КОМІТЕТ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ ФІНАНСІВ І БАНКІВСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Л И С Т N 06-10/638 від 07.11.2001 Щодо деяких питань застосування частини 2 статті 36 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" У Комітеті Верховної Ради України з питань фінансів і банківської діяльності розглянуто лист щодо деяких питань застосування частини 2 статті 36 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" ( 2343-12 ). Відповідно до частини 2 статті 36 вищезазначеного Закону у разі коли умови мирової угоди, укладеної згідно з правилами статті 35 цього Закону, передбачають розстрочення чи відстрочення або прощення (списання) боргів чи їх частини, орган стягнення зобов'язаний погодитися на задоволення частини вимог з податків, зборів (обов'язкових платежів) на умовах такої мирової угоди з метою забезпечення відновлення платоспроможності підприємства. При цьому податковий борг, який виник у строк, що передував трьом повним календарним рокам до дня подання заяви про порушення справи про банкрутство до господарського суду, визнається безнадійним та списується, а податкові зобов'язання чи податковий борг, які виникли у строк протягом трьох останніх перед днем подання заяви про порушення справи про банкрутство до господарського суду календарних років, розстрочується (відстрочується) або списується на умовах мирової угоди. Тобто у цій нормі йдеться про податкові зобов'язання чи податковий борг, який був визначений відповідно до Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) до початку процедур, встановлених Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" ( 2343-12 ). Як випливає з листа, у процедурі банкрутства виникло питання щодо кредиторської заборгованості за неповернуту бюджетну позику. Частина 2 статті 36 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" ( 2343-12 ) у викладеному випадку не може бути застосована, оскільки кредиторська заборгованість не має у своєму складі податкового боргу, а орган стягнення (виключно податковий орган) не бере участі у процедурі банкрутства. У випадку, де кредитором за бюджетну позичку виступає підрозділ Державного казначейства у процедурах банкрутства, в тому числі укладення мирової угоди з розстроченням (відстроченням) та/або прощенням (списанням) боргів, повинні застосовуватися загальні норми Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" ( 2343-12 ) з урахуванням норм Закону України "Про врегулювання заборгованості за бюджетними позичками, наданими державним та іншим сільськогосподарським підприємствам усіх форм власності і господарювання через обслуговуючі, заготівельні і переробні підприємства, та реструктуризацію заборгованості зі сплати податків і зборів (обов'язкових платежів) переробних підприємств агропромислового комплексу" ( 2237-14 ). Голова Комітету В.Альошин "Галицькі контракти - Документи для роботи", N 48, 26.11.2001 р.