Техніка безпеки для власника
Колізії законів, повноважень та
контролерів
Цим матеріалом ми розпочинаємо огляд законодавства в галузі охорони праці
саме в площині нововведень, що уможливить уникнути непорозумінь з перевіряльниками
(у цьому числі «Бібліотеки «ЗіБ» уміщено підбірку загальних нормативно-правових
актів у цій галузі).
Після набуття чинності з 1 квітня законом «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного
захворювання, які спричинили втрату працездатності» від 23.09.99 №1105-ХІУ минуло
не так уже й багато часу. Однак, як засвідчує редакційна пошта, в читачів з'явилося
багато запитань щодо застосування його положень.
Найчастіше порушуються питання фінансової відповідальності підприємства перед
потерпілим, взаємовідносин з органами контролю та порядку обчислення ставок
внесків на цей вид страхування.
Два закони— «подвійний» контроль
Насамперед звернімо увагу, що з набуттям чинності зазначеним законом №1105-ХІУ
виникли численні колізії з базовим законом «Про охорону праці» від 14.10.92
№2694-ХИ. Адже до цього часу на підприємство покладалася повна відповідальність
за створення безпечних умов праці і, відповідно, власник самотужки відшкодовував
працівникам шкоду, заподіяну каліцтвом або іншим ушкодженням здоров'я, пов'язаним
з виконанням трудових обов'язків. Навіть наявність вини потерпілого щодо порушень
вимог нормативних актів про охорону праці лише частково знижувала матеріальні
витрати підприємств (у частині зменшення до 50% одноразової допомоги, ч.4ст.11
закону №2694-ХІІ).
Від 1 квітня, на перший погляд, підприємствам можна зітхнути з полегшенням.
Проте новий закон збільшив і кількість контролерів: до державних інспекторів
Держкомнаглядохорон-праці (та інших перевіряльників, зазна-ченихуст.44 закону
№2694-ХІІ) додалися страхові експерти Фонду соціального страхування вщнещаснихвипадків.
Їхні повноваження з перевірки підприємств щодо дотримання вимог безпеки виробництва
практично тотожні (ст.23 закону №1105-ХІУ та ст.45 закону №2694-Х1І), у тому
числі в частині зупинки роботи на окремій ділянці виробництва та притягнення
винних у порушенні вимог законодавчих актів про охорону праці до адміністративної
відповідальності.
Яким чином вирішуватимуться розбіжності у висновках експерта та інспектора,
у нововведеннях не уточнено. Як не враховано, що за одне й те саме порушення
винна особа не може двічі притягатися до відповідальності, навіть — представниками
різних структур (ст.61 Конституції).
Ймовірно, найближчим часом законодавець певним чином врегулює ситуацію «подвійного
контролю» на користь
однієї зі структур. Адже на розгляді в парламенті вже перебувають зміни до
закону «Про охорону пращ» (Відповідно аналіз нововведеньучастині контрольних
функцій представників органів охорони праці відкладемо на наступні числа «ЗіБ»).
Кабмін - не законодавець
Вже не узгоджується з новим законом і низка підзаконних актів, пов'язаних
з відшкодуванням працівникові заподіяної шкоди внаслідок виробничого
травматизму чи профзахворювання. Зокрема, Положення про розслідування та облік
нещасних випадків, професійних захворюваньіаварій на підприємствах, в установах
і організаціях (в редакції постанови КМУ від 17.06.98 №923) та Правила відшкодування
власником підприємства, установи і організації або уповноваженим ним органом
шкоди, заподіяної працівникові ушкодженням здоров'я, пов'язаним з виконанням
трудових обов'язків (затверджені постановою КМУ від 23.06.93 №472).
Не менше проблем і з порядком застосування фінансових санкцій до підприємств,
передбачених ст.31 закону «Про охорону праці». Свого часу в неї заклали положення,
за яким «конкретні розміри і порядок накладання штрафів визначаються законодавством».
Оскільки під законодавством розумілися й підзаконніакти, постано Згодом термін «законодавство», хоч і в іншому контексті, отримав офіційне
тлумачення Конституційного Суду. В рішенні щодо тлумачення п.22 ст.92 Конституції
(справа про відповідальність юридичних осіб) від 30.05.2001 №7-рп/2001 наголошено,
що «виключно законами України визначаються засади цивільно-правової відповідальності,
а також діяння, що є злочинами, адміністративними або дисциплінарними правопорушеннями
як підстави кримінальної, адміністративної, дисциплінарної відповідальності,
та відповідальність за такі діяння. Зазначені питання не можуть бути предметом
регулювання підзаконними нормативно-правовими актами». Насамперед це стосується
санкцій, що застосовуються до фізичних осіб—робітників, посадових осіб. Та й
«стан регулювання притягнення юридичних осіб до відповідальності» КС України
вважає «неповним і таким, що не відповідає конституційному визначенню України
як правової держави».
Підготував ЛевСЕМИШОЦЬКИЙ
P.S. У наступному матеріалі розглядатимуться законодавчі акти щодо притягнення
до відповідальності юридичних та фізичних осіб за порушення вимог охорони праці.
По материалам газеты "ЗАКОН & БІЗНЕС"
вою Кабміну від 17.09.93 №754 було затверджено Положення про порядок накладення
штрафів на підприємства, установи й організації за порушення нормативних актів
про охорону праці.