ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ Л И С Т N 7954/7/15-1116 від 08.06.2001 Щодо податкового обліку трансфертів (дотацій, субсидій), що надаються з бюджету суб'єктам підприємницької діяльності (Витяг) Державна податкова адміністрація України розглянула запит редакції газети "Нова Каховка" від 20.04.2000 р. N 21 і повідомляє. Відповідно до ст. 23 Закону України "Про бюджетну систему України" ( 512-12 ) усі розташовані на території України суб'єкти підприємницької діяльності, незалежно від форм власності і підпорядкування, які сплачують податки, збори та інші обов'язкові платежі до бюджету, можуть фінансуватися з бюджету та одержувати дотації, субсидії відповідно до програм економічного і соціального розвитку. За економічною структурою бюджетних видатків пунктами 3 і 7 Розділу II Додатка N 5 до Постанови Верховної Ради України від 12.07.96 р. N 327/96-ВР ( 327/96-ВР ) "Про структуру бюджетної класифікації України" передбачені такі субсидії, поточні трансфертні виплати та капітальні трансферти суб'єктам підприємницької діяльності: субсидії державним підприємствам, крім сільськогосподарських; субсидії фінансовим установам; субсидії підприємствам і організаціям сільського господарства; дотації на покриття збитків державних підприємств; інші субсидії; капітальні трансферти державним підприємствам; інші внутрішні капітальні трансферти. Таким чином, в бюджеті, з метою державного регулювання цін, можуть передбачатися відповідні асигнування для компенсації витрат підприємств і організацій певних галузей, пов'язаних з подорожчанням сировини, матеріалів, обладнання, збільшенням інших виробничих витрат тощо. При цьому, наприклад, в Законі України "Про захист національного товаровиробника від субсидованого імпорту" ( 331-14 ) під терміном "субсидія" розуміється фінансова або інша підтримка державними органами виробництва, переробки, продажу, транспортування, експорту, споживання подібного товару, в результаті якої суб'єкт господарсько-правових відносин країни експорту одержує пільги (прибутки) (п. 20 ст. 1). Пунктом 4.1 ст. 4 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) із внесеними змінами (далі - Закон) визначено, що валовий дохід - це загальна сума доходу платника податку від усіх видів діяльності, отриманого (нарахованого) протягом звітного періоду у грошовій, матеріальній або нематеріальній формах як на території України, її континентальному шельфі, виключній (морській) економічній зоні, так і за її межами. Враховуючи вищенаведене, без урахування компенсацій (субсидій, дотацій), що надаються суб'єктам господарської діяльності у зв'язку з державним регулюванням цін, неможливе правильне визначення прибутку - об'єкта оподаткування підприємств (платників податку). Відповідно до пп. 4,1.6 п. 4.1 ст. 4 Закону ( 334/94-ВР ) доходи з інших джерел та від позареалізаційних операцій включаються до складу валового доходу. Під позареалізаційними операціями, у відповідності із п. 8 Правил застосування Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств", затвердженого Постановою Верховної Ради України від 27.06.95 р. N 247/95-ВР ( 247/95-ВР ), слід розуміти діяльність підприємства, що безпосередньо не пов'язана з реалізацією продукції (робіт, послуг) та іншого майна, включаючи основні фонди, нематеріальні активи, продукцію допоміжного і обслуговуючого виробництва. Таким чином, дохід платника податку, одержаний ним з бюджету у вигляді дотацій, субсидій в цілях державного регулювання цін, вважається доходом від позареалізаційних операцій і включається з метою оподаткування до складу його валових доходів. Вказаний дохід платника податку відображається в рядку 4 декларації про прибуток підприємства ( z0313-97 ) і в рядку 4.1 додатка "Г" до неї. Що стосується субсидій, дотацій, які надаються суб'єктам підприємницької діяльності в інших, ніж державне регулювання цін, цілях, зокрема на фінансування невиробничого (об'єктів соціально-культурного призначення) та виробничого будівництва - капітальні трансферти державним підприємствам, охорону навколишнього природного середовища, то кошти (трансферти), що передаються з бюджетів розвитку в зазначених ці- лях, не включаються до валового доходу платників податку. Зазначені кошти (трансферти) не відповідають ознакам валового доходу платника податку, встановленим п. 4.1 Закону ( 334/94-ВР ), і не підлягають оподаткуванню, оскільки їх одержання з бюджету прямо не пов'язано із будь-яким видом діяльності підприємства і спрямовано на реалізацію програм соціально-економічного розвитку держави. Одночасно повідомляємо, що в цілях оподаткування платники податку не зменшують скоригований прибуток на суму амортизаційних відрахувань на основні фонди, придбані (створені) ними за рахунок капітальних трансфертів. Відповідно до пп. 8.1.2 п. 8.1 ст. 8 Закону ( 334/94-ВР ) амортизації підлягають витрати на придбання, самостійне виготовлення основних фондів для власного виробничого використання (власних виробничих потреб). Оскільки вищевказані витрати здійснені за рахунок капітальних трансфертів, тобто фактично понесені державою, а не платником податку, то в цілях оподаткування немає підстав для амортизації платником податку таких основних фондів. Крім того, за пп. 5.3.2 п. 5.3 ст. 5 Закону ( 334/94-ВР ) капітальні витрати не включаються до складу валових витрат платника податку. Враховуючи наведене, кошти (вартість майна) платника податку, одержані ним з бюджету у вигляді капітальних трансфертів з метою оподаткування, не включаються до складу його валових доходів. В податковому обліку вищевказані кошти (вартість майна) відображаються в рядку 8 декларації про прибуток підприємства ( z0313-97 ) і в рядку 8.13 додатка "Е" до неї (в тому звітному (податковому) кварталі, коли відбулась така операція). При використанні платником податку коштів (майна), одержаних ним з бюджету у вигляді капітальних трансфертів, за цільовим призначенням, слід здійснити коригування валових доходів шляхом відображення витрачених сум в рядку 10 декларації про прибуток підприємства ( z0313-97 ) і в рядку 10.8 додатка "Є" до неї (в тому звітному (податковому) кварталі, коли відбулась така операція). Таким чином, при одержанні платником податку вищезазначених коштів (майна) з бюджету та використанні їх за цільовим призначенням його скоригований валовий дохід, не збільшується. При цьому слід мати на увазі, що проценти, що сплачуються (нараховуються) банківськими установами, в яких відкриті розрахункові (поточні) рахунки платника податку - одержувача капітальних трансфертів, за користування тимчасово вільними (невикористаними) коштами, одержаними таким платником з бюджету у вигляді капітальних трансфертів, включаються до його валових доходів на підставі пп. 4.1.4 Закону ( 334/94-ВР ). Вказаний дохід відображається в рядку 8 декларації про прибуток підприємства ( z0313-97 ) і в рядку 8.8 додатка "Е" до неї. Заступник Голови Г.М.Оперенко "Вісник податкової служби України", N 30, серпень 2001 р.