ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ Л И С Т N 8805/5/16-1216 від 05.12.2001 ДПА України розглянула лист щодо оподаткування ПДВ операцій з продажу житлово-комунальних послуг і повідомляє таке. Діючим законодавством встановлено окремий порядок оплати вартості житлово-комунальних послуг. Перша частина складається з тарифу на оплату таких послуг, який сплачується населенням, а друга частина - з дотації з бюджету на покриття збитків від продажу послуг за тарифом. Оплата вартості комунальних послуг, наданих населенню за тарифом, може здійснюватися в два етапи: оплата безпосередньо населенням та оплата за рахунок бюджетних субсидій, наданих у межах тарифу. Оскільки п.4.1 ст.4 Закону України "Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ) визначено, що база оподаткування операцій з продажу товарів (робіт, послуг) визначається виходячи з їх договірної вартості, визначеної за вільними або регульованими цінами (тарифами), а житлово-комунальні послуги на даний час підлягають державному регулюванню та реалізуються за встановленими тарифами, то базою оподаткування таких послуг є встановлений тариф. Враховуючи те, що частка плати за житлово-комунальні послуги у сукупному доході громадянина визначається виходячи із розміру тарифу, затвердженого з урахуванням податку на додану вартість, то і розмір субсидії, отриманої у вигляді вищезазначеної різниці, містить в собі податок на додану вартість. Таким чином, ці кошти (субсидії) разом з коштами, сплаченими безпосередньо кожним одержувачем субсидії, включаються до об'єкта оподаткування, базою якого є тариф. У разі відшкодування з місцевого бюджету частини тарифу, встановленого органами виконавчої влади, що не сплачено населенням у зв'язку з отриманням будь-яких категорій пільг та субсидій по оплаті житлово-комунальних послуг, то такі відшкодування, як складові частини регульованого тарифу, включаються до об'єкту оподаткування, базою якого є тариф. Крім бюджетних субсидій і дотацій для пільгових категорій населення житлово-комунальні підприємства отримують з бюджету дотації на покриття від'ємної різниці, яка склалася між витратами на виготовлення (придбання) комунальних послуг і доходами від їх продажу населенню за встановленими тарифами. Така бюджетна дотація підпадає під дію пп.3.2.7 ст.3 Закону України "Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ) і не є об'єктом оподаткування ПДВ. А тому бюджетні кошти, що надійшли в зв'язку з компенсацією вартості житлово-комунальних послуг понад встановлений місцевими органами виконавчої влади тариф, не підпадають під об'єкт оподаткування ПДВ. При цьому відповідно до норм пп.7.4.1, 7.4.2, 7.4.3 ст.7 Закону платник податку, який здійснює операції з продажу товарів (робіт, послуг), що звільнені від оподаткування або не є об'єктом оподаткування згідно зі ст.3 та 5 цього Закону, повинен суми податку, сплачені (нараховані) у зв'язку з придбанням товарів (робіт, послуг), вартість яких відноситься до складу валових витрат виробництва (обігу) та основних фондів і нематеріальних активів, що підлягають амортизації, відносити, відповідно, до складу валових витрат виробництва (обігу) та на збільшення вартості основних фондів і нематеріальних активів, і до податкового кредиту не включати. У разі коли товари (роботи, послуги), що виготовлені та/або придбані, частково використовуються в оподатковуваних операціях, а частково ні, до суми податкового кредиту включається та частка сплаченого (нарахованого) податку при їх виготовленні або придбанні, яка відповідає частці використання таких товарів (робіт, послуг) в оподатковуваних операціях звітного періоду. А тому право податкового кредиту житлово-комунальні господарства по придбаних товарах (роботах, послугах) мають лише в частині, яка відповідає частці використання таких придбаних товарів (робіт, послуг) в оподатковуваних операціях, тобто частці пропорційно до затвердженого тарифу. Заступник Голови Г.Оперенко "Бізнес-Бухгалтерія: право - податки - консультації", N 4/1, 28.01.2002 р.