ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ Л И С Т N 16438/7/16-1217-22 від 03.12.2001 ДПА України у зв'язку із зверненням щодо надання відповіді звертає увагу, що починаючи з 01.04.2001 р. норми відповідальності за правопорушення у сфері оподаткування регулюються ст.17 Закону України від 21.12.2000 р. N 2181-III ( 2181-14 ) "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами", пп.17.1.3 якої встановлено, що у випадках, якщо за даними документальних перевірок встановлюються факти заниження платником податкових зобов'язань, що підлягають сплаті до бюджетів або державних цільових фондів, заявлених у податкових деклараціях, до такого платника застосовуються штрафні санкції у встановлених розмірах від суми недоплати за кожний з податкових періодів (Інструкція про порядок застосування та стягнення сум штрафних (фінансових) санкцій органами державної податкової служби, затверджена наказом ДПА України від 17.03.2001 р. N 110 ( z0268-01 ). Крім того, відповідно до пп.7.4.5 ст.7 Закону України від 03.04.97 р. N 168/97-ВР ( 168/97-ВР ) "Про податок на додану вартість" у разі, коли на момент перевірки платника податку суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими визначеними Законом документами, платник податку (для сільськогосподарських товаровиробників чи підприємств переробної промисловості винятків не передбачено) несе відповідальність у вигляді фінансових санкцій, установлених законодавством, нарахованих на суму податкового кредиту, не підтверджену документами (така норма існує ще з моменту впровадження (з 01.10.97 р.) Закону України "Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ). Зважаючи на викладене, а також на те, що, як випливає із матеріалів звернення, донарахування сум ПДВ відбулося не за рахунок збільшення податкових зобов'язань платника (податкові зобов'язання збільшені всього на 0,7 тис. грн., оскільки по основній декларації зменшено податкові зобов'язання на 567,6 тис. грн., а по дотаційній декларації відповідно збільшено податкові зобов'язання і на 568,3 тис. грн.), а за рахунок зменшення без зазначення конкретних причин сум податкового кредиту даного платника на 1069,7 тис. грн. (по основній декларації податковий кредит зменшено на 412,4 тис. грн., по дотаційній - на 656,6 тис. грн.), а тому застосування штрафних санкцій, у разі відсутності підтверджуючих і визначених Законом України "Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ) документів щодо нарахованих постачальниками сум ПДВ, повинно проводитися з урахуванням вимог пп.7.4.5 ст.7 цього Закону та ст.17 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ). Що стосується не визнаних перевіркою виплат ТОВ готівкових коштів по отриманій худобі від неіснуючих фізичних осіб (які вважаються фіктивними) у розмірі 645,4 тис. грн., з яких за рахунок дотацій виплачено 107,6 тис. грн., то, у разі наявності достатніх доказів та обгрунтувань, доцільно було б своєчасно розпочати процедуру щодо визнання таких угод недійсними та стягнення до бюджету всіх виплачених коштів за такими угодами (порядок проведення зустрічних перевірок та рекомендації по проведенню роботи щодо визнання угод недійсними затверджено наказом ДПА України N 376 ще 01.08.98 р.). Крім того, враховуючи неодноразові вказівки ДПА України щодо необхідності під час перевірок детального вивчення причин та правомірності декларування одним і тим же підприємством різного стану розрахунків по бюджетній (з від'ємним значенням) та дотаційній (з позитивним значенням) деклараціях (останні вказівки 19.03.2001 р. N 3524/7/16-1117 ( v3524225-01 ), доцільно повернутися до перевірки правильності проведення розрахунків по бюджетній декларації, оскільки за результатами документальної перевірки збільшено суму до відшкодування по бюджетній декларації. Заступник Голова Г.Оперенко "Бізнес-Бухгалтерія: право - податки - консультації", N 4/1, 28.01.2002 р.