МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ Л И С Т N 21-9-8870 від 17.12.2001 На виконання доручення Кабінету Міністрів України від 13 листопада 2001 року N 2153/3 (до листа Державної податкової адміністрації України від 05.11.2001 р. N 921/3/15-1111 ( v0921225-01 ) стосовно врегулювання питання про визначення строків сплати обов'язкових платежів Міністерство юстиції України повідомляє таке. 1. Думка Мін'юсту щодо визначення строків сплати обов'язкових платежів викладена в листах від 13 серпня 2001 року N 21-9-5729 ( v5729323-01 ), які надіслані на адресу Кабінету Міністрів України на виконання доручення Кабінету Міністрів України від З серпня 2001 року N 1900/3, а також на адресу Державної податкової адміністрації України та Міністерства фінансів України. Також на адресу Державної податкової адміністрації України Мін'юстом 16 серпня 2001 року надіслано лист N 21-9-5918. У вказаних листах, зокрема, зазначалося, що платники податків, у тому числі податку на додану вартість та податку на прибуток підприємств, мають сплачувати суму податкового зобов'язання, визначену ним у поданій податковій декларації протягом десяти календарних днів за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого підпунктом 4.1.4 пункту 4.1 статті 4 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ). Разом з цим зазначаємо, що з метою врегулювання протиріч між Законом України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) та Законами України "Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ) і "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) в частині визначення строків сплати обов'язкових платежів, на нашу думку, необхідно внести відповідні зміни до пункту 5.3 статті 5 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) або ж до підпункту 7.7.1 пункту 7.7 статті 7 Закону України "Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ) та пункту 16.4 статті 16 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ), в яких вирішуються питання про строки погашення податкового зобов'язання. 2. Щодо відкликання листів Міністерства юстиції України, як того вимагає Державна податкова адміністрація України, зазначаємо таке. Насамперед вказані листи готувались на виконання відповідного доручення Кабінету Міністрів України і надіслані згідно з цим дорученням на адресу Кабінету Міністрів України, Державної податкової адміністрації України і Міністерства фінансів України, а не для широкого загалу. У цих листах викладено думку та пропозиції Міністерства з конкретного питання. Ці листи не носять обов'язкового характеру та не надсилались до виконання. Питання про неузгодженість положень згаданих Законів, як зазначалось вище, має бути вирішено в законодавчому порядку. Враховуючи викладене, вважаємо, що необхідності у відкликанні листів Мін'юсту немає. 3. Міністерство фінансів України у своєму листі від 13 грудня 2001 року N 051-204/8-4530/1630 повідомляє, що Закон України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) запровадив нові підходи до процедури адміністрування податків. Зокрема, платникам податків надається право самостійно визначати суму податкових зобов'язань, узгоджувати таку суму податкових зобов'язань шляхом подання податкової декларації (розрахунку), з відповідного платежу, при цьому визначаються граничні терміни їх подання, а потім надається право протягом десяти днів від граничних термінів подання декларації (розрахунку) сплатити узгоджену суму податкового зобов'язання. У статті 3 Закону ( 2181-14 ) визначено, що неузгоджені суми податкових зобов'язань не підлягають примусовому стягненню. Таким чином, зазначений Закон ( 2181-14 ) встановив терміни сплати узгодженої суми податкових зобов'язань. Крім цього, в підпункті 16.1.1 пункту 16.1 статті 16 цього Закону ( 2181-14 ) визначено, що після закінчення встановлених строків погашення узгодженого податкового зобов'язання на суму податкового боргу нараховується пеня, а в підпункті 17.1.7 пункту 17.1 статті 17 у разі, коли платник податків не сплачує узгоджену суму податкового зобов'язання протягом граничних строків, визначених цим Законом ( 2181-14 ), такий платник податку зобов'язаний сплатити штраф у розмірах та залежно від кількості днів затримки, наступних за останнім днем граничного строку сплати, визначеного в підпункті 4.1.4 пункту 4.1 статті 4 цього Закону ( 2181-14 ). Отже, запроваджуючи інші терміни сплати податків, ніж ті, що передбачені вказаним Законом ( 2181-14 ), неможливо правильно застосовувати штрафні санкції та пеню, оскільки статті 16 та 17 Закону ( 2181-14 ) органічно пов'язані з підпунктом 4.1.4 пункту 4.1 статті 4 Закону ( 2181-14 ). Вищевказані норми Закону ( 2181-14 ), як передбачено статтею 19 Закону ( 2181-14 ), набрали чинності з 1 квітня 2001 року. Крім того, підпунктом 1.3.5 пункту 19.3 статті 19 Закону ( 2181-14 ) для забезпечення сталого надходження коштів до бюджетів (державних цільових фондів на перехідний період передбачені інші умови подання податкових декларацій тільки за податкові (звітні) періоди за наслідками четвертого кварталу, другого півріччя 2000 року та за наслідками 2000 року. У подальшому застосовуються строки подання податкових декларацій, визначені підпунктом 4.4.4 пункту 4.1 статті 4 зазначеного Закону ( 2181-14 ). Таким чином, Законом України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) врегульовані питання подання декларацій та сплати податків (обов'язкових платежів) за податкові періоди, починаючи з 2001 року. У проекті Податкового кодексу України, який зараз готується до третього читання у Верховній Раді України, зазначені принципи збережені. Станом на 14 грудня 2001 року інформації від Державної податкової адміністрації України не надійшло. В.о. Міністра О.Лавринович "Бухгалтерія", N 1-2/1, 14.01.2002 р.