УВАГА! ДОКУМЕНТ ВТРАЧАЄ ЧИННІСТЬ.
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
від 27 жовтня 2010 р. N 2031-р
Київ
( Розпорядження втратило чинність на підставі Розпорядження КМ N 1149-р (1149-2015-р) від 28.10.2015 )

Про схвалення Концепції інтегрованого управління кордонами

1. Схвалити Концепцію інтегрованого управління кордонами, що додається.
2. Адміністрації Державної прикордонної служби розробити та подати в установленому порядку Кабінетові Міністрів України план заходів (2-2011-р) щодо реалізації Концепції, схваленої цим розпорядженням.
Прем'єр-міністр України
М.АЗАРОВ
Інд. 31

СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 27 жовтня 2010 р. N 2031-р

КОНЦЕПЦІЯ

інтегрованого управління кордонами

Загальна частина

Геополітичне розташування України в центрально-східній частині Європи відіграє важливу роль у забезпеченні стабільності та безпеки в регіоні.
Україна активно здійснює заходи щодо облаштування та реконструкції державного кордону, створення інтегрованої системи його охорони, забезпечення пропуску через державний кордон осіб, транспортних засобів і товарів.
Суб'єктами інтегрованого управління кордонами є Адміністрація Держприкордонслужби, Держмитслужба, МВС, МЗС та інші органи державної влади відповідно до компетенції.
Інтегроване управління кордонами передбачає:
координацію діяльності компетентних державних органів із забезпечення безпеки і відкритості державного кордону;
забезпечення охорони державного кордону, пропуску в установленому порядку через державний кордон осіб, транспортних засобів і товарів, провадження інформаційної та оперативно-розшукової діяльності, проведення аналізу ризиків та здійснення запобіжних заходів;
провадження суб'єктами інтегрованого управління кордонами діяльності із запобігання, виявлення, розкриття (розслідування) транскордонних злочинів;
створення чотирирівневої системи контролю за в'їздом та перебуванням в Україні іноземців та осіб без громадянства;
забезпечення міжнародного, прикордонного та міжвідомчого співробітництва.

Проблеми, на розв'язання яких спрямована Концепція

Проблемами інтегрованого управління кордонами є:
неналежна координація діяльності суб'єктів інтегрованого управління кордонами;
необхідність у розробленні стандартів і нових підходів до інтегрованого управління кордонами;
відсутність концептуальних засад стратегічного планування розвитку інтегрованого управління кордонами;
потреба у визначенні основних принципів інтегрованого управління кордонами.

Мета і завдання Концепції

Метою Концепції є визначення основних засад і напрямів державної політики у сфері інтегрованого управління кордонами.
Основними завданнями Концепції є спрямування зусиль суб'єктів інтегрованого управління кордонами на:
удосконалення системи правового регулювання у сфері інтегрованого управління кордонами, охорони державного кордону та механізму забезпечення співпраці у протидії транскордонній і транснаціональній організованій злочинності;
створення чотирирівневої системи контролю за в'їздом та перебуванням в Україні іноземців та осіб без громадянства з урахуванням європейських стандартів;
створення єдиного інформаційного простору;
упровадження європейських стандартів здійснення прикордонного, митного та інших видів контролю;
визначення механізму сприяння зовнішньоекономічній діяльності та розвитку міжнародної торгівлі, підвищення рівня транзитної спроможності держави;
запровадження нових підходів до удосконалення системи митного адміністрування та підвищення якості митного регулювання.

Шляхи розв'язання проблеми

Проблеми інтегрованого управління кордонами передбачається розв'язати шляхом:
у напрямі забезпечення співробітництва з державами, що не мають спільного кордону з Україною
реалізації та укладення (приєднання до) міжнародних договорів, що регулюють питання забезпечення безпеки державного кордону;
виконання програм і планів заходів щодо забезпечення міжнародного співробітництва, реалізації спільних проектів міжнародної технічної допомоги у сфері інтегрованого управління кордонами;
проведення моніторингу стану транскордонної і транснаціональної організованої злочинності;
удосконалення співпраці з Європейською агенцією з питань управління оперативним співробітництвом на зовнішніх кордонах держав - членів Європейського Союзу, зокрема у проведенні аналізу ризиків, забезпеченні обміну інформацією, участі у проведенні спільних операцій, виконанні спеціалізованих програм підготовки персоналу Держприкордонслужби;
забезпечення співробітництва з державами Чорноморського басейну;
налагодження співпраці з Інтерполом, Європолом та іншими міжнародними правоохоронними установами;
забезпечення розвитку партнерства з державами походження (транзиту) незаконних мігрантів;
активізації співпраці з Всесвітньою митною організацією;
забезпечення участі у розробленні концепції створення спільного європейського економічного простору;
у напрямі забезпечення співробітництва з державами, що межують з Україною
виконання міжнародних договорів та програм протидії організованій злочинності на державному кордоні, укладення нових міжнародних договорів, зокрема щодо проведення попередньої перевірки правових підстав для в'їзду в Україну іноземців та осіб без громадянства, забезпечення обміну інформацією про товари та транспортні засоби, що переміщуються у пунктах пропуску через державний кордон, запровадження спільного прикордонного та митного контролю, створення спільних контактних (консультаційних) пунктів, забезпечення співробітництва митних органів, внесення змін і доповнень до угод про пункти пропуску через державний кордон з метою оптимізації їх мережі;
вирішення питань щодо договірно-правового оформлення державного кордону, зокрема завершення демаркації державного кордону, затвердження документів про результати проведення спільних перевірок проходження лінії державного кордону;
удосконалення діяльності прикордонного представництва;
забезпечення співпраці з Місією Європейської Комісії з надання допомоги в питаннях кордону в Україні та Республіці Молдова;
забезпечення розвитку прикордонного та митного співробітництва, зокрема удосконалення механізму обміну інформацією;
узгодження з компетентними органами держав, що межують з Україною, пропускної спроможності пунктів пропуску через державний кордон під час їх проектування (реконструкції), удосконалення механізму співпраці у запобіганні та припиненні правопорушень на державному кордоні, проведення спільних тренінгів, консультацій, конференцій з питань інтегрованого управління кордонами;
у напрямі проведення внутрішньодержавних процедур
забезпечення співробітництва та координації діяльності суб'єктів інтегрованого управління кордонами, зокрема утворення міжвідомчої робочої групи з координації діяльності суб'єктів інтегрованого управління кордонами, проведення моніторингу обстановки на державному кордоні, оцінки загроз і ризиків у сфері безпеки державного кордону та ефективності інтегрованого управління кордонами, підготовки програм і планів заходів щодо посилення його охорони, облаштування пунктів пропуску через державний кордон, кадрового, фінансового, матеріального, технічного, інформаційного забезпечення суб'єктів інтегрованого управління кордонами;
удосконалення системи правового регулювання у сфері інтегрованого управління кордонами та адаптації законодавства щодо державного кордону до законодавства Європейського Союзу, зокрема упровадження механізму здійснення контролю за в'їздом та перебуванням в Україні іноземців та осіб без громадянства з урахуванням європейських стандартів, удосконалення механізму координації діяльності державних органів, що здійснюють різні види контролю під час перетинання державного кордону або беруть участь у забезпеченні режиму державного кордону, прикордонного режиму і режиму в пунктах пропуску через державний кордон, та механізму забезпечення участі органів охорони державного кордону та митних органів у кримінальному судочинстві, застосування біометричних даних у візових та паспортних документах, приведення норм законодавства щодо митної справи у відповідність з Міжнародною конвенцією про спрощення та гармонізацію митних процедур;
удосконалення порядку взаємодії органів державної влади з питань забезпечення контролю за безпекою та якістю товарів, що ввозяться на митну територію України, зокрема створення системи попереднього документального контролю товарів у пунктах пропуску через державний кордон;
формування державної міграційної політики з урахуванням стандартів Європейського Союзу;
створення чотирирівневої системи контролю за в'їздом та перебуванням в Україні іноземців та осіб без громадянства:
- у країнах походження незаконних мігрантів (під час оформлення віз для в'їзду в Україну);
- у державах, що межують з Україною (під час забезпечення прикордонного співробітництва);
- у пунктах пропуску через державний кордон та поза ними (під час здійснення прикордонного контролю і забезпечення охорони державного кордону поза пунктами пропуску);
- в Україні (під час тимчасового перебування щодо дотримання іноземцями та особами без громадянства правил такого перебування);
приведення процедури здійснення прикордонного контролю у відповідність із стандартами Європейського Союзу;
створення єдиного інформаційного простору, зокрема визначення механізму забезпечення обміну інформацією про видачу віз, в'їзд в Україну (виїзд з України) іноземців та осіб без громадянства, їх тимчасове перебування в Україні, відмову або заборону в'їзду іноземців та осіб без громадянства в Україну, продовження (скорочення) строку їх перебування в Україні, скоєні правопорушення, приймання та передавання іноземців та осіб без громадянства відповідно до угод про реадмісію осіб, а також забезпечення доступу до відомчих баз даних, створення спільних баз даних з питань щодо управління міграцією, проведення оцінки міграційних ризиків;
дотримання європейських стандартів під час забезпечення міжвідомчого співробітництва, зокрема забезпечення співпраці у протидії транскордонній і транснаціональній організованій злочинності, розроблення нормативно-правової бази з питань забезпечення обміну інформацією між суб'єктами інтегрованого управління кордонами, утворення міжвідомчих координаційних центрів з питань протидії такій злочинності;
удосконалення системи пропуску осіб, транспортних засобів і товарів через державний кордон, зокрема упровадження новітніх технологій прикордонного та митного контролю у пунктах пропуску через державний кордон для повітряного та морського сполучення з урахуванням досвіду їх упровадження у пунктах пропуску через державний кордон для автомобільного та залізничного сполучення, забезпечення дотримання принципу вибірковості під час здійснення прикордонного та митного контролю, посилення митного контролю після випуску товарів у вільний обіг, спрощення митних процедур у результаті запровадження електронного декларування товарів;
у напрямі забезпечення співробітництва щодо охорони державного кордону, дотримання режиму державного кордону та прикордонного режиму
забезпечення співпраці контрольних органів, здійснення спільних оперативно-профілактичних заходів щодо протидії правопорушенням на державному кордоні;
удосконалення системи охорони державного кордону, зокрема забезпечення розвитку інформаційної, оперативної, технічної та фізичної складових частин даної системи, упровадження сучасних засобів здійснення контролю, спостереження та інформаційних технологій;
приведення процедур здійснення митного контролю у відповідність з європейськими стандартами, що базуються на положеннях Міжнародної конвенції про спрощення та гармонізацію митних процедур (995_643) , Міжнародної конвенції про узгодження умов проведення контролю вантажів на кордонах (995_267) , Митної конвенції про міжнародне перевезення вантажів із застосуванням книжки МДП ( Конвенція МДП 1975 року (995_012) ) .

Очікувані результати

Реалізація Концепції дасть змогу:
забезпечити виконання зобов'язань України в рамках безвізового діалогу з Європейським Союзом та належний рівень безпеки державного кордону;
привести систему інтегрованого управління кордонами у відповідність з європейськими стандартами, підвищити рівень безпеки державного кордону, забезпечити його відкритість для провадження законної транскордонної діяльності;
забезпечити розвиток міжнародного, прикордонного та міжвідомчого співробітництва;
реалізувати міжнародні проекти та виконати програми у сфері інтегрованого управління кордонами;
забезпечити відкритість і прозорість діяльності суб'єктів інтегрованого управління кордонами.

Оцінка фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Концепції

Фінансування заходів щодо реалізації Концепції здійснюється у межах бюджетних призначень, передбачених на відповідний рік центральним органам виконавчої влади, до компетенції яких належить питання щодо виконання завдань у сфері інтегрованого управління кордонами, міжнародної технічної допомоги, та інших джерел, не заборонених законодавством.