СЕРГІЙ ЛЕКАР :застосування неоподатковуваного мінімуму відповідає нормам декрету


 

Необхідність і нагальність перегляду оподаткуванння доходів громадян усвідомлюють чи не всі гілки української влади. Але, на жаль, бажаних законодавчих змін поки що не відбулося. Водночас останнім часом зросла увага до правомірності застосування чинного законодавства з цього питання та внесених до нього змін. Коріння спорів щодо шкали ставок прибуткового податку — в різному тлумаченні положень декрету КМУ Про прибутковий податок з громадян від 26.12.92 • №13-92, де вживається одночасно два терміни — мінімальна зарплата та неоподатковуваний мінімум. На прохання прес-служби ДПАУ ситуацію прокоментував начальник Головного управління оподаткування доходів фізичних осіб ДПА Сергій ЛЕКАР.


Торік до зведеного бюджету надійшло 6,4 млрд грн. прибуткового податку, що й становить 20% бюджету. За 9 місяців 2001 року до бюджету вже надійшло 6,2 млрд грн. прибуткового податку — 23,8% надходжень за цей період.

У місцевих бюджетах питома вага надходжень прибуткового податку з доходів громадян ще суттєвіша: від 50 до 70%. До того ж надходить цей податок рівномірно, постійно і, власне, становить основу витратної' частини місцевих бюджетів. Отже, фактично за рахунок цього податку утримуються заклади охорони здоров'я та освіти, виплачується заробпиа плата медикам, учителям, комунальникам.

Пропозиції негайно зменшити цей податок або повернути надмірно сплачені суми насправді означатимуть моментальне й стрімке погіршення матеріального стану для мільйонів громадян, які працюють у бюджетній сфері, й погіршення соціального обслуговування практично для всього населення.

Зрозуміло, до будь-яких змін, пов'язаних з цим податком, слід підходити виважено і відповідально. Саме така зважена, збалансована з усією податковою системою, аналітичне обрахована позиція міститься в проекті Податкового кодексу, на основі якого вже можна було б здійснювати бюджетний процес-2002, якби народні депутати виявили політичну волю.

Нагадаю, що в проекті Податкового кодексу закладено лише дві ставки оподаткування доходів громадян: 10 і 20%. А шкала оподаткування запропонована таким чином, що доходи 90% громадян оподатковуватимуться за ставкою 10%. Тобто за дії Податкового кодексу в Україні був би найнижчий в Європі рівень оподаткування доходів фізичних осіб.

Натомість зусилля окремих політиків зосереджуються на спекулюванні щодо правомірності застосування в шкалі ставок прибуткового податку нормативу неоподатковуваний мінімум

Обчислення прибуткового податку з громадян, зокрема, доходів, одержаних за основним місцем роботи, регулюється декретом КМУ від 26.12.92 №13-92 (із змінами та доповненнями) та Інструкцією про прибутковий податок з грома дян, затвердженою наказом ГДПІ від 21.04.93 №12 і зареєстрованою в Мінюстом 9.06.93 за №64 (із змінами та доповненнями).

На підставі ст.23 декрету Інструкція визначає порядок застосування положень цього декрету в умовах змін у законодавчому полі України. Зокрема, п.7.1 інструкції визначає порядок застосування шкали ставок прибуткового податку, наведених у п.1 ст.7 декрету, залежно від змін розміру неоподатковуваного мінімуму, що встановлюється іншими, ніж декрет, нормативно-правовими актами — Президента, Верховної Ради і Кабінету Міністрів — з урахуванням того, що неоподатковуваний мінімум (а не розмір мінімальної заробітної плати) введено в шкалу ставок оподаткування (у п.1 ст.7 декрету) відповідно до останнього речення п.1 ст.6 декрету.

Уперше до шкали ставок чинного декрету (відповідно і до інструкції) було введено розмір неоподатковуваного мінГмуму (4600 крб.), який на той час дорівнював розміру мінімальної заробітної плати, декретом КМУ від 29.12.92 №19-92.

Далі, в період з 1.06.93 до 31.08.93, постановою КМУ від 10.06.93 №433, за дорученням Верховної Ради, було встановлено розмір неоподатковуваного мінімуму в 13800 крб. та змінено структуру ставок (10, 20, ЗО, 40, 50, 60%). Водночас у таблиці шкали ставок слова мінімальна заробітна плата замінені словами неоподатко вуваний мінімум згідно з вимогами п.1 ст.6 декрету. Розмір мінімальної зарплати у цей період становив 6900 крб. відповідно до постанови ВР від 1.06.93 №3243-Х!І;

У період з 1.09.93 до 31.11.93 діяв розмір неоподатковуваного мінімуму 40000 крб. (на підставі постанови КМУ від 10.09.93 №719), а розмір мінімальної зарплати — 20000 крб. (згідно з постановою ВР від 27.08.93 №3415-ХІІ).

Від 1.12.93 до 30.09.94 неоподатковуваний мінімум визначався постановою КМУ від 14.12.93 №1032 у сумі 120000 крб. Також цією постановою було змінено структуру ставок (10, 20, ЗО, 40, 60, 90%). Мінімальна зарплата, встановлена постановою ВР від 25.11.93 №3653-ХІІ, була вдвічі меншою — 60000 крб.

Наступні зміни (1.10.94 — 31.01.95) до стуктури ставок, податку (10, 20, ЗО, 40, 50%) та розмір неоподатковуваного мінімуму (780000 крб.) були визначені указом Президента від 13.09.94 №519 (в редакції від 31.10.94 №649). А згідно з указом Президента від 3.02.95 №100 неоподатковуваний мінімум було збільшено до 1 млн 400 тис. крб. (з 1.02.95 до 30.09.95). Мінімальна зарплата у цей період залишалася без змін (60000 крб.).

Із 1.10.95 відповідно до указу Президента від 21.11.95 №1082 змінено структуру ставок податку (10, 15, 20, ЗО, 40%) та встановлено неоподатковуваний мінімум у розмірі

1 млн 700 тис. крб. Натомісті лише з 1.03.96 постановою ВР від 20.02.96 №49/96-ВР мі німальну зарплату було збільшено до 1 млн 500 тис. крб.

Після проведення грошове реформи в Україні неоподатковуваний мінімум став дорівнювати 17 грн., залишаючись незмінним і до цього часу. Щоправда, вже законом від 24.12.97 №780/97 мінімальна зарплата була підвищена до 45 грн. (період дії: січень — червень 1998 р.).

Надалі мінімальна зарплата зростала ще чотири рази: 55 грн. — згідно з указом Президента від 23.06.98 №669/98 (охоплює період з липня до грудня 1998 р.); 74 грн. — згідно із законом від 25.12.98 №366-ХІУ (січень 1999 р. — березень 2000 р.); 90 грн. (квітень — червень 2000 р.). З липня 2000 р. і дотепер відповідно до закону від 1.06.2000 №1766-111 мінімальна зарплата дорівнює 118 грн.

Остання шкала ставок оподаткування доходів громадян за основним місцем роботи, чинна на цей час і яка має застосовуватися для обчислення прибуткового податку з доходів громадян, наведена у п.7.1 інструкції. Вона повною мірою відповідає ст.23 декрету (якою Головну державну податкову інспекцію уповноважено видати інструкцію щодо застосування цього декрету), п.1 ст.6 декрету (щодо введення в шкалу ставок неоподатковуваного мінімуму) та переліченим вище нормативно-правовими актами.

Стаття 6 декрету:1 Сукупний оподатковуваний доход зменшується на суму, що не перевищує за кожний повний місяць, впродовж якого одержано доход, встановленого чинним законодавством розміру мінімальної місячної заробітної плати (неоподатковуваний мінімум). Неоподатковуваний мінімум введено в шкалу ставок оподаткування (п.1 ст.7 цього декрету)

По материалам газеты "ЗАКОН & БІЗНЕС"