Претензії -до законодавця


З огляду на практичний результат — застосування встановлених розмірів мінімальної зарплати та неоподатковуваного мінімуму для обчислення прибуткового податку — позиція головного податкового органу має майже незаперечне обгрунтування. Однак у декреті поняття "мінімальна заробітна плата" і " неоподатковуваний мінімум" досі вживаються поруч у значенні синонімів, а не різних категорій.


Якщо проаналізувати правомірність внесен ня змін щодо розміру неоподатковуваного мінімуму, то згідно з п.5 ст.6 декрету Кабмін мав право постановами надавати додаткові пільги щодо прибуткового податку з громадян Тобто й збільшувати розмір цього мінімуму порівняно зі встановленим розміром мінімальної зарплати.

Дещо складніше з указами Президента, що видавалися на підставі пп.7 — 4 ст.1145 Конституції УРСР з питань, не врегульованих законами України. Однаку базовому указі від 13.09.94 (до якого згодом вносилися зміни) не містилося посилань на законодавчі чи конституційні повноваження. На час підписання цього указу Президент очолював виконавчу владу і де-факто мав право скористатися тим же п.5 ст.6 І декрету. Тим більше — задля поліпшення матеріального становища громадян, що визначено за мету зазначеного акта.

Тобто фактично мета прийняття указу вичерпала себе з 1.01.98, коли мінімальна зарплата перевищила розмір неоподатковуваного мінімуму. Водночас у законі від 24.12.97 зазначалося, що її розміри не застосовуються (до прийняття відповідних змін до законів, які мав запропонувати уряд) для визначення розмірів допомоги, компенсаційних та інших виплат.

Більш категоричні формулювання застережені у свого роду перехідних положеннях законів від 25.12.98 та 1.06.2000: До прийняття Верховною Радою змін до законів, у нормах яких для розрахунків застосовується мінімальна заробітна плата,.. Кабінету Міністрів здійснювати перегляд цих норм, виходячи з реальних можливостей видаткової частини Державного бюджету (відповідно, на 1999 та 2000 рр,). Отже, уряд не знайшов можливостей для перегляду п.1 ст.7 декрету №13-92 ні 1999, ні 2000 року, і шкала оподаткування формально залишилася у вигляді, що враховує останню правомірну зміну до неї.

Але яка саме редакція цієї шкали має вважатися законодавче визначеною (з урахуванням послідовного скасування та змін відповідних норм)? Адже єдиного ляпу щодо практичного застосування встановленого розміру мінімальної зарплати законодавець все ж припустився в законі від 24.12.97.

Найпростішим розв'язанням цієї колізії було б звернення до Конституційного Суду щодо тлумачення п.1 ст.6 декрету. Це розставило б на свої місця всі нормативно-правові акти.

Матеріали підготував Лея СЕМИШОЦЬКИЙ

По материалам газеты "ЗАКОН & БІЗНЕС"