 154 ( z0795-00 ) від 25.10.2000 )
Про введення в дію Положення про порядок виділення
смуг (номіналів) радіочастот для розроблення,
виробництва, модернізації в Україні та ввезення
з-за кордону в Україну радіоелектронних засобів і
радіовипромінювальних пристроїв
Згідно з Законом України "Про зв'язок" ( 160/95-ВР ) і
Положенням про ГУРЧ при Кабінеті Міністрів України, затвердженим
постановою Кабінету Міністрів України від 15.11.94 N 771
( 771-94-п ), завершено розроблення та узгодження Положення про
порядок виділення смуг (номіналів) радіочастот для розроблення,
виробництва, модернізації в Україні та ввезення з-за кордону в
Україну радіоелектронних засобів і радіовипромінювальних пристроїв
Н А К А З У Ю:
1. Затвердити Положення про порядок виділення смуг
(номіналів) радіочастот для розроблення, виробництва, модернізації
в Україні та ввезення з-за кордону в Україну радіоелектронних
засобів і радіовипромінювальних пристроїв (додається).
2. Ввести в дію Положення про порядок виділення
смуг (номіналів) радіочастот для розроблення, виробництва,
модернізації в Україні та ввезення з-за кордону в Україну
радіоелектронних засобів і радіовипромінювальних пристроїв через
10 днів після державної реєстрації.
3. Першому заступнику начальника Головного управління з
питань радіочастот при Кабінеті Міністрів України - Сіталу О.Т.
забезпечити контроль за виконанням цього наказу.
4. Припинити використання в Україні картки ТТД, затвердженої
рішенням ГКРЧ СРСР від 31.07.89.
Начальник Головного управління І.П. Міхальчук
Затверджено
наказом Головного управління
з питань радіочастот при
Кабінеті Міністрів України
від 02.10.1997 N 25
Положення
про порядок виділення смуг (номіналів) радіочастот
для розроблення, виробництва, модернізації в
Україні та ввезення з-за кордону в Україну
радіоелектронних засобів і радіовипромінювальних
пристроїв
1. Вступ
1.1. Згідно із Законом України "Про зв'язок" ( 160/95-ВР ) та
іншими законами України регулювання використання радіочастотного
ресурсу (РЧР) в Україні і орбітальних позицій супутників зв'язку є
виключним правом держави.
1.2. Державне управління і регулювання у сфері використання
РЧР здійснюється у порядку, передбаченому чинним законодавством.
1.3. Радіочастотний ресурс, орбіти і позиції космічних
апаратів України знаходяться під захистом держави. Порядок захисту
визначається Кабінетом Міністрів України з урахуванням міжнародних
рекомендацій і угод.
З метою захисту інтересів держави і встановленого порядку
використання РЧР, а також орбітальних позицій космічних апаратів,
Кабінет Міністрів України і ГУРЧ можуть визначати обмеження на
виділення смуг (номіналів) радіочастот (далі за текстом -
виділення радіочастот) для розроблення, виробництва, модернізації
та ввезення з-за кордону в Україну радіоелектронних засобів (РЕЗ)
і радіовипромінювальних пристроїв (РВП), які можуть створювати
неприпустимі радіозавади діючим або визначеним перспективними РЕЗ
і РВП.
1.4. У цьому Положенні визначено порядок виділення смуг
радіочастот юридичним і фізичним особам для розроблення,
виробництва і модернізації в Україні та ввезення з-за кордону в
Україну РЕЗ і РВП будь-яких радіосистем і радіослужб.
1.5. Вимоги цього Положення поширюються на всіх юридичних і
фізичних осіб, незалежно від громадянства, які:
розробляють, виробляють, модернізують в Україні або ввозять
з-за кордону в Україну радіоелектронні системи і засоби (їх
складові частини) для використання або продажу на території
України, враховуючи РЕЗ морських і повітряних суден та космічних
апаратів, які знаходяться під юрисдикцією України, і РЕЗ земних
станцій, які працюють через штучні супутники Землі інших держав
(міжнародних організацій), за виключенням випадків, що
визначаються окремими рішеннями Кабінету Міністрів України, ДКЗР і
ГУРЧ;
використовують РВП у виробництві, медицині, побуті, при
проведенні науково-дослідних і експериментальних робіт, а також в
процесі лабораторних досліджень (практичних занять), незалежно від
форм власності РЕЗ і РВП.
2. Правові основи і загальні положення
2.1. Правовими підставами отримання юридичними і фізичними
особами дозволів на розроблення, виробництво, модернізацію в
Україні та ввезення з-за кордону в Україну РЕЗ і РВП є Закон
України "Про зв'язок" ( 160/95-ВР ), інші закони України, а також
відповідні укази і розпорядження Президента України, постанови
Кабінету Міністрів України, рішення Державної комісії з питань
зв'язку і радіочастот (ДКЗР) та ГУРЧ щодо державного регулювання
використання РЧР.
2.2. У цьому Положенні під виділенням радіочастот для РЕЗ,
РВП розуміється надання юридичним і фізичним особам права
використання дозволених Кабінетом Міністрів України і ГУРЧ смуг
(номіналів) радіочастот для розроблення, виробництва, модернізації
в Україні та ввезення з-за кордону в УкраЇну РЕЗ і РВП.
2.3. Виділення радіочастот здійснюється з урахуванням
наступних основних принципів:
державного і міжнародного регулювання розподілу і
використання радіочастотного спектру;
економного і ефективного використання радіочастотного ресурсу
України;
забезпечення електромагнітної сумісності РЕЗ і РВП
різноманітних призначень і радіослужб в Україні;
пріоритетності використання радіочастот для впровадження в
Україні найсучасніших технологій і систем зв'язку, розробки
вітчизняних типів РЕЗ з урахуванням вимог державної
науково-технічної політики;
врахування рекомендацій Міжнародного союзу електрозв'язку при
здійсненні національного розподілу смуг радіочастот;
рівного права доступу на дозвільній і реєстраційній основі
всіх зацікавлених юридичних і фізичних осіб (враховуючи
закордонні, міжнародні організації і іноземних громадян, незалежно
від форм власності на РЕЗ) до використання окремих радіочастот у
порядку, визначеному цим Положенням і відповідними рішеннями
Кабінету Міністрів України, ДКЗР і ГУРЧ з урахуванням
пріоритетного використання РЧР для забезпечення безпеки людського
життя, задоволення потреб окремих органів державної влади,
національної оборони, державної безпеки, охорони державного
кордону, правоохоронної діяльності, безпеки об'єктів ядерної
енергетики в умовах надзвичайних ситуацій, безпеки польотів у
повітряному просторі України та забезпечення державної
інформативної діяльності.
2.4. Виділення радіочастот здійснює ГУРЧ. Рішення ГУРЧ про
виділення радіочастот є підставою для сертифікації РЕЗ і РВП
згідно із встановленим в Україні порядком та оформлення
відповідних дозволів (яке здійснюється на підставі постанови
Кабінету Міністрів України "Про спеціально уповноважені органи з
питань присвоєння радіочастот, позивних сигналів, оформлення
відповідних дозволів на виготовлення, реалізацію (продаж),
використання радіоелектронних засобів на території України,
ввезення їх з-за кордону та державного нагляду за їх роботою" від
19.03.97 за N 239 ( 239-97-п ):
Управлінням радіоелектронної боротьби Генерального штабу
Збройних Сил України (УРЕБ) - у смугах радіочастот військового та
спільного використання в частині військових користувачів;
Українським державним центром радіочастот та нагляду за
зв'язком Державного комітету зв'язку України (Укрчастотнагляд) - у
смугах радіочастот цивільного та спільного використання в частині
цивільних користувачів.
Рішення ГУРЧ про виділення радіочастот, видане юридичним або
фізичним особам, не дає їм виключного права на використання цих
радіочастот і не є дозволом на експлуатацію і ввезення з-за
кордону РЕЗ і РВП.
2.5. ГУРЧ має право скасовувати відповідні дозволи, якщо вони
були оформлені з порушенням встановленого порядку їх видачі.
3. Порядок виділення радіочастот
3.1. Виділення радіочастот здійснюється ГУРЧ на підставі
розгляду заяв про виділення радіочастот (радіочастотних заяв), які
надходять від заявника.
3.2. Заявником може бути юридична особа, яка здійснює за
власною ініціативою розробку, модернізацію або виробництво
конкретного типу РЕЗ або замовляє розробку, модернізацію і
наступне виробництво конкретного типу РЕЗ для задоволення потреб
держави або власних потреб, або з метою його продажу.
Якщо серійне виробництво РЕЗ, розробленого з ініціативи
будь-якої юридичної особи, буде передано для серійного виробництва
іншій юридичній особі, то заявником може бути виробник цього РЕЗ.
Заявником на використання радіочастот для РЕЗ, які ввозяться
з-за кордону, може бути юридична особа, яка закуповує (орендує)
РЕЗ для своїх потреб (для надання послуг) або з метою їх продажу
(реалізації) на внутрішньому ринку України, або для проведення
сертифікаційних іспитів РЕЗ іноземного виробництва.
3.3 Радіочастотні заяви для розробки і подальшого виробництва
в Україні РЕЗ цивільного використання надаються окремо: спочатку -
на виділення смуг радіочастот для розробки РЕЗ, а потім, після
закінчення розробки - для їх серійного виробництва.
Радіочастотні заяви для модернізації РЕЗ надаються тоді, коли
при модернізації змінюються характеристики радіовипромінювання і
прийому, які впливають на електромагнітну сумісність РЕЗ, а також
- при зміні призначення і вимог використання даних засобів.
Для РЕЗ, які розробляються і виробляються в незначній
кількості, а також для РВП, які використовуються при проведенні
науково-дослідних і експериментальних робіт, радіочастотні заяви
об'єднуються в одну - одночасно на розробку і виробництво.
3.4. Радіочастотні заяви для РЕЗ, які входять до складу
наземних або космічних комплексів (систем), наземних або космічних
об'єктів (космічних апаратів), надаються в одній заяві на всі типи
апаратури, які входять до складу космічних комплексів (систем),
наземних або космічних об'єктів (космічних апаратів). Окреме
надання радіочастотних заяв на обладнання земних або космічних
об'єктів (космічних апаратів) можливе тільки у випадках, коли
апаратура, яка розробляється, планується використовуватися у
діючій супутниковій мережі (системі). При цьому можливість
використання заявлених смуг (номіналів) радіочастот повинна бути
попередньо узгоджена з власником діючої супутникової мережі згідно
із встановленим порядком, який передбачено рішеннями міжнародних
угод, участь в яких брала Україна.
3.5. Для РЕЗ іноземного виробництва, які використовуються при
проведенні науково-дослідних і експериментальних робіт у рамках
міжнародного наукового співробітництва на території України, або
для РЕЗ, які встановлюються на вітчизняних космічних апаратах
(об'єктах) і (або) на земних станціях супутникових систем,
радіочастотні заяви надаються до ГУРЧ заявниками, згідно із
встановленим порядком, який передбачено рішеннями міжнародних
угод, участь в яких брала Україна.
У випадку встановлення РЕЗ іноземного виробництва на суднах
(повітряних апаратах), які розробляються на замовлення юридичних і
фізичних осіб України на іноземних або вітчизняних верфах
(підприємствах), заяви на виділення радіочастот для цих РЕЗ
подаються до ГУРЧ замовником будівництва (виробництва) цих суден
(повітряних апаратів).
3.6. При підготовці радіочастотних заяв на виділення
радіочастот для РЕЗ заявники повинні керуватися Національною
таблицею розподілу смуг радіочастот України, вимогами цього
Положення, діючими нормативно-технічними документами на
характеристики радіовипромінювання і прийому, які впливають на
електромагнітну сумісність РЕЗ.
3.7. Радіочастотна заява включає:
типову заяву на виділення радіочастот;
картку тактико-технічних даних (ТТД) РЕЗ встановленої форми,
(додаток до Положення) - 8 примірників;
пояснювальну довідку - 8 примірників.
Типова заява визначає найменування заявника, його поштову
адресу, банківські реквізити та ідентифікаційний код, номери
контактних телефонів та факсів, заявлені смуги (номінали)
радіочастот або радіочастотні канали, мету, терміни і місця
використання заявлених радіочастот, назву РЕЗ, для яких
заявляються радіочастоти, підпис заявника, затверджений печаткою.
Картки ТТД заповнюються на кожне радіоелектронне обладнання,
яке входить до складу радіоелектронного комплексу (системи), що
розробляється, виробляється, ввозиться з-за кордону.
У пояснювальній довідці детально визначається призначення,
область використання РЕЗ, для якого замовляються радіочастоти, ким
і в якому районі будуть використовуватися РЕЗ, наводяться
обгрунтування замовлених характеристик радіовипромінювання і
прийому РЕЗ, висвітлюються системні питання, вказуються вимоги
використання РЕЗ, структура і характеристика використовуваного
сигналу. При модернізації РЕЗ надається інформація про
необхідність її проведення. Для багатофункціональних комплексів
РЕЗ до пояснювальної довідки надається блок-схема взаємодії РЕЗ
комплексу.
У необхідних випадках, за вимогою ГУРЧ, заявниками надається
додаткова інформація щодо тактико-технічних даних РЕЗ, необхідна
для підготовки рішення про виділення радіочастот, які
замовляються.
3.8. Радіочастотні заяви надаються до ГУРЧ у такі терміни:
для розробки, модернізації РЕЗ - не пізніше етапу завершення
ескізного або ескізно-технічного проектування;
для виробництва РЕЗ - після завершення розробки і проведення
державних, заводських випробувань дослідних зразків;
для ввезення з-за кордону РЕЗ - у термін проведення
переговорів з фірмою-постачальником до укладення контракту
(договору) на постачання РЕЗ;
для розроблення РЕЗ, РВП, які використовуються при проведенні
науково-дослідних робіт або в процесі лабораторних досліджень
(практичних занять) у будь-яких учбових закладах - не пізніше 2-х
місяців після затвердження технічного завдання на роботу або
тематичного плану занять;
для ввезення з-за кордону РЕЗ іноземного виробництва, які
призначені для використання при проведенні науково-дослідних і
експериментальних робіт в межах міжнародного наукового
співробітництва - до заключення угоди про проведення цих робіт.
Відповідальність за дотримання термінів подання
радіочастотних заяв, повноту і достовірність поданої до ГУРЧ
інформації несе заявник.
Радіочастотні заяви, які подаються з порушенням вимог цього
Положення, не розглядаються і повертаються для доопрацювання
заявнику. У цьому випадку термін доопрацювання поданої заяви
визначає ГУРЧ.
3.9. Радіочастотні заяви на продовження терміну дії дозволу
про використання радіочастот подаються до ГУРЧ за 2 місяці до
завершення встановленого терміну дії дозволу.
3.10. Розгляд радіочастотних заяв і проведення попередньої
експертизи поданих заяв здійснюється ГУРЧ.
Попередня експертиза визначає відповідність використання
заявлених радіочастот вимогам Національної таблиці розподілу смуг
радіочастот України і іншим нормативно-технічним документам щодо
використання РЕЗ, РВП конкретного класу, а також - відповідність
оформлення і подання радіочастотних заяв встановленим вимогам
цього Положення.
За рішенням ГУРЧ згідно із Законом України "Про наукову і
науково-технічну експертизу" ( 51/95-ВР ) до попередньої
експертизи можуть бути залучені науково-дослідні організації,
підприємства та установи всіх форм власності, тимчасові творчі
колективи, що здійснюють науково-технічну діяльність у галузі
розподілу і використання радіочастот.
Для координації розгляду радіочастотних заяв та з метою
прийняття оперативних рішень щодо виділення радіочастот при ГУРЧ
можуть створюватися міжвідомчі робочі групи.
3.11. При позитивному результаті попередньої експертизи ГУРЧ
надсилає, не пізніше одного місяця з дня отримання заяви,
матеріали радіочастотних заяв до УРЕБ і Укрчастотнагляду для
надання висновків.
3.12. Радіочастотні заяви не надсилаються для висновків при
умові:
якщо вказана в радіочастотній заяві смуга радіочастот,
необхідна для серійного виробництва конкретного типу РЕЗ,
збігається зі смугою радіочастот дозволеної ГУРЧ для розробки
цього РЕЗ і при умові, що технічні характеристики розробленого
РЕЗ, які впливають на електромагнітну сумісність, відповідають
характеристикам, які вказані в додатку до рішення ГУРЧ на розробку
цього РЕЗ;
якщо смуга радіочастот, вказана в радіочастотній заяві для
розробки конкретного типу РЕЗ, була раніше дозволена для розробки
або серійного виробництва аналогічного РЕЗ на підставі заяви
іншого заявника;
якщо смуга радіочастот, вказана в радіочастотній заяві для
конкретних типів РЕЗ, що ввозяться з-за кордону, вже була
дозволена для цих типів РЕЗ без територіальних обмежень на
підставі заяви іншого заявника;
якщо радіочастотні заяви розглядалися представниками
міжвідомчої робочої групи, складеної з уповноважених представників
радіочастотних органів, зацікавлених Державних комітетів і
відомств.
3.13. УРЕБ і Укрчастотнагляд повинні у 2-місячний термін з
дня отримання заяви здійснити технічну експертизу цих матеріалів,
в тому числі і електромагнітної сумісності заявленого РЕЗ з іншими
РЕЗ, підготувати відповідні висновки і надіслати їх до ГУРЧ.
Якщо УРЕБ або Укрчастотнагляд висловлює зауваження
(запитання) до матеріалів радіочастотної заяви або незгоду щодо
виділення радіочастот, то у висновку мають бути надані належні
обгрунтування. Необгрунтована незгода (щодо виділення відповідних
радіочастот) до розгляду ГУРЧ не приймається. При цьому,
радіочастотна заява на додаткову технічну експертизу не
надсилається.
3.14. При отриманні від радіочастотних органів обгрунтованої
незгоди у висновках і при наявності від заявника обгрунтованих
претензій до цих висновків ГУРЧ може організувати контрольну
науково-технічну експертизу радіочастотної заяви з залученням
представників радіочастотних органів, зацікавлених організацій і
установ, а також заявника і незалежних експертів.
3.15. Рішення про виділення радіочастот для заявлених РЕЗ
приймається ГУРЧ, як правило, в термін до 3-х місяців з дня
отримання відповідної радіочастотної заяви. В додатку до рішення,
при потребі, обумовлюються умови використання виділених
радіочастот і РЕЗ.
3.16. Позитивні рішення, які прийняті ГУРЧ, надсилаються
відповідно до УРЕБ або до Укрчастотнагляду, які в місячний термін
з дня отримання рішення ГУРЧ оформляють відповідний дозвіл. Про
оформлення відповідного дозволу радіочастотні органи повідомляють
ГУРЧ.
При неможливості виділення радіочастот ГУРЧ повідомляє
заявника в місячний термін після прийняття відповідного рішення.
3.17. Заявник, який отримав відповідний дозвіл, повинен
повідомити ГУРЧ про:
початок і завершення розробки, виробництва, модернізації та
випробувань РЕЗ, РВП;
завершення робіт щодо сертифікації РЕЗ, РВП та ввезення їх в
Україну;
початок реалізації РЕЗ, РВП на внутрішньому ринку України.
При відсутності цих повідомлень ГУРЧ має право скасовувати
раніше видані дозволи.
3.18 Рішення ГУРЧ про виділення радіочастот і оформлений
відповідний дозвіл, видані конкретній юридичній або фізичній
особі, не можуть бути поширені на інші юридичні і фізичні особи
без відповідних рішень ГУРЧ.
Додаток відсутній.
Офіційний вісник України 1997, число 46, стр.178
Код нормативного акта: 432