Нема прибутку нема санкцій


До редакції надходять листи із запитанням, чи можуть податкові органи застосовувати до неприбуткових організацій санкції, передбачені указом Президента «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки»? На думку нашого експерта, відповідь на це запитання негативна. НІ, не можуть, і щонайменше з трьох причин.


Перші два абзаци зазначеного уrказу в редакції від 26.07.2000 №920/2000 мають такий зміст:

«З метою подальшого вдосконалення організації готівкового обігу, зміцнення касової дисципліни, підвищення ефективності контролю за додержанням суб'єктами господарської діяльності встановленого порядку ведення операцій з готівкою у національній валюті, посилення відповідальності за додержання ними норм з регулювання обігу готівки та виконання своїх зобов'язань перед бюджетами і державними цільовими фондами постановляю:

Установити, що у разі порушення юридичними особами всіх форм власності, фізичними особами — громадянами України, іноземними громадянами та особами без громадянства, які є суб'єктами підприємницької діяльності, а також постійними представництвами нерезидентів, через які повністю або частково здійснюється підприємницька діяльність, норм з регулювання обігу готівки у національній валюті, що встановлюються Національним банком України, до них застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу».

З наведеного тексту однозначно випливає, що дія указу поширюється виключно на суб'єкти підприємницької діяльності.

Окрім того, фінансові санкції за указом застосовуються в зв'язку з порушеннями норм з регулювання обігу готівки у національній валюті, що встановлюються Національним банком. Зазначені норми запроваджені Положенням про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженим постановою правління НБУ від 19.02.2001 №72 (зареєстровано в Мін'юсті 15.03.2001 за №237/ 5428). Перший абзац цього нормативного акта майже тотожний наведеним абзацам указу від 26.07.2000:

«Вимоги цього Положення поширюються на юридичних осіб (крім установ банків і підприємств поштового зв'язку) незалежно від їх організаційно-правових форм і форм власності, їх відокремлені підрозділи, представництва іноземних організацій і фірм, які здійснюють підприємницьку діяльність (далі — підприємства), а також на зареєстрованих у встановленому порядку фізичних осіб, які є суб'єктами підприємницької діяльності без створення юридичної особи (далі — підприємці), які здійснюють операції з готівкою в національній валюті, та є обов'язковими для виконання ними». Отже, і дія Положення поширюється виключно на суб'єкти підприємницької діяльності.

Статтею 19 Конституції встановлено, що «органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України».

У законі «Про державну податкову службу в Україні» в редакції від 5.02.98 №83/ 98-ВР відсутні згадки про права податківців щодо нарахування фінансових санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки в національній валюті. Тому указ від 26.07.2000 в частині надання такого права податківцям не може застосовуватись до жодних юридичних чи фізичних осіб.

З урахуванням значної соціальної небезпеки обмеження прав неприбуткових організацій спробами застосування до них фінансових санкцій за указом від 26.07.2000 доцільно рекомендувати їм у разі виникнення подібних випадків (конкретним проявом чого зазвичай буде наявність питань контролю норм з регулювання обігу готівки в затвердженому керівником податкового органу переліку питань, що підлягають документальній перевірці) негайно звертатись до прокуратури з клопотанням стосовно порушення кримінальної справи за фактом наявності у винуватців ознак злочину за диспозицією ч.1 ст.166 КК «Перевищення влади або посадових повноважень».

Марк БЕЙГЕЛЬЗІМЕР, кандидат економічних наук

По материалам газеты "ЗАКОН & БІЗНЕС"