ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

                             Л И С Т

 N 7954/7/15-1116 від 08.06.2001


     Щодо податкового обліку трансфертів (дотацій, субсидій),
   що надаються з бюджету суб'єктам підприємницької діяльності


                                                           (Витяг)

     Державна податкова  адміністрація  України  розглянула  запит
редакції   газети   "Нова  Каховка"  від  20.04.2000  р.  N  21  і
повідомляє.
     Відповідно до ст.  23 Закону України  "Про  бюджетну  систему
України" (  512-12 ) усі розташовані на території України суб'єкти
підприємницької  діяльності,  незалежно  від  форм   власності   і
підпорядкування,  які сплачують податки, збори та інші обов'язкові
платежі до бюджету,  можуть фінансуватися з бюджету та  одержувати
дотації, субсидії відповідно до програм економічного і соціального
розвитку.
     За економічною  структурою бюджетних видатків пунктами 3 і  7
Розділу II Додатка N 5 до Постанови  Верховної  Ради  України  від
12.07.96 р.  N  327/96-ВР  (  327/96-ВР ) "Про структуру бюджетної
класифікації   України"   передбачені   такі   субсидії,   поточні
трансфертні    виплати    та   капітальні   трансферти   суб'єктам
підприємницької діяльності:
     субсидії державним підприємствам, крім сільськогосподарських;
     субсидії фінансовим установам;
     субсидії підприємствам     і     організаціям      сільського
господарства;
     дотації на покриття збитків державних підприємств;
     інші субсидії;
     капітальні трансферти державним підприємствам;
     інші внутрішні капітальні трансферти.
     Таким чином,  в бюджеті,  з метою державного регулювання цін,
можуть передбачатися відповідні асигнування для компенсації витрат
підприємств   і   організацій   певних   галузей,   пов'язаних   з
подорожчанням сировини,  матеріалів, обладнання, збільшенням інших
виробничих витрат тощо.
     При цьому,   наприклад,   в   Законі   України   "Про  захист
національного          товаровиробника  від субсидованого імпорту"
( 331-14 ) під терміном "субсидія" розуміється фінансова або  інша
підтримка  державними  органами виробництва,  переробки,  продажу,
транспортування,  експорту,   споживання   подібного   товару,   в
результаті  якої  суб'єкт  господарсько-правових  відносин  країни
експорту одержує пільги (прибутки) (п. 20 ст. 1).
     Пунктом 4.1 ст.  4 Закону України "Про оподаткування прибутку
підприємств" ( 334/94-ВР ) із внесеними  змінами  (далі  -  Закон)
визначено,  що  валовий  дохід  - це загальна сума доходу платника
податку  від  усіх  видів  діяльності,  отриманого  (нарахованого)
протягом   звітного   періоду   у   грошовій,   матеріальній   або
нематеріальній формах як на території України, її континентальному
шельфі, виключній (морській) економічній зоні, так і за її межами.
     Враховуючи вищенаведене,    без    урахування     компенсацій
(субсидій,   дотацій),   що   надаються   суб'єктам  господарської
діяльності  у зв'язку  з  державним  регулюванням  цін,  неможливе
правильне  визначення прибутку - об'єкта оподаткування підприємств
(платників податку).
     Відповідно до  пп.  4,1.6 п.  4.1 ст.  4 Закону ( 334/94-ВР )
доходи  з  інших  джерел   та   від   позареалізаційних   операцій
включаються до складу валового доходу.
     Під позареалізаційними операціями,  у відповідності  із п.  8
Правил  застосування  Закону  України  "Про оподаткування прибутку
підприємств",  затвердженого Постановою Верховної Ради України від
27.06.95 р.  N  247/95-ВР ( 247/95-ВР ),  слід розуміти діяльність
підприємства,  що  безпосередньо  не   пов'язана   з   реалізацією
продукції  (робіт,  послуг)  та  іншого  майна,  включаючи основні
фонди,   нематеріальні    активи,    продукцію    допоміжного    і
обслуговуючого виробництва.
     Таким чином,  дохід платника податку, одержаний ним з бюджету
у вигляді  дотацій,  субсидій в цілях державного регулювання  цін,
вважається доходом від позареалізаційних   операцій і  включається
з метою оподаткування до складу  його  валових  доходів.  Вказаний
дохід  платника  податку  відображається  в рядку 4 декларації про
прибуток підприємства  (  z0313-97  ) і в рядку 4.1 додатка "Г" до
неї.
     Що стосується  субсидій,  дотацій,  які  надаються  суб'єктам
підприємницької діяльності  в інших, ніж державне регулювання цін,
цілях,    зокрема    на   фінансування   невиробничого   (об'єктів
соціально-культурного призначення) та  виробничого  будівництва  -
капітальні    трансферти    державним    підприємствам,    охорону
навколишнього природного середовища,  то  кошти  (трансферти),  що
передаються   з   бюджетів  розвитку  в  зазначених  ці-  лях,  не
включаються до валового доходу платників податку.  Зазначені кошти
(трансферти)  не  відповідають  ознакам  валового  доходу платника
податку, встановленим п. 4.1 Закону ( 334/94-ВР ), і не підлягають
оподаткуванню,  оскільки їх одержання з бюджету прямо не пов'язано
із   будь-яким  видом  діяльності  підприємства  і  спрямовано  на
реалізацію програм соціально-економічного розвитку держави.
     Одночасно повідомляємо,  що в  цілях  оподаткування  платники
податку  не зменшують скоригований прибуток на суму амортизаційних
відрахувань на основні  фонди, придбані (створені) ними за рахунок
капітальних  трансфертів.  Відповідно до пп.  8.1.2 п.  8.1 ст.  8
Закону (  334/94-ВР ) амортизації підлягають витрати на придбання,
самостійне виготовлення основних фондів для  власного  виробничого
використання  (власних  виробничих  потреб).  Оскільки вищевказані
витрати  здійснені  за  рахунок  капітальних  трансфертів,   тобто
фактично  понесені  державою,  а не платником податку,  то в цілях
оподаткування немає  підстав  для  амортизації  платником  податку
таких основних фондів.
     Крім того,  за пп.  5.3.2 п.  5.3 ст.  5 Закону ( 334/94-ВР )
капітальні   витрати  не  включаються  до  складу  валових  витрат
платника податку.
     Враховуючи наведене, кошти (вартість майна) платника податку,
одержані  ним з бюджету у вигляді  капітальних трансфертів з метою
оподаткування,  не  включаються до складу його валових доходів.  В
податковому обліку     вищевказані    кошти    (вартість    майна)
відображаються в    рядку 8 декларації про  прибуток  підприємства
( z0313-97  )  і  в рядку 8.13 додатка "Е" до неї (в тому звітному
(податковому)  кварталі,  коли  відбулась  така   операція).   При
використанні  платником  податку  коштів (майна),  одержаних ним з
бюджету   у   вигляді   капітальних   трансфертів,   за   цільовим
призначенням,  слід  здійснити  коригування валових доходів шляхом
відображення витрачених сум в рядку  10  декларації  про  прибуток
підприємства (  z0313-97  )  і  в рядку 10.8 додатка "Є" до неї (в
тому  звітному  (податковому)  кварталі,   коли   відбулась   така
операція).   Таким   чином,   при   одержанні   платником  податку
вищезазначених коштів (майна) з  бюджету  та  використанні  їх  за
цільовим   призначенням   його   скоригований  валовий  дохід,  не
збільшується.
     При цьому  слід  мати на увазі,  що проценти,  що сплачуються
(нараховуються)   банківськими   установами,   в   яких   відкриті
розрахункові  (поточні)  рахунки  платника  податку  -  одержувача
капітальних трансфертів,  за   користування   тимчасово   вільними
(невикористаними) коштами,  одержаними таким платником з бюджету у
вигляді  капітальних  трансфертів,  включаються  до  його  валових
доходів на підставі пп. 4.1.4 Закону ( 334/94-ВР ). Вказаний дохід
відображається  в     рядку 8 декларації про прибуток підприємства
( z0313-97 ) і в рядку 8.8 додатка "Е" до неї.

 Заступник Голови                                     Г.М.Оперенко
 "Вісник податкової служби України",
 N 30, серпень 2001 р.