УВАГА! ДОКУМЕНТ ВТРАЧАЄ ЧИННІСТЬ.
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
від 27 серпня 2010 р. N 1723-р
Київ
|
Про схвалення Концепції Державної цільової програми розвитку професійно-технічної освіти на 2011-2015 роки
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Схвалити Концепцію Державної цільової програми розвитку професійно-технічної освіти на 2011-2015 роки, що додається.
Визначити Міністерство освіти і науки державним замовником Програми.
2. Міністерству освіти і науки разом із заінтересованими центральними і місцевими органами виконавчої влади розробити та подати у шестимісячний строк Кабінетові Міністрів України проект Державної цільової програми розвитку професійно-технічної освіти на 2011-2015 роки.
Прем'єр-міністр України
|
М.АЗАРОВ
|
СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 27 серпня 2010 р. N 1723-р
КОНЦЕПЦІЯ
Державної цільової програми розвитку професійно-технічної освіти на 2011-2015 роки
Визначення проблеми, на розв'язання якої спрямована Програма
На сьогодні кваліфікація робітничих кадрів, у тому числі випускників професійно-технічних навчальних закладів, не відповідає поточним та перспективним соціально-економічним потребам, що спричинено:
застарілістю матеріально-технічної бази;
застосуванням неефективних механізмів управління і залишкового принципу фінансування;
недостатньою участю суб'єктів господарювання у виконанні завдань професійно-технічної освіти;
падінням престижу робітничих професій;
відсутністю системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації педагогічного персоналу;
недосконалістю нормативно-правової бази;
неефективним моніторингом потреб ринку праці;
недосконалим механізмом формування державного замовлення на підготовку кваліфікованих робітників.
Нагальною є потреба в наданні автономії професійно-технічним навчальним закладам, передусім для забезпечення їх економічної самостійності, ефективного залучення інвестицій з метою розвитку матеріально-технічної бази та науково-методичного забезпечення, запровадження механізму стимулювання суб'єктів господарювання і педагогічних працівників.
Сучасні умови розвитку економіки викликають необхідність посилення взаємодії центральних і місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у вирішенні питань функціонування і розвитку професійно-технічної освіти.
Для розв'язання зазначеної проблеми необхідне формування науково обґрунтованої державної політики розвитку професійно-технічної освіти з урахуванням принципів неперервності, доступності, індивідуалізації і диференціації, гнучкості та інноваційності цілісної відкритої системи професійної освіти і навчання.
Мета Програми
Метою Програми є створення сприятливих умов для якісної підготовки робітничих кадрів згідно з пріоритетами державної соціально-економічної політики, орієнтованої на задоволення потреб особистості, суспільства і держави, а також забезпечення рівного доступу до професійно-технічної освіти.
Визначення оптимального варіанта розв'язання проблеми
Оптимальним варіантом розв'язання проблеми є об'єднання зусиль центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, об'єднань роботодавців та профспілок, наукових установ, навчальних закладів, спрямованих на:
створення системи забезпечення якості професійно-технічної освіти;
диверсифікації джерел фінансування;
удосконалення системи управління професійно-технічною освітою;
оновлення нормативно-правової бази;
створення соціальної реклами престижності робітничих професій.
Здійснення зазначених заходів дасть змогу забезпечити комплексну модернізацію професійно-технічної освіти.
Розв'язання проблеми можливе шляхом розроблення, затвердження та виконання Державної цільової програми розвитку професійно-технічної освіти на 2011-2015 роки.
Шляхи та способи розв'язання проблеми
Проблему у сфері професійно-технічної освіти передбачається розв'язати шляхом:
створення системи забезпечення якості професійно-технічної освіти, що передбачає:
- удосконалення державних стандартів професійно-технічної освіти;
- модернізацію матеріально-технічної бази державних професійно-технічних навчальних закладів;
- інформатизацію професійно-технічної освіти, розроблення педагогічних програмних засобів, забезпечення доступу до світових інформаційних ресурсів;
- удосконалення системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації педагогічних працівників, їх стажування на виробництві;
- видання сучасних підручників, навчальних посібників, навчально-методичних, енциклопедичних і довідкових матеріалів;
- розроблення критеріїв оцінювання якості професійно-технічної освіти;
- вивчення і використання досвіду європейських країн щодо застосування стандартів якості професійно-технічної освіти;
- розроблення і реалізацію спільних міжнародних проектів з питань забезпечення якості та ефективності професійно-технічної освіти; створення розгалуженої системи грантової підтримки дослідницьких та освітніх інноваційних проектів;
- проведення наукових досліджень у галузі теорії і методики професійної освіти;
диверсифікації джерел фінансування, що передбачає:
- залучення інвестицій юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців для забезпечення розвитку професійно-технічної освіти;
- удосконалення нормативів вартості навчання одного учня з урахуванням єдиних стандартів якості;
- розроблення нового механізму формування державного замовлення на підготовку кваліфікованих робітничих кадрів відповідно до потреб ринку праці;
- участь роботодавців в оновленні матеріально-технічної бази професійно-технічних навчальних закладів;
удосконалення управління професійно-технічною освітою, що передбачає:
- перерозподіл повноважень між центральними і місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та навчальними закладами, підвищення ефективності державного і громадського контролю;
- запровадження моніторингу ефективності управлінських рішень, їх впливу на якість професійно-технічної освіти;
оновлення нормативно-правової бази, зокрема шляхом внесення змін до законодавчих актів у сфері професійно-технічної освіти;
створення соціальної реклами престижності робітничих професій, що передбачає:
- посилення профорієнтаційної роботи серед різних категорій населення;
- інформування громадян про особливості різних робітничих професій через засоби масової інформації, проведення всеукраїнських та регіональних конкурсів, виставок-ярмарок робітничих професій тощо.
Очікувані результати виконання Програми
Виконання Програми забезпечить:
створення ефективної та гнучкої системи підготовки робітничих кадрів, орієнтованої на соціально-економічний розвиток країни (працевлаштування за робітничими професіями не менше 90 відсотків випускників професійно-технічних навчальних закладів);
впровадження 300 державних стандартів професійно-технічної освіти;
модернізацію матеріально-технічної бази державних професійно-технічних навчальних закладів;
введення нового порядку формування та розміщення державного замовлення на підготовку кваліфікованих робітників;
оснащення державних професійно-технічних навчальних закладів сучасними комп'ютерними комплексами, підключення їх до Інтернету;
збільшення обсягів фінансування та інвестицій для забезпечення розвитку професійно-технічної освіти;
посилення ролі місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у формуванні робітничого потенціалу, що дасть змогу максимально враховувати потреби регіональних ринків праці;
розвиток соціального партнерства, консолідацію зусиль центральних і місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, навчальних закладів, роботодавців, науковців і громадських об'єднань;
підвищення престижності робітничих професій.
Оцінка фінансових ресурсів, необхідних для виконання Програми
Фінансування Програми планується здійснювати у межах бюджетних призначень, передбачених на відповідний рік міністерствам, іншим центральним і місцевим органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, а також за рахунок інших джерел.
Орієнтовний обсяг видатків, необхідних для виконання програм, становить 4260 млн. гривень.
Обсяг фінансування Програми уточнюється щороку з урахуванням можливостей державного бюджету.