КОМІТЕТ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ ФІНАНСІВ
                     І БАНКІВСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

                             Л И С Т

 N 06-10/398 від 03.07.2001


     Щодо застосування Закону України "Про порядок погашення
   зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними
                        цільовими фондами"


     На  запит  щодо  застосування  Закону  України  "Про  порядок
погашення  зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами   та
державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) повідомляємо таке.
     Відповідно до підпункту 18.1.1 пункту 18.1 статті  18  Закону
України  "Про  порядок  погашення  зобов'язань  платників податків
перед бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14  ),  що
набрав чинності 20 лютого 2001 року, списанню з платників податків
підлягає податковий борг (крім пені  та  штрафних  санкцій),  який
виник  станом  на  31  грудня  1999  року  і  не сплачений на день
набрання чинності цією  статтею.  Підпунктом  18.1.2  пункту  18.1
статті   18  зазначеного  Закону  передбачається  розстрочення  за
бажанням платника податків податкового боргу,  який виник у період
з  1  січня  2000 року до 1 січня 2001 року і не сплачений на день
набрання чинності цією статтею.  Підпункт 18.1.3 зазначеної статті
Закону   передбачає   списання  суми  пені  та  штрафних  санкцій,
нарахованих  на  податковий  борг,   списаний   або   розстрочений
відповідно до цього Закону.
     Норми статті  18  Закону  України  "Про   порядок   погашення
зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами  та  державними
цільовими фондами" ( 2181-14 ) щодо списання з платників  податків
податкового  боргу  станом  на  31 грудня 1999 року та сум пені та
штрафних санкцій станом  на  1  січня  2001  року  поширюються  на
заборгованість  із  сплати  збору на обов'язкове державне пенсійне
страхування;  збору на обов'язкове соціальне страхування,  в  тому
числі  і  збору  на  обов'язкове  соціальне страхування на випадок
безробіття.  На час накопичення цього боргу діяли відповідні норми
законів України "Про систему оподаткування" ( 1251-12 ), "Про збір
на обов'язкове державне пенсійне страхування"  (  400/97-ВР  )  та
"Про збір на обов'язкове соціальне страхування" ( 402/97-ВР ),  за
якими зазначені збори  включалися  до  переліку  загальнодержавних
податків і зборів (обов'язкових платежів).
     У процесі  здійснення  процедури  списання  податкового боргу
залишились  несписаними  суми  заборгованості  платників  податків
перед   бюджетами,   які   не   контролюються  органами  державної
податкової служби. У зв'язку з цим спільним листом ( v7004225-01 )
Державної  податкової  адміністрації  України (від  29.05.2001  р.
N 7004/7/24-2117)  та  Комітету  з  питань фінансів та банківської
діяльності (від 24.05.2001 р. N 06-10/288) було надано роз'яснення
державним  податковим адміністраціям в Автономній Республіці Крим,
областях,  містах Києві та Севастополі щодо  порядку  застосування
Закону. Відповідно до роз'яснення платники податків повинні подати
податковому органу за місцем своєї реєстрації акти  інвентаризації
податкового  боргу  (з урахуванням пені за її наявності) зі сплати
податків та зборів,  які залишилися несплаченими на день  набрання
чинності   статтею   18  Закону  України  "Про  порядок  погашення
зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами  та  державними
цільовими фондами" ( 2181-14 ), з обов'язковим зазначенням терміну
виникнення такого боргу.
     Після підтвердження відповідним підрозділом органу  державної
податкової   служби  сум  податкового  боргу  платників  податків,
вказаних в актах інвентаризації,  такий податковий  борг  підлягає
списанню  або  розстроченню  залежно від терміну виникнення.  Суми
податкового боргу з прибуткового податку з  громадян  визначаються
виходячи з фактично виплаченої заробітної плати.
     Щодо дати виникнення  недоїмки  за  платежами  до  Пенсійного
фонду,  то  відповідно  до  статті  5  Закону України "Про збір на
обов'язкове державне  пенсійне  страхування" ( 400/97-ВР ) збір на
обов'язкове державне пенсійне страхування сплачується одночасно  з
одержанням  коштів  в  установах  банків  на  оплату праці.  Базою
оподаткування у вашому випадку є фактичні витрати на оплату  праці
працівників,   які   включають   витрати  на  виплату  основної  і
додаткової   заробітної   плати   та   інших   заохочувальних   та
компенсаційних  виплат,  у  тому числі в натуральній формі.  Тобто
недоїмка до Пенсійного фонду за платежами 1999 року,  яка  виникла
шляхом  погашення  заробітної  плати натуроплатою,  відноситься до
податкового боргу 1999 року і на неї  поширюється  дія  статті  18
Закону   України  "Про  порядок  погашення  зобов'язань  платників
податків  перед  бюджетами  та   державними   цільовими   фондами"
( 2181-14 ).

 Перший заступник Голови Комітету                       С.Терьохін

 "Бизнес - Бухгалтерия.  Право.  Налоги.  Консультации", N 31/2, 2
серпня 2001 р.