Нема прибутку нема
санкцій
До редакції надходять листи із запитанням, чи можуть податкові органи застосовувати
до неприбуткових організацій санкції, передбачені указом Президента «Про застосування
штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки»? На думку нашого
експерта, відповідь на це запитання негативна. НІ, не можуть, і щонайменше з
трьох причин.
Перші два абзаци зазначеного уrказу в редакції від 26.07.2000 №920/2000 мають
такий зміст:
«З метою подальшого вдосконалення організації готівкового обігу, зміцнення
касової дисципліни, підвищення ефективності контролю за додержанням суб'єктами
господарської діяльності встановленого порядку ведення операцій з готівкою у
національній валюті, посилення відповідальності за додержання ними норм з регулювання
обігу готівки та виконання своїх зобов'язань перед бюджетами і державними цільовими
фондами постановляю:
Установити, що у разі порушення юридичними особами всіх форм власності, фізичними
особами — громадянами України, іноземними громадянами та особами без громадянства,
які є суб'єктами підприємницької діяльності, а також постійними представництвами
нерезидентів, через які повністю або частково здійснюється підприємницька діяльність,
норм з регулювання обігу готівки у національній валюті, що встановлюються Національним
банком України, до них застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу».
З наведеного тексту однозначно випливає, що дія указу поширюється виключно
на суб'єкти підприємницької діяльності. Окрім того, фінансові санкції за указом застосовуються в зв'язку з порушеннями
норм з регулювання обігу готівки у національній валюті, що встановлюються Національним
банком. Зазначені норми запроваджені Положенням про ведення касових операцій
у національній валюті в Україні, затвердженим постановою правління НБУ від 19.02.2001
№72 (зареєстровано в Мін'юсті 15.03.2001 за №237/ 5428). Перший абзац цього
нормативного акта майже тотожний наведеним абзацам указу від 26.07.2000:
«Вимоги цього Положення поширюються на юридичних осіб (крім установ банків
і підприємств поштового зв'язку) незалежно від їх організаційно-правових форм
і форм власності, їх відокремлені підрозділи, представництва іноземних організацій
і фірм, які здійснюють підприємницьку діяльність (далі — підприємства), а також
на зареєстрованих у встановленому порядку фізичних осіб, які є суб'єктами підприємницької
діяльності без створення юридичної особи (далі — підприємці), які здійснюють
операції з готівкою в національній валюті, та є обов'язковими для виконання
ними». Отже, і дія Положення поширюється виключно на суб'єкти підприємницької
діяльності.
Статтею 19 Конституції встановлено, що «органи державної влади та органи місцевого
самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах
повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України».
У законі «Про державну податкову службу в Україні» в редакції від 5.02.98
№83/ 98-ВР відсутні згадки про права податківців щодо нарахування фінансових
санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки в національній валюті.
Тому указ від 26.07.2000 в частині надання такого права податківцям не може
застосовуватись до жодних юридичних чи фізичних осіб.
З урахуванням значної соціальної небезпеки обмеження прав неприбуткових організацій
спробами застосування до них фінансових санкцій за указом від 26.07.2000 доцільно
рекомендувати їм у разі виникнення подібних випадків (конкретним проявом чого
зазвичай буде наявність питань контролю норм з регулювання обігу готівки в затвердженому
керівником податкового органу переліку питань, що підлягають документальній
перевірці) негайно звертатись до прокуратури з клопотанням стосовно порушення
кримінальної справи за фактом наявності у винуватців ознак злочину за диспозицією
ч.1 ст.166 КК «Перевищення влади або посадових повноважень».
Марк БЕЙГЕЛЬЗІМЕР, кандидат економічних наук
По материалам газеты "ЗАКОН & БІЗНЕС"